2022-12-03, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tänker du dig att T lägger tfn i cykelkorgen och sedan direkt spatserar iväg utan både mobil och cykel?
Jag tycker inte det verkar troligt.
Nä,jag kanske hon for lite stressad förifrån, fick inte med sig mobilen och hade tankarna nån annanstans.
Citera
2022-12-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Tack för svaret, Avel! Intressant inblick.
Polisen har alltså relativt goda möjligheter att återskapa kommunikationen via tex. Sms mordnatten. Antingen via molnet eller sändare/mottagare. Och via GMs telefoner. 90 dagar på messenger låter bekant, ja.

Frågan som du ställde förut, blir sen adekvat igen (tiden mellan brott och fynd).

Om båda MGM frivilligt, och tidigt i utredningen, har lämnat ut sina inloggningsuppgifter så var det en vädigt god förutsättning för utredarna att hitta det mesta.

Är man oskyldig så kommer ju informationen i mobilerna ändå inte allmänheten till kännedom. Så finns inte mycket att riskera med en sån manöver.

Trixigare är det med Toves mobil. Om den nu är borta.

Alla som är här på Flashback kan ju stänga webbläsaren och ändå vara inloggad när man öppnar Chrome/Firefox/Safari/etc.

Bekvämt men en väldigt stor riskfaktor. Samtidigt så jobbar Google och de stora ”jättarna” på samma sätt.

Någon har säkert fått nåt felmeddelande nån gång om en ”token”. Det är den lilla koden som lagras som en nyckel på din enhet för att ”låsa upp” t.ex Flashback varje gång du surfar in där.

Den kan polisens IT-forensiker hitta och använda, där lagrum finnes, för att öppna både MGM konton och BO.

Så är TT’s mobil borta men hon använt någon familjemedlems dator, padda eller mobil så kan man komma åt hennes konton den vägen. Och det kan leda vidare till att man kommer åt återställningsmejl och annat. Alltså dit mejl skickas när man klickar på ”Glömt mitt lösenord” eller liknande.
Sen är fördelen för dessa tekniker, när lagrum finns, att många använder samma lösenord till det mesta.

Läsare av tråden kan ju testa sin mejl i tjänsten

https://haveibeenpwned.com/

och se resultatet.

Lösningen på min kluring som jag lade ut(och som moderator tog bort) var att JJ’s mejl exponerats och då främst för tjänsten Houzz som sysslar med inredning och sånt.

Deras konton läcktes för några år sen och även JJ’s.

I läckan så syns hennes krypterade lösenord med en sk ”saltad” hash.

Alltså att Houzz lagt till tecken i hennes egentliga lösenord hon valt och sen krypterat det.

Alltså vetlanda123 gör Houzz om med prefix till bw7gi8vetlanda123 eller med suffix som vetlanda123bw7gi8. Sen krypterar de. Och när hon slår in sitt lösen så hittar servern hennes saltade hash och kopplar ihop och släpper in henne på kontot.

Saltade hash knäcker man inte med sin vanliga laptop och nån funktion i Windows.

Men vad gäller de miljontals konton som läckte från Houzz så är en fjärdedel knäckta. Och det var valda delar av de knäckta hasharna som syntes i min kluring. Ihop med symboler som föreställde hus som maskering. Det röda fältet till höger indikerade omfattningen av knäckta lösen. Minns nu inte på rak arm om det är 1 av 10 eller 10 av 40 miljoner hashar som ör knäckta men ja ni förstår omfattningen.

Så hennes hash går/gick också att knäcka då enligt ovan.

Och det lösenordet kan hon ha använt till andra konton.

Så håll jäkla bra koll på inloggningar och använd alla finesser som finns. Hundens kennelnamn ihop med morsans efternamn som ogift är en bra kombo ihop med tecken och siffror. Men samtidigt så kan de ord du använder i lösen identifiera dig då.

