2022-12-04, 07:14
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fb2021
Vill du höra ett ännu äckligare ord? "As" att säga det innan man säger något annat. Det är ju egentligen ett dåligt ord typ ’dit jävla as’ men visa använder det till något bra typ ’as nice’ , ’as kul’ osv.

Det är ju samma som förstärkningsorden "jätte" och "skit".
Ord som jättemycket eller skitsnygg.
Vad fan är det för jävla ord egentligen? Jätte och skit är ju substantiv och borde inte användas i såna här fall.
Det är en styggelse när vuxna människor snackar på det där viset.
Citera
2022-12-04, 07:38
Medlem
santos_devilles avatar
Skämmigt och pinigt sa ju kidsen även på 90 talet.

Jobbigare är kids som använder ordet Cringe. Det är skämmigt
Citera
2022-12-04, 07:40
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Skämmig skämmigt skämmiga
ORDKLASS: adjektiv
UTTAL: skämm`ig

<vardagligt> som man kan skämmas över
EXEMPEL: vissa tycker att det är skämmigt att tala öppet om sina problem

HISTORIK: belagt sedan 1982; ökad anv. sedan 1990-talet

- SAOB

Precis, är född på 80-talet och kommer ihåg att folk tyckte saker va skämmigt redan tidigt 90-tal.
Citera
2022-12-04, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Ibland när man hör unga människor prata. Det kan vara på TikTok eller i verkliga livet så hör jag ibland de använda ett ord som inte fanns när jag växte upp. Det är ordet "skämmig" eller "skämmigt". Det fullkomligt vridet sig i mig att det här ordet får allt mer fäste. Jag hatar det.

Jag har också märkt att det är mer populärt bland nysvenskar än etniska svenskar, men det har även letat sig in bland unga svenskar som konsumerar förortskultur.

Jag vet inte ursprunget till ordet men antar att det härrör från personer med bristfällig svenska. Då det finns äldre riktiga svenska ord som som är synonymt med detta nyord.

Är det bara jag som känner såhär när vårt modersmål slaktas? Och har ni några teorier om ordets ursprung?

Om man säger skamligt - så känns det starkare/grövre. Skämmigt är att skämmas - men inte så förfärligt fördömande.
"Att skämmas" måste vara ursprunget, och så har man gjort om det. Ungefär som bruka - blivit brukligt.
Jag förstår din reaktion - och jag tycker heller inte det är så bra. Men frågan är om det inte fyller en funktion, för det saknas någon bra synonym?
Citera
2022-12-04, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det är ju så med slangord att de lever ett kort liv. Vem använder till exempel ordet ärtig nuförtiden.
Så rätt😀 Det kommer in nya ord för nya begrepp, nya ord gör gamla begrepp hela tiden. Hur skulle annars ett språk utvecklas? Titta på en film från 30-talet, eller en intervju från 40-talet. Finns i Sveriges radios arkiv.
Språket förändras, men inte alltid vi med det. Ett språk som inte förändras blir ett dött språk, som latinet.
Citera
2022-12-04, 07:59
Medlem
Bluebeast72s avatar
Nyord..Tjena, det har folk sagt i urminnes tider
Citera
2022-12-04, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Så rätt😀 Det kommer in nya ord för nya begrepp, nya ord gör gamla begrepp hela tiden. Hur skulle annars ett språk utvecklas? Titta på en film från 30-talet, eller en intervju från 40-talet. Finns i Sveriges radios arkiv.
Språket förändras, men inte alltid vi med det. Ett språk som inte förändras blir ett dött språk, som latinet.
Latinet fortsatte faktiskt att utvecklas även efter att ingen hade det som modersmål. Latinet kvarlevde som kyrkospråk och lärt språk ända till 1600-talet. Det tillkom tusentals nya latinska ord beroende på att samhället i Europa utvecklades och nya företelser dök upp som behövde namnsättas.
Citera
2022-12-04, 08:54
Medlem
Citat:
Kanske i förorterna, men inte bland etniska svenskar.

Redan 2015? Det är ganska nyligen. Vad har du för källa att det fanns redan på 80-talet?

Nej, personer som använder ordet är pinsamma.
Fanns bland etniska svenskar på 90-talet. Hela tråden är skämmig.
Citera
2022-12-04, 09:25
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Dagens ungdom säger nog hellre cringe än skämmigt skulle jag gissa
Ja detta stämmer, svenska ungdomar föredrar svengelska.
Kunskaperna i svenska har aldrig varit så låga som dom är idag.
Citera
2022-12-04, 09:43
Avslutad
Citat:
Kanske i förorterna, men inte bland etniska svenskar.
Jodå, det användes av etniska svenskar när jag växte upp. Minns att ordet användes tidigt nittiotal. Förmodligen ännu tidigare.
Citera
2022-12-04, 09:46
Medlem
Europes avatar
Vi använde det redan som barn senast på mitten av 1980-talet.
Citera
2022-12-04, 09:58
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Ibland när man hör unga människor prata. Det kan vara på TikTok eller i verkliga livet så hör jag ibland de använda ett ord som inte fanns när jag växte upp. Det är ordet "skämmig" eller "skämmigt". Det fullkomligt vridet sig i mig att det här ordet får allt mer fäste. Jag hatar det.

Jag har också märkt att det är mer populärt bland nysvenskar än etniska svenskar, men det har även letat sig in bland unga svenskar som konsumerar förortskultur.

Jag vet inte ursprunget till ordet men antar att det härrör från personer med bristfällig svenska. Då det finns äldre riktiga svenska ord som som är synonymt med detta nyord.

Är det bara jag som känner såhär när vårt modersmål slaktas? Och har ni några teorier om ordets ursprung?

Redan för elva år sedan störde sig folk på detta skämmiga ord. Låter för jävligt, det håller jag med om, men det är inget nytt ord i svenska språket.

Skulle tro att detta ord fick fäste i barn och ungdomars språkbruk under det tidiga 90-talet. Så om du hör dagens vuxna använda ordet skämmigt så beror det högst troligt på att dessa personer började använda ordet redan som barn.

https://sverigesradio.se/artikel/4827010
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in