2022-11-25, 06:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Okej mr dagens nyheter

Frågan som jag skulle vilja ha svar på från FHM är varför gå ut med vaccinationskrav på alla friska under 65 år? Finns inget i bifogad rapport som talar för en kraftig ökad dödlighet 2020 för personer under 65 år. Det intressanta är att FHM inte med ett ord skriver om Covid-19 i denna rapport.

Går ni in i rapporten kan ni själva välja kön/ålder i graferna. Man kan se en liten ökning av antal döda män och då främst beroende på en liten ökning för män i åldern 45-64 år där dödsfallen steg till samma nivå som 2018!! Inte ens här skrev FHM något om ev orsak till den marginella ökningen.

I alla andra åldersgrupper oavsett kön sjönk den förtida dödligheten för unga personer under "pandemiåret 2020" där hela världen stängde ner..

Var såg FHM behovet för denna stora friska grupp att vaccinera sig? De kan inte skylla på osäkerhet eller för säkerhets skull. Även om rapporten är från början 2022 så har myndigheter en ganska bra koll på alla dödsfall och orsak till dödsfall relativt snart inpå dödsfallet. Det är inte så att de läggs i en "att göra hög senare". Deras brist på analysförmåga ökar ju inte ens förtroende direkt ....

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/halsa/dodlighet-fortida/

Jag är övertygad om att det finns andra negativa hälsoaspekter relaterade till Covid 19 som inte enbart hänger samman med risken för plötslig död. Se på hur de agerar i Kina just nu exempelvis. De intervjuade även en kvinna som nämnde att många av de som blivit infekterade får kognitiva svårigheter som håller i sig.
Citera
2022-11-25, 16:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Tack för din beskrivning, jag önskar dig snabbt och totalt tillfrisknande, och samma för barnet.

Lite intressant att se den troll-artade svärmen av kommentarer som följde på ditt inlägg, en massa pseudodiskussioner kanske för att lägga ditt inlägg långt bak, när ditt inslag var ett vittnesmål om vad Imbilden, Takadongtakadang, korrektamund0, jag och andra pekat på, d v s en kritisk syn på viruset och vikten av att skydda sig och andra. Därför citerar jag dig nu i helhet.

En som kallade dig korkad kunde inte ens läsa vad du skrivit. Precis som du har jag hög IQ, tillhör enligt test de 10 % intelligentaste. Frågan är bara om den personen verkligen var så korkad eller om det var ett försök att framställa det som att du sa något annat än du gjorde.

Nu har dansbandssångerskan Lotta Idoffson, 49 år gammal, dött. Expressen beskriver hennes sista tid, drabbad av den sjukdom som en del här beskriver som en snuva:

"Helene Wish Persson berättar att Lotta Idoffson drabbades av covid i början av året, följt av post-covid.

Lotta Idoffson skrev själv om sjukhusbesöken i sociala medier. I somras postade hon ett inlägg där hon beskrev sin situation efter nio veckor på en sjukhussal.

Och hon skildrade vidare hur hon känt sig drabbad av slarv på akuten, följt av blodförgiftning och nekros.

I söndags eftermiddag tog hon sitt sista andetag, omgiven av sin familj på Helsingborgs lasarett.

– Till sist orkade hon inte längre, säger Helene Wish Persson." https://www.expressen.se/noje/dansbandssangerskan-lotta-idoffson-har-avlidit/

Tragiskt är det. Covid är inte och har aldrig varit någon "snuva". Att Kina stänger ned efter minsta lilla utbrott borde få de flesta att tänka till lite.

