2022-12-05, 10:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Krim är ukrainskt eller på god väg att bli ukrainskt till våren.

Krim faller när Melitopol faller. Ukraina förbereder en offensiv mot Melitopol just nu.
Citera
2022-12-05, 10:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror inte att Ukraina hade fallit med Kiev eftersom de hade goda möjligheter att flytta regeringen till Lviv även om Zelensky hade dött. Däremot hade de säkert ganska dåliga chanser att hålla ut en längre tid utan att göra koncessioner som att ge Ryssland allt land öster om Dnjepr vilket jag spådde var den slutgiltiga utgången i februari.
Det trodde jag med. Jag trodde på ett splittrat Ukraina med Dnepr som naturlig gräns. Det kan naturligtvis fortfarande bli så, men i så fall lär det ta tid.

Vintern och vårvintern var en kritisk period. Februari, mars, april. När Ukraina stod pall för den ryska offensiven i maj jämnades styrkeförhållandena ut. Det ska bli intressant att se hur denna vinter blir.
Citera
2022-12-05, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Hoppas kan man alltid göra men verkligheten går inte att blunda för.
Det vi ser nu är en början på total ödeläggelse av Ukraina som den nation den var i januari 2022.
100 000 döda ukrotrupper och 20 000 döda civila hittills enligt Bryssel.
Infrastruktur som håller på att kollapsa nationellt.
Statsfinanser i konkurs. BNP fall pån -35%.
Industrier och lantbruk till stora delar på fallrepet.
Helt beroende av vapenleveranserna från Väst som nu börjar sina.
Och kriget är långtifrån slut.....
Och Zelensky går nu ut med att han ska återta Krim
Återtagandet av Krim ligger ju några veckor fram i tiden. Var det värt 20000 civila dödsoffer för att barnamördare v.puttin skulle få visa omvärlden hur ohämmad korruption påverkar en militärmakt? Allt det du listar är till fullo orsakade av den ryska invasionen, och troligen kommer naziryssland att få betala skadestånd för allt det.
Citera
2022-12-05, 10:29
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vill inte säga emot dig. Men jag skulle nog hävda att Milleys bedömning om en snabb rysk seger i februari faktiskt var en rimlig bedömning i det läget, och alltså inte alls en "total felbedömning". Det var de första dagarna mycket som tydde på att det skulle bli en rysk seger. Jag ska inte kalla det "mirakel" att Ukraina fick stopp på ryssarna, men jag är ganska övertygad om att framtida forskning om detta krig kommer att visa att Ukraina antagligen bara var timmar från att falla för Rysslands angrepp. Och denna "räddning på mållinjen" (för att använda ett sportuttryck) var knappast möjlig att förutse av någon. Så jag skulle nog inte säga "total felbedömning", jag skulle snarare säga att Milley gjorde en helt rimlig bedömning, som dock visade sig vara felaktig.

Bra poäng, jag menade bedömningens kvalitet med facit i hand, satt i perspektiv mot denna nya förutsägelse där facit ligger i framtiden.

Kievs motstånd, Trumps valseger, rysslands förlust och sammanbrott av federationen. De är alla Black Swans, eller blir det då de senare fullbordas.
Citera
2022-12-05, 10:30
Medlem
Tydligen öppnar ena körfältet på Krimbron idag, det andra körfältet tros öppna den 20e enligt klippet nedan. Inga reparationer verkar ha påbörjats på järnvägsbron, så ryssarna har fortfarande ingen möjlighet att få fram förnödenheter i större mängder till de ockuperade områdena väster om Donetsk City då den enda andra järnvägslinjen går bara ca 1 kilometer från fronten mellan Blahodatne och Novomykhailivka och är enligt https://www.openrailwaymap.org/ markerad som defunct. Den gamla frontlinjen från före invasionen i februari gick där linjen verkar avskuren. Så en står operation omlastning är det som krävs just nu för ryssarna.

