2022-12-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Klart att du fick och din kuk är 25cm och du kör din bil på hälften av wltp förbrukningen....

Vissa banker har redan nu snitträntor 0.8% under de som har högst snitträntor vilket visar vilken stor prutmån som finns.
Citera
2022-12-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Inte så konstigt. Bankerna har mer marginaler nu än tidigare, desto större möjlighet att få till en bra rabatt. Listräntefolket trissa upp genomsnittsräntorna med att sitta på 100 punkter över.

Du kanske ska ta och läsa det som länkas istället för att sitta och gissa. I räntebladet stod det nämligen.

Citat:
Enligt Finansinspektionen har bankernas bolånemarginaler minskat från 1,4 procent i januari till 0,9 procent i september.1

Men det är klart folk på flashback får 0.8 p.e. lägre ränta än snitträntan för storbankerna som har 0.9p.e bolånemarginal.
Utan att ens förhandla!

Jag förväntar mig att vederbörande också kommer ut med att hen köpt hus precis på botten några månader efter markanden vänt upp. På samma sätt som det smögs fram att lägenheten sålts precis vid toppen när det stod klart att nedgången inte var tillfällig.
Senast redigerad av trickget 2022-12-05 kl. 10:40.
Citera
2022-12-05, 11:03
Medlem
Herregud, folk som tror att det är Ukraina-kriget som sänkte priset på deras villa. Det är därför folk kan leva ett helt liv utan att lära sig något.
Citera
2022-12-05, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag fick precis 0.8% under snitträntan utan att ens förhandla av min storbank.

Om du har 50% belåning och 15 miljoner sparat hos nordnet kunde du få 2.4% ränta oktober 2022.
http://web.archive.org/web/20221027172641/https://www.nordnet.se/se/tjanster/lan/bolan

Dvs 0.61pe lägre än snitträntan hos storbankerna den månanden.

Eller 0.19 p.e sämre ränta än flanders får utan att förhandla.
Citera
2022-12-05, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja men nu skulle ju dom ständigt stigande bostadspriserna gjort oss till rika pensionärer, samtidigt som vi ökat belåningen på kåken och köpt en ny Tesla vart tredje år.
Nu faller fasaden.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag fick precis 0.8% under snitträntan utan att ens förhandla av min storbaink.
Hur långt under listräntan blev det?
Citera
2022-12-05, 11:24
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Du kanske ska ta och läsa det som länkas istället för att sitta och gissa. I räntebladet stod det nämligen..
Bankerna har andra intäkter än på bolån vilket i sin tur skapar ett erbjudande. Man räknar på helheten när man kalkylerar något.
Citera
2022-12-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Herregud, folk som tror att det är Ukraina-kriget som sänkte priset på deras villa. Det är därför folk kan leva ett helt liv utan att lära sig något.

https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/sanctions/restrictive-measures-against-russia-over-ukraine/sanctions-against-russia-explained/
Citat:
Vilka varor får inte importeras från Ryssland till EU?

Förteckningen över produkter som är föremål för sanktioner omfattar bland annat följande:

råolja (från december 2022) och raffinerade petroleumprodukter (från februari 2023), med begränsade undantag
kol och andra fasta fossila bränslen
stål, stålprodukter och järn
guld, inbegripet smycken
cement, trä, papper och plast
fisk och skaldjur och alkoholhaltiga drycker (t.ex. kaviar, vodka)
cigaretter och kosmetika

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Xqxear/rusande-elpris-kan-skapa-vedbrist
Citat:
Ryska stockar
Vedgiganten i Enskede säljer importerad ved som torkats och klyvts i Baltikum. Fram till krigsutbrottet i Ukraina var denna tillverkad av stockar som importerats från Ryssland, men efter införandet av sanktioner mot Ryssland är det stockar från baltiska skogar som gäller.

– Ryssland har varit förklaringen till att vi har haft så billig ved tidigare, säger Mattias Lindberg, delägare i Vedgiganten.

På ett år bedömer han att priset ut till kund ökat med cirka 100 procent. Men det har inte påverkat köpviljan – även hos Vedgiganten har det varit en tydlig uppgång de senaste två veckorna.

– Det är många som säger att elen är så dyr, så de vill ha ved för att kompensera lite.

Indirekt så har de rätt, men det är inte främst kriget som orsakat krisen utan sanktionerna och Rysslands svar på sanktionerna. Framför allt Rysslands beslut att strypa flödet av naturgas till Europa har slagit hårt mot inflationen. Sverige är långt ifrån värst drabbat här i EU, utan bland de minst drabbade länderna.

