2022-12-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Då är han nog misstänkt.

Slutledningsförmåga som en badboll...
Det bor 9st till i samma trappuppgång, och är det något annat t ex narkotika osv så brukar polisen gärna ställa sig några uppgångar bort för att inte synas vid olika tillslag, så dom kan likagärna ha varit på en annan adress.
Polisen har själva sagt att dom inte har några fler misstänkta än dom 2st som sitter häktade.
Citera
2022-12-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, medgörliga eller som han verkat "rätta sig" medverkar/svarar på frågor:

"[...]beskrivs som medgörliga i förhör, rapporterar P4 Jönköping.

– De har medverkat och svarat på frågor, säger åklagare Adam Rullman till kanalen.
"

https://omni.se/aklagare-kvinnorna-deltar-i-forhor-ar-lika-misstankta/a/BWx6Qv

Från Grevens sammanfattning:

"Fredag 18 november:

Åklagaren:
VP: Är de häktade kvinnorna medgörliga?
Åklagaren: Det kanske inte är rätt uttryck. De svarar på frågor.
"

Så, vad ska man tänka?
Inte lätt att veta för oss, lättare för polisen som har en del bevis som de förstås lägger fram lite bit för bit i förhören.

Jag (spekulation!!) tror att JJ ljuger på rätt friskt. Hon verkar vara ganska på framkant redan dagen efter då hon matar på med sin version till sin vän (vänner?) och redan i trappen direkt efter dunsarna (mordet?) har hon hittepå förklaringar. Gäller förmodligen även cykeln som ju troligtvid är Toves, där hon även där hittar på (snällt uttryckt om hon är skyldig till mord) att den är en annan kompis cykel som är glömd.

Man kan väl ana ett mönster här.

Hon är ganska orädd, ljuger när hon inte behöver och chansar.

Eftersom MH här öppnar om om möjligheten om mord av JJ, kan det bero på att hon vet något, och förhören kan vara pressande.

T ex har man ju sett hur polisen kan pressa på genom att säga väldigt uppenbara saker om ett faktum, vilket kan vara svårt att ta sig ur (om man vet något eller är skyldig).

Men samtidigt är det ju så att MH inte varit den som har visat sig öppet ute i trapphuset, åkt till McD och pratat på, setts av andra osv. JJ verkar vara den som är den aktiva på alla plan även dagen efter.

Jag lämnar allt öppet. Tänker som sagt, att vem skulle tro om sin kompis något sådant som att hon mördat Tove om det inte finns en allvarlig anledning?

Men stämmer vittnesmålet från Illharjen, att båda tjejerna setts där... och Gulf övervakningsbilderna, då är det verkligen en annan femma. Då handlar det inte längre om att misstänka en kompis, eller veta lite mer...

Hur ljuger två sig ur det?

De kommer hur som helst ha två väldigt olika historier.
Som jag tidigare nämnt, så går båda mgm identifiera i bilen i samband med dumpningen via material från minst en kamera. Om du väljer att tro på den uppgiften eller ej är upp till dig, jag är övertygad om att min källa talar sanning men uppgiften är inte bekräftad någon annanstans.
Citera
2022-12-03, 17:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
På frågan om mgm är "medgörliga" svarar åklagaren "De svarar på frågor". Jag tolkar detta som att de visserligen pratar, men att det är lite sisådär med sanningshalten. Han svarar ju inte "ja" på frågan...
Precis. De snackar om allt annat, vilket gör att Ms antydan om Js inblandning kan förefalla omotiverad om hon inte är ute efter att hänga J för att rentvå sig själv. Men om det så vore, borde hon spunnit vidare på det, tycker jag.
Citera
2022-12-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har funderat en del över varför inga skrik från offret hörts, och vad som orsakat dom höga dunsarna. Om man bortser från problemet och det makabra att få ner T i en brudkista så skulle avsaknaden av skrik och dom höga dunsarna stämma överens med en tung kista som tappas i golvet.

Grannens beskrivning av att dunsarna var så höga så taket skakade kan visserligen vara felaktig. Men stämmer dom så har jag svårt att tro att det är mjuka kroppar som orsakat dom.

Massa sparkar från Tove i ett förtvivlat läge för att komma loss = dunsarna.
Om teknikerna inte har hittat blod i lägenheten kan det vara strypning/kvävning = inga skrik.

Men om detta vet vi ingenting. Det är tyst som muren. Vi får ha våra egna teorier. Tids nog får vi veta om vi har rätt eller fel i våra teorier (...som Flashback bl,a är till för).
Citera
2022-12-03, 17:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Som jag tidigare nämnt, så går båda mgm identifiera i bilen i samband med dumpningen via material från minst en kamera. Om du väljer att tro på den uppgiften eller ej är upp till dig, jag är övertygad om att min källa talar sanning men uppgiften är inte bekräftad någon annanstans.

Ok, helt nytt för mig.

Försöker läsa ikapp tråden då och då, men har då missat detta helt.

Absolut inte min mening att ifrågasätta dig på något vis genom mitt inlägg.
Ber om ursäkt för det.