https://www.youtube.com/watch?v=QT3copUaJ54
Citera
2022-12-05, 10:40
Bannlyst
Citat:
Håller inte med.
General Milley, som för närvarande är ÖB för amerikanska armén, spådde att Ukraina skulle falla på tre dagar strax efter invasionen. Det var liknande scenarios som många sk experter presenterade de första veckorna. Även SVT publicerade sånt.
De utgick från att ryssarna skulle gå all-in direkt och ta hela Ukraina vilket senare visade sig vara felaktigt antagande.
För några veckor sedan gick General Milley ut med att det var orealistiskt att tro att Kiev skulle kunna återerövra Donbass och Krim.
Mot bakgrund av att ryssarna sedan några månader ändrat den initiala strategin så lär de inte nöja sig med att bara harva runt i Donbass längre.
Det bittra slutet på detta eländiga krig börjar närma sig.

Jaha?

Så för att en general har fel så ska vi tro på en föredetting till general - som dessutom inte haft en enda siffra rätt hittills.

Jävulskt bakvänt resonemang måste jag säga.

”-Janne Andersson trodde att Tyskland skulle gå vidare i fotbolls-VM men han hade ju fel så därför tror vi nu på allt Hamrén gissar, för han trodde också att Tyskland skulle gå vidare.”

Hör du inte själv hur jävla tokstollig du framför dig själv som?

Det var många som gjorde felbedömningar i början av detta krig - som tur är. Vi trodde nog lite till mans att piss-ryzzarna hade en armé och inte en tattarcirkus. Men hur detta ska bevisa att MacGregor är trovärdig i alla efterföljande gissningar och felbedömningar övergår mitt förstånd. 100 fel gör inte ett rätt!

Men du har rätt i en sak. General Milley har mer trovärdighet, han är ju i tjänst.

Ändå är det tokstollen MacGregor ni ryzztroll citerar.
Citera
2022-12-05, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Återtagandet av Krim ligger ju några veckor fram i tiden. Var det värt 20000 civila dödsoffer för att barnamördare v.puttin skulle få visa omvärlden hur ohämmad korruption påverkar en militärmakt? Allt det du listar är till fullo orsakade av den ryska invasionen, och troligen kommer naziryssland att få betala skadestånd för allt det.

Dåren i Kreml, tillika barnamördare, psykopat, väskbajsare och kalsongförgiftare, har för överskådlig tid förstört Rysslands och ryssars rykte. Allt de byggt upp sedan murens fall är nu raserat. Vidden av galenskapen hisnar. Frågan är om världen någonsin sett ett större magplask? Omvärlden skrattar åt den ryska arméns inkompetens och korruption. Ja, Ryssland kan döda små barn och civila i Ukraina, det stämmer. De har den makten. För det får de samma respekt som den man ger en svårt rabiessjuk hund.

För Ryssland kvarstår framöver ett stålbad av samma sort som det tyskarna fick gå igenom efter WW2. De måste göra upp med den sjuka idén om "the great Russia". De får gärna gilla sitt land/ kultur inom sina (av omvärlden erkända) gränser. De måste dock respektera att vi andra är fullkomligt oimponerade av allt rysk och bara ser en enda grå dimma av misär, såväl framåt som bakåt. Är det så mycket att begära? Att de håller sig inom sina egna gränser och där kan agera på sedvanligt efterblivet/ fylleristiskt vis i sällskap av sina likar? Lämna Ukraina ifred och alla andra grannländer som inte vill bli smittade av den ryska förbannelsen att liksom aldrig riktigt passa in och förstå hur man ska uppföra sig för att bli gillad på riktigt. Måtte Ukraina segra så fort möjligt, SLAVA UKRAINI!
Citera
2022-12-05, 10:47
Medlem
Citat:
Kontroversiella?
Mycket bra betyg det betyder att de har personlig integritet och kompetens.

Där har du grundmotivationen för alla konspirationsteoretiker: ”bara det är tvärtemot vad ”etablissemanget” tycker, så håller jag med”

Att vara kritisk och bilda sig egna uppfattningar är naturligtvis bra. Det ni rysstroll och annat löst folk inte fattar är att ni gör precis som de som ni kritiserar. Ni är likadana fast tvärtom…ni blir en spegelbild av dumheten. Problemet för er blir att ni bara får rätt när etablissemanget har fel och ni får fel när etablissemanget har rätt. Ni spelar ett nollsummespel och tillför absolut ingenting. Ni är för inne i er egen trots för att förstå hur patetiska ni är.
Citera
2022-12-05, 10:50
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Bra poäng, jag menade bedömningens kvalitet med facit i hand, satt i perspektiv mot denna nya förutsägelse där facit ligger i framtiden.