Ledarna i EU trodde att Ryssland skulle kollapsa ekonomiskt och visst såg det lovande ut i början när den ryska rubeln kraschade. Man beslagtog bland annat ryska centralbankens reserver i väst, som man nu vill kunna använda för att stödja Ukraina. Det ska vara upp mot 350 miljarder dollar.

Nu är det istället mer av ett utnötningskrig där både sidor drabbas på olika sätt. Bland annat med väldigt hög inflation både i Ryssland och EU. Samt energibrist och höga energipriser i EU.

Personligen skulle jag t ex inte vilja flyga med i en Boeing eller Airbus i Ryssland. Detta eftersom de inte längre kan beställa reservdelar till de kommersiella flygplan som de köpt eller leasat och som blivit kvar där.
Citera
2022-12-05, 11:34
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Inflation hade funnits men kanske 5-6% istället för 9-12% som nu.
Citera
2022-12-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Jag skulle vilja motsätta mig påståendet att toppen var februari-22 och att familjen skulle köpt då. Prisuppgången höll på i minst 2 månader till, så det är på deras avvaktan att sälja de har att beskylla. Hade de varit snabbare hade det förmodligen gått ganska bra.

Det är svårt att sälja vidare en bostad som är klar först i oktober 2023. Vet inte ens om det är tillåtet att sälja vidare ett sådant köpekontrakt på nyproduktion innan inflyttningsdatum.

De har köpt på ritning och tanken var väl att priserna skulle fortsätta upp och att de kunde sälja med vinst under mitten av 2023. De har spekulerat helt enkelt. Nu har de panik och försöker sälja villan tidigare. Sen var de skulle bo under tiden är en bra fråga.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2022-12-05 kl. 11:44.
Citera
2022-12-05, 11:43
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Jag skulle vilja motsätta mig påståendet att toppen var februari-22 och att familjen skulle köpt då. Prisuppgången höll på i minst 2 månader till, så det är på deras avvaktan att sälja de har att beskylla. Hade de varit snabbare hade det förmodligen gått ganska bra.
Ja och sen vet jag inte om inflationen/räntehöjningarna är 100% Putins fel.
Men vad det gäller dom i inslaget så har dom enligt samstämmig expertis här, redan betalat hela huslånet och har ett par miljoner på börsen.
Så det är lugnt, det är ju bara att hyra ut huset till någon loser som inte fattat att bostadsmarknaden är för vinnare.
Citera
2022-12-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Indirekt så har de rätt, men det är inte främst kriget som orsakat krisen utan sanktionerna och Rysslands svar på sanktionerna.
Beror på vad du menar med "krisen". Under covid hade vi den sjukaste och uppenbaraste felallokeringen av kapital jag någonsin sett, riktad specifikt mot just villor. Om krisen är att priserna nu faller skulle den alltså uppstått helt oavsett. Felalollokeringen skulle försvinna ändå. Vi skulle även få högre räntor ändå. Det där paret har räknat på en värdering som var uppblåst av mer eller mindre en marknad med PTSD, och de säger i intervjun att de räknade med att de skulle sälja ännu högre lite senare. Därav kalkylen som skiter sig.

Ukraina-kriget en detalj. Något som händer makro som påverkar marknader. Det finns alltid något sådant. Än så länge är det inte någon force majeure. Men folk skyller sina misslyckanden på "putin-priser" och lär sig inget av situationen.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-12-05 kl. 11:47.
Citera
2022-12-05, 12:33
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
Så det var två saker som direkt poppade fram i mitt huvud.

1. Det är fascinerande hur mainstream lyckas skylla bostadsmarknadens prisras på konflikten i Ukraina, när det inte har något med konflikten i Ukraina att göra överhuvudtaget.

2. Kvinnan i thumbnail, varför ger mainstream intrycket av att hon "ler/flinar"? Ska detta föreställa någon slags gossip/drama? Ska läsarna få intrycket att det är roligt när folk hamnar i ekonomiska kriser?

Om folk tycker att det är roligt eller inte, på grund av klantighet etc, låter jag förbli osagt. Det man kan säga är iallafall, är att här har vi ett exempel på ett par som inte hade någon koll överhuvudtaget.

Och det går tillbaka till den poängen jag gillar att lyfta fram: Hur viktigt det är med korrekta definitioner.
Det kallas tragikomiskt. Slå upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in