2022-12-06, 08:55
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Ousch. När en ryss säger något sånt där i ryzk stats-tv då kan man vara helt säker på att det han säger är sant. Han riskerar ju både sitt eget och sin familjs liv.

Lär bli hittad med huvudet avskilt från kroppen och 160 kulhål.

Och två poliser som tittar på honom och skakar på huvudet:

"-My, my, my, det var det mest otroliga självmord jag har sett, i hela mitt liv!!
Enligt Wikipedia så var han nära allierad med Boris Nemtsov så han har kanske redan accepterat att leva med riskerna att våga kritisera Putain. Men nu är flintskallen som är en stor putinslickare uppretad på Armeniens premiärminister Pashinyan haha. Han är tydligen inte "pro-rysk". Helsike vad jag hatar det uttrycket. Noterar även att en av gästerna i programmet har ett Z på bröstet haha. Jag misstänker lite att den äldre programledaren är bög också för han vågade sticka in lite kritik mot det nya bögförbudet häromdan.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1600029272265166848
Citera
2022-12-06, 08:58
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Att kalla Ukraina för en demokrati i västerländska mått är inte direkt korrekt.
Man är/var på väg mot att bli en västerländsk demokrati i rekordfart. Valet 2019 anses vara mycket välordnat och hederligt. Zelenskys motståndare, Poroshenko, skrev efter sitt nederlag: ”We succeeded to ensure free, fair, democratic and competitive elections... I will accept the will of Ukrainian people.”.
Valet har, av internationella valobservatörer, bedömts ha gått rätt till.

Ukraina har absolut en väg kvar att vandra inom pressfrihet, och framförallt med att få bukt med den utbredda korruptionen. Men landet har så här långt haft väldigt fin utveckling mot demokratiska fri- och rättigheter.
Citera
2022-12-06, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det ger Ryssland ett enormt förhandlingsövertag. Ukrainska folket vill ha tillbaka sina barn även om det måste innebära villkorslös kapitulation till Ryssland. Det splittrar motståndsviljan. Det är ett planerat slutgiltigt ryskt trumfkort sedan första blixtanfallet misslyckades.

Idioterna har snott barn från ockuperade provinser med rysktalande så något oklart hur de påverkar opinionen. De "röstar" dessutom i Ryssland.
Citera
2022-12-06, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag svarade på påståendet att det är väldigt svårt att allvarligt skada ett land genom att angripa städer och infrastruktur. Jag vidhåller motsatsen, alltså att det är väldigt enkelt. Utan tillgång till elektricitet blir städer snabbt obeboeliga.
Okej då missuppfattade jag dig. Jag tolkade dig som att du trodde att Vladimir Putins misslyckade och ganska tafatta och desperata robotangrepp mot Ukrainas civilbefolkning skulle ha någon större effekt. Ber om ursäkt.
Citera
2022-12-06, 09:07
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Enligt trovärdiga källor är detta steg 1 i den motoffensiv som ukraina planerat. Mycket bra att det går planenligt, so far...

Jag har hört talas om denna motoffensiv flera gånger under ganska lång tid. Jag har också hört talas om att ryssarna ska sätta sina stora trupper i rörelse. Kanske ska båda dessa kallas för "mytoffensiv" så länge det inte händer någonting rejält.
Citera
2022-12-06, 09:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Fy fan vad vidrigt. Ryssland kidnappar ukrainska barn och för ut dom ur landet för att hjärntvättas. Tänk vilket fruktansvärt trauma för barnen och deras föräldrar som förtvivlat letar efter dom. Dessutom ju supportat av den ryska maffian i Kreml. Stackars ungar, först kommer ryska bomber och sedan kommer ryska kidnappare ofta kåt-dreglande på barnen.

Och vad värre är:

Vidare:

Att lille Putin inte kommer kunna resa västerut och att vi i Europa klipper dom osunda beroende-banden till Ryssland är en föga tröst för detta enorma brott mot den ukrainska nationen och familjerna som drabbats av ondskan i dess renaste ryska form.

När ukrainska barn så medvetet blir måltavla för en ondskefull totalitär som den ryska blir jag heligt förbannad.

Man borde spåra och dokumentera adoptivföräldrarna så att de kan förföljas och trakasseras tills de lämnar tillbaka de stulna barnen. Åker de utomlands kan de arresteras.
Citera
2022-12-06, 09:12
Bannlyst
Citat:
Det ger Ryssland ett enormt förhandlingsövertag. Ukrainska folket vill ha tillbaka sina barn även om det måste innebära villkorslös kapitulation till Ryssland. Det splittrar motståndsviljan. Det är ett planerat slutgiltigt ryskt trumfkort sedan första blixtanfallet misslyckades.

