2022-12-03, 00:57
Medlem
Gammalhiphopares avatar
https://www.di.se/nyheter/sa-mycket-stiger-andrahandshyrorna/

Intressant. Andrahandshyrorna på Blocket har endast ökat med 13% för medianhyran mellan April och November.

Medianhyran för en etta i Stockholm har endast ökat 3%.

Samtidigt har annonserna ökat med hela 60%!

Med andra ord kommer man inte kunna öka andrahandsuthyrningarna i paritet med de ökade kostnaderna.
Citera
2022-12-03, 01:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Du tror alltså inte att det finns svenska leverantörer för att kunna bygga en fastighet?
Står ingenstans i det jag skriver. Det är som vanligt bara halmgubbe och svammel från dig.
Och som vanligt klarade du inte av att svara på frågan.

Du kan naturligtvis också påstå att ingen använder kökssnickerier från poggenpohl.

För övrigt berättade du inte hur svenska leverantörer skulle kunna sänka priserna. Har du kollat med facken om dom går med på lönesänkningar?

Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Det var en bubbla som redan har spruckit. Vi är bara i början av nedgångsfasen.
Oj, en viss EinsteinAfricAnus som ibland skriver i forumet skulle här hårt slå ned på detta och hävda motsägelse. Om bubblan har spruckit, skulle han säga, så kan man inte bara vara i början på sprickandet.

Citat:
Bara för att en del äger sina bostäder skuldfritt betyder det inte att det inte kan vara en prisbubbla.
Håller jag med om. Men vad i all världen har det med saken att göra.

Citat:
Progressiv avskrivning tillämpade de som bildade bostadsrättsföreningarna för att kunna hålla nere avgifterna
Har för mig att jag skrev att avgifterna var höga.

Därav att jag undrade hur du slöt dig till progressiv avskrivning.

Citat:
Nej, fastighetsutvecklare är ett alldeles för brett begrepp och mindre korrekt. Alla som utvecklar bostadsfastigheter utvecklar ju inte också industrifastigheter.
Hm, det räcker med att man utvecklar en typ av fastigheter för att höra till klassen fastighetsutvecklare.
Bilproducent kan man vara fast man inte producerar alla typer av bilar. Det räcker med en typ.
Hovslagare är man även om man bara byter hästskor på en typ av häst.
Osv.

Nu har du flera optioner här:
* Du kan säga att du har rätt och jag har fel.
* Eller förfalla till "Jag bara driver med dig".
* Eller någon annan strategi.

Citat:
Man behöver följa detaljplanen. Det går ju t ex inte att bara börja bygga bostäder i ett industriområde eller industrier i bostadsområde hur som helst.
Att inte följa detaljplanen är inte särskilt framgångsrikt. Men vad i all världen har det med saken att göra. Känner du till utvecklare som ofta/alltid inte följer detaljplanen?

Sedan är överheten lite mindre grinig nu. Finns industriområden (kontor då) med bostadshus inklämda. Vet inte varför. Men så är det.
Citera
2022-12-03, 01:53
Medlem
Tråd på Reddit
https://old.reddit.com/r/sweden/comments/zauqi2/avgiftsh%C3%B6jning_p%C3%A5_70/

Föreningen hade planerat höja avgiften 10%, men verkar nu fått panikhöja 70% istället. Känns inte som styrelsen haft koll på ekonomin överhuvudtaget. Alternativt agerat oärligt för att kunna sälja sina lägenheter till högre pris.

Detta kommer nog bli vanligare framöver. Finns en hel del föreningar där ingen har intresse av att sitta styrelsen så de som sitter där har varken motivation eller kunskap nog.
Senast redigerad av trickget 2022-12-03 kl. 02:01.
Citera
2022-12-03, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Gissar på mars redan. Då har nog räntan slagit igenom ordentligt.

Ändå synd om dem som kommit in sent. Inte deras fel att det byggs för lite bostäder senaste 20 åren

Om man kom in på bostadsmarknaden 2021 så får man skylla sig själv. Man har då i allra högsta grad varit delaktig i att pådriva masspsykosen.

Kom man in före pandemin ligger man fortfarande rejält plus.
Citera
2022-12-03, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
https://www.di.se/nyheter/sa-mycket-stiger-andrahandshyrorna/

Intressant. Andrahandshyrorna på Blocket har endast ökat med 13% för medianhyran mellan April och November.

