2022-12-04, 14:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Märkligt att dessa Zoe-motorer slits ut så fort. Har du fått någon förklaring på detta från Renault?
Det ska handla om att motorlagerna slits ut med tiden, läser man på olika forum så brukar motorerna klara mellan 9.000-18.000 mil innan de är kass.

Småbilarna har motorer som är optimrade för låg förbrukning i lägre hastigheter, så det är vissa konstruktionsskillnader mellan motorerna i små elbilar jämfört med de större.
ZOE kom tidigare ut på marknaden än de andra småbilarna, så det blir intressant att se hur det kommer se ut framöver när de nyare små elbilarna som tex Fiat 500e, Peugeot e-208, Opel Corsa-e etc, börjar komma upp i miltal runt 10-15.000 mil, om vi då kommer se liknande problem där.

Dock hade även Tesla model S samma problem på sina första årsmodeller, att motorlagerna skar, men det verkar som de fått rätt på det när det kommer till nyare årsmodeller av model S, de har väl gjort någon förändring i motorkonstruktionen.
Citera
2022-12-04, 15:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
12 000 + 30 000 + 52 000. Du är nu uppe i 94 000 i service- och reperationskostnader. Nästan 100 000 efter 20 000 mil är ju inte direkt lysande? Känns som du haft extremt mycket otur med din bil.
Med dagens elpriser hade det varit en dålig affär.
Men jag har kört extemt biligt i fyra år, det är först nu de senaste månaderna som milkostnaden gått upp i och med de sjuka elpriserna.

Bilen har rullat 22.000 mil nu och 20.000 av dessa mil har varit väldigt, väldigt billiga pga att jag laddat blligt här hemma.
Du kan ju själv räkna ut vad bensinkostnaden skulle bli på 20.000 mil..
Så även med reparationer på 100.000 kronor har jag ändå gått plus jämfört med om jag kört med en bensinare istället.
Citera
2022-12-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Med dagens elpriser hade det varit en dålig affär.
Men jag har kört extemt biligt i fyra år, det är först nu de senaste månaderna som milkostnaden gått upp i och med de sjuka elpriserna.

Bilen har rullat 22.000 mil nu och 20.000 av dessa mil har varit väldigt, väldigt billiga pga att jag laddat blligt här hemma.
Du kan ju själv räkna ut vad bensinkostnaden skulle bli på 20.000 mil..
Så även med reparationer på 100.000 kronor har jag ändå gått plus jämfört med om jag kört med en bensinare istället.
Ja, det vore ju lite värt att räkna på. Om man resonerar att du skulle ha köpt en sprillans ny bränslesnål småbil med bensin eller diesel istället. Förmodligen en förbrukning nedåt halvlitern per mil. Bränslepriserna har ju gått lite upp och ner senaste åren..., svårt att få fram ett snittpris. Om vi skulle vara oförskämda nog att ta 10 kr milen i ren soppaförbrukning då, mest för att det blir enkel att räkna 10 x 20 000 mil. 200 000 i utgifter på den sidan. Efter ca 80 000 bort (motor och växellåda på en modern fossilare hade givetvis inte rasat TVÅ ggr på 20 000 mil...) har du 120 000 spänn "vinst". Vad beräknar du för kostnad på den förbrukade elen?
Citera
2022-12-04, 16:35
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, det vore ju lite värt att räkna på. Om man resonerar att du skulle ha köpt en sprillans ny bränslesnål småbil med bensin eller diesel istället. Förmodligen en förbrukning nedåt halvlitern per mil. Bränslepriserna har ju gått lite upp och ner senaste åren..., svårt att få fram ett snittpris. Om vi skulle vara oförskämda nog att ta 10 kr milen i ren soppaförbrukning då, mest för att det blir enkel att räkna 10 x 20 000 mil. 200 000 i utgifter på den sidan. Efter ca 80 000 bort (motor och växellåda på en modern fossilare hade givetvis inte rasat TVÅ ggr på 20 000 mil...) har du 120 000 spänn "vinst". Vad beräknar du för kostnad på den förbrukade elen?
Elen var billig fram till juli 2022.
Så vi kan räkna 20.000 mil med billig elkostnad.
Exakt vad milkostnaden var mellan juli 2018 och juli 2022 kan jag jag säga, men låt oss säga 2 kr milen.
Det blir 40.000 kr.
Plus kostnaden för laddning på offentliga laddstationer under mina resor, låt oss säga 10.000 kr.
Det är 50.000 kr.
Citera
2022-12-04, 16:48
Medlem
Citat:
Elen var billig fram till juli 2022.
Så vi kan räkna 20.000 mil med billig elkostnad.
Exakt vad milkostnaden var mellan juli 2018 och juli 2022 kan jag jag säga, men låt oss säga 2 kr milen.
Det blir 40.000 kr.
Plus kostnaden för laddning på offentliga laddstationer under mina resor, låt oss säga 10.000 kr.
Det är 50.000 kr.
Jepp. Kör på det. 120 000 minus 50 000 = 70 000. Sedan kan man ju fundera på om / hur man ska börja räkna värdeminskning och kanske framför allt om du hade fått tag på en fossilare billigare i inköp än Zoe:n.
Så säg 70 000 sparat rent förbrukningsmässigt. Tror faktiskt den kalkylen blir lite sämre om man tittar på inköpspriset då da... Men pengar är inte allt. Klimatet ska ju förhoppningsvis ha tjänat på 20 000 mils minskade avgasutsläpp. Du verkar ju märkligt nog ha varit supernöjd med bilen även om den håller på att bryta ihop fullständigt då och då... Och framför allt, hälften av det som skrivits på elbilsforumet de senaste två åren hade aldrig tillkommit utan din Zoe!
Citera
2022-12-04, 20:16
Medlem
Citat:
Jag kör dagligen på en 2+1-väg och en motorväg, hastighetsgräns 100 km/h resp 110 km/h, de flesta kör +20 km/h på båda vägarna, dvs 120-130 km/h, vägen är extremt hårt trafikerad och då funkar det inte att någon "elbilstönt i en ZOE" kör i 90 km/h och stoppar upp all trafik, det borde du förstå.