Vissa (antagligen de flesta) tycks tro att pandemin är över, men det stämmer ju inte. Det mest akuta tycks vara över, men fortfarande blir ju vissa ordentligt sjuka. De som drabbats av långtidscovid har ett dagligt helvete, som inte upphör för att tidningar slutat skriva om det, eller för att det inte längre hålls dagliga presskonferenser om covid-läget. Sjukdomen har dock inte försvunnit.
Hur effektivt vaccinet är råder skilda uppfattningar om, men jag drar fortfarande slutsatsen att viruset är betydligt farligare än vaccinet. Största risken med vaccinet är att det inte fungerar, även om vissa tyvärr drabbas av svåra biverkningar av vaccinet också. Helst vill man ju ducka såväl virus som vaccin, men det är inte lätt om man inte isolerar sig och det tror jag 99,9% av befolkningen inte vill över tid. Inte jag heller. För mig räckte det med isoleringen under första pandemiåret 2020. Jag höll ut till dess jag fick vaccin. Trots att jag varit exponerad för viruset har jag mig veterligen inte varit så pass sjuk att jag testat positivt för covid, eller haft svåra symtom. Jag tror jag kan tacka vaccinet för det.
Citera
2022-11-25, 17:24
Medlem
https://www.nyteknik.se/innovation/ett-48-500-ar-gammalt-virus-fran-sibirien-har-aterupplivats-7041158

Framtidens pandemier?
Citera
2022-11-25, 17:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Minskningen av antalet smittade i England fortsätter. Den här veckan med 15.7 %. Antalet inlagda på sjukhus går också ned, den här veckan med 8.7 % samtidigt som antalet döda minskar med 30 %. Det är nu 5,010 personer på sjukhus för vård av COVID-19 och av dessa är 122 patienter i respirator.

https://coronavirus.data.gov.uk/
Minskningen av antalet smittade i England avstannar men är fortsatt minskande. Den här veckan minskar antalet nya smittade med 6.7 %. Den senaste 7-dagars perioden har 19,386 personer testats positiva för COVID-19. Antalet inlagda på sjukhus avstannar också och minskningen landar den här veckan på 2.5 % samtidigt som antalet döda minskar kraftigt med 32.7 %. Det är nu 4,600 personer på sjukhus för vård av COVID-19 och av dessa är 117 patienter i respirator.

https://coronavirus.data.gov.uk/
Citera
2022-11-25, 19:12
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tragiskt är det. Covid är inte och har aldrig varit någon "snuva". Att Kina stänger ned efter minsta lilla utbrott borde få de flesta att tänka till lite.

Att någon tar Kina som exempel på bra och eftersträvansvärd folkhälsopolitik får mig definitivt att tänka till. Och det jag tänker är, att då är man verkligen ute och cyklar.

Kina använder covid som praktiskt förevändning för att slå ner / förebygga demonstrationer och social oro i spår av bankkris och andra samhällsproblem som dom är mitt uppe i. Och så kommer det även bli här i väst framöver. Det vi såg senaste åren är bara ett litet genrep.

"Lockdowns" kallades för "undantagstillstånd" på nyheterna när jag var liten. Men ungefär samma sak i grund och botten. Något som praktiserades av bananrepublik-diktaturer för att trycka ner sin egen befolkning.

Men nu har man lyckats med konststycket att tuta i folk att det är för deras eget bästa. Måste säga att jag är motvilligt imponerad över att programmeringen sitter kvar så länge hos vissa. Verkligen första klassens mind control det här.
Citera
2022-11-25, 19:56
Medlem
Citat:

Vissa (antagligen de flesta) tycks tro att pandemin är över, men det stämmer ju inte. Det mest akuta tycks vara över, men fortfarande blir ju vissa ordentligt sjuka. De som drabbats av långtidscovid har ett dagligt helvete, som inte upphör för att tidningar slutat skriva om det, eller för att det inte längre hålls dagliga presskonferenser om covid-läget. Sjukdomen har dock inte försvunnit.
Hur effektivt vaccinet är råder skilda uppfattningar om, men jag drar fortfarande slutsatsen att viruset är betydligt farligare än vaccinet. Största risken med vaccinet är att det inte fungerar, även om vissa tyvärr drabbas av svåra biverkningar av vaccinet också. Helst vill man ju ducka såväl virus som vaccin, men det är inte lätt om man inte isolerar sig och det tror jag 99,9% av befolkningen inte vill över tid. Inte jag heller. För mig räckte det med isoleringen under första pandemiåret 2020. Jag höll ut till dess jag fick vaccin. Trots att jag varit exponerad för viruset har jag mig veterligen inte varit så pass sjuk att jag testat positivt för covid, eller haft svåra symtom. Jag tror jag kan tacka vaccinet för det.

