2022-12-03, 16:03
  #268837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ukrainas siffror betyder inte ett skit, Generaler från usa har sagt att det är 100k döda på båda sidorna.

Har de gamla generalerna varit på plats och räknat? De som är närmast kriget och är på plats och räknar är det som gäller. Och jag litar betydligt mer på Ukraina än på Ryssland, som bevisligen har ljugit om det mesta.
Citera
2022-12-03, 16:04
  #268838
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk90
över 20 000 ukrainska soldater har dött i Bakhmut på 2 dygn, ukraina har desperat skickat förstärkningar till Bakhmut som har dött direkt. kolla in videon fan det är artellerigropar så tätt att ingen kan ha överlevt, inga överlevande synns på videon.

Sen finns det dårar som tror att ukraina vinner
https://www.bitchute.com/video/fIKTq6BbTjNh/

😂😂😃

Vilken dåre!
Citera
2022-12-03, 16:05
  #268839
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Har de gamla generalerna varit på plats och räknat? De som är närmast kriget och är på plats och räknar är det som gäller. Och jag litar betydligt mer på Ukraina än på Ryssland, som bevisligen har ljugit om det mesta.
Zelenskys talesperson sa nyligen att det är 13k döda medans Ryssland har 100k+ döda. Det är inte ens möjligt, Ukraina ljuger, Ukraina har en anledning att ljuga. Länder i krig ljuger alltid, Truth is the first casualty in war.
Citera
2022-12-03, 16:05
  #268840
Avslutad
NATO-medlem Estland köper sex Himars-system. Snaran dras åt allt tajtare runt terrorstaten ryssland... Nu kan esterna pricka bögparaden på röda torget 9 maj...

Estlands största vapenaffär – köper Himars från USA

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/estlands-st%C3%B6rsta-vapenaff%C3%A4r-k%C3%B6per-himars-fr%C3%A5n-usa/ar-AA14RACC?ocid=msedgntp&cvid=ac4b0aa6ff084d118e0fc8 6f3c63e847

Estland köper sex amerikanska artillerisystem av typen Himars, skriver AP. Affären är värd 200 miljoner dollar, motsvarande omkring två miljarder kronor, och är den största i Estlands historia.
Citera
2022-12-03, 16:08
  #268841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Zelenskys talesperson sa nyligen att det är 13k döda medans Ryssland har 100k+ döda. Det är inte ens möjligt, Ukraina ljuger, Ukraina har en anledning att ljuga. Länder i krig ljuger alltid, Truth is the first casualty in war.

Jo det är visst möjligt. Har du varit där själv och räknat för att säga att det är omöjligt? Nej, det har du inte.

Att Ryssland som anfallande part och sämre utrustning generellt har betydligt fler döda än Ukraina är helt rimligt. Precis som i Finländska vinterkriget dog betydligt fler ryssar än finländare.
Citera
2022-12-03, 16:08
  #268842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Muslimer med gränslöst hat mot väst är naturligt på Putins sida också men det är nog inte främst dom här på flashback...

Ja, det finns flera grupperingar. Konstigt nog är stalinister en annan.
En del undrar jag om de lajvar eller vad fan det är för fel på dem. Skriver bra och verkar rationella men skriver uppenbara lögner.
Jag har iofs väldigt liten erfarenhet av sinnessjukdom. Det kanske kan yttra sig så?

En sak är säker. Tillgången till internet inom psykvården kommet att bli flashbacks död.
Citera
2022-12-03, 16:09
  #268843
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
NATO-medlem Estland köper sex Himars-system. Snaran dras åt allt tajtare runt terrorstaten ryssland... Nu kan esterna pricka bögparaden på röda torget 9 maj...

Estlands största vapenaffär – köper Himars från USA

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/estlands-st%C3%B6rsta-vapenaff%C3%A4r-k%C3%B6per-himars-fr%C3%A5n-usa/ar-AA14RACC?ocid=msedgntp&cvid=ac4b0aa6ff084d118e0fc8 6f3c63e847

Estland köper sex amerikanska artillerisystem av typen Himars, skriver AP. Affären är värd 200 miljoner dollar, motsvarande omkring två miljarder kronor, och är den största i Estlands historia.
Varför vill du se döda oskyldiga civila ryssar?
Citera
2022-12-03, 16:10
  #268844
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jo det är visst möjligt. Har du varit där själv och räknat för att säga att det är omöjligt? Nej, det har du inte.

