2022-12-01, 10:28
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Ja, det var ingen höjdare, men man avslutar väl inte ett konto helt förrän EFTER nyår..
Detta du gjorde var en simpel nybörjartabbe..

Det har väl ingen negativ betydelse att avsluta ett konto i förtid/före årsskiftet. Snarare positiv, eftersom man kan återinvestera en annars upplupen ränta tidigare. I vilket fall som helst kapitaliseras intjänad ränta per 31/12, oavsett om du avslutar kontot efter årsskiftet.
Citera
2022-12-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Inga sparkonton vad jag vet, drar någon skatt. Sånt får man fixa själv på deklarationen.
Jag har då inte träffat på någon svensk bank/kreditinstitut som INTE drar av skatten direkt vid utbetalning av räntan. Så du får gärna nämna ett enda exempel på en svensk bank som betalar ut ränta utan att dra av skatten. Det troliga är att de dragit skatten för dig utan att du noterat det...

Däremot drar utländska banker (Komplett, Lunar etc.) oftast inte av skatten vid ränteutbetalning.
Citera
2022-12-01, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Ja, det var ingen höjdare, men man avslutar väl inte ett konto helt förrän EFTER nyår..
Detta du gjorde var en simpel nybörjartabbe..
Så länge man undviker tattarbanker (vilket Qliro tycks höra till) är det inget problem att avsluta konton i förtid OCH få intjänad ränta utbetald vid kontoavslut istället för att behöva vänta till nästa årsskifte. Brukar framgå i villkoren att det går bra att göra så.
Citera
2022-12-01, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Så länge man undviker tattarbanker (vilket Qliro tycks höra till) är det inget problem att avsluta konton i förtid OCH få intjänad ränta utbetald vid kontoavslut istället för att behöva vänta till nästa årsskifte. Brukar framgå i villkoren att det går bra att göra så.

Håller med, personen som skrev inlägget bör eskalera ärendet.
Citera
2022-12-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pwxdwqvcqauobgvfua
Nu får man 2.35%

Serafim höjer 10 punkter till 2,45%
Citera
2022-12-01, 12:37
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pwxdwqvcqauobgvfua
Serafim höjer 10 punkter till 2,45%

1 år fast höjer dom till 3,40%. Bäst f.n..
Citera
2022-12-01, 13:37
Medlem
Citat:
Inga sparkonton vad jag vet, drar någon skatt. Sånt får man fixa själv på deklarationen.
Samma här, man deklarerar.

Så då har du alltså dragit av dubbelt så mycket skatt än nödvändigt? 60% skatt?

Citat:
Jag har då inte träffat på någon svensk bank/kreditinstitut som INTE drar av skatten direkt vid utbetalning av räntan. Så du får gärna nämna ett enda exempel på en svensk bank som betalar ut ränta utan att dra av skatten. Det troliga är att de dragit skatten för dig utan att du noterat det...

Däremot drar utländska banker (Komplett, Lunar etc.) oftast inte av skatten vid ränteutbetalning.

Exakt. I princip bara Komplett och Lunar som ej drar av skatten direkt eftersom de ej är svenska. Men man ska ändå ej deklarera detta eftersom de ändå meddelar Skatteverket och det läggs på kvarskatten. Man ska alltså aldrig deklarera sparräntan man får från sparkonton. Rätta mig gärna om jag har fel!
Citera
2022-12-01, 13:55
Medlem
Citat:
Det har varit en bra deal, och är så länge börsen är upp.

Men fortfarande är det dumt att ligga likvid på "aktiekontot".

Man får helt enkelt flytta likviderna till ett annat konto, typ SBAB som har ganska okej ränta.

Citat:
Jo, om man har pengarna på ett isk. Men det är ganska enkelt att flytta runt pengarna, och alltså ha likviderna på ett vanligt räntebärande konto så man slipper schablonbeskattningen.

Då är det ju dock 30% skatt istället för schablonbeskattning.
Citera
2022-12-01, 14:12
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
SBAB.

Nu är det din tur att nämna en bank som drar skatt på dina ränteinkomster.

Edit: Tydligen kommer SBAB dra skatt i januari. Får väl skylla mitt okunnande på att det är först i år som mina pengar inte ligger på börsen. Sorry.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-12-01 kl. 14:19.
Citera
2022-12-01, 17:06
Medlem
GCC (och förmodligen Brocc) fr.o.m. imorgon:

Rörlig: 2,35 % (+0,10 %)
2 år: 3,30 % (+0,30 %)
Citera
2022-12-01, 20:07
Medlem
pop-ikons avatar
Vad tror ni om Qliro, Komplett med flera, kommer de fortsätta vilja ligga nära toppen eller nöja sig med att samla kunder ett tag för att sedan sacka efter i rankingen?
Citera
2022-12-01, 20:12
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Vad tror ni om Qliro, Komplett med flera, kommer de fortsätta vilja ligga nära toppen eller nöja sig med att samla kunder ett tag för att sedan sacka efter i rankingen?
Tycker att vem jag än lägger pengarna hos, så kommer någon annan och ger bättre. Flyttade precis från ett, och timmarna efter kommer ett mess om att de höjer sparräntan.

Hur fan går det för de med snabblån? Där lär man väl också höja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in