Håller med dig helt och jag tänkte likadant att Covid var över så avstod 4e och 5e vaccinet.
Har kontakt med Shanghai och där har man haft nedstängt i varje bostadskvarter och testat alla varje dag tills ingen smittad finns då öppnas området. Gissa om alla hoppades på negativt varje dag. För ca 2 veckor sedan öppnades hela Shanghai och det är ca 22 miljoner människor som påverkats. Man undrar om kineserna vet något vi inte vet.
Nu senaste veckan har jag gått igenom en jäkla pärs. Kunde inte äta och dricka i 4,5 dygn innan jag kunde börja fukta munnen. Halsen var helt förstörd, svullen efter tokhosta. Trodde det var halsfluss men när Covidtestet gjordes skulle det verka i 15 min. Efter 3 sekunder lyste två streck så man blev bländad (lite överdrivet ja) och fortsatte tiden ut. Om tiden beror på mängden virus var jag fulladdad.
Jag känner den som förmodligen var den som smittade flera i min omgivning så man ska veta att detta skiten smittar otroligt lätt.
Jag förordar vaccination för jag bodde och bor där smittan var mycket besvärlig våren 2020 men klarade mig utan problem den tiden. Vi var dock utsatta för mycket hårda restriktioner i sydeuropa.
Ångrar verkligen att jag inte tog 4e och 5e vaccinet.
Senast redigerad av curlingstaten 2022-11-25 kl. 20:00.
Citera
2022-11-25, 21:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Håller med dig helt och jag tänkte likadant att Covid var över så avstod 4e och 5e vaccinet.
Har kontakt med Shanghai och där har man haft nedstängt i varje bostadskvarter och testat alla varje dag tills ingen smittad finns då öppnas området. Gissa om alla hoppades på negativt varje dag. För ca 2 veckor sedan öppnades hela Shanghai och det är ca 22 miljoner människor som påverkats. Man undrar om kineserna vet något vi inte vet.
Nu senaste veckan har jag gått igenom en jäkla pärs. Kunde inte äta och dricka i 4,5 dygn innan jag kunde börja fukta munnen. Halsen var helt förstörd, svullen efter tokhosta. Trodde det var halsfluss men när Covidtestet gjordes skulle det verka i 15 min. Efter 3 sekunder lyste två streck så man blev bländad (lite överdrivet ja) och fortsatte tiden ut. Om tiden beror på mängden virus var jag fulladdad.
Jag känner den som förmodligen var den som smittade flera i min omgivning så man ska veta att detta skiten smittar otroligt lätt.
Jag förordar vaccination för jag bodde och bor där smittan var mycket besvärlig våren 2020 men klarade mig utan problem den tiden. Vi var dock utsatta för mycket hårda restriktioner i sydeuropa.
Ångrar verkligen att jag inte tog 4e och 5e vaccinet.

Tråkigt att du blev så sjuk. Men känner du dig återställd nu då? Eller så återställd man kan bli?

Att Covid spridit sig över hela jordklotet var klart olyckligt. Egentligen gör man nog rätt i att försöka ducka viruset så länge det bara är möjligt. Förhoppningsvis fortsätter viruset att mutera, så det blir allt mindre farligt med tiden.
Citera
2022-11-26, 08:10
Medlem
Citat:
Tråkigt att du blev så sjuk. Men känner du dig återställd nu då? Eller så återställd man kan bli?

Att Covid spridit sig över hela jordklotet var klart olyckligt. Egentligen gör man nog rätt i att försöka ducka viruset så länge det bara är möjligt. Förhoppningsvis fortsätter viruset att mutera, så det blir allt mindre farligt med tiden.

