2022-12-05, 08:49
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag kanske missförstod lite. Men nyproduktion tänkte jag de som producerats under de senaste åren.
Men du verkar avse de som inte kommit ut på marknaden än.

Det är Utvecklaren som bestämmer villkoren för köp på ritning. Men blir dom för griniga så får dom inget sålt.
Skälet för dom med att sälja på ritning är att kunna låna till produktionskostnaden för rimligare ränta. Lyckas dom inte säkra försäljning så kanske dom inte ens kan låna. Och då blir det inget byggt.

Och som förklarats flera ggr. Om utvecklaren inte kan sälja då kan dom göra om BRF till HR. Och sådana är det kö till i Stockholm iaf. En annan variant är att man låter BRF hyra ut en tid. Då får dom inkomster att betala räntorna.

Vid 90-tals krisen var det så att nyproducerade BRF hade svårt att få köpare. Jag hade en bekant som slog till på en sådan. Nu ligger dom bland toppskiktet i kommunen. Dom låg ganska bra till.
(Blev ingen rea på dom så han köpte till normalpris av HSB. HSB hade tydligen stålar så dom kunde vänta ut marknaden. Möjligen hyrde dom ut en del lägenheter medan dom väntade).

Nej du förstod rätt. De som köpt nyproduktion-BRF senaste åren riskerar att bli stora förlorare framöver. Enligt mig.
Citera
2022-12-05, 09:07
Medlem
SBAB uppdaterar listräntorna
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2022-12-05_nya_listrantor_borjar_galla_idag.html

Citat:
SBAB höjer listräntan för bolån med bindningstid tre månader med 0,40 procentenheter och sänker samtidigt listräntan för bolån med bindningstider från tre år och uppåt med 0,10–0,25 procentenheter. Förändringarna träder i kraft idag måndag 5 december.

Förra gången RB höjde styrräntan höjde SBAB 3 mån boräntan i 2 omgångar få se hur det blir nu.
Citera
2022-12-05, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Nej du förstod rätt. De som köpt nyproduktion-BRF senaste åren riskerar att bli stora förlorare framöver. Enligt mig.
De som köpt nyligen ombildade i äldre hus ligger sämre till, ett stambyte och fasadrenovering som grädde på moset kan ställa till det.
Citera
2022-12-05, 09:17
Medlem
Swedbanks ränteblad december
https://research.swedbank.se/PublicSubscription.aspx?RefCode=Macro_Macro%20Focu s%20Sweden

Citat:
Vi räknar nu med att de rörliga bolåneräntorna toppar på 4,75 procent i början av nästa år (föregående prognos 5,0 procent). Prognoserna avser faktiska (ej listade) genomsnittsräntor på marknaden (ej Swedbanks).

De tror att snitträntan December 2024 kommer ligga på 3.8%.

Snittränta i oktober var 3.01% för Danske Bank, Länsförsäkringar, Nordea, SBAB, SEB, SHB, Skandiabanken och
Swedbank.
Citera
2022-12-05, 09:31
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Swedbanks ränteblad december
https://research.swedbank.se/PublicSubscription.aspx?RefCode=Macro_Macro%20Focu s%20Sweden

De tror att snitträntan December 2024 kommer ligga på 3.8%.

Snittränta i oktober var 3.01% för Danske Bank, Länsförsäkringar, Nordea, SBAB, SEB, SHB, Skandiabanken och
Swedbank.

Billigt med 3,8%
Det betyder 3,3-3,5% om man kan förhandla + grönt bolån och Lo-rabatt om man sitter på dessa.
Fan detta ska nog gå bra!
Citera
2022-12-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Billigt med 3,8%
Det betyder 3,3-3,5% om man kan förhandla + grönt bolån och Lo-rabatt om man sitter på dessa.

Snitträntan väntas bli 3.8%, men visst det är klart alla på flashback har mycket lägre ränta än snittet.

Som referens i oktober hade stabelo snittränta 2.64%, dvs 0.37 p.e. lägre än snittet hos storbankerna, och då får man som mest ha 60% belåning.
Senast redigerad av trickget 2022-12-05 kl. 09:39.
Citera
2022-12-05, 09:44
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Snitträntan väntas bli 3.8%, men visst det är klart alla på flashback har mycket lägre ränta än snittet.

Inte så konstigt. Bankerna har mer marginaler nu än tidigare, desto större möjlighet att få till en bra rabatt. Listräntefolket trissa upp genomsnittsräntorna med att sitta på 100 punkter över.
Citera
2022-12-05, 09:55
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
De som köpt nyligen ombildade i äldre hus ligger sämre till, ett stambyte och fasadrenovering som grädde på moset kan ställa till det.

Ja, gissar att prissättningen ser likadan ut där så jag säger inte emot.
Citera
2022-12-05, 09:55
Medlem
Citat:

Som referens i oktober hade stabelo snittränta 2.64%, dvs 0.37 p.e. lägre än snittet hos storbankerna, och då får man som mest ha 60% belåning.

De med höga löner och tjänstepensioner kommer sannolikt ha knappt 3% vid 3.8% snitt.

De som kommer lida är lågavlönade och unga som kommer ha räntor en bra bit över 4%
Citera
2022-12-05, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Billigt med 3,8%
Hatten av om du lyckas förhandla fram en ränta 0,5%-enheter under snitträntan.
Citera
2022-12-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Hatten av om du lyckas förhandla fram en ränta 0,5%-enheter under snitträntan.

Jag fick precis 0.8% under snitträntan utan att ens förhandla av min storbank.
Citera
2022-12-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag fick precis 0.8% under snitträntan utan att ens förhandla av min storbank.
Med tanke på att du 5-10 gånger ljugit om saker som tagit oss 5 sekunder att kolla upp, exempelvis data från husmask.se, är du inte precis trovärdig längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in