Medianhyran för en etta i Stockholm har endast ökat 3%.

Samtidigt har annonserna ökat med hela 60%!

Med andra ord kommer man inte kunna öka andrahandsuthyrningarna i paritet med de ökade kostnaderna.

Aningen ironiskt att det som vissa här inne hävdade var en attraktiv lösning för att dämpa prisfallet - flytta hem till morsan och hyra ut bostadsrätten - snarare ser ut att få motsatt effekt.
Citera
2022-12-03, 07:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runninghigh
Aningen ironiskt att det som vissa här inne hävdade var en attraktiv lösning för att dämpa prisfallet - flytta hem till morsan och hyra ut bostadsrätten - snarare ser ut att få motsatt effekt.
Skulle väl snarare tyda på att det knappt är något som säljer sina bostäder (i panik) och skaffar hyresbostad. Dvs svag efterfrågan.

Däremot så lär väl alla de som är sambo och har kvar sin BR (för säkerhets skull) nu intresserade av att hyra ut den. Finns en logik i det.

Antagligen det vi ser här.
Citera
2022-12-03, 07:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Tråd på Reddit
https://old.reddit.com/r/sweden/comments/zauqi2/avgiftsh%C3%B6jning_p%C3%A5_70/

Föreningen hade planerat höja avgiften 10%, men verkar nu fått panikhöja 70% istället. Känns inte som styrelsen haft koll på ekonomin överhuvudtaget. Alternativt agerat oärligt för att kunna sälja sina lägenheter till högre pris.

Detta kommer nog bli vanligare framöver. Finns en hel del föreningar där ingen har intresse av att sitta styrelsen så de som sitter där har varken motivation eller kunskap nog.
Verkar vara en ny HSB-förening. Och där HSB sköter ekonomin. Inte styrelsen. HSB har kanske gjort den ekonomiska planen då också.

Så du får rikta ditt missnöje mot HSB. Är det HSB som agerat oärligt kanske. (Kan ju bli svag styrning när det inte är privat sektor).
Citera
2022-12-03, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Står ingenstans i det jag skriver. Det är som vanligt bara halmgubbe och svammel från dig.
Och som vanligt klarade du inte av att svara på frågan.

Du kan naturligtvis också påstå att ingen använder kökssnickerier från poggenpohl.

För övrigt berättade du inte hur svenska leverantörer skulle kunna sänka priserna. Har du kollat med facken om dom går med på lönesänkningar?

Oj, en viss EinsteinAfricAnus som ibland skriver i forumet skulle här hårt slå ned på detta och hävda motsägelse. Om bubblan har spruckit, skulle han säga, så kan man inte bara vara i början på sprickandet.

Håller jag med om. Men vad i all världen har det med saken att göra.

Har för mig att jag skrev att avgifterna var höga.

Därav att jag undrade hur du slöt dig till progressiv avskrivning.

Hm, det räcker med att man utvecklar en typ av fastigheter för att höra till klassen fastighetsutvecklare.
Bilproducent kan man vara fast man inte producerar alla typer av bilar. Det räcker med en typ.
Hovslagare är man även om man bara byter hästskor på en typ av häst.
Osv.

Nu har du flera optioner här:
* Du kan säga att du har rätt och jag har fel.
* Eller förfalla till "Jag bara driver med dig".
* Eller någon annan strategi.

Att inte följa detaljplanen är inte särskilt framgångsrikt. Men vad i all världen har det med saken att göra. Känner du till utvecklare som ofta/alltid inte följer detaljplanen?

Sedan är överheten lite mindre grinig nu. Finns industriområden (kontor då) med bostadshus inklämda. Vet inte varför. Men så är det.

Nu har jag sovit gott, liksom-fb. Det verkar dock inte som att du kunde falla till ro tidigt igår. Var det något särskilt som oroade dig?

