2022-12-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Ukraina mobiliserade på tok för sent. En orsak var dock att en generell mobilisering skulle slagit otroligt hårt mot ekonomin. Det där är en jättesvår avvägning, mobilisera och du är förberedd men om det inte blir ett angrepp så går ekonomin delvis i putten.

Sen började Ukraina omdisponera förband precis innan invasionen, det gjorde att de inte var på plats i Donbass men inte heller på plats vid Kiev. Bättre sent än aldrig men omdisponeringen skulle gjorts lite tidigare men här är det lätt att vara efterklok. Återigen ett "tänk om".

Vad som hände i Södra Ukraina vet jag inte men något måste gått rejält snett för Ukraina. Flottan sänkte, vad jag förstår, flera fartyg lite väl tidigt. Markförsvaret vid Krimnäset och upp mot Kherson verkar lyst med sin frånvaro. Återigen "tänk om". Men ponera att Ukraina hade slagits som finnar i vinterkriget vid Krimnäset? Hur hade det gått då? Angreppet mot Kherson försenas några dagar/veckor, likaså stöten mot Mariupol. Kanske hade kriget sett helt helt annorlunda ut om Ukraina bjudit hårt motstånd/saktat ned Ryssarna redan vid Krimnäset.

Jag har läst att Krimnäset var minerat men att man av någon anledning tog bort allting innan kriget (oklart när). Jag tror att Ryssland faktiskt lyckades med planen de hade för hela Ukraina i söder: infiltration av FSB och förräderi. Ukraina har inte medgett det officiellt vilket inte är så konstigt då de vill ge intrycket av en enad nation utåt. De arresterade dock flera högt uppsatta personer i FSB som hade ansvar för Kherson tidigare i år. Som sagt, intressant "tänk om" scenario om Ukraina kunnat använda Krimnäset för att försena invasionen av södra Ukraina. Striden om Mariupol hade kunnat få ett annat utfall och staden Kherson hade aldrig fallit.
Citera
2022-12-04, 19:09
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Jag har läst att Krimnäset var minerat men att man av någon anledning tog bort allting innan kriget (oklart när). Jag tror att Ryssland faktiskt lyckades med planen de hade för hela Ukraina i söder: infiltration av FSB och förräderi. Ukraina har inte medgett det officiellt vilket inte är så konstigt då de vill ge intrycket av en enad nation utåt. De arresterade dock flera högt uppsatta personer i FSB som hade ansvar för Kherson tidigare i år. Som sagt, intressant "tänk om" scenario om Ukraina kunnat använda Krimnäset för att försena invasionen av södra Ukraina. Striden om Mariupol hade kunnat få ett annat utfall och staden Kherson hade aldrig fallit.

Nästan lyckades får vi väl ändå säga. Troligen var ju planen att man skulle nå hela vägen upp till Odessa ganska snabbt. Mycket talar väl för att man var ganska nästa att genomföra en landstigning vid Odessa också
Citera
2022-12-05, 09:47
Medlem
Karnivorens avatar
Mjaha... Nu har de tydligen placerat rökrutan nära ammunitionen eller drivmedlet på två ryska flygbaser avsedda för det strategiska bombflyget. 600 respektive 500 km från Ukrainskt territorium. Mer info på dem dagliga sammanfattningen hos Cornucopia. Länkar med geolokalisering för åtminstone explosionen på Engels.

https://cornucopia.se/2022/12/uppdateras-explosion-pa-ryska-engels-flygbas-ukraina-sags-utvecklat-patrullrobot-med-1-000-km-rackvi dd-fortsatt-mycket-stora-ryska-manskapsforluster/
Citera
2022-12-05, 12:56
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Mjaha... Nu har de tydligen placerat rökrutan nära ammunitionen eller drivmedlet på två ryska flygbaser avsedda för det strategiska bombflyget. 600 respektive 500 km från Ukrainskt territorium. Mer info på dem dagliga sammanfattningen hos Cornucopia. Länkar med geolokalisering för åtminstone explosionen på Engels.

https://cornucopia.se/2022/12/uppdateras-explosion-pa-ryska-engels-flygbas-ukraina-sags-utvecklat-patrullrobot-med-1-000-km-rackvi dd-fortsatt-mycket-stora-ryska-manskapsforluster/

Lär ha strukit med några bombplan .
Citera
2022-12-05, 17:24
Medlem
Det ukrainske luftforsvaret sier at over 60 av de rundt 70 rakettene som Russland skjøt mot Ukraina mandag ble tatt ned av luftvernet. Skadene etter de som slapp igjennom virker også ganske små.
Citera
2022-12-05, 17:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severusus
Hej! Har någon något bra tips på att se Rysk Statlig TV på engelska? Jag vill gärna se hur de kommenterar händelserna. Har kikat runt lite på youtube och kan inte sluta konsumera detta!

