2022-11-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nordiska (Flex Plus) rörlig ränta: 1,90 % (+0,20 %).

Nu får man 2.10% på Flex Plus, den andra 1,60%
Citera
2022-11-30, 22:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Nu får man ränta på ISK...
Om du har oinvesterade pengar på ett ISK, en Kapitalförsäkring eller ett Aktie- och Fondkonto så kommer du snart få 0,25% ränta på pengarna.
Kan inte länka, mail.

Men jösses.
Utgår det inte schablonskatt också på likviderna? En dåligt deal alltså.
Citera
2022-11-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av net4me
Höjde från 1,8% dvs höjde lika mycket som Riksbanken höjde i torsdag med 0,75%.

Tack! Får bli en flytt till Qliro.
Citera
2022-11-30, 23:55
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Så topplista just nu på rörligt:

Qliro 2,55%

Komplett 2,35%
PRA Spar 2,35%
Serafim 2,35%

Froda 2,30%
Moank 2,30%
Svea 2,30%

GCC 2,25%
Lunar 2,25%

Nordax 2,15%

Förutom Komplett, vet ni någon annan aktör med 2%-plus där räntan kapitaliseras månadsvis?

Synd att Klarna inte verkar vara med i matchen länge. Gillade kombinationen månadsvis ränta och ett fast kontonummer så man kunde skapa stående överföringar, vilket inte går för de som kör med Bankgiro och OCR.

SevenDay kapitaliserar räntan månadsvis.
Citera
2022-12-01, 04:08
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Menar du att du får räntefri sparränta? Alla svenska sparkonton drar väl 30% skatt på sparräntan?
Inga sparkonton vad jag vet, drar någon skatt. Sånt får man fixa själv på deklarationen.
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Jag snackar inte om ISK? Denna tråd handlar väl ändå om sparkonton med hög sparränta och inte ISK. Finns väl inga ISK-sparkonton med hög sparränta heller förövrigt.
Samma här, man deklarerar.
Citera
2022-12-01, 04:11
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det har varit en bra deal, och är så länge börsen är upp.

Men fortfarande är det dumt att ligga likvid på "aktiekontot".

Man får helt enkelt flytta likviderna till ett annat konto, typ SBAB som har ganska okej ränta.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-12-01 kl. 04:16.
Citera
2022-12-01, 04:14
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jo, om man har pengarna på ett isk. Men det är ganska enkelt att flytta runt pengarna, och alltså ha likviderna på ett vanligt räntebärande konto så man slipper schablonbeskattningen.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-12-01 kl. 04:37.
Citera
2022-12-01, 08:26
Medlem
Raytheons avatar
Jag hade Qliro för några år sedan då de var bäst en kort tid. När jag hade flyttat ut pengarna hade jag innestående ränta kvar. Jag avslutade kontot men fick inte den innestående räntan, den gick upp i rök. Kontaktade såklart kundtjänsten men de visste inget, såg inget, förstod inget... Orkade inte driva ärendet vidare då det inte var stora pengar de stal men otroligt frustrerande. Förmodligen berodde det på en felaktig hantering vid kontoavslutet och inte en medveten stöld. Men man kan tycka att de borde löst det i efterhand då men det gick alltså inte heller. Jag bad dem dra åt pipsvängen. Bäst ränta blev ingen ränta.
Citera
2022-12-01, 09:03
Medlem
Landshypotek bjuder på 2,25%
Citera
2022-12-01, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Jag hade Qliro för några år sedan då de var bäst en kort tid. När jag hade flyttat ut pengarna hade jag innestående ränta kvar. Bäst ränta blev ingen ränta.
Ja, det var ingen höjdare, men man avslutar väl inte ett konto helt förrän EFTER nyår..
Detta du gjorde var en simpel nybörjartabbe..
Citera
2022-12-01, 10:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Jag hade Qliro för några år sedan då de var bäst en kort tid. När jag hade flyttat ut pengarna hade jag innestående ränta kvar. Jag avslutade kontot men fick inte den innestående räntan, den gick upp i rök. Kontaktade såklart kundtjänsten men de visste inget, såg inget, förstod inget... Orkade inte driva ärendet vidare då det inte var stora pengar de stal men otroligt frustrerande. Förmodligen berodde det på en felaktig hantering vid kontoavslutet och inte en medveten stöld. Men man kan tycka att de borde löst det i efterhand då men det gick alltså inte heller. Jag bad dem dra åt pipsvängen. Bäst ränta blev ingen ränta.

Jag går på att om en aktör inte en uppenbart välfungerande kundservice och välsmort it-system så är det alltid stor risk att det kommer kosta mer än det smakar att ha pengarna hos dem. Ens tid och eventuella frustation eller oro är också värt nåt, även om man har gott om tid att pyssla med detta.

Enligt mig är det absolut inte värt att byta från nån där allt fungerar bra bara för 0,25%.

SBAB fungerar bäst hittills på den fronten, i min erfarenhet.
Citera
2022-12-01, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Jag har ett sen gammalt men det tycks ju inte gå att öppna något nytt via deras sida nu. Tanken är kanske bara det är riktat till företagskunder nu mera medan privatkunder ska använda sparkontoplus. Vilket ju dock är rätt värdelöst när Sparkontoplus ger sämre ränta...

På deras infosida här (under Villkor och blanketter för Avanza Sparkonto) står det dock att "Om du vill öppna Avanzas egna sparkonto behöver du kontakta Kundservice." så det är kanske möjligt om man gör det. Annars gissar jag att någon av de andra aktörerna kommer matcha räntan inom kort.
Gick som väntat fort innan någon av sparkontoplus-aktörerna på Avanza matchade Avanzas egna ränta:

Avanza (Klarna) rörlig: 1,65 % (+0,15 % vs. Avanza egna konto, +0,4 % vs. Sparkonto plus)

villket för övrigt innebär att Klarna nu har högre ränta på rörlig via Avanza än på deras egna sida. Lite udda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in