Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Uppgifterna stämmer inte. Jag tänker inte ge mig in i en bedömning av orsaken till att 'Slay' publicerar de här uppgifterna eller vad som är deras avsikt, men det är ett bra exempel på hur någon först 'föder' ett felaktigt påstående som sedan vidareförmedlas i social media för att slutligen uppfattas som sant. I det här fallet verkar det vara Del Bigtree's Highwire som valt att avsiktligen 'feltolka' siffror. Saken har sedan amplifierats via Dr John Campbell som hävdar att 8 % av användarna i V-SAFE blev inlagda på sjukhus efter vaccinering. Jag undviker att redogöra för avståndet mellan verklighet och Dr John Campbell's 'kreativa tänkande'.
För mig var det inga störe svårigheter att kontrollera med källdata och verifiera att uppgigfterna inte stämmer och att det inte alls är en tredjedel av alla som behövt sjukhusvård eller inte kunnat arbeta. Det är lögn. Data finns tillgängligt här:
https://filedev0128.s3.amazonaws.com/22-0128-foia/consolidated_health_checkin.zip
Jag kommenterade saken tidigare:
Hope this helps
I allmänhet håller jag med dig att det finns många fallgropar när man försöker tolka data. Man skjuter sig själv i foten, retoriskt sett, om man är för alarmistisk. Ofta får jag dock intrycket att pendeln slår över lite väl långt åt andra hållet när vaxx-apologeter försöker förklara hur det "egentligen ligger till".
Förstår inte exakt vilka uppgifter du menar inte stämmer, av det som citerades ur Slay-artikeln. Det påstås ju inte att siffran syftar på att folk blivit inlagda på sjukhus specifikt. Utan bara "required medical care", dvs typ uppsökt läkare på svenska.
Du nämner i ditt tidigare inlägg som du refererade till, att vi inte vet om läkarkontakten skedde pga covid eller pga vaxxet. Jaha, visst. Och strikt talat så skulle det även kunna bero på någon tredje eller fjärde faktor som vi inte känner till? Men poängen är att
testpersonen själv upplevde att besöket föranleddes av en biverkning av vaxxet. Annars skulle man ju inte rapporterat saken, eller hur? Så det finns en viss osäkerhetsfaktor. Men den är samma som gäller för all typ av självrapportering. Så varför gissar du att covid skulle vara en avgörande faktor i just detta fall? Vidare så skulle ju detta i så fall tyda på att vaxxet inte är ett särskilt effektivt skydd mot covid. (Och det är väl ingen stor överraskning iofs.)
Sen om du bläddrar till den fjärde fliken så kan du se att den absoluta merparten av läkarbesöken skedde första veckan efter vaxxning. För dos 1 så var det ca 30M check-ins första veckan. Att jämföra med ca 15M check-ins för hela 12-månadersperioden efter. Känns väl inte särskilt sannolikt att särskilt många fler skulle drabbas av covid just första veckan va?
Slutligen så kan vi bläddra till femte fliken och då behöver vi inte gissa om vilken typ av vård som sökts. Det står svart på vitt (för testpersoner äldre än 3 år):
9.6% Hospitalization
15% Emergency room
48.3% Urgent care
27.1% Telehealth
Ska vi säga att vi kan utesluta ont i armen och huvudvärk för åtminstone de två första kategorierna ovan?
Om man lyssnade på det relevanta Highwire-avsnittet så nämns det att CDC hade vägrat lämna ut data från "fritext-fältet" i rapporteringssystemet, dvs den möjlighet som fanns att rapportera ej fördefinierade biverkningar. Det är ju ganska slående att de fördefinierade symptomen som kunde väljas alla är av relativt lindrig art. Gick tex inte att kryssa i hjärtproblem eller stroke. Så ICAN skulle dra igång en ny process för att få ut även den datan. Jag tror att det kommer vara den mest intressanta delen att granska.
Jag slogs också av att du i din kritik missade chansen att säga vad du själv drar för slutsatser av data från V-safe. Tycker du det finns något skäl att höja på ögonbrynen av det vi fått reda på här? Eller tycker du att allt verkar stabilt? Kanske har du uttalat dig om saken tidigare i tråden men då har jag missat det i så fall.