Kievs motstånd, Trumps valseger, rysslands förlust och sammanbrott av federationen. De är alla Black Swans, eller blir det då de senare fullbordas.

Och rent krasst, för en sådan som Milley så skulle det ju rent ekonomiskt vara bättre om ryssland åtminstone kunde visa sig något sånär kapabla till någonting för annars riskerar man ju att tappa försvarsbudget när man märker att man har neanderthalare som motstånd.
Citera
2022-12-05, 10:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Du svamlar om du tror att Krim ska kunna återtas.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag analyserar konflikten rationellt och inte känslomässigt.
Ungefär som att se på en fotbollsmatch utan att vara klubbfans.
Vad är det som faktiskt händer och varför ?
Vilka omständigheter finns , geopolitik osv.
För övrigt är det väl inte mitt problem om och hur ryssarna får betala? Det kostar dem redan enorma summor för övrigt. De tar redan en stor smäll ekonomiskt.
Ukrainska folket är den största förloraren
Allt detta pga idiotisk amerikansk strategi där man siktade på att krossa rysk ekonomi och åstadkomma regime change i Moskva.
Nu försöker Washington hålla skenet uppe och på något sätt hindra Ukraina från att bli totalt besegrat.
Citera
2022-12-05, 10:55
Medlem
Citat:
Du svamlar om du tror att Krim ska kunna återtas.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag analyserar konflikten rationellt och inte känslomässigt.
Ungefär som att se på en fotbollsmatch utan att vara klubbfans.
Vad är det som faktiskt händer och varför ?
Vilka omständigheter finns , geopolitik osv.
För övrigt är det väl inte mitt problem om och hur ryssarna får betala? Det kostar dem redan enorma summor för övrigt. De tar redan en stor smäll ekonomiskt.
Ukrainska folket är den största förloraren
Allt detta pga idiotisk amerikansk strategi där man siktade på att krossa rysk ekonomi och åstadkomma regime change i Moskva.
Nu försöker Washington hålla skenet uppe och på något sätt hindra Ukraina från att bli totalt besegrat.

Uppenbarligen så har du tyvärr tappat all analysförmåga. Det var Ryssland som hade som ambition att störta Ukrainas styre införliva delar av Ukraina i sitt land och tillsätta en lydregering.
Därav invasionen av sitt grannland.
Du får nog ta en rejäl dust med någon lärare för att öka på din läsförståelse, alternativt dra ner lite på de substanser du tar .
Citera
2022-12-05, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Om inte annat visar nu "sverigevänner" här på flashback att Ukraina och ukrainska folket inte är något annat än kanonmat åt Nato.

Ni älskar inte Ukraina annat än så. Liksom de flesta västlegoknektar från Nato-länder som nu är NERE i och Ukraina och dödar ryZZar. Samfällt säger de ju eftera att ha krigat eller krigar att de är där för att döda ryZZar och de själv är "den vite mannen".

Vilket storartat nick du har för att skriva så andefattigt och djurflocksartat. :-)

Slava Ukraine och Rossia! Särskilt männen i dessa länder

Svårt att få ihop en tydlig bild av hur du tänker. Är de som älskar Ukraina mest alltså de ryssar som just nu håller på att mörda och bomba den ukrainska befolkningen? De plågar den ukrainska befolkningen för att de älskar den så mycket? Du kanske själv hör hur detta låter?

NATO vill inte ha detta krig. USA vill inte ha detta krig. Ingen vill ha detta krig. Alla bönföll Putin att inte anfalla Ukraina. När Putin sen ändå gjorde det, och Ukraina hellre dör än att vara slav under Putin, då är det allmän anständighet att stötta offret och fördöma våldsverkaren Ryssland. Det är inte svårare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in