2022-12-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Sanningen/verkligheten är och har alltid varit tvärtemot vad ryzzsvinen påstår/”nyhets”förmedlar.
Kreml är en till 100% kriminell och patologisk organisation vars utspel följer exakt vad härdade förbrytare och sinnessjuka gör. Förneka, ljug, påstå, sprid rykten, luras, skämta bort, gå i taket, hota, spela offer börja om. Upprepa och upprepa.
Precis detta. Inget går att lita på därifrån, det har vi sett om och om igen.
Citera
2022-12-05, 09:43
Medlem
Taggads avatar
Dec, 4.
Inför vintern, ingen paus i striderna för att ge ockupanterna mer tid till sina kriminella göranden.
Citat:
Talesperson för den ukrainska väpnade styrkans östgrupp Serhii Cherevatyi uttalade den 4 december att frusen mark gör det möjligt för tunga hjul- och bandfordon att avancera och att ukrainska styrkor förbereder sådana fordon för vinteroperationer. Cherevatyi uppgav också att lågkvalitativa mobiliserade rekryter och Wagnergruppens personal som rekryterats från ryska fångar är oförberedda för strid under vintern.*

Det ukrainska försvarsministeriet (MoD) uttalade den 20 november att de som föreslår vintern kommer att pausa fientligheterna "sannolikt aldrig solat i januari på den södra kusten av Krim, ” vilket tyder på att ukrainska styrkor avser att fortsätta motoffensiva operationer under den kommande vintern som bidrar till målet att återta Krim. Ukrainas vice försvarsminister Volodymyr Havrylov uttalade den 18 november att ukrainska styrkor kommer att fortsätta att slåss under vintern eftersom alla typer av paus kommer att tillåta ryska styrkor att förstärka sina enheter och positioner.

Citat:
Spokesperson of the Ukrainian Armed Forces Eastern Group Serhii Cherevatyi stated on December 4 that frozen ground enables heavy wheeled and tracked vehicles to advance and that Ukrainian forces are preparing such vehicles for winter operations. Cherevatyi also stated that low-quality mobilized recruits and Wagner Group personnel recruited from Russian prisoners are unprepared for combat in the winter.

The Ukrainian Ministry of Defense (MoD) stated on November 20 that those who suggest the winter will pause hostilities “likely never sunbathed in January on the southern coast of Crimea,” suggesting that Ukrainian forces intend to continue counteroffensive operations over the coming winter that contribute toward the goal of retaking Crimea. Ukrainian Deputy Defense Minister Volodymyr Havrylov stated on November 18 that Ukrainian forces will continue to fight in the winter because any type of pause will allow Russian forces to reinforce their units and positions.

https://www.understandingwar.org/
* Det av undertecknad fetade.
Senast redigerad av Taggad 2022-12-05 kl. 09:47.
Citera
2022-12-05, 09:44
Medlem
Citat:
Explosionen vid Engels flygplats:
https://twitter.com/jimmysecuk/status/1599666560599105536
Ukrainsk missil, drönare, attackflyg eller rysk mahorka slarvigt tänt?

Trevlig nyhet som kommer att bli en ny gamechanger som Himars blev.

Ukrainska trupper fortsätter ändå att följa krigets lagar. Bekämpar err militärt mål där mängder av vapen avfyrats mot ukrainska civila mål.

Ryzzland skiter i dessa regler som vanligt. Snart kommer ett skarpt uttalande från Kreml att Nato och
USA har blandat sig i "specialoperationen". Där man framställer sig som offer för aggression från väst.
Citera
2022-12-05, 09:49
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Ja, hoppas Ukrainas återtagande går fort. Inte minst för ryssarnas egen skull, att de retirerar istället för att fortsätta dö en meningslös död.
Nu ska du inte vara sån. Mängder av dödade, lemlästade, psykbrutna, förvillade, lurade och förbittrade ryzzsvin är det bästa. Hoppas att Ukraina kan systematiskt och grundligt massförstöra ryzzdjur, få dem att frysa och svälta ihjäl, utradera dem i effektiva MLRS och artilleri attacker, demoralisera dem (skratt, går det att ha lägre moral?), få dem att fly rakt i famnen på kadyroviter och kuksugar-Prigozhins wagneriter så de hamnar i korseld (lol!) innan fårknullarna och kuksugarens banditer HIMARS’as bort.
+100k dödade ryzzsvin innan årsskiftet och ytterligare 100k till våren, ja tack!
Citera
2022-12-05, 09:52
Medlem
Conceptions avatar
Jag är tämligen säker på att den vapenutveckling som Ukraina har och hade innan kriget har fått sig en liten "injektionsboost" av väst.

Både när det gäller de AShM som slog ut Moskva, drönarbåtarna och nu dessa "kryssningsdrönare" så har de säkerligen fått både komponenter och kompetens av "utländska observatörer".

