Citat:
Ukraina mobiliserade på tok för sent. En orsak var dock att en generell mobilisering skulle slagit otroligt hårt mot ekonomin. Det där är en jättesvår avvägning, mobilisera och du är förberedd men om det inte blir ett angrepp så går ekonomin delvis i putten.
Sen började Ukraina omdisponera förband precis innan invasionen, det gjorde att de inte var på plats i Donbass men inte heller på plats vid Kiev. Bättre sent än aldrig men omdisponeringen skulle gjorts lite tidigare men här är det lätt att vara efterklok. Återigen ett "tänk om".
Vad som hände i Södra Ukraina vet jag inte men något måste gått rejält snett för Ukraina. Flottan sänkte, vad jag förstår, flera fartyg lite väl tidigt. Markförsvaret vid Krimnäset och upp mot Kherson verkar lyst med sin frånvaro. Återigen "tänk om". Men ponera att Ukraina hade slagits som finnar i vinterkriget vid Krimnäset? Hur hade det gått då? Angreppet mot Kherson försenas några dagar/veckor, likaså stöten mot Mariupol. Kanske hade kriget sett helt helt annorlunda ut om Ukraina bjudit hårt motstånd/saktat ned Ryssarna redan vid Krimnäset.
Sen började Ukraina omdisponera förband precis innan invasionen, det gjorde att de inte var på plats i Donbass men inte heller på plats vid Kiev. Bättre sent än aldrig men omdisponeringen skulle gjorts lite tidigare men här är det lätt att vara efterklok. Återigen ett "tänk om".
Vad som hände i Södra Ukraina vet jag inte men något måste gått rejält snett för Ukraina. Flottan sänkte, vad jag förstår, flera fartyg lite väl tidigt. Markförsvaret vid Krimnäset och upp mot Kherson verkar lyst med sin frånvaro. Återigen "tänk om". Men ponera att Ukraina hade slagits som finnar i vinterkriget vid Krimnäset? Hur hade det gått då? Angreppet mot Kherson försenas några dagar/veckor, likaså stöten mot Mariupol. Kanske hade kriget sett helt helt annorlunda ut om Ukraina bjudit hårt motstånd/saktat ned Ryssarna redan vid Krimnäset.
Jag har läst att Krimnäset var minerat men att man av någon anledning tog bort allting innan kriget (oklart när). Jag tror att Ryssland faktiskt lyckades med planen de hade för hela Ukraina i söder: infiltration av FSB och förräderi. Ukraina har inte medgett det officiellt vilket inte är så konstigt då de vill ge intrycket av en enad nation utåt. De arresterade dock flera högt uppsatta personer i FSB som hade ansvar för Kherson tidigare i år. Som sagt, intressant "tänk om" scenario om Ukraina kunnat använda Krimnäset för att försena invasionen av södra Ukraina. Striden om Mariupol hade kunnat få ett annat utfall och staden Kherson hade aldrig fallit.