2022-12-03, 16:34
  #268861
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
I paraden går det inga civila, och sen är dessutom alla ryssar skyldiga!
Väldigt ryskt sett och se på saker. Det är alltså inga problem om man dödar en 7 årig liten rysk tjej? Det är ju såklart hennes fel till att Putin är en psykopat.
Citera
2022-12-03, 16:34
  #268862
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona

"rysspropaganda"

Om man förlorat 100000 av sin befolkning, landet blivit helt sönderskjutet och har förlorat typ 20% då kan man inte "vinna" speciellt inte mot ett land med kärnvapen. Stämmer det inte?

Hur lyckas man falla för ukrainas propaganda är en fråga du får ställa dig om eftersom det är du som tror att Ukraina kan vinna, baserat på information du får från..... Ukraina.

Kan du inte berätta vad ryssland vinner på detta? På kort och lång sikt?
Citera
2022-12-03, 16:36
  #268863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk90
Minns du misilattacken mot polen eller butcha, 2 fraperande lögner från lögnernas huvudstad.
eller gohst from kiev

Lavrov är en ärans man och kommer bli ihågkommen som manne som avslutade usas terrorvälde.

De flesta minns att ryssarna mördade civila i Bucha.
Citera
2022-12-03, 16:42
  #268864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nä. 100 000 döda + sårade på bägge sidor.

Detta säger alltså en part i målet, en amerikans general i en Nato-arme som har koll om något.

Samtidigt med det säger han att deras "vänner" ukrainarna ljuger friskt om sina egna förluster i förhållande till de förlustsiffror de anser sig tillfogat ryssarna.

Det känns som du sätter full tillit till denna amerikanska general.

Men han är sas part i målet. USA är ju faktiskt det Nato-land som stödjer den ena parten, Ukraina, mest av alla utan tvivel.

Om nu Pentagon har koll på förluster mm i detta krig, vilket jag tror både du och jag tror, så har han skäl till att ändra sina bedömningar lite i offentligheten. Eller hur?

Han skulle väl ändå inte kunna gå ut med att ryssarna lidit mindre förluster än Ukraina? Eller hur?

Om han skulle göra det vore det ju detsamma som att USA har haft brister i sitt stöd till Ukraina och sådant brukar ju knappast generaler vilja tillstå. Möjligtvis möjligtvis i sina memoarer.
Citera
2022-12-03, 16:43
  #268865
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ryssland förstår om dom attackerar ett Nato land så är det automatiskt article 5 och det kommer sannolikt kärnvapen in i spel från Natos sida, det kommer aldrig hända att Ryssland attackerar ett Natoland. Ryssland såg Ukraina som ett skadat djur, dom är inte med i EU eller Nato.
Läs om Nato summit 2008, både Ukraina och Georgien snackade då om att dom skulle eventuellt gå med i Nato och Ukraina har varit Nato partners sen 94, det är inte ett sammanträffande att Ryssland invaderade Georgien 2008. Allt har med Nato och göra.
Edit: At the Bucharest Summit, NATO Allies welcomed Ukraine's and Georgia's Euro-Atlantic aspirations for membership and agreed that these countries will become members of NATO.

Nej tror inte heller att dom skulle attackera ett NATO land, men ändå så påstår dom att de är Nato som krigar mot och inte Ukraina? Förstår mig inte på hur den logiken går ihop? Då kan dom ju lika gärna attackera Nato länder innan dom en hinner skicka vapen?

Dåså, då verkar de ju som att dom vill gå med i Nato redan då, eftersom dom förstod väl vad som komma skall.

Edit: tack för länk o källa för ditt påstående
Citera
2022-12-03, 16:43
  #268866
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nä. Det är Moskva.

Och Lavrov är mästerlögnaren nummer 1.



"Ryssland har inte invaderat Ukraina!"

Det beror väl på hur man ser Ukraina och på Donbas eller hur? Rysslands angrepp var först och främst att försvara Donbas och pressa fram förhandlingar i Kiev. Vad USA hade för syfte i Syrien, Afganistan och Irak är mer osäkert. Haiti verkar vara nästa på tur för en mysig invasion av USA.