Och dessa jävla högtravande ryzz-fitteinlägg.

Påståenden rakt ut från det blå, helt lösryckta, helt utan substans, helt utan koppling till verkligheten.

Om det ens hade varit lite provocerande eller lite humor - men det är ju helt värdelösa hittepå-påståenden.

*suck....
Citera
2022-12-06, 09:14
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Okej då missuppfattade jag dig. Jag tolkade dig som att du trodde att Vladimir Putins misslyckade och ganska tafatta och desperata robotangrepp mot Ukrainas civilbefolkning skulle ha någon större effekt. Ber om ursäkt.

Lätt hänt.

Men jag tror nog att angreppen mot ukrainas infrastruktur har stor effekt. För varje angrepp blir effekten också större, eftersom man inte hinner reparera i samma takt som angreppen fortskrider.
Citera
2022-12-06, 09:14
Bannlyst
Citat:
Jag har hört talas om denna motoffensiv flera gånger under ganska lång tid. Jag har också hört talas om att ryssarna ska sätta sina stora trupper i rörelse. Kanske ska båda dessa kallas för "mytoffensiv" så länge det inte händer någonting rejält.

Vi kan väl börja med att klassa samtliga dina inlägg som mytinlägg, allt du vräker ur dig är ju falskt.

Angående offensiven så ska det bli intressant att se om ryzzarna kör igång med eller utan ny mobilsiering. Tydligen har det inte gått så bra för dom senast nyinryckta....
Citera
2022-12-06, 09:15
Medlem
Citat:
Nej riktigt så funkar det nog inte. Att använda rena krigsbrott som hävstång är ju ingen fördel vid ev framtida fredsförhandlingar.
Tror ingen demokratisk nation skulle premiera eller underkasta sig en nation som har barnarov i sin politiska arsenal vid ev fredsförhandlingar. Att t.ex Kreml skulle erbjuda Kiev ukrainska barn mot fångna ryska trassoldater lär inte ske. Dessa barn har ju ofta blivit satta i fattiga ryska hem borta i ingenmansland där dom skall lära sig vad rysk standard innebär.
Stackars ungar utan framtid.
Citera
2022-12-06, 09:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Ny drönarattack.

Uppgifter om drönarattack mot flygfält i ryska Kursk
En drönarattack har inträffat på ett ryskt flygfält i regionen Kursk som gränsar till Ukraina. Det uppger den lokale guvernören Roman Starovoyt på sociala medier, enligt AFP. Han sa ingenting om drönarens ursprung.

Citat:
I går inträffade explosioner på två ryska flygbaser, långt från den ukrainska gränsen. Ryssland har anklagat Ukraina för att ha ”försökt” attackera baserna med Sovjettillverkade drönare.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27...b-a1398b2d5707

(Med reservation om det postats tidigare)
Jag skrev tidigare att denna form av närmast asymmetrisk krigföring med självmordsdrönare knappast gynnar Ryssland på sikt. Den relativa skadan av mindre attacker (som det är fråga om) är rimligen större inne i Ryssland än i ett redan hårt bombat Ukraina.

En fråga jag ställer mig ärmhur länge det dröjer innan vi får tillbaka de enkla eldrörsbaserade LV-systemen som fanns innan SAM och flygvapen tog över. Jag tror knappast att de tyska LV i Berlin under WWII hade släppt igenom drönare som flyger i <200 km/h. Kanske i mörker, men vi har å andra sidan radar och zonrör. Om man hade radarstyrda 40/48 och zonrörsammo med säg 3 km lucka runt Kiev så ser jag inte hur en iranskbyggd drönare seglar förbi.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bofors_40_mm_Automatic_Gun_L/70
Citera
2022-12-06, 09:17
Bannlyst
Citat:
Lätt hänt.

Men jag tror nog att angreppen mot ukrainas infrastruktur har stor effekt. För varje angrepp blir effekten också större, eftersom man inte hinner reparera i samma takt som angreppen fortskrider.

Helvete vad du är efterbliven.

10 missiler av 100 hittade fram igår. Helt värdelöst resultat. Nån på den ryzka sidan kommer att få gift i kallingarna eller råka ramla ut från sjunde våningen inom kort.

Nu tar det minst en vecka innan piss-ryzzarna har hunnit ladda om. På den veckan hinner ukraina reparera alla skador som piss-ryzzarnas värdelösa missiler åstadkom. På fredag sitter varenda ukrainare och myser framför tv:n och den sprakande brasan, som om ingenting hade hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in