2022-12-04, 10:52
  #269149
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ja det är så jag ser det. Men vad kommer då Ryssland göra efter en förlust av Ukraina, det land dom kallar "Little Russia" det hade varit den värsta förlusten i hela Rysslands historia. 1000 gånger värre än Rysk-Japanska kriget förlusten.

Det kan bli ett kärnvapenkrig, eller det är i alla fall det ryssen ylar om när de påstår att deras existens hotas. Jag vet inte men jag är aptrött på det här kriget och dess konsekvenser, är lack på västs återhållsamhet på att skicka krigsmaterial till Ukraina, bara ös in skiten och mosa ryssen, sen är det över. Varför dra ut på skiten? Är ryssjävlarna så galna att de startar kärnvapenkrig så får vi hantera det då.
Citera
2022-12-04, 10:52
  #269150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Man drog sig tillbaka från Kiev för du fattar väl själv att målet aldrig var föra krig på den fronten någon längre tid. Kharkiv och Kherson försvarde man inte ens.

Det stod några etkniska minoriteter Uiruguir liknande med lite gammalt skräp som blev totalt pulveriserade i Kharkivs åkermark. Ukraina har inte tagit någonting som Ryssland försvarat.
Vad är det Ryssland försvarar? Astrakhan?

Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Rysslands mål är ett utnötningskrig. Avverka så mycket Ukrainska trupper, fordon, utrustning som möjligt, slå ut så mycket infrastruktur som möjligt. Få till förhandlingar som blir gynnsamma.

Så det är dagens mål. Ryssarna når alltid sina krigsmål eftersom målen definieras allt eftersom. Men målet är väl snart att till varje pris hålla Astrakhan, och så länge som ukrainarna inte går över gränsen, så kommer det målet nog att uppfyllas.

Hittills har ryssarna verkligen inte gynnats av ett utnötningskrig, speciellt inte som ryssarna offrat sina bästa soldater och sitt mest moderna krigsmateriel, och nu när man gräver allt längre ner i förråden så kommer allt sämre prylar fram. Medan Ukraina tränas på allt mer moderna vapensystem.

Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Eller vänta du trodde att det var 1800-talet fortfarande när man red in på häst och sedan drog på en karta att det här landet var mitt?
Hur hade du tänkt att Ryssarna även hypotetiskt skulle hålla något i Västra Ukraina där de är avskydda och där folket kommer slåss till sista man

Det är en tidsfråga innan ryssarna måste plocka fram hästar för att hålla logistiken flytande. Den svaga ryska transportkapaciteten förlorar ett antal transportfordon varje dag och ryssarna saknar komponenter att tillverka lastbilar.

Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Nöt ut, få till förhandlingar. Just nu dör det extremt mycket Ukrainska soldater, utrustning pulveriseras , industrin är helt död och kanske även elnätet i vinter, vi får se.
Ryssland lider höga förluster också men just nu vinner de utnötningskriget med hästlängder. Förstår man inte det så går det helt enkelt inte att argumentera!
Du har bajsat ut en massa ord men inte kommit med någonting som stöder din tes. Det finns ingenting som tyder på att ryssarnas krigslycka vänt, och det finns verkligen ingenting som tyder på att T-55or och annat antikt som ryssarna nu plockar fram ur förråden, skulle rädda barnamördare v.puttins ansikte.
Citera
2022-12-04, 10:56
  #269151
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan bli ett kärnvapenkrig, eller det är i alla fall det ryssen ylar om när de påstår att deras existens hotas. Jag vet inte men jag är aptrött på det här kriget och dess konsekvenser, är lack på västs återhållsamhet på att skicka krigsmaterial till Ukraina, bara ös in skiten och mosa ryssen, sen är det över. Varför dra ut på skiten? Är ryssjävlarna så galna att de startar kärnvapenkrig så får vi hantera det då.
Absolut jag håller helt med. Det är dags att sluta dra ut på den oundvikliga förlusten hos ryssen. En förlust i Ukraina kommer sannolikt leda till att Ryssland smäller några kärnvapen i Kiev, Kharkiv osv. Man får se det på den ljusa sidan, om det blir kärnvapenskrig så kommer det dö mer ryssar än västfolk.
Citera
2022-12-04, 10:57
  #269152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Utpressning brukar inte vara ett bra ställe att starta förhandlingar. Ryssland har fortfarande Kina att hjälpa med allt det om sanktionerna biter hårt.

hmm. utrpessningen ligger ju i att ryssland inte respekterar fn resulutioner, inte i att man en störd nation sanktioneras...
kina har redan halverat sin export till ryssland.


