2022-12-06, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag har hört talas om denna motoffensiv flera gånger under ganska lång tid. Jag har också hört talas om att ryssarna ska sätta sina stora trupper i rörelse. Kanske ska båda dessa kallas för "mytoffensiv" så länge det inte händer någonting rejält.

Att kalla Ukrainas Himarsattacker, som prickskjuter ut lite av varje och som blev en gamechanger liksom attackerna långt inne i ryzzland på flygfält där terrorbomningarna utgick från och som plötsligt gjorde de platserna helt osäkra (med patrulldrönare) är knappast en "mytoffensiv". Det förändrar läget kraftigt till ryzzlands nackdel.
Och..det kommer mera!
Citera
2022-12-06, 09:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag svarade på påståendet att det är väldigt svårt att allvarligt skada ett land genom att angripa städer och infrastruktur. Jag vidhåller motsatsen, alltså att det är väldigt enkelt. Utan tillgång till elektricitet blir städer snabbt obeboeliga.
Har du ett exempel på när sådana bombningar av städer varit strategiskt framgångsrika och uppnått ett mål? Ännu mer intressant vore ett exempel från t.ex. Tyskland, Japan eller Nordkorea när den apokalys och upplösning av samhället du förutspår faktiskt inträffat*.

—————
*) Det gjorde det inte. Nordkorea fick ta emot 635 000 ton bomber (4 ggr så mycket som Japan) och 85% av byggnaderna i städerna förstördes. Koreakriget fortsatte ändå.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_North_Korea
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-06 kl. 09:31.
Citera
2022-12-06, 09:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag har hört talas om denna motoffensiv flera gånger under ganska lång tid. Jag har också hört talas om att ryssarna ska sätta sina stora trupper i rörelse. Kanske ska båda dessa kallas för "mytoffensiv" så länge det inte händer någonting rejält.
Offensiverna i Kharkiv och Kherson då, de skedde trots att du dömt ut Ukrainas förmåga till offensiv krigföring. Inträffade de i verkligheten?

Detta sagt så är det svårt att säga om en ukrainsk offensiv i syd är nära förestående eller inte. Efter att Ukraina till sist drivit ut ryssen ur Kherson så har fronten kortats och båda sidor har kunnat förstärka på annat håll. Vem det gynnar är inte givet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-06 kl. 09:31.
Citera
2022-12-06, 09:26
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Vi kan väl börja med att klassa samtliga dina inlägg som mytinlägg, allt du vräker ur dig är ju falskt.

Jag vet inte om det är rimligt att bedöma inlägg i denna tråd som antingen falska eller sanna. Det handlar ju mest om spekulationer. Vad gäller mytinlägg så får man nog avvakta en smula innan man avgör vilka inlägg som mest överensstämmer med sanningen. Kvantitativt skulle jag gissa på att den som hoppas på den ena av de två parterna har absolut störst utsikt att vinna den tävlingen. Om man nu skulle utlysa en sådan.
Senast redigerad av Arnstad 2022-12-06 kl. 09:31.
Citera
2022-12-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Att kalla Ukrainas Himarsattacker, som prickskjuter ut lite av varje och som blev en gamechanger liksom attackerna långt inne i ryzzland på flygfält där terrorbomningarna utgick från och som plötsligt gjorde de platserna helt osäkra (med patrulldrönare) är knappast en "mytoffensiv". Det förändrar läget kraftigt till ryzzlands nackdel.
Och..det kommer mera!

Fortsättning på ovanstående:

Ibland går det fortare än kvickt.
Länkat i tråden tidigare:

https://censor.net/en/news/3385162/airfield_in_kursk_is_on_fire_russians_are_talking_ about_drone_attack_video

Det kommer mera..
Citera
2022-12-06, 09:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Lätt hänt.

Men jag tror nog att angreppen mot ukrainas infrastruktur har stor effekt. För varje angrepp blir effekten också större, eftersom man inte hinner reparera i samma takt som angreppen fortskrider.
Källa på det?
Känns väl snarare som att reparationerna hänger med mycket väl.
För ca två månader sedan var 30% av Ukrainas elnät utslaget. Hur mycket är det idag?
Citera
2022-12-06, 09:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En fråga jag ställer mig ärmhur länge det dröjer innan vi får tillbaka de enkla eldrörsbaserade LV-systemen som fanns innan SAM och flygvapen tog över. Jag tror knappast att de tyska LV i Berlin under WWII hade släppt igenom drönare som flyger i <200 km/h. Kanske i mörker, men vi har å andra sidan radar och zonrör. Om man hade radarstyrda 40/48 och zonrörsammo med säg 3 km lucka runt Kiev så ser jag inte hur en iranskbyggd drönare seglar förbi.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bofors_40_mm_Automatic_Gun_L/70
Förresten, vad har hänt med de iranska moppedrönarna?? De har ju inte synts till på ett tag nu. Och ja moppedrönarna kan skjutas ner med allt möjligt. Men snabbare drönare eller kryssningsmissiler är inte lika lätt att träffa med kanon. Manpad och andra SAM är sjukt effektivt mot båda i en jänförelse. Fast kanske Gepard kan träffa en kryssningsmissil med sin kanon? Men om man bygger flera tusen moppedrönare billigt så får man ju konstruera billiga Manpad också. Krävs ju bara en mini-sam för att skjuta ner sånt skräp ju. Ryktas ju att Pentagon har beställt Vampire SAM till UAF tack vare att det är så billiga raketer. Typ samma pris som moppedrönarna.