Blir ju knepigt om en MGM ska försöka snacka bort att ett konto och lösen inte är hens om det framgår en kombo av väldigt personliga uppgifter där. Men budskapet är iaf att ha långa och unika lösenord. Finns bra tips på nätet.

Uppmuntrar förresten ingen att försöka ”hacka” MGM. Låt polisen sköta den biten.
Senast redigerad av Avel 2022-12-03 kl. 11:11.
Citera
2022-12-03, 11:14
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om båda MGM frivilligt, och tidigt i utredningen, har lämnat ut sina inloggningsuppgifter så var det en vädigt god förutsättning för utredarna att hitta det mesta.

Är man oskyldig så kommer ju informationen i mobilerna ändå inte allmänheten till kännedom. Så finns inte mycket att riskera med en sån manöver.

Trixigare är det med Toves mobil. Om den nu är borta.

Alla som är här på Flashback kan ju stänga webbläsaren och ändå vara inloggad när man öppnar Chrome/Firefox/Safari/etc.

Bekvämt men en väldigt stor riskfaktor. Samtidigt så jobbar Google och de stora ”jättarna” på samma sätt.

Någon har säkert fått nåt felmeddelande nån gång om en ”token”. Det är den lilla koden som lagras som en nyckel på din enhet för att ”låsa upp” t.ex Flashback varje gång du surfar in där.

Den kan polisens IT-forensiker hitta och använda, där lagrum finnes, för att öppna både MGM konton och BO.

Så är TT’s mobil borta men hon använt någon familjemedlems dator, padda eller mobil så kan man komma åt hennes konton den vägen. Och det kan leda vidare till att man kommer åt återställningsmejl och annat. Alltså dit mejl skickas när man klickar på ”Glömt mitt lösenord” eller liknande.
Sen är fördelen för dessa tekniker, när lagrum finns, att många använder samma lösenord till det mesta.

Läsare av tråden kan ju testa sin mejl i tjänsten

https://haveibeenpwned.com/

och se resultatet.

Lösningen på min kluring som jag lade ut(och som moderator tog bort) var att JJ’s mejl exponerats och då främst för tjänsten Houzz som sysslar med inredning och sånt.

Deras konton läcktes för några år sen och även JJ’s.

I läckan så syns hennes krypterade lösenord med en sk ”saltad” hash.

Alltså att Houzz lagt till tecken i hennes egentliga lösenord hon valt och sen krypterat det.

Alltså vetlanda123 gör Houzz om med prefix till bw7gi8vetlanda123 eller med suffix som vetlanda123bw7gi8. Sen krypterar de. Och när hon slår in sitt lösen så hittar servern hennes saltade hash och kopplar ihop och släpper in henne på kontot.

Saltade hash knäcker man inte med sin vanliga laptop och nån funktion i Windows.

Men vad gäller de miljontals konton som läckte från Houzz så är en fjärdedel knäckta. Och det var valda delar av de knäckta hasharna som syntes i min kluring. Ihop med symboler som föreställde hus som maskering. Det röda fältet till höger indikerade omfattningen av knäckta lösen. Minns nu inte på rak arm om det är 1 av 10 eller 10 av 40 miljoner hashar som ör knäckta men ja ni förstår omfattningen.

Så hennes hash går/gick också att knäcka då enligt ovan.

Och det lösenordet kan hon ha använt till andra konton.

Så håll jäkla bra koll på inloggningar och använd alla finesser som finns. Hundens kennelnamn ihop med morsans efternamn som ogift är en bra kombo ihop med tecken och siffror. Men samtidigt så kan de ord du använder i lösen identifiera dig då.

Blir ju knepigt om en MGM ska försöka snacka bort att ett konto och lösen inte är hens om det framgår en kombo av väldigt personliga uppgifter där. Men budskapet är iaf att ha långa och unika lösenord. Finns bra tips på nätet.