Citat:
Ryssar är också extremt nationalistiska och hade inte sett en sådan situation som om att dom måste förhandla, dom hade sett det som att dom måste nu attackera dom länder som sanktionerar dom.

det är ingen som säger att de måste förhandla, vill de svälta och dö i enkla infektionsjukdomar så kan de ju göra det. det var bara ett enkelt på saker som ryssarna kanske vill ha (dvs mat och medeciner) som vi kan förhandla om. det står ju ryssarna fritt att sluta köpa medeciner och livsmedels(industri)produkter fråm väst närdehelst önskar oavsett....
Citera
2022-12-04, 10:57
  #269153
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tänkte att min lösning kanske skulle leda till det. Tippar att den ryska befolkningen inte skulle uppskatta att man ger bort Moskva och St. Petersburg för att få några områden i södra och östra Ukraina.

Jag fick en lite galen tanke att man pluggar Putin och sätter in Zelensky som Tsar i den ryska federationen. Tveksamt om han vill ha den bördan dock. Då är riket komplett och ingen förlorar. Efter lite eftertanke så är ju Ryssland helt kaputt med ett sjukligt tankegods och det är nog lika bra att vi nukar skiten i en pre-emptive strike!
Citera
2022-12-04, 10:57
  #269154
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tycker att Ukraina ska gå ut starkt i förhandlingar och begära traditionellt ryska områden som kompensation för de delar av Ukraina som Ryssland vill ha.

Man skulle kunna tänka sig att man skär av Ryssland längs Uralbergen och Ukraina får den delen som ligger väster om bergskedjan. Ryssland behåller då de områden de vill ha i Ukraina samt Kaliningrad. Resten av Ryssland finns öster om Uralbergen. Man kan tänka sig en överenskommelse där ryssar får färdas tåg fritt genom Ukraina till och från sina olika exklaver, ungefär på samma sätt som de har med Litauen för att kunna ta sig till Kaliningrad.
Med en sådan lösning kan Putin vinnande visa upp att han lyckats med sitt krig och fick de delar av Ukraina som han menade behövde befrias från nazister.
Absolut. Belgorod har varit hubb för alla ryska anfall i norr. Fortfarande står ryssarna och skjuter artilleri över gränsen där varje dag. Utan planer på att anfalla, endast för att plåga civilbefolkningen. Ukraina ska definitivt kräva detta område av ryssen i förhandlingar. Även Kursk och Bryansk oblast ska överföras till Ukraina.
Citera
2022-12-04, 10:58
  #269155
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
"Ryssland har inte invaderat Ukraina!"

Det beror väl på hur man ser Ukraina och på Donbas eller hur? Rysslands angrepp var först och främst att försvara Donbas och pressa fram förhandlingar i Kiev.

Det är faktiskt ganska enkelt. Donbass är ukrainskt område och om Ryssland skickar in en betydande mängd militär till Donbass mot Ukrainas vilja, så är det en invasion.

Annars är det en falsk, eller i alla fall en mycket ofullständig, historiebeskrivning att skriva att Ryssland angrep Donbass i syfte att försvara Donbass. Att det överhuvudtaget ens blir tal om att "försvara" något beror på att Putin själv satt igång oroligheter och krig i området.

Det är som om Somalia skulle sätta igång oroligheter i Rinkeby och även skicka dit reguljära soldater som slåss mot den svenska staten. Och sedan när den svenska staten börjar få kontroll över situationen (med användning av svenska soldater och våld) genomför Somalia en regelrätt invasion av Rinkeby med hänvisning till att området måste försvaras mot den svenska statens våld.

Lömskt. Men det är så det ryska argumentet ser ut.


Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad USA hade för syfte i Syrien, Afghanistan och Irak är mer osäkert. Haiti verkar vara nästa på tur för en mysig invasion av USA.

Inte att annektera några områden i alla fall. Vad USA gjort är ett bekämpa terroristorganisationer som Al-Qaida och IS och diktaturer som talibanregimen och Saddam Hussein-regimen.
Citera
2022-12-04, 10:59
  #269156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Absolut jag håller helt med. Det är dags att sluta dra ut på den oundvikliga förlusten hos ryssen. En förlust i Ukraina kommer sannolikt leda till att Ryssland smäller några kärnvapen i Kiev, Kharkiv osv. Man får se det på den ljusa sidan, om det blir kärnvapenskrig så kommer det dö mer ryssar än västfolk.

förefaller osanloikt.

ryssland har ju redan flytt och övergivet "moder ryssland" (kherson bla) utan att ta till kärnvapen.

antigen så finns där inga kärnvapen funktionella (eller aldeles för få) eller så är de utom räckhåll för putin och hans hundar.
Citera
2022-12-04, 11:02
  #269157
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Absolut jag håller helt med. Det är dags att sluta dra ut på den oundvikliga förlusten hos ryssen. En förlust i Ukraina kommer sannolikt leda till att Ryssland smäller några kärnvapen i Kiev, Kharkiv osv. Man får se det på den ljusa sidan, om det blir kärnvapenskrig så kommer det dö mer ryssar än västfolk.