Skönt att se när de svage slår tillbaka i varje fall. Ryssland har öst kryssningsmissiler mot Ukraina utan att Ukraina har något liknande vapensystem. Nu är det ändring på det.
Citera
2022-12-05, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag håller med om att verkligheten är det som gäller och det är den jag utgår ifrån.

varför känner du dig då tvungen att ta stöd i de som visar sig ha konsekvent fel, i objektiv mening?

det korreta är ju att betrakta objektiv verklighet och dra korrekta logiska slutsattser, inte spekulera om framtiden utifrån gamla (objektivt felaktiga antaganden)

ett bra exempel från MM

Chairman of the Joint Chiefs of Staff Gen. Mark Milley said the Russian military was “really hurting bad” after nearly nine months of war in which the Kremlin has failed to achieve any of its goals. The Ukrainians have racked up “success after success after success,” Milley quipped, while the Russians “have failed every single time.”

är ju en korrekt analys, skulle han följa upp den med att säga, men nu winner ryssarna för de har harvat klart i donbass... så är han ju ett efterblivet mongo....(självklart följar han inte upp med det...)
Citera
2022-12-05, 09:57
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Håller inte med.
General Milley, som för närvarande är ÖB för amerikanska armén, spådde att Ukraina skulle falla på tre dagar strax efter invasionen. Det var liknande scenarios som många sk experter presenterade de första veckorna. Även SVT publicerade sånt.
De utgick från att ryssarna skulle gå all-in direkt och ta hela Ukraina vilket senare visade sig vara felaktigt antagande.
För några veckor sedan gick General Milley ut med att det var orealistiskt att tro att Kiev skulle kunna återerövra Donbass och Krim.
Mot bakgrund av att ryssarna sedan några månader ändrat den initiala strategin så lär de inte nöja sig med att bara harva runt i Donbass längre.
Det bittra slutet på detta eländiga krig börjar närma sig.
Miley och MacGregor är båda kontroversiella personer.
https://www.nytimes.com/2022/11/10/us/politics/biden-ukraine-russia-diplomacy.html
Senast redigerad av Jeff.Beck 2022-12-05 kl. 09:59.
Citera
2022-12-05, 09:59
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ditt infantila ryzztroll, vi har ju redan rett ut att ”100000” i det här talet syftade till samtliga 10-15k dödade hjältar, 20k dödade obeväpnade civila och resten sårade/skadade.
Vapenleveranser från väst kommer i varje fall ALDRIG att sina innan Ryzzhelvetet förbrukat upp allt de och deras u-landsallierade har.
Krim är ukrainskt eller på god väg att bli ukrainskt till våren.
Död åt alla ryzzsvin!

Han talar till sig själv. Långt efter ryssens kapitulation kommer dessa incels föra sitt digitala gerillakrig som japaner i djungeln bortkopplade från verkligheten.
Citera
2022-12-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Vilken är din poäng? Milley är en auktoritet som gjorde en total felbedömning i våras, men bedömningen han gör i närtid är en bra bedömning?

Eller, Milley är en auktoritet som gjorde en felbedömning i våras och troligen gör en felbedömning nu i vinter också?

Vill inte säga emot dig. Men jag skulle nog hävda att Milleys bedömning om en snabb rysk seger i februari faktiskt var en rimlig bedömning i det läget, och alltså inte alls en "total felbedömning". Det var de första dagarna mycket som tydde på att det skulle bli en rysk seger. Jag ska inte kalla det "mirakel" att Ukraina fick stopp på ryssarna, men jag är ganska övertygad om att framtida forskning om detta krig kommer att visa att Ukraina antagligen bara var timmar från att falla för Rysslands angrepp. Och denna "räddning på mållinjen" (för att använda ett sportuttryck) var knappast möjlig att förutse av någon. Så jag skulle nog inte säga "total felbedömning", jag skulle snarare säga att Milley gjorde en helt rimlig bedömning, som dock visade sig vara felaktig.
Citera
2022-12-05, 10:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vill inte säga emot dig. Men jag skulle nog hävda att Milleys bedömning om en snabb rysk seger i februari faktiskt var en rimlig bedömning i det läget, och alltså inte alls en "total felbedömning". Det var de första dagarna mycket som tydde på att det skulle bli en rysk seger. Jag ska inte kalla det "mirakel" att Ukraina fick stopp på ryssarna, men jag är ganska övertygad om att framtida forskning om detta krig kommer att visa att Ukraina antagligen bara var timmar från att falla för Rysslands angrepp. Och denna "räddning på mållinjen" (för att använda ett sportuttryck) var knappast möjlig att förutse av någon. Så jag skulle nog inte säga "total felbedömning", jag skulle snarare säga att Milley gjorde en helt rimlig bedömning, som dock visade sig vara felaktig.

Jag tror inte att Ukraina hade fallit med Kiev eftersom de hade goda möjligheter att flytta regeringen till Lviv även om Zelensky hade dött. Däremot hade de säkert ganska dåliga chanser att hålla ut en längre tid utan att göra koncessioner som att ge Ryssland allt land öster om Dnjepr vilket jag spådde var den slutgiltiga utgången i februari.
Citera
2022-12-05, 10:12
Medlem
Hoppas man börjar massproduktion av dessa drönare och skickar dom till Moskva lagom till jul 😁 ett par 1000 borde göra livet svårt för putin han lär skita ner sig igen 😂
Citera
2022-12-05, 10:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Många fina mål på flygbasen i Engels finns det. Länge sen nu man såg till fettot Surovikin också.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1599691037781262337
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in