2022-12-05, 10:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johann78
Om ni använder kartlager "terrängskuggning" så får ni en högupplöst radarbild över hur terrängen ser ut under all skog. Där framgår att det är en höjd med ett mindre lång sänka väldigt nära fyndplatsen, som egentligen ligger 150m öst om din markering "Fyndplats?" på den länken.

Det är en mindre bäck, smal grund ravin, gammal vägren, eller motsvarande. Känns troligt att det är där.

Edit: Dvs här:https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=511944&n=6357728&z=13&mapprofile=terrangskuggni ng&background=3&boundaries=false&name=Fyndplats%3F

Tack för kartan!

Den ger ju viss ledning vad gäller topografin, samtidigt är det ju även viktigt hur växtligheten ser ut, träd och som du påpekar även finns där något som är svårbedömt, men som mycket riktigt skulle kunna vara en bäck el dyl.

Jag tänker dock att den lite mer rundade "fördjupningen", som ligger till höger om denna "å", skulle kunna vara den sänka som man pratat om i tråden som skulle kunna vara fyndplatsen.

Det jag också tänker på är att kroppen borde ligga närmare vägen än din markering, då de som känner till området har i tråden nämnt att skogen är mycket tätbevuxen och i det närmaste ogenomtränglig.

Jag har mätt med lantmäteriets mätinstrument till en plats i sänkan som ligger ca 10 m från vägen. Glömde frågetecknet på kartan, och det är förstås inte en gissning riktigt från min sida, mer en synpunkt.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=511941&n=6357704&z=13&mapprofile=terrangskuggni ng&background=3&boundaries=false&name=Fyndplats%20 ca%2010%20m%20
Citera
2022-12-05, 10:01
Medlem
Medans tråden väntar på ny info slänger jag ut en fråga. Nån som minns om det där mediet hade några rätt i sina syner? Eller var det alla fel som vanligt?
Citera
2022-12-05, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu hamnar vi helt OT. Min bild av hur vägen ser ut stämmer tydligen inte med verkligheten.

Jag har också fått samma bild i huvudet som Du har, typ traktorväg med gräs mellan spåren (typisk bra "väg" att följa när man är ute efter svamp).
Ingen lätt väg att backa på, framförallt inte i mörker, ett lik med i bilen och hjärtat slår volter av oro.
Citera
2022-12-05, 10:06
Medlem
Citat:
Jo, jo, traktor kör ni väl så snart ni når spakar och pedaler, men att backa I mörka skogen, när man inte ser, låter som överkurs.
Men nu är ni två som tycker det är "en baggis", så då är det väl inget märkligt med det.

Långt från alla har tillgång till traktor, man tager vad man haver. Och mörkret är inget hinder, det behöver ju också övas på
Citera
2022-12-05, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vet inte vad som skulle vara problemet med mörkerkörning?
En liten väg är ändå rätt bred. man har lysen både bak(backljus) och fram(hel/halvljus).
Är heller inga problem att vända på en smal grusväg om man är lätt på pedalerna, bilen i sig är ju en av dom minsta som tillverkats.
Mörkerkörning är ju något som ingår när man tar körkort och är absolut inga konstigheter såvida man inte har väldigt dålig syn(och då ska man inte köra bil om man inte klarar av det).

Ser inte heller varför hon skulle ha backat när det inte är någon återvändsgränd utan en genomfart?

Det är väl ingen som påstått att mörkerkörning skulle vara ett problem.

Mörkerkörning ingår när man tar körkort, dock inte att backa på en skogsväg mitt i natten (jag har de flesta bokstäverna i mitt körkort och har aldrig varit med om det).
Citera
2022-12-05, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är väl ingen som påstått att mörkerkörning skulle vara ett problem.

Mörkerkörning ingår när man tar körkort, dock inte att backa på en skogsväg mitt i natten (jag har de flesta bokstäverna i mitt körkort och har aldrig varit med om det).

Jo, sybel tyckte att backa på den vägen i mörkret var överkurs(vilket det inte är). Därför denna debatt.
Citera
2022-12-05, 10:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag har också fått samma bild i huvudet som Du har, typ traktorväg med gräs mellan spåren (typisk bra "väg" att följa när man är ute efter svamp).
Ingen lätt väg att backa på, framförallt inte i mörker, ett lik med i bilen och hjärtat slår volter av oro.
Jag ser inte heller det som a piece of cake.
Citera
2022-12-05, 10:17
Medlem
Citat:

Själv tycker jag det är lättare att backa på en sån skogsväg med gräs mellan hjulspåren, då ser jag ju vart på vägen jag ligger
Citera
2022-12-05, 10:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
Långt från alla har tillgång till traktor, man tager vad man haver. Och mörkret är inget hinder, det behöver ju också övas på
Ja, ja, det är väl bara vi sta'bor som inte tränat backning i två hjulspår i mörkaste granskog i svarta natten.
Citera
2022-12-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ja, ja, det är väl bara vi sta'bor som inte tränat backning i två hjulspår i mörkaste granskog i svarta natten.

Själv har man varit illa tvungen ibland 😣
Gillar inte att backa, men måste jag så föredrar jag att göra det i dagsljus.
Tar oftast hjälp av gräset och hjulspåren när det behövs

Är det någon som vet hur pass modernt utrustad bilen var då?
Tex backkamera? Det underlättar ju om hon nu backat..
tänker att vägen hade väl någon bom också? Den kanske var stängd åt andra hållet, om hon nu backade då
Citera
2022-12-05, 10:24
Medlem
Åh, sen får vi ju inte glömma att saker blir ”lättare” när man MÅSTE göra dom..

Jag är urkass på att backa med släp, men har jag inget val så klarar jag det 😂
Citera
2022-12-05, 10:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
Själv tycker jag det är lättare att backa på en sån skogsväg med gräs mellan hjulspåren, då ser jag ju vart på vägen jag ligger
Där har du i o f s en poäng. Om hjulspåren dessutom är djupa, styr bilen kanske själv? Bara att gasa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in