Det har hänt ibland att jag har haft lite batteri kvar, och varit tvungen att sänka hastigheten till 80-85 km/h på 2+1-vägen, och det är fan en mardröm när det gått ihop till ett körfält, för då har man en lång rad med kö av bilar bakom som undrar vad fan jag sysslar med!

Jag håller med och sympatiserar med dig. Låter inte alls som en trevlig upplevelse.
Citera
2022-12-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Den funkar trots allt fint før kortare resor, funderar faktiskt på en begagnad sådan eller (mer troligt) en model 1 Leaf. Bara den klarar 10 mil och det gør till och med generation #1 av dem. Leafen ligger dock närmare till hands, det är en modernare bil.

Nu skall jag inte försvara en så osäker och problematisk bil som Zoe, men vete tusan. Det lite som att välja mellan två helveten. Leaf är ju ingen vacker skapelse, och många har dåliga batterier pga. dåligt konstruerad kylning. Där är nog faktiskt Zoen ett bättre alternativ (trodde aldrig jag skulle säga det).

Sedan tycker jag personligen att som extrabil för korta resor, så finns det charmigare och roligare småbilar att välja på. Skulle skaffa en extrabil till familjen i somras/höstas, och kikade på olika elektriska småbilar. Var inne på Peugeot e208 och Hyundai Kona, men de var lite för dyra för min budget (var på under 300 KSEK efter klimatbonus) och lite större än vad som egentligen behövdes som tredjebil (och som present/övningskörningsbil till dottern). Kikade på den svenska marknaden (antar att den liknar den norska) och fastnade till slut att välja mellan Fiat 500e, Mini Cooper SE och Honda E. Alla tre är riktigt charmiga och väldigt prisvärda lättkörda små elbilar. Har du inte redan hunnit att skaffa en extrabil så kan jag verkligen rekommendera dig att kika närmare på de tre mmycket trevliga elbilarna (oavsett om du är ute efter ny elbil eller beg.)!
Citera
2022-12-08, 23:40
Medlem
BAB7s avatar
Räckviddstest och laddtest vid 8 minusgrader

Eftersom vi helt plötsligt fick extrema vintertemperarurer här, vilket vi inte får så ofta, så tog jag tillfället i akt att testa bilens räckvidd och laddning under extrema omständigheter.

Extra intressant är det pga av bilen nu är 4,5 år och har rullat 22.000 mil.
Så hur står det till med laddning och räckvidd, batteristatus efter så många mil, det kan vara intressant att veta.
Batteriets kapacitet uppmättes i somras till 88%, vilket motsvarar 36 kWh.
Vid kalla yttertemperaturer brukar den ligga på 34-35 tillgängliga kWh, för att sedan åter gå upp till 36 kWh när yttertemperaturer stiger något igen, så var det även förra året.

Jag gjorde följande test tidigare ikväll:
Bilen stod parkerad utomhus i carport.
Batteriet var iskallt, och bilen hade stått sedan igår.
Yttertemperaturen var 8 minusgrader.
Jag förvärmde inte bilen.
Batteriet var laddat till 100% kvällen innan.