https://www.l3harris.com/all-capabilities/vampire
Citera
2022-12-06, 09:31
Moderator
-Info-s avatar
Att Putin och hans regim är plundrare och tjuvar känner vi alla till. Men de mest motbjudande stölderna som ryssarna gör är nog detta - de stjäl barn från Ukraina:

Citat:
Vladimir Putin har kidnappat och stulit nästan 8 000 ukrainska barn. Många av dem har tvångsförflyttats till Ryssland med militärflygplan.

– En fruktansvärd historia, säger Petro Andryushchenko, rådgivare till Mariupols borgmästare, till nyhetsbyrån AP.
– Detta är värre än krigsbrott – det är bottenlöst vidrigt, konstaterar tidigare utrikesministern Carl Bildt.

https://www.expressen.se/nyheter/sa-har-putin-kidnappat-tusentals-ukrainska-barn/
Citat:
Russia claims that these children don’t have parents or guardians to look after them, or that they can’t be reached. But the AP found that officials have deported Ukrainian children to Russia or Russian-held territories without consent, lied to them that they weren’t wanted by their parents, used them for propaganda, and given them Russian families and citizenship.

Whether or not they have parents, raising the children of war in another country or culture can be a marker of genocide, an attempt to erase the very identity of an enemy nation. Prosecutors say it also can be tied directly to Russian President Vladimir Putin, who has explicitly supported the adoptions.

https://apnews.com/article/ukrainian-children-russia-7493cb22c9086c6293c1ac7986d85ef6
Citat:
Carl Bildt:

"This is really the worst. Just robbing children from their parents and their homes, and then trying to force them into a accepting new reality. Horrible."

https://twitter.com/carlbildt/status/1580682100495495168

"Bottenlöst vidrigt", tycker Carl Bildt om detta.
Citera
2022-12-06, 09:32
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det är rimligt att bedöma inlägg i denna tråd som aningen falska eller sanna. Det handlar ju mest om spekulationer. Vad gäller mytinlägg så får man nog avvakta en smula innan man avgör vilka inlägg som mest överensstämmer med sanningen. Kvantitativt skulle jag gissa på att den som hoppas på den ena av de två parterna har absolut störst utsikt att vinna den tävlingen. Om man nu skulle utlysa en sådan.

Nej, då har du missat hela kontexten!
I ett debattforum handlar det inte om att som du gör mfl. Moretex tex att komma med egna spekulationer. Utan trovärdiga länkar till seriösa källor och till det räknas inte ryzskt censurerat materiel. Utan det framför man lögner.
Citera
2022-12-06, 09:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Man är/var på väg mot att bli en västerländsk demokrati i rekordfart. Valet 2019 anses vara mycket välordnat och hederligt. Zelenskys motståndare, Poroshenko, skrev efter sitt nederlag: ”We succeeded to ensure free, fair, democratic and competitive elections... I will accept the will of Ukrainian people.”.
Valet har, av internationella valobservatörer, bedömts ha gått rätt till.

Ukraina har absolut en väg kvar att vandra inom pressfrihet, och framförallt med att få bukt med den utbredda korruptionen. Men landet har så här långt haft väldigt fin utveckling mot demokratiska fri- och rättigheter.

Ja det är ju en process givetvis. Hoppas den kan utvecklas på bästa sätt när detta krig är över.
Citera
2022-12-06, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Att Putin och hans regim är plundrare och tjuvar känner vi alla till. Men de mest motbjudande stölderna som ryssarna gör är nog detta - de stjäl barn från Ukraina:

"Bottenlöst vidrigt", tycker Carl Bildt om detta.

Putinkramarna kommer antingen inte kommentera detta då dom skäms över det faktum att deras herre kidnappar barn, eller så kommer dom på något sätt hävda att det är en judisk konspiration styrd från USA. Världen vet och ryssland kan inte gömma sig.
Citera
2022-12-06, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Putinkramarna kommer antingen inte kommentera detta då dom skäms över det faktum att deras herre kidnappar barn, eller så kommer dom på något sätt hävda att det är en judisk konspiration styrd från USA. Världen vet och ryssland kan inte gömma sig.

Nej men de är ju stolta över kidnappningarna. De ska användas som hot i kommande förhandlingar, trumpetar de helt skamlöst ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in