Citat:
Ursprungligen postat av
Fredrik
Tack för info, intressant läsning. Men är verkligen -8 extrem temperatur? Menar du att du aldrig haft kallare på de fyra år du haft bilen?
Jag hoppas du har möjlighet att göra om testet om det skulle bli ännu kallare. Säg -15 eller -20.
Intressant att du vågade köra ner den till 3%. Hur lågt har du varit nere som lägst utan att stanna och ladda i panik?
Bor i Ystad, så det är väldigt sällan vi har så extrema temperaturer här.
Efter 22.000 mil känner jag bilen och har lärt mig att undvika nybörjarmisstagen.
Jag kör den ofta ner till 2-3%, jag har kört ner den till 0% flera gånger också utan att den har stannat, jag vet var gränsen går.
ZOE har även ett väldigt exakt varningssystem när batteriet börjar bli tomt.
1, När du har ca 18 km räckvidd kvar får du ett första varningsmeddelande. På instrumentpanelen ändras då färgen från vit till orange.
2, När räckvidden går ner mot ca 8-9 km får du ytterligare ett nytt varningsmeddelande, färgen på instrumentpanelen ändras då från orange till rött, samtidigt ljuder en varningssignal.
Du får även då en förfrågan på navi-displayn om du vill söka efter en laddstation i närheten.
3, När du går under 4 km räckvidd visas istället tre röda streck på panelen.
4, fortsätter du ändå köra så kommer du in inom några km få upp ett varningsmeddelande som lyder "limited performace" det innebär att bilen nu går in i nödläge, motorkraften begränsas till ca 70 km/h.
Du har nu endast ett fåtal km kvar innan bilen stannar.
Knappt 1 km innan bilen stannar, begränsas motorkraften till ca 30 km/h.
De sista typ hundra meterna kan du köra bilen i låg hastighet i ca 4-5 km/h.
Därefter stannar bilen.
ZOE har här ett klart bättre system än de flesta andra elbilar.
Det är ett ganska exakt system och man får flera varningar efterhand, man har alltså goda förutsättningar att i god tid köra av vägen och slippa bli stående på en trafikfarlig plats.
En annan fördel med ZOE är att man har full motorstarka ända ner tills batteriet nästan är tomt, alltså när du får meddelandet limited performace.
Man har även full värmekapacitet från klimatanläggningen ändå tills bilen stannar!
Det är som sagt små detaljer som ZOE gör bättre än de flesta andra elbilar.