2022-09-04, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
FED och riksbanken kan inte chocka för mycket, de måste smyga med månadshöjningar för att inte total-döda aktiemarknaden och bostadsmarknaden. 0.75% kallas för en trippel-höjning, så stora höjningar finns knappt historiskt.

Om man ser ett diagram på bankräntan och inflationen 1970-2022 så noterar man att bankräntorna under nästan alla år utom de 5 senaste legat 1-2% ÖVER inflationen. Det kommer andra tider helt enkelt och en räntehöjning till 8% är given om inflationen blir bestående på 7% i två tre år.

Man måste ha i åtanke att andra länder ligger före oss och höjer med mer och har möten oftare, så då riksbanken inte har tillkallat något extra möte så måste det bli en monsterhöjning som saknar motstycke nu i sep. 0.75 räcker inte. Det gör inte att vi komner i kapp då de andra höjer med mer och oftare. Chocka marknaden är precis vad man behöver göra. Man behöver också börja med qt.

Men annars ja så håller jag med. Bankernas prognoser lär vara väldigt fel i dagsläget om inflationen håller i sig. De prognoserna är baserade på att inflationen ger med sig snart. Man får hoppas att de har rätt.
Citera
2022-09-04, 15:56
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Man måste ha i åtanke att andra länder ligger före oss och höjer med mer och har möten oftare, så då riksbanken inte har tillkallat något extra möte så måste det bli en monsterhöjning som saknar motstycke nu i sep. 0.75 räcker inte. Det gör inte att vi komner i kapp då de andra höjer med mer och oftare. Chocka marknaden är precis vad man behöver göra. Man behöver också börja med qt.

Men annars ja så håller jag med. Bankernas prognoser lär vara väldigt fel i dagsläget om inflationen håller i sig. De prognoserna är baserade på att inflationen ger med sig snart. Man får hoppas att de har rätt.
Sverige och ECB ligger ungefär 6 månader efter USA i inflation och räntehöjningar, boräntor på 5% kommer i Sverige i vår. Vet inte anledningen, men inflationen tog fart i USA först, 6 månader innan kriget. Kanske har de tryckt lite för mycket pengar, mer än i Sverige och EU.
Citera
2022-09-04, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Sverige och ECB ligger ungefär 6 månader efter USA i inflation och räntehöjningar. Vet inte anledningen, men inflationen tog fart i USA först, långt innan kriget. Kanske har de tryckt lite för mycket pengar.

Inflationen i usa berodde i alla fall tidigare på hand outs som gjorde att folk inte ville jobba och drev upp lönerna. I sverige och europa så beror det helt och hållet på korruption.

Men precis vi ligger efter och måste därför agera kraftfullt för öht komma ifatt.
Citera
2022-09-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Sugen på att låsa en summa hos en bank på 12 månader. Vad tror expertpanelen, värt att avvakta någon månad till?

Om du tvekar, lås hälften nu och hälften om en månad.
Citera
2022-09-05, 10:31
Medlem
Doctors avatar
Nu fick jag svar av komplett. De svarade inte på någon av mina frågor, utan meddelandet var bara att de höjt räntan på mitt konto till 1,5%. Konstigt beteende.
Citera
2022-09-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Om du tvekar, lås hälften nu och hälften om en månad.

precis ock så kan man låsa pengarna på olika tider 1, 2, 3,4 ock 5 år
Citera
2022-09-06, 11:46
Medlem
LFC96s avatar
Ni som har tagit ut på Komplett bank, hur lång tid tar ett uttag?
Citera
2022-09-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFC96
Ni som har tagit ut på Komplett bank, hur lång tid tar ett uttag?
Vill minnas att det gått på samma dag om man gjort uttaget någorlunda tidigt på dagen, annars dagen efter.

Insättning har däremot kunnat ta ett par dagar innan det dykt upp på Kompletts sparkonto.
Citera
2022-09-06, 21:35
Medlem
northmill har höjt till 1.3%
Citera
2022-09-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pwxdwqvcqauobgvfua
northmill har höjt till 1.3%

Aros också 1.3% från fredag, ångrar nu att jag band 6 månader i juni till 1.25%.
Senast redigerad av pwxdwqvcqauobgvfua 2022-09-07 kl. 15:34.
Citera
2022-09-07, 20:55
Medlem
Qliro höjer den rörliga räntan till 1,30%.

Samtidigt toppar man 1-års räntan på 2,40%.
Citera
2022-09-08, 00:30
Medlem
Landshypotek 1,5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här