Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Dina av mig fetade kommentarer är i nutiden och i västerlandet helt absurda.
De är oerhört viktiga i konsumtionen (de köper och lånar mest pengar) men är faktiskt helt oviktiga och då enbart indirekt viktiga för produktionen. En medelklass som inte underordnar sig produktionen är ganska värdelös för produktionen. Kom ihåg att det stora flertalet av rysk medelklass står på Rysslands sida nu i kriget medan en mindre del står på Natos och globalisternas.
Jag har lärt mig nationalekonomi i "livets hårda skola" och de kunskaperna tycker jag står sig bra när vi diskuterar.
Kom ihåg detta: Jag räknar absolut inte in vare sig oligarker som lägger sina förmögenheter i västbanker som de tjänat in på produktivt företagande eller de företagare som verkar huvudsakligen inom landet även när det gäller sina vinster av produktivt företagande till den här farliga medelklassen.
Märk väl att nu stundar massdöd av de nybyggda shoppinggalleriorna som vuxit upp som svampar runt om i Ryssland och det var främst medelklassen som var deras kunder. Bra Putin! De om några skall bära bördan av kriget.
Visst, om man gillar bråk, stök och instabilitet så skiter man i att skapa en konsumerande och arbetande medelklass. Då satsar man på arbetarstäder, låg utbildning och råvaruproduktion istället. Precis som Ryssland. Då gäller det dock att sätta en skoningslös despot på toppen av pyramiden som håller horderna av alkoholiserade analfabeter i schack, alt samlar dem runt en nationalistisk och aggressiv idé. Den punkten kan vi checka av i Ryssland också.
Det beror väl helt enkelt på vilket samhällssystem man föredrar. Du verkar föredra ett mer totalitärt system där medborgarna, utpräglat, används i statens syften. Jag föredrar det förhatliga och degenererade systemet med Volvo, villa, 2 ungar och sommarstuga.