2022-12-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jaha, hur lång tid obduktionen tar är kanske meningslöst för dig men för mig innebär en obduktion som drar ut på tiden problem och ett av problemen kan vara att fastställa dödsorsak om rovdjur varit på kroppen.

Drar obduktionen ut på tiden? Och varför fylla tråden med en massa spekulationer om något som vi inte ens vet har hänt?
Citera
2022-12-04, 19:46
Medlem
Citat:
Jaha, hur lång tid obduktionen tar är kanske meningslöst för dig men för mig innebär en obduktion som drar ut på tiden problem och ett av problemen kan vara att fastställa dödsorsak om rovdjur varit på kroppen.

Sprid inte sådan dynga i tråden. Ha respekt för Tove och hennes familj. Det är nog att vissa försöker sprida falska rykten och andra som skriver väggar av text som inte tillför något utan bara skräpar ned.

Låt polisen utreda detta vidriga dåd och sätta dit mördarna! De är på god väg!
Citera
2022-12-04, 19:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eller en igenspikad kista. Just saying.
Jo, även den möjligheten finns, men den förefaller lite för makaber .
Citera
2022-12-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Vid rättegång i Sverige tillämpas fri bevisföring, vilket innebär att allt som åklagaren eller försvaret vill åberopa som bevis får läggas fram oavsett ursprung. Det är sedan upp till rätten att värdera dessa bevis. Bilder från kameror som fotograferar eller filmar, även olagligt/utan tillstånd, får alltså användas som bevis.

Ja det är tydligen sant vad jag läst mig till nu, men där står även att om bevisen finns på en kamera som har använts olagligt så får även ägaren till kamera rättsliga påföljder. Men ja bevis gäller sålänge rätten godkänner dom.
Citera
2022-12-04, 19:49
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Drar obduktionen ut på tiden? Och varför fylla tråden med en massa spekulationer om något som vi inte ens vet har hänt?

Det finns mycket i den här tråden som är spekulationer. Mer fruktbart är att ta vid där en diskussion slutar och verifiera eller falsifiera med argument om att en spekulation kan uteslutas eller om den är relevant. Generaliseringar eller att ta död på en hypotes med att skriva som du gör är inte fruktbart.
Citera
2022-12-04, 19:50
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, vad det gäller övertäckningen är det klart som du skriver.
Jag försöker väl vrida till det till något mindre hatiskt än blint raseri, även om det kan vara så.
Tycker dina inlägg är väl värda att läsa
Citera
2022-12-04, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Och vi andra pratar om att deras bil skulle fastnat på en åtelkamera någonstans mellan JJs lägenhet och fyndplatsen som är en sträcka av 1,2mil och där finns det garanterat kameror.
Sen är det ju inte säkert att dom har hamnat på bild eller att man ens kan se något med tanke på mitt tidigare inlägg om åtelkamerors standardkvalité.

Mitt inlägg var menat för att om de nu hade hamnat på bild från en åtelkamera så är det inte den vassaste bilden man får från en sådan. resten är för mig irrelevant och blev en sidodiskussion angående regler kring åtelkamera kontra övervakningskamera.
Nä men det kanske inte spelar så stor roll om bilden är vass eller inte.
För den kan hjälpa till att utesluta att fler bilar än JJs rört sig rört sig nära fyndplats natten TT försvann ändå.

Dvs mastdatan backas upp av bilderna på åtelkameran.
Citera
2022-12-04, 19:52
Medlem
Citat:

Tror nog på att NFCs handläggningstid är det som drar ut på tiden. obduktionen är redan klar, det är provsvaren som dom väntar på för att kunna skriva rapporten.

Det är många saker som dom är klara med och har klart för sig vad som hänt, sen att vi inte får reda på det för att allmänheten inte ska störa utredningen kan vara frustrerande men väldigt nyttigt för själva utredningen.
Det är bra att det är sekretess och att folk har yppandeförbud för det gör bara att vi får ta del utav FUPen snabbare.
Citera
2022-12-04, 19:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Och vi andra pratar om att deras bil skulle fastnat på en åtelkamera någonstans mellan JJs lägenhet och fyndplatsen som är en sträcka av 1,2mil och där finns det garanterat kameror.
Sen är det ju inte säkert att dom har hamnat på bild eller att man ens kan se något med tanke på mitt tidigare inlägg om åtelkamerors standardkvalité.

Mitt inlägg var menat för att om de nu hade hamnat på bild från en åtelkamera så är det inte den vassaste bilden man får från en sådan. resten är för mig irrelevant och blev en sidodiskussion angående regler kring åtelkamera kontra övervakningskamera.
Ok. Då har vi pratat runt varandra.
Citera
2022-12-04, 19:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det går nog relativt snabbt att kolla handtag. Cykeln är ju ett fynd i indiciekedjan så det vore konstigt om de inte kollar den. När Tova mördades av Fagerström topsades både höger och vänster cykelhandtag på sekret/DNA.
Där har vi olika uppfattning.
Citera
2022-12-04, 19:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det finns inga jaktmarker markerade i området där T återfanns. Det vi diskuterar är om en åtelkamera fångat sekvenser av en bil i de område där jaktmarker finns. Det finns finns varg i V-landa och har T legat ute i naturen så kan rovdjur varit på kroppen. Det försvårar obduktionen och kan vara en anledning att resultatet tar längre tid. Så vitt jag vet har T legat i granskog i ca 14 dagar så det är sannolikt att rovdjur varit på kroppen.

Vad menar du med att det inte finns markerade jaktmarker?

Det bedrivs jakt i skogen oavsett om det är markerad mark eller inte.

Vad är ens markerad jaktmark, vad har det för relevans i det konkreta fallet?
Citera
2022-12-04, 19:57
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Tror nog på att NFCs handläggningstid är det som drar ut på tiden. obduktionen är redan klar, det är provsvaren som dom väntar på för att kunna skriva rapporten.

Det är många saker som dom är klara med och har klart för sig vad som hänt, sen att vi inte får reda på det för att allmänheten inte ska störa utredningen kan vara frustrerande men väldigt nyttigt för själva utredningen.
Det är bra att det är sekretess och att folk har yppandeförbud för det gör bara att vi får ta del utav FUPen snabbare.

Instämmer. Tids nog kan de som vill läsa detaljer göra det i FUP:en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in