Jag satte klimatanläggningen på 24 grader och körde iväg.
Efter 5 km kommer jag ut på en större europaväg med 100 km/h begränsning, här sätter jag farthållaren på 104 km/h.
Jag följer den vägen i 35 km, sen börjar motorväg.
Jag pendlar då i hastighetsintervallet 100-115 km/h.
Efter ca 8 mil vänder jag och kör samma väg tillbaka.
På hemvägen sänker jag hastigheten något och kör mellan 90-100 km/h.
De sista 2-3 milen ser jag att jag bör sänka hastigheten ytterligare något, då till ca 85 km/h.
När jag kommer hem och sätter i kabeln så visar batteriet 3% kvar.
Jag har då kört 16,6 mil.

När jag kommer hem och sätter i kabeln är det fortfarandee 8 minus ute, laddningen startade direkt och leverade full laddhastighet direkt, vilket är 11 kW på laddboxen där hemma.
Återstående laddtid uppgavs till 3 h och 50 min.

Slutsats.
17 mil verklig räckvidd i 8 minusgrader med en snitthastighet på nära 100 km/h.
Inte så dåligt för en ZOE med 22.000 mil på mätaren.
Och även laddningen funkar utmärkt vid dessa kalla temperaturer, inga tecken på coldgate överhuvudtaget

Sammanfattningsvis får man ge bilen med beröm godkänt efter detta test.
Citera
2022-12-09, 10:12
Medlem
Citat:
Räckviddstest och laddtest vid 8 minusgrader

Eftersom vi helt plötsligt fick extrema vintertemperarurer här, vilket vi inte får så ofta, så tog jag tillfället i akt att testa bilens räckvidd och laddning under extrema omständigheter.

Tack för info, intressant läsning. Men är verkligen -8 extrem temperatur? Menar du att du aldrig haft kallare på de fyra år du haft bilen?

Jag hoppas du har möjlighet att göra om testet om det skulle bli ännu kallare. Säg -15 eller -20.

Intressant att du vågade köra ner den till 3%. Hur lågt har du varit nere som lägst utan att stanna och ladda i panik?
Citera
2022-12-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Tack för info, intressant läsning. Men är verkligen -8 extrem temperatur? Menar du att du aldrig haft kallare på de fyra år du haft bilen?

Jag hoppas du har möjlighet att göra om testet om det skulle bli ännu kallare. Säg -15 eller -20.

Intressant att du vågade köra ner den till 3%. Hur lågt har du varit nere som lägst utan att stanna och ladda i panik?
TS bor i södra Skåne enligt dennes tidigare poster, där är -8 säkert extremt.
Citera
2022-12-09, 16:52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik

Bor i Ystad, så det är väldigt sällan vi har så extrema temperaturer här.

Efter 22.000 mil känner jag bilen och har lärt mig att undvika nybörjarmisstagen.

Jag kör den ofta ner till 2-3%, jag har kört ner den till 0% flera gånger också utan att den har stannat, jag vet var gränsen går.

ZOE har även ett väldigt exakt varningssystem när batteriet börjar bli tomt.

1, När du har ca 18 km räckvidd kvar får du ett första varningsmeddelande. På instrumentpanelen ändras då färgen från vit till orange.

2, När räckvidden går ner mot ca 8-9 km får du ytterligare ett nytt varningsmeddelande, färgen på instrumentpanelen ändras då från orange till rött, samtidigt ljuder en varningssignal.
Du får även då en förfrågan på navi-displayn om du vill söka efter en laddstation i närheten.

3, När du går under 4 km räckvidd visas istället tre röda streck på panelen.

4, fortsätter du ändå köra så kommer du in inom några km få upp ett varningsmeddelande som lyder "limited performace" det innebär att bilen nu går in i nödläge, motorkraften begränsas till ca 70 km/h.
Du har nu endast ett fåtal km kvar innan bilen stannar.
Knappt 1 km innan bilen stannar, begränsas motorkraften till ca 30 km/h.
De sista typ hundra meterna kan du köra bilen i låg hastighet i ca 4-5 km/h.
Därefter stannar bilen.

ZOE har här ett klart bättre system än de flesta andra elbilar.
Det är ett ganska exakt system och man får flera varningar efterhand, man har alltså goda förutsättningar att i god tid köra av vägen och slippa bli stående på en trafikfarlig plats.

En annan fördel med ZOE är att man har full motorstarka ända ner tills batteriet nästan är tomt, alltså när du får meddelandet limited performace.
Man har även full värmekapacitet från klimatanläggningen ändå tills bilen stannar!
Det är som sagt små detaljer som ZOE gör bättre än de flesta andra elbilar.
Senast redigerad av BAB7 2022-12-09 kl. 16:54.
Citera
2022-12-09, 23:04
Medlem
Citat:
[När jag kommer hem och sätter i kabeln så visar batteriet 3% kvar.
Jag har då kört 16,6 mil.
Ok, jag är en smula lat som inte orkar leta upp det i tråden... MEN du borde faktiskt i sammanhanget skriva vad räckvidden är i normala fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in