Det tråkiga är att vi inte vet hur eller var det slutar. Men ett snabbt avslut vore välkommet. Jag tror inte våra ekonomier, varken ryssens eller vår egen kommer att palla så mycket längre, det finns risk för misär framöver, inte för alla men för många. Om vi sedan ser till tredje världen så lever de mycket farligt, inflation för dem är katastrof då de redan lever på marginalen, eller under.
Citera
2022-12-04, 11:03
  #269158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nja.

I PPP-GDP, som är det mer relevanta måttet, är "avancerade ekonomier" 41% av GDP. Då ingår även de "asiatiska tigrarna", som är väst-vänliga men kanske inte helt 100% hör till väst på samma sätt som t ex Holland.

https://www.imf.org/external/datamapper/PPPSH@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD

As of 2020, the IMF categorized 39 nations as advanced economies. These include the United States and Canada, most nations in Europe, Japan, and the Asian tigers,as well as Australia and New Zealand.

Västs ekonomiska dominans är bruten, framför allt visar tillväxten att det inte finns någon väg tillbaka. Utom krig.
Om Nederländerna köper en stridsvagn eller om Mali köper en stridsvagn så betalar de lika mycket. Om en svensk köper ett kilo ris i sin matbutik betalar han betydligt mer än när en malier köper ett kilo ris från bonden utanför byn. PPP mäter bara det senare fallet och är därför i sammanhanget irrelevant.

Dessutom är det så att i "väst" lägger vi en förhållandevis liten del av vår inkomst på mat vilket innebär att vi har en större andel att lägga på annat. Här finns en tabell som dessvärre inte innefattar alltför många länder
https://ourworldindata.org/grapher/share-of-consumer-expenditure-spent-on-food-vs-gdp-per-capita?tab=table
Citera
2022-12-04, 11:03
  #269159
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
förefaller osanloikt.

ryssland har ju redan flytt och övergivet "moder ryssland" (kherson bla) utan att ta till kärnvapen.

antigen så finns där inga kärnvapen funktionella (eller aldeles för få) eller så är de utom räckhåll för putin och hans hundar.
Om Ryssland inte hade några funktionella kärnvapen av 7000+ så hade nog Usa och några till Natoländer invaderat Ryssland eller sprängt Moskva till småbitar.
Citera
2022-12-04, 11:04
  #269160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Sanktioner är ett verktyg för USA att kunna utpressa stater som inte agerar i US intressen.
Det har varit kutym sedan WW2 men har aldrig hittills lett till regime change per se eller förhindrat krig.
US körde hårda sanktioner mot Irak, bl.a. läkemedel och modersmjölksersättning, innan invasionen. Det orsakade uppemot en halv miljon döda barn i Irak. Victoria Nuland fick frågan i en TV intervju om hon ansåg att det var värt detta och hon svarade JA.
Skurkstaten i detta fall var ingen annan än US.

Det är flera felaktigheter där. men ingen röstade mot att sanktionera mat och medeciner när FN resulutionan las i säkerhetsrådet (där ryssland är permanent medlem...)
https://en.wikipedia.org/wiki/Sanctions_against_Iraq


Citat:
Så länge det handlar om små stater som exempelvis Kuba påverkar det inte världshandeln.
Venezuela som har haft sanktioner länge verkar nu få absolution av US enbart pga att mer olja måste ut på världsmarknaden (pga sanktioner mot Ryssland!).
Men att köra sanktioner mot länder som Ryssland eller Kina rubbar balansen globalt och påverkar många oskyldiga nationer negativt (utöver mot de som man vill straffa)
Undantaget kan vara hinder för att exportera vapen till länder i konflikt och rent politiska sanktioner (ej handelsutbyte).
Jag är libertarian och vänder mig mot överstatliga ingrepp i frihandeln.

lol.... du vet att ryssland är ett u-land med en mindre ekonomi än typ... italien...

Citat:
se länk nedan om vad Standard&Poor säger om det ekonomiska läget i världen just nu, till stor del orsakat av kriget och sanktionerna
https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/videos/market-impact-of-russias-ukraine-invasion

krig är aldrig bra , men det är en obetydlig påverkan i jmf med corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in