Att Ryssland som anfallande part och sämre utrustning generellt har betydligt fler döda än Ukraina är helt rimligt. Precis som i Finländska vinterkriget dog betydligt fler ryssar än finländare.
Det som också är rimligt är att den parten som attackerar har naturligt mer döda, historiskt sett så har alltid den som attackerar mer döda. Det är bara lättare att försvara än att invadera.
Citera
2022-12-03, 16:12
  #268845
Moderator
farbror_barbros avatar
Med anledning av diskussionen om vad som hände i Donbas 2014 finns det anledning att påminna om Rysslands speciella propaganda-knep:

- först och främst hävdar man att alla rysktalande i grunden är etniska ryssar som skall tillhöra Ryska Federationen om de så "önskar".
- Detta blir lite besvärligt när en rysktalande president i Ukraina, liksom mängder av andra rysktalande, helt uppenbart inte vill lyda under Kreml. Det löser man genom att påstå att dessa är 'neo-nazis', satanister eller helt enkelt drabbade av en sjuka som gör att de inte förstår att de egentligen är ryssar ("som män som är transvestiter" som det uttrycktes i rysk stats-tv).
- Eftersom en majoritet i Ukraina inte talar ryska så har man den senaste tiden övergått till att förneka att det finns ett ukrainsk språk eller en ukrainsk identitet. Detta är naturligtvis helt befängt om man försöker övertyga motståndaren i ett krig att han egentligen inte finns, så det får ses som propaganda för inhemsk konsumtion.

Den ryska idén om att språk, etnicitet och nationell tillhörighet hänger entydigt ihop är naturligtvis lika ihålig som den ryska stormakten visat sig vara. Att Tyskland skulle göra anspråk på tysktalande Schweizare vore ett skämt, liksom om England skulle hävda att alla irländare egentligen är engelsmän. Eller kanske USA skulle annektera Kanada minus Quebec eftersom de talar samma språk?

Men allt tal om ryssar och deras rättmätiga plats i Ryssland är givetvis ett tve-eggat svärd. Till skillnad från Kina som i huvudsak gör anspråk på etniska kineser så har Ryssland uppenbart stora områden och folkgrupper som inte alls identifierar sig som ryssar. Detta dilemma löser man med en annan tankefigur: Ryssland historiska "rätt" till ett imperium. Detta har fungerat förvånansvärt väl, och jag tror alla har träffat någon vänsterorienterad som uttryckt förståelse över att Sovjetunionen hade vasallstater under sin stövel för att "de behövde en buffert mot väst".

I fallet Ukraina ansåg åtskilliga skribenter i denna tråd att Ryssland, på papperet legitimt eller inte, hade krav på kontroll över Ukraina som vi bara borde acceptera. Frågan varför ett land med en ekonomi i storlek mellan Spanien och Italien har en inneboende rätt att påtvinga andra sin vilja ställdes förstås aldrig. Så det har varit en framgångsrik metod: att spela på nostalgi över Tsar-Ryssland och Sovjetunionen utan att väga in huruvida de kuvade folkslagen var nöjda med att leva som vasaller till Kreml.
__________________
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-03 kl. 16:22.
Citera
2022-12-03, 16:12
  #268846
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona

"rysspropaganda"

Om man förlorat 100000 av sin befolkning, landet blivit helt sönderskjutet och har förlorat typ 20% då kan man inte "vinna" speciellt inte mot ett land med kärnvapen. Stämmer det inte?

Hur lyckas man falla för ukrainas propaganda är en fråga du får ställa dig om eftersom det är du som tror att Ukraina kan vinna, baserat på information du får från..... Ukraina.
Skäms du inte ta ordet propaganda i din mun din falska människa. 🤬
Din trovärdighet är noll (0) efter att du avslöjats redigera i länkarna för att dölja: "as a result of the armed aggression of the Russian Federation"

Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Förra våren hade Ukraina hunnit dödat över 150 barn i Donbass
A record of a UN mission showed the ongoing conflict in Donbass killed 152 children and injured 146 children from April 2014 to April 2021, the Office of the Ombudsman of Ukraine said Friday.
http://www.xinhuanet.com/english/europe/2021-06/05/c_139990758.htm

Det glädjer dig va..

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du har väl redan blivit uppläxad, men så här lyder citatet i sin helhet:

A total of 152 children have been killed and 146 have been injured in Ukraine as a result of the armed aggression of the Russian Federation, according to data provided by the UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine.

Det hade varit klädsamt att inte klippa bort vem som utpekas som skyldig till barnslakten.

Lögnare.
Du måste förstå att ingen tar vad du skriver på allvar. Du är en bluff.
Citera
2022-12-03, 16:12
  #268847
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Det som också är rimligt är att den parten som attackerar har naturligt mer döda, historiskt sett så har alltid den som attackerar mer döda. Det är bara lättare att försvara än att invadera.
Nja Ryssland håller nog historiskt inte med om att angriparen alltid får högst förluster.
Citera
2022-12-03, 16:13
  #268848
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Tomato, tomato.

Om det går 3 skadade på varje död, så blir det 25000 döda + 75000 skadade. Det är helt andra siffror än 100000 döda + 300000 skadade.

Jag vet inte om det är så, men skillnaden i utslagna soldater är i alla fall väldigt stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in