Julia Davis översätter en del.
https://twitter.com/JuliaDavisNews
En annan
https://www.youtube.com/@russianmediamonitor/videos
Men det kanske är de samma du sett.
Citera
2022-12-05, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det ukrainske luftforsvaret sier at over 60 av de rundt 70 rakettene som Russland skjøt mot Ukraina mandag ble tatt ned av luftvernet. Skadene etter de som slapp igjennom virker også ganske små.

Ryssarna får väldigt dålig utdelning på sina robotattacker. Att avfyra 70 robotar/missiler och få 60 nedskjutna...

Jag förstår inte den ryska strategin alls. De skjuter ett gäng missiler, Ukraina förlorar strömmen men reparerar för allt var det är värda. Någon vecka senare så skjuts ett nytt gäng missiler och samma visa igen...

Vore det inte bättre att ösa på dag efter dag?

Sen spekulerar jag i att USA ger realtidsinformation på när vapenbärarna lyfter, vart de flyger och när de avfyrar samt sedan målföljer robotarna samt delar denna info med ukraina.

På så sätt vet Ukrainarna exakt var och när de skall slå på radars samt var och när de skall skjuta för att slå ut dem. Att några slinker igenom är fullt förståeligt, sånt är livet.

Sammanfattningen är att kryssningsrobotar är bra men lätta att skjuta ned om man inte har överraskningsmoment.
Citera
2022-12-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ryssarna får väldigt dålig utdelning på sina robotattacker. Att avfyra 70 robotar/missiler och få 60 nedskjutna...

Jag förstår inte den ryska strategin alls. De skjuter ett gäng missiler, Ukraina förlorar strömmen men reparerar för allt var det är värda. Någon vecka senare så skjuts ett nytt gäng missiler och samma visa igen...

Vore det inte bättre att ösa på dag efter dag?

Sen spekulerar jag i att USA ger realtidsinformation på när vapenbärarna lyfter, vart de flyger och när de avfyrar samt sedan målföljer robotarna samt delar denna info med ukraina.

På så sätt vet Ukrainarna exakt var och när de skall slå på radars samt var och när de skall skjuta för att slå ut dem. Att några slinker igenom är fullt förståeligt, sånt är livet.

Sammanfattningen är att kryssningsrobotar är bra men lätta att skjuta ned om man inte har överraskningsmoment.
Det er opplagt at de har meget god egen informasjon, og ikke mist også fra USA om når angrepene vil komme. Når så mange aldri når målet så koster det mye penger og våpen. Det ble skutt 38 stk Kh-101/Kh-555 fra TU-95, og de koster i området 75-110 millioner kroner stykket. De klarer heller ikke å produsere så mange nye, og lageret må tynnes ut.
Citera
2022-12-05, 20:32
Medlem
Denne Tu-22M3 skal repareres ganske mye hvis den skal i lufta igjen.

https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1599826448537174017
Citera
2022-12-05, 21:37
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Och om man likt ryssarna är fullkomligt inkompetent i att planera sina uppdrag. Ingen som helst koordinering i tid och rum, för att mätta luftförsvaret lokalt.

Men gissningsvis saknar det där u-landet mjukvarustöd för det.
Citera
2022-12-05, 22:30
Medlem
Q6s avatar
70 missiler är ungefär vad ryssråttorna klarar av att tillverka på två veckor.
Vi kan vänta oss nästa attack om två veckor.
Citera
2022-12-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Julia Davis översätter en del.
https://twitter.com/JuliaDavisNews
En annan
https://www.youtube.com/@russianmediamonitor/videos
Men det kanske är de samma du sett.

Tack! Ja, det har jag sett redan. Hittade en annan kanal dock som verkar sammanfatta allt som släpps från alla möjliga håll som hette russian media collected men man vill ju hitta allt! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in