2022-12-01, 11:42
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Hade du 0 besparingar eller vad är problemet?

Meningen är inte stt man ska leva på besparade pengar!
Citera
2022-12-01, 11:42
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Blev arbetslös 1 November och ansökte om ersättning från a-kassan och fick beslut denna veckan. Allting bra hittills!

Nu har arbetsförmedlingen beslutat att jag ska delta i Rusta och match och måste söka aktivitetsstöd från 13 december.

Hur fan kan man tvinga folk att ta aktivitetsstöd när man har precis fått 300 dagar på från A-kassan??

detta betyder att jag får knappt ersättning för 10 dagar i december från a-kassan och dår efter från försäkringskassan från 13 december. Och FK betalar aktivitetsstöd 1 månad i efterhand dvs i Januari så jag måste leva på ett belopp som inte räcker till hyran i 2 månader.

Fan vilket skitsystem!

Men nu slipper du ju gå hemma och ha tråkigt. Kan du låna av släkt och vänner? Kan du spara in på utgifter?
Citera
2022-12-01, 11:43
Medlem
PotatisHulkens avatar
Sikta på att skaffa ett nytt jobb så fort som möjligt då.
Citera
2022-12-01, 11:44
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Du har ju inget jobb så tid finns väl? Och ersättning får du väl?
Jo, men varför skall de tvinga mig att söka aktivitetsstöd när jag har a-kassa? Detta medför glapp i ersättningen som gör att jag får knappt halva ersättningen från akassan i december och resterande i januari från försäkringskassan!
Citera
2022-12-01, 11:46
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Jo, men varför skall de tvinga mig att söka aktivitetsstöd när jag har a-kassa? Detta medför glapp i ersättningen som gör att jag får knappt halva ersättningen från akassan i december och resterande i januari från försäkringskassan!

Bästa är om du ringer och frågar dom, jag tycker också det låter lite konstigt men dom gillar straffa folk.
Citera
2022-12-01, 11:46
Medlem
Citat:

Finns något som kallas inkomstförsäkring - bra tips till nästa gång.
Citera
2022-12-01, 11:47
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Men nu slipper du ju gå hemma och ha tråkigt. Kan du låna av släkt och vänner? Kan du spara in på utgifter?

Låna kan man men varför skall man behöva göra det når man har betalat en försäkring som heter A-kassa? Utgifterna är så strama redan har endast det allra viktigaste.
Citera
2022-12-01, 11:50
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Nånstans så tror jag att de räknar med att du ska kunna klara dig på den s.k. slutlönen till bidragen har kommit ikapp?
Citera
2022-12-01, 12:14
Medlem
Blaze.s avatar
Enligt min kännedom måste AF ha ditt godkännande (muntligt över telefon) att du går med på rusta och matcha, så var det i alla fall för mig förra året efter att mina A kassa dagar hade tagit slut. Det hela låter konstigt, du ska inte behöva bli tvingad in i rusta och matcha om du har massa A kassa dagar kvar. Överklaga beslutet på AFs hemsida. Motivera att du har A kassa dagar kvar och att du inte kommer ha svårt att hitta nytt arbete.
Citera
2022-12-01, 12:17
Bannlyst
Citat:
Blev arbetslös 1 November och ansökte om ersättning från a-kassan och fick beslut denna veckan. Allting bra hittills!

Nu har arbetsförmedlingen beslutat att jag ska delta i Rusta och match och måste söka aktivitetsstöd från 13 december.

Hur fan kan man tvinga folk att ta aktivitetsstöd när man har precis fått 300 dagar på från A-kassan??

detta betyder att jag får knappt ersättning för 10 dagar i december från a-kassan och dår efter från försäkringskassan från 13 december. Och FK betalar aktivitetsstöd 1 månad i efterhand dvs i Januari så jag måste leva på ett belopp som inte räcker till hyran i 2 månader.

Fan vilket skitsystem!

Du kan neka att gå in där, gör det! Du får bara avdrag på en dag eller om det är 5 dagar första gången du nekar.

Det finns en "trappa" för hur många gånger du nekar AF-tramset när du går på a-kassa! Kolla upp det, går att Googla på, gjorde det själv när jag gick in i min första period.

Sen ska du aldrig svara på, eller bekräfta att du mottagit brev eller annat från AF när det gäller sånt här, låtsas som att det regnar bara, och se till att fortsätta vara medlem i a-kassan och betala din avgift, så sitter du säkert.

Bara säg nej, jag vill inte delta. Du får någon dag utan ersättning, och ett par månaders andrum.
Citera
2022-12-01, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Enligt min kännedom måste AF ha ditt godkännande (muntligt över telefon) att du går med på rusta och matcha, så var det i alla fall för mig förra året efter att mina A kassa dagar hade tagit slut. Det hela låter konstigt, du ska inte behöva bli tvingad in i rusta och matcha om du har massa A kassa dagar kvar. Överklaga beslutet på AFs hemsida. Motivera att du har A kassa dagar kvar och att du inte kommer ha svårt att hitta nytt arbete.

Dom försökte köra samma visa med mig också när jag hade stämplat typ 40 av mina 300 dagar. Tackade nej, och fick avdrag för en dag tror jag det var. Finns en trappa för det där.

Nu har dock alla mina dagar på a-kassa tagit slut, har haft samma ersättning nu i 6 månader från Försäkringskassan istället och ska snart in i Rusta Och Matcha tramset, men det tänker jag finta bort. Har ADD så tänker skylla på det, och säga att jag har social fobi om dom vill att jag ska närvara på heltid på något slags vuxendagis.

Det är lätt att finta Arbetsförmedlingen, bara man vet vad man gör. Och fortsätt ALLTID att vara med i a-kassan, för det grundar dom hela din ersättning på när du blir utstämplad, då kan du gå hur länge som helst med 11-12.000 i månaden efter skatt i olika program.
Citera
2022-12-01, 12:24
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Bästa är om du ringer och frågar dom, jag tycker också det låter lite konstigt men dom gillar straffa folk.

Har frågar dom men det är det som gäller enligt dom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in