Uppmuntrar förresten ingen att försöka ”hacka” MGM. Låt polisen sköta den biten.
Ja precis.

Tar det ad notam.
Citera
2022-12-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tänker du dig att T lägger tfn i cykelkorgen och sedan direkt spatserar iväg utan både mobil och cykel?
Jag tycker inte det verkar troligt.
Nej, inte så, men hon kanske la ufrån sig den då hon tog på sig kläderna och gick därifrån och glömde den där inne. Jag själv skulle kunna göra lika dant, när jag är disträ och tänker på annat. Har glömt både bil och cykel då jag varit nånstans och gått hem sen. 😊
Senast redigerad av M.E.J 2022-12-03 kl. 11:56.
Citera
2022-12-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Hur VET vi det?
TTs mobil åkte med inte TT själv
Citera
2022-12-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Det är inte omöjligt att någon i tråden sitter på information från förundersökningen som de förr eller senare släpper lite av. Har hänt förr.
En målad polisbil stod utanför TTs pojkväns trappuppgång i går kväll
Citera
2022-12-03, 12:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
Jag själv skulle kunna göra lika dant, när jag är disträ och tänker på annat.
Jo, det är lite så, man känner andra som man känner sig själv, men av de som beskrivit T är det ingen som nämnt något om att T skulle varit allmänt disträ eller splittrad.
Citera
2022-12-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77

Hur vet du det? Hur många fler boende finns det där?
Citera
2022-12-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
Nej, inte så, men hon kanske la ufrån sig den då hon tog på sig kläderna och gick därifrån och glömde den där inne. Jag själv skulle kunna göra lika dant, när jag är disträ och tänker på annat. Har glömt både bil och cykel då jag varit nånstans och gått hem sen. 😊

Nu vet vi inte exakt vad MH sagt i förhören, men om man läser mellan raderna går det att förstå att hon uttryckt att någonting obehagligt hände mellan TT och JJ (och kanske även henne själv).
Vi kan utesluta att TT tackade för sig och gick hemåt.
Citera
2022-12-03, 13:04
Medlem
AquaBears avatar
Klart det inte är konstigt att J beställt lite mat, hon drog en jävligt snabb lögn för personen eftersom hon skulle till Donken och träffa någon annan. Då blev hon också tvungen att beställa något och vad gör man då? Något litet bara för att.
Citera
2022-12-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77

Då är han nog misstänkt.
Citera
2022-12-03, 13:07
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det känns verkligen skumt med det här bråket

Varför var det så viktigt för TT att ge sig iväg till Nöjet sen kväll?

Och varför följde inte hennes pojkvän med?

Hur var det ens möjligt att TT följde med JJ hem när hela situationen var så
infekterad mellan dem?

Och om jag förstått rätt så visste TT pojkvän att TT var hos JJ som hon sa att hon var på väg hem ifrån?

Vilken tid var detta sista samtal TT hade med pojkvän?

Nöjet stängde kl 01.00
Vilken tid tidigast hade TT kunnan vara på hemmaplan om hon inte hade följt med hem till JJ?

Du menar på hemmaplan efter samtalet med pojkvännen 01:49? Från krogen till hemmaplan där hon är skriven 1,69 km, med cykel ca 02:10 hemmaplan pojkvännen 772 meter, ca 02:00, eller hemmaplan mamman 10,9 km (bil/cykel?). Vilket hem T syftade på i sitt samtal med pojkvännen vet endast pojkvännen. Såvitt jag vet så mellanlandade tjejerna inte hemma hos T:s pojkvän. Det förefaller mer naturligt att man löser problemet med samtliga som är involverade. Problemet var mellan J och T, T:s pojkvän, barndomsvännen till pojkvännen och den okända tjejen. Vad annars skulle T och J reda ut? Ska man lösa ett problem ska väl samtliga som är involverade reda ut det tillsammans?
Senast redigerad av Pythia_88 2022-12-03 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in