Är fortfarande sjuk, "djuphostar",11e dygnet nu men det var dygn 3-8 som var mycket besvärliga då det var så svårt att svälja (även vatten). Hostan och all saliv som inte kunde sväljas gjorde att det blev minimalt med sömn. Det var påfrestande dock har bukfettet försvunnit så inget ont som inte har något gott med sig.
Från dygn 5 lyckades jag svälja lite lite te med honung som inte irriterade halsen så mycket.
Det jag tycker var/är underligt är att kroppen verkar inte förstå att den måste "försvara" sig. Ingen feber som märks. Har aldrig vaccinerat mot säsongsinfluensa eller andra åtgärder för jag har varit lyckligt lottad att vara frisk i stort sett hela livet. Bara sjuk 3-4 ggr senaste 50 åren så jag borde ha bra "försvar" och ändå blev jag så sjuk.

Tycker hostan börjar avta så snart är det nog över.
Citera
2022-11-26, 08:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Är fortfarande sjuk, "djuphostar",11e dygnet nu men det var dygn 3-8 som var mycket besvärliga då det var så svårt att svälja (även vatten). Hostan och all saliv som inte kunde sväljas gjorde att det blev minimalt med sömn. Det var påfrestande dock har bukfettet försvunnit så inget ont som inte har något gott med sig.
Från dygn 5 lyckades jag svälja lite lite te med honung som inte irriterade halsen så mycket.
Det jag tycker var/är underligt är att kroppen verkar inte förstå att den måste "försvara" sig. Ingen feber som märks. Har aldrig vaccinerat mot säsongsinfluensa eller andra åtgärder för jag har varit lyckligt lottad att vara frisk i stort sett hela livet. Bara sjuk 3-4 ggr senaste 50 åren så jag borde ha bra "försvar" och ändå blev jag så sjuk.

Tycker hostan börjar avta så snart är det nog över.

Hoppas du blir av med skiten snart. Märkligt att detta virus sätter sig så olika och ger så vitt skilda symtom. Man undrar varför egentligen. Vissa blir knappt sjuka alls och andra blir närmast dödssjuka. Just svårighetsgraden tycks inte heller direkt korrelera med ålder och hälsa. Märkligt virus det här. Att just Kina, virusets hemvist kör zero covid har kanske sin förklaring och att den skulle vara rent politisk tror jag inte på. Möjligen väger inte ekonomin lika starkt i Kina som i många andra länder.
Citera
2022-11-26, 09:36
Medlem
Det är dags att vi som inte går på den här skiten förbereder oss.

Köp preppinggrejer. Tänk ut plan A B och C.

Köp grejer ni kan försvara er med och gräv ner.

Men framförallt spara pengar i guld och silver.
Citera
2022-11-26, 09:54
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Hoppas du blir av med skiten snart. Märkligt att detta virus sätter sig så olika och ger så vitt skilda symtom. Man undrar varför egentligen. Vissa blir knappt sjuka alls och andra blir närmast dödssjuka. Just svårighetsgraden tycks inte heller direkt korrelera med ålder och hälsa. Märkligt virus det här. Att just Kina, virusets hemvist kör zero covid har kanske sin förklaring och att den skulle vara rent politisk tror jag inte på. Möjligen väger inte ekonomin lika starkt i Kina som i många andra länder.

Ja verkligen jättemärkligt! Nästan som att det inte finns någon gemensam nämnare överhuvudtaget.

Du är så nära svaret nu... Ett litet steg till bara så är du där.
Citera
2022-11-26, 11:41
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.nyteknik.se/innovation/ett-48-500-ar-gammalt-virus-fran-sibirien-har-aterupplivats-7041158

Framtidens pandemier?

Fransmännen hittade 48.500 år gammalt virus 16m under sjöbotten på en insjö som är runt 60-80m djup, när dom i detta område sen länge haft mineralutvinning, bl.a diamanter har man grävt efter och lämnat enorma kratrar. Så efter tivelaktiga labb i Kina kan vi alltså se fram emot läckande virusstammar från någon nerlagd eller aktiv gruva i Sacha-området.

https://www.mindat.org/photo-939115.html

Vi behöver alltså inte invänta klimatpåverkan som man suktar efter i denna rapport eftersom det är fullt av öppna sår efter olika utgrävningar, snarare är det väl några fulla ryssar på ett hotell som kan bli startskottet till något nygammalt djävulskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in