Men visst, nu utvecklas det mer till en riktig invasion och ockupation och de flesta ryssar stödjer det också. Alla inser att förhandligar med Kiev-regimen (USA) inte kommer att lyckas och ockupation blir enda sättet att ta itu med problemet. Just nu är trupperna på historiskt ryska områden så helt fel har inte Lavrov även 8 månader efter detta utalande och mästerlögnarna sitter fortfarande i Kiev och Washington.
Citera
2022-12-03, 16:47
  #268867
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
Nej tror inte heller att dom skulle attackera ett NATO land, men ändå så påstår dom att de är Nato som krigar mot och inte Ukraina? Förstår mig inte på hur den logiken går ihop? Då kan dom ju lika gärna attackera Nato länder innan dom en hinner skicka vapen?

Dåså, då verkar de ju som att dom vill gå med i Nato redan då, eftersom dom förstod väl vad som komma skall.

Edit: tack för länk o källa för ditt påstående
Ukraina och Nato är allierade, Nato skickar vapen till Ukraina, Nato vapen knullar ryssarna, Ukraina hade förlorat utan Nato hjälp. Det är så Ryssland ser det.

https://www.nato.int/docu/update/2008/04-april/e0403h.html
Citera
2022-12-03, 16:47
  #268868
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
"Ryssland har inte invaderat Ukraina!"

Det beror väl på hur man ser Ukraina och på Donbas eller hur? Rysslands angrepp var först och främst att försvara Donbas och pressa fram förhandlingar i Kiev. Vad USA hade för syfte i Syrien, Afganistan och Irak är mer osäkert. Haiti verkar vara nästa på tur för en mysig invasion av USA.

Men visst, nu utvecklas det mer till en riktig invasion och ockupation och de flesta ryssar stödjer det också. Alla inser att förhandligar med Kiev-regimen (USA) inte kommer att lyckas och ockupation blir enda sättet att ta itu med problemet. Just nu är trupperna på historiskt ryska områden så helt fel har inte Lavrov även 8 månader efter detta utalande och mästerlögnarna sitter fortfarande i Kiev och Washington.

Då kanske du kan berätta den enorma vinsten ryssland gör på detta? på kort och lång sikt?
Citera
2022-12-03, 16:49
  #268869
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Jag skrev aldrig att Nato startade kriget, det var ju uppenbart Ryssland. Men om man ser det från Rysslands vinkel så kan jag förstå varför man inte vill ha en f.d sovietstat gå med i fientlig allians som är skapad för att kontra Ryssland och börjar peka missiler mot Ryssland och placerar militärbaser på Rysslands gräns. Putin tog krim för att Yanukovich förlorade sin makt. Inget mer.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Rysslands åtgärder har just lett till det där:
Citat:
Estlands största vapenaffär – köper Himars från USA

Estland köper sex amerikanska artillerisystem av typen Himars, skriver AP. Affären är värd 200 miljoner dollar, motsvarande omkring två miljarder kronor, och är den största i Estlands historia.

Även Litauen har för avsikt att köpa Himars-systemet, en affär värd nära 500 miljoner dollar eller fem miljarder kronor.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...sa/ar-AA14RACC
Citat:
Det framgår inte hur många tillhörande raketer det rör sig om, men däremot att det kommer att vara både kortdistansraketer och andra med en räckvidd på 300 kilometer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-tva-miljarder

Bra jobbat - IGEN Vladimir Vladimirovitj Putin. Nu har du sett till att bli omringad av stark rustande Nato-medlemmar med Hilmars riktade mot Moskva. 🇺🇦🇺🇦🇺🇦

Är det ingen ryss som bryr sig om Rysslands säkerhet och kan ta idioten av daga ?
Har han mördat alla vettiga så dom inte kommer åt honom - i bunkern?
Är Vladimir Vladimirovitj Putin i själva verket en dubbelspelande CIA-agent så som han tar med sig Ryssland i graven.
Citera
2022-12-03, 16:51
  #268870
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Med anledning av diskussionen om vad som hände i Donbas 2014 finns det anledning att påminna om Rysslands speciella propaganda-knep:

- först och främst hävdar man att alla rysktalande i grunden är etniska ryssar som skall tillhöra Ryska Federationen om de så "önskar".
- Detta blir lite besvärligt när en rysktalande president i Ukraina, liksom mängder av andra rysktalande, helt uppenbart inte vill lyda under Kreml. Det löser man genom att påstå att dessa är 'neo-nazis', satanister eller helt enkelt drabbade av en sjuka som gör att de inte förstår att de egentligen är ryssar ("som män som är transvestiter" som det uttrycktes i rysk stats-tv).
- Eftersom en majoritet i Ukraina inte talar ryska så har man den senaste tiden övergått till att förneka att det finns ett ukrainsk språk eller en ukrainsk identitet. Detta är naturligtvis helt befängt om man försöker övertyga motståndaren i ett krig att han egentligen inte finns, så det får ses som propaganda för inhemsk konsumtion.

Den ryska idén om att språk, etnicitet och nationell tillhörighet hänger entydigt ihop är naturligtvis lika ihålig som den ryska stormakten visat sig vara. Att Tyskland skulle göra anspråk på tysktalande Schweizare vore ett skämt, liksom om England skulle hävda att alla irländare egentligen är engelsmän. Eller kanske USA skulle annektera Kanada minus Quebec eftersom de talar samma språk?

Men allt tal om ryssar och deras rättmätiga plats i Ryssland är givetvis ett tve-eggat svärd. Till skillnad från Kina som i huvudsak gör anspråk på etniska kineser så har Ryssland uppenbart stora områden och folkgrupper som inte alls identifierar sig som ryssar. Detta dilemma löser man med en annan tankefigur: Ryssland historiska "rätt" till ett imperium. Detta har fungerat förvånansvärt väl, och jag tror alla har träffat någon vänsterorienterad som uttryckt förståelse över att Sovjetunionen hade vasallstater under sin stövel för att "de behövde en buffert mot väst".

I fallet Ukraina ansåg åtskilliga skribenter i denna tråd att Ryssland, på papperet legitimt eller inte, hade krav på kontroll över Ukraina som vi bara borde acceptera. Frågan varför ett land med en ekonomi i storlek mellan Spanien och Italien har en inneboende rätt att påtvinga andra sin vilja ställdes förstås aldrig. Så det har varit en framgångsrik metod: att spela på nostalgi över Tsar-Ryssland och Sovjetunionen utan att väga in huruvida de kuvade folkslagen var nöjda med att leva som vasaller till Kreml.

Jomen det där är så typiskt ryskt. Potemkin under Katarina den storas tid(hon var för övrigt ett riktigt luder och knullade allt och alla precis som alla andra ryssar) flyttade ju bara runt folkstamnar dit de för tillfället ansågs göra mest nytta.

Kosacker, tatarer, you name it. Stolta folkslag som ryssen bara har betraktat som boskap. Och då har jag inte ens tagit upp begreppet Potemkinkulisser. Ryssen går och inbillar sig att de är överlägsna på alla plan.
I själva verket finns det inget som helst bakom fasaden. De ligger ju för fan och krälar i leran utan varken kunskap eller utrustning för att kunna hantera ens ett par minusgrader
Citera
2022-12-03, 16:55
  #268871
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Bra jobbat - IGEN Vladimir Vladimirovitj Putin. Nu har du sett till att bli omringad av stark rustande Nato-medlemmar med Hilmars riktade mot Moskva. 🇺🇦🇺🇦🇺🇦

Är det ingen ryss som bryr sig om Rysslands säkerhet och kan ta idioten av daga ?
Har han mördat alla vettiga så dom inte kommer åt honom - i bunkern?
Är Vladimir Vladimirovitj Putin i själva verket en dubbelspelande CIA-agent så som han tar med sig Ryssland i graven.
Himars når inte Moskva. Som ryssar ser det så är Putin det bästa valet av endast dåliga val.
Citera
2022-12-03, 16:55
  #268872
Medlem
Slående hur mkt utrustning som förstörs för ryssarna. Tanks flygplan kommandoposteringar, 3-5 ggr fler än ukrainarna. De måste ha betydligt större mobilisering för att fixa detta om de vill vinna. De nya trupperna går åt som flugor. Skjutna av sina egna om de har otur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in