Du verkar vara en stor anhängare av att plocka körsbär eller "cherry-picking", liksom-fb. Du klipper och klistrar små citat ur sitt sammanhang som du sen argumenterar med. Du utelämnar sen hela sammanhanget. Det påminner inte så lite om väderkvarnsfäktning i stil med den gamla Don Quijotes eskapader.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Utvecklarna brukar ofta se till att dom inte betalar mer än att man kan göra hyreshus ifall marknaden skulle dyka. Det är ett sätt att minska förlusterna ifall marknadspriser på BR faller. En annan variant är att BRF hyr ut en del BR istället för att sälja. Det förekommer också.
Och att sälja på ritning var det men gjorde tidigare för att avhända sig risk. (Något som gjorde en del avundsjuka människor rasande).

Mer korrekt är nog fastighetsutvecklare (inkl fastighetstillbehör). Dock är slutprodukten en BRF (som äger en fastighet med fastighetstillbehör, förutom fallet när fastigheten arrenderas).

Jag förstår att detta är viktigt för dig. Tror du att vi fått till det här nu så att du kan sova inatt?

Du skriver här i inlägget att det är mer korrekt att beteckna de, som enligt dig, "utvecklar BRF" som fastighetsutvecklare. Underförstått är då enligt dig bostadsutvecklare en mindre korrekt term för att förstå verksamheten. Nu har du då fullständigt snurrat in dig, liksom-fb.

Ska vi testa att använda oss av din argumentationsteknik?
"Ja, bilproducent kan man vara utan att man producerar alla typer av bilar. Men vad har det med frågan om bostadsutvecklare att göra??? Nu får du nog tänka till lite."
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2022-12-03 kl. 07:58.
Citera
2022-12-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Gissar på mars redan. Då har nog räntan slagit igenom ordentligt.

Ändå synd om dem som kommit in sent. Inte deras fel att det byggs för lite bostäder senaste 20 åren

Det finns många det är synd om. Alla dessa unga personer som inte haft något annat än att göra än att gå på bluffen att det Alltid i längden kommer vara en bra affär att köpa en bostad (speciellt i storstäderna) och aldrig upplevt en lågkonjunktur.

Men för alla andra malliga Bostads-miljonärer känner jag bara ren och skär skadeglädje gentemot. Dessa godhets knarkare och "världsmedborgare" vill jag se lida.

Vidare har det byggts för lite lägenheter de sista 50 åren. Speciellt i Stockholm.
Citera
2022-12-03, 10:42
Medlem
Lagerthas avatar
För de som köpt hus för 10-20 år sedan spelar 20% ingen stor roll, äffären är ändå bra.

Att bygga nytt utanför tillväxtregion och på oattraktiv tomt senaste åren blir för många en sorglig affär.

Jag har sagt det länge och vidhåller att de som köpt nyproduktion BRF de senaste åren är de största förlorarna såvida de inte hoppar av i tid. Luckan för att hoppa av börjar nu bli tight.

Man börjar dessutom nu diskutera att begränsa möjligheten att hoppa av och endast förlora kontantinsatsen. Detta i sig borde skrämma skiten av människor. Att sitta i en BRF med hög hyra och lån på väldigt mycket mer än värdet på din bostadsrätt borde kosta rejält med livskvalitet.
Citera
2022-12-03, 10:47
Medlem
Lagerthas avatar
Man räknar med 30% färre nya byggprojekt de närmaste åren.

Dessa 30% kan få marknaden att tilta och således innebära en mycket högre %.

Deagle förutspådde att sveriges befolkning skulle minska med 30% till år 2025. Kanske löser sig bostadsbristen helt utan att det varit planerat. ?!
Citera
2022-12-03, 11:02
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
För de som köpt hus för 10-20 år sedan spelar 20% ingen stor roll, äffären är ändå bra.

Att bygga nytt utanför tillväxtregion och på oattraktiv tomt senaste åren blir för många en sorglig affär.

Jag har sagt det länge och vidhåller att de som köpt nyproduktion BRF de senaste åren är de största förlorarna såvida de inte hoppar av i tid. Luckan för att hoppa av börjar nu bli tight.

Man börjar dessutom nu diskutera att begränsa möjligheten att hoppa av och endast förlora kontantinsatsen. Detta i sig borde skrämma skiten av människor. Att sitta i en BRF med hög hyra och lån på väldigt mycket mer än värdet på din bostadsrätt borde kosta rejält med livskvalitet.
Äntligen ett vettigt inlägg.
Tråden går ju knappt att läsa med en massa detaljsvammel om fastighetsutveckling där hälften inte vet vad de talar om. Eller kan förklara tydligt vad de menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in