Tillägg:
Försöker hitta den uppgiften, men lyckas inte. Kollat Grevens nr 6 och hm var det 16 också.

https://www.flashback.org/sok/?query=Gulf&userid=1149993&search_post=1&sp=1&date _from=2000-01-01&date_to=2022-12-03&so=pd

Är det länge sedan du lade in uppgiften i tråden?
Senast redigerad av notknapparen 2022-12-03 kl. 17:32.
Citera
2022-12-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har också funderingar åt droghållet eftersom NFCs analyser dröjer.
Det som då inte går ihop är att polisen direkt när T återfanns sa att hon utsatts för mord. Överdos syns inte.

Precis. Jag tror överdos, även om man såklart kan drabbas av panik i stunden om en person får överdos, egentligen är ganska lätt att gå fri ifrån. Det är väl bara att säga att personen själv tog drogen eller att man inte visste om. Men om hon dog av överdos finns inga förklaringar till dunsar/smällar.
Mer troligt att någon av mgm ev. fått en snetändning och ballat ur. Jag sysslar själv inte med droger men kan mkt väl tänka mig att en struntdiskussion kan balla ur fullkomligt och leda till att något sånthär sjukt händer. Men seriöst orkar inte vänta längre, vill bara veta nu vad som har hänt
Citera
2022-12-03, 17:24
Medlem
Citat:
Nu tycker jag inte "kista" är en så dum teori alls. Har själv tänkt i liknande banor, men kanske inte just att man tappat/ställt ner kistan.

Kistor är inte helt ovanliga i hem. Kan vara arvegods eller inköpt som förvaring/bord/prydnad. Ibland har de också handtag på kortsidorna.

Men mest troligt är det för mig att Tove kämpade emot, att hon brottades ner, men tog sig upp igen, kanske parkade och själv slog mot väggar och golv i sin kamp om luft?

Sedan kan jag också tänka mig att någon har slagit ner hennes huvud med enorm kraft mot golvet upprepade gånger.

Samtidigt skulle det (huvudet ner mot golvet) förmodligen efter första slaget kunnat lämna blodspår. Själva skallbenet är mycket hårt och huden tunn. Blir förstås ett enormt tryck på husen som kommer att spricka. Visst, det kan finnas blodspår i lgh, det vet vi inget om. Här kan det isf inte handla om så stora mängder att man kunnat misstänka mord direkt, även om polisen naturligtvis har haft det i åtanke sedan start. Det är iaf vad jag tror.

Ja, detta är även för mig det mest troliga scenariet. Kanske vältes hyllor eller andra tyngre möbler i tumultet som får grannen att uppleva att hans tak skakar.

Men jag utesluter inte den mer makabra teorin att dom faktiskt fått ner T i en brudkista som dom tappar ner i golvet. Syftet med att få ner henne i kistan kan varit för att transportera henne levande.
Citera
2022-12-03, 17:27
Medlem
Citat:

Jag har missat din uppgift men den låter rimlig med tanke på att båda är fortsatt häktade.
Citera
2022-12-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Då är han nog misstänkt.

Nej inte alls. Polisen behöver kanske fler upplysningar från A? Kanske är det så?
Annars kan det vara så att någon annan boende skulle höras i något helt annat ärende.

Eller rent av att en polis bodde i huset och var hemma en sväng.

Att övertolka olika skeenden riskerar att man hamnar på fel spår.
Citera
2022-12-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Finns flera uppgifter i tråden att JJ beställde maten på Mac Donalds via en app i sin mobil.

OK. Bra. Tack
Citera
2022-12-03, 17:35
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Nu är min teori inte avvikande mot det som polisen tror, och mina spekulationer är inte på något sätt vidlyftiga. Tvärtom. Och allt baserar jag på de fakta (polisens uppgifter) och några på osäkra (media, tråduppgifter) Ofta skriver jag OM, eller (?) efter sådana uppgifter.

Du får specificera vad som man inte kan anta är troligt och vad jag inte verifierar.

Det är ett vanligt sätt att angripa användare genom att i svepande drag säga att någon "fantiserar" som du t ex skriver, inte bygger på fakta osv. Särskilt när man inte vänder sig till skribenten själv, så att skribenten inte kan föklara sig.

Så vad är rena rama fantasier som inte baserar sig på fakta???

Nu vet jag inte vad din teori är eller är smakdomare. Men lägg gärna fram din teori så ska jag svara på vad jag tycker är rena fantasier. Jag tror inte du tillhör dem som sänkt sig till @rhis nivå i vilket fall.
Citera
2022-12-03, 17:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är helt övertygad om att M vet, annars tror jag inte hon sagt som hon gjorde. Men varför säga A men inte B? Det får jag inte ihop.

Ja, det känns så faktiskt.
Men kanske det sitter långt inne att erkänna att hon varit med om något så vidrigt?

Sedan funderar jag på om de misstänktas möjlighet att följa media kan inverka. Om MH läser att JJ inte erkänt, då sitter det kanske ännu längre in?

Hon är ju ocksp uppvuxen i ett kristet hem, där moral och handlingar, synd osv är något som kanske pratas mycket om på ett särskilt sätt? Och att hedra sina föräldrar?

Särskilt tungt kan det vara för henne att göra sina föräldraar besvikna när hon är adopterad?

Ja, som du ser, har jag inte mer svar än vad du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in