Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ok, förstår.
Ja, vi vet för lite och kan bara spekulera.
En viktig faktor när barnen blir lite större (på gott och ont) är ju kompiskretsen. De kan påverka mer än fräldrarna under vissa perioder såsom i tonåren.
Här tror jag att hopkoket med JJ och MH inte är en bra konstellation.
Vi kommer aldrig få veta om det var JJ som tuttade på exets dörr. Men skulle hon vara skydlig till det (bara att folk misstänker henne är ju i sig märkligt), då uppvisar hon vad hon är kababel till.
Ja, dynamiken mellan J och M är intressant.
Jag kan tänka mig att M var bra för Js självkänsla. M kan ha fyllt ut tomrummet efter dem som tog Ts parti i konflikten och troligtvis såg M upp till J, som kunde sola sig i glansen.
Vad det gäller M kan jag se både för- och nackdelar. Jag tror att M upplevde bekantskapen som att en helt ny, främmande och spännande värld öppnade sig, att hon levde upp. Och det är mycket möjligt att alkoholen blev till självmedicinering, att hon kände sig lugnare och mer bekväm med tillvaron. Rent känslomässigt tror jag att hon mådde bra av Js sällskap.
Utifrån sett förefaller vänskapen dock som ett riskprojekt, risk att fastna i ett beroende, risk att bli utnyttjad, risk att tappa tryggheten av familjen och risk att falla i onåd hos J.
De verkar lite av två pusselbitar som passar ihop, där båda nog kan fylla ut vad den andre saknar och på så vis komplettera varandra.