Citat:
Ursprungligen postat av
Orcinus-orca
Ibland när man hör unga människor prata. Det kan vara på TikTok eller i verkliga livet så hör jag ibland de använda ett ord som inte fanns när jag växte upp. Det är ordet "skämmig" eller "skämmigt". Det fullkomligt vridet sig i mig att det här ordet får allt mer fäste. Jag hatar det.
Jag har också märkt att det är mer populärt bland nysvenskar än etniska svenskar, men det har även letat sig in bland unga svenskar som konsumerar förortskultur.
Jag vet inte ursprunget till ordet men antar att det härrör från personer med bristfällig svenska. Då det finns äldre riktiga svenska ord som som är synonymt med detta nyord.
Är det bara jag som känner såhär när vårt modersmål slaktas? Och har ni några teorier om ordets ursprung?
Om man säger skamligt - så känns det starkare/grövre. Skämmigt är att skämmas - men inte så förfärligt fördömande.
"Att skämmas" måste vara ursprunget, och så har man gjort om det. Ungefär som bruka - blivit brukligt.
Jag förstår din reaktion - och jag tycker heller inte det är så bra. Men frågan är om det inte fyller en funktion, för det saknas någon bra synonym?