2022-12-04, 19:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Har "Hallonfisken" gått dessa 12000 metrarna och kollat efter åtelkameror? tror jag inte på.
Det var full jaktsäsong och ute på landet. kan säga att det lär nog finnas minst 10 kameror i området. inte just på fyndplatsen(vilket vi inte har påstått heller) utan i området, om vi säger en yta på 5km i radie från fyndplatsen så hittar du nog ett helt gäng kameror.
utöver jägare så är även bönder måna om vilka som kör in på deras mark.
Många som jag känner har åtelkamera vid varje "skogsinfart".
På mina föräldrars gård så har vi 4st kameror som sitter en bit in vid varje infart.
En billig kamera som skickar mms för 3000kr är en billig investering mot stöld och därför gör bönder så.
Sen är det inte alla som vill ringa till polisen och säga att dom har fått med någon på bild som eventuellt skulle kunna vara gärningsmännen för då erkänner man ju själv ett brott...
Jag tolkade Hallonfiskens inlägg som att det inte fanns kameror på Js pappas grannes mark, där söken varit och T hittades. Men jag kan ha tolkat fel.
Citera
2022-12-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, polisen gick ut med det direkt, vilket gav mig huvudbry. Min tanke var också att det måste synts direkt.
Sedan slog det mig att om kroppen var övertäckt, så är det också något som T inte kunnat göra själv. Då måste T kanske inte behövt ha så solklara skador för att konstatera att ett mord begåtts.
Min tanke med skåp/hylla var att det skulle kunna ge huvudskador som T inte skulle kunna åsamkat sig själv.

Eller en igenspikad kista. Just saying.
Citera
2022-12-04, 19:16
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Nu var det ju specifikt vid fyndplatsen det handlade och Hallonfisken är en av få personer i tråden som faktiskt känner till just det området, även om man tar till en större radie.

Det finns inga jaktmarker markerade i området där T återfanns. Det vi diskuterar är om en åtelkamera fångat sekvenser av en bil i de område där jaktmarker finns. Det finns finns varg i V-landa och har T legat ute i naturen så kan rovdjur varit på kroppen. Det försvårar obduktionen och kan vara en anledning att resultatet tar längre tid. Så vitt jag vet har T legat i granskog i ca 14 dagar så det är sannolikt att rovdjur varit på kroppen.
Senast redigerad av Pythia_88 2022-12-04 kl. 19:21.
Citera
2022-12-04, 19:18
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Kanske dom inte gör, men ett brott är fortfarande ett brott. ägaren till kameran har troligtvis inte skyltat och de misstänkta gärningsmännen kan ju strida över att dom hamnat på bild/film och hävda GDPR lagen...
Även om man har filmbevis så kan det vara så att filmen i sig inte får klassas som bevisning.

Det är en annan femma, eller tjuvjakt i området.
Citera
2022-12-04, 19:19
Medlem
Citat:
Finns det minsta risk att en juridisk person kan hamna på din fotoutrustning så ska det finnas skyltar, och ska det kunna användas som bevisning så ska du ha tillstånd.
Övervakningskameror och åtelkameror få dessutom inte vara riktade mot allmän plats även om du har tillstånd.
Så jag vet inte riktigt hur du får det till att jag inte förstått det. men sån är lagen.
Det finns inte ett enda jaktlag som köper en åtelkamera för att sätta fast runt ett träd som kostar 10K kronor som hur enkelt som helst kan bli stulen av någon som går förbi.
Därför köper man det billigaste, man behöver inte mer.
Jägarens intresse är att se vad för djur och vid vilken tidpunkt djuret befinner sig på åteln, inte sitta o räkna hårstrån i pälsen.
Vid rättegång i Sverige tillämpas fri bevisföring, vilket innebär att allt som åklagaren eller försvaret vill åberopa som bevis får läggas fram oavsett ursprung. Det är sedan upp till rätten att värdera dessa bevis. Bilder från kameror som fotograferar eller filmar, även olagligt/utan tillstånd, får alltså användas som bevis.
Citera
2022-12-04, 19:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kan inte påstå att jag vet hur dom särskiljer DNA t från olika personer från samma yta. Men ganska säker på att det går.
Det är möjligt att det går, men jag tror det är ett tidskrävande och omfattande arbete och sådan vikt tror jag inte heller att de lägger vid cykelhandtagen.
Citera
2022-12-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Det finns inga jaktmarker markerade i området där T återfanns. Det vi diskuterar är om en åtelkamera fångat sekvenser av en bil i de område där jaktmarker finns. Det finns finns varg i V-landa och har T legat ute i naturen så kan rovdjur varit på kroppen. Det försvårar obduktionen och kan vara en anledning att resultatet tar längre tid.

Jaha, helt meningslös diskussion med andra ord. Vi vet ju inte ens om obduktionen tar ovanligt långt tid, det är enbart slutrapport det väntas på och preliminär rapport har åklagaren fått.
Citera
2022-12-04, 19:25
Medlem
Citat:
Jag tolkade Hallonfiskens inlägg som att det inte fanns kameror på Js pappas grannes mark, där söken varit och T hittades. Men jag kan ha tolkat fel.

Och vi andra pratar om att deras bil skulle fastnat på en åtelkamera någonstans mellan JJs lägenhet och fyndplatsen som är en sträcka av 1,2mil och där finns det garanterat kameror.
Sen är det ju inte säkert att dom har hamnat på bild eller att man ens kan se något med tanke på mitt tidigare inlägg om åtelkamerors standardkvalité.

Mitt inlägg var menat för att om de nu hade hamnat på bild från en åtelkamera så är det inte den vassaste bilden man får från en sådan. resten är för mig irrelevant och blev en sidodiskussion angående regler kring åtelkamera kontra övervakningskamera.
Citera
2022-12-04, 19:29
Medlem
Citat:
Nu var det ju specifikt vid fyndplatsen det handlade och Hallonfisken är en av få personer i tråden som faktiskt känner till just det området, även om man tar till en större radie.
Jag vet att det inte finns någon kamera där T hittades. Däremot några kilometer bort, fast åt fel håll om dom nu åkt in vid Torpstads vägskälet.
Citera
2022-12-04, 19:35
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Det är möjligt att det går, men jag tror det är ett tidskrävande och omfattande arbete och sådan vikt tror jag inte heller att de lägger vid cykelhandtagen.

Det går nog relativt snabbt att kolla handtag. Cykeln är ju ett fynd i indiciekedjan så det vore konstigt om de inte kollar den. När Tova mördades av Fagerström topsades både höger och vänster cykelhandtag på sekret/DNA.
Citera
2022-12-04, 19:40
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Jaha, helt meningslös diskussion med andra ord. Vi vet ju inte ens om obduktionen tar ovanligt långt tid, det är enbart slutrapport det väntas på och preliminär rapport har åklagaren fått.

Jaha, hur lång tid obduktionen tar är kanske meningslöst för dig men för mig innebär en obduktion som drar ut på tiden problem och ett av problemen kan vara att fastställa dödsorsak om rovdjur varit på kroppen.
Citera
2022-12-04, 19:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Kan ju vara så men jag tvivlar starkt på att de isåfall direkt ändrat rubriceringen till mord bara för kroppen var övertäckt. För då är det fortfarande bara gravfridsbrott om man inte direkt såg att hon var mördad. Jag sällar mig till alla som tror att strypning är den troligaste dödsorsaken och att de direkt såg märken på halsen
Ja, vad det gäller övertäckningen är det klart som du skriver.
Jag försöker väl vrida till det till något mindre hatiskt än blint raseri, även om det kan vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in