2022-12-01, 09:45
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 404filenotfound
Jag känner personligen 2 st som är i Ukraina och strider! Vet du vad de säger?? Jo det är att mängder av ryssar ger upp och att de är fruktansvärt dåligt klädda och totalt trasiga och hungriga.
Det går dåligt för ryssarna och snart faller bakhmut.

Ukraina väntar bara på att det ska bli kallare.

Där har du din stolta välorganiserade Ryska elitarme'

Jag tror på infon jag får direkt från hästens mun.

Säger dina polare att snart faller Bakhmut? Intressant.
Citera
2022-12-01, 09:45
Medlem
Det finns väl inga Nato soldater i Ukraina.

Vad är det för trams från rysspacken.
Citera
2022-12-01, 09:58
Avslutad
med tanke på hur mycket ammunition som går åt på båda sidor så borde det bli en del förluster?
minst 100 000 döda och sårade på varje sida?

"Kriget i Ukraina tömmer ammunitionslagren i väst"

"Bara Tyskland behöver köpa ammunition för 200 miljarder kronor. Det handlar om allt från skott till handeldvapen till artillerigranater och robotar. Exakt hur tomt det är i lagren är hemligt. Men att fylla dem igen beräknas ta flera år. Läget förvärras av att det råder brist på viktiga råvaror och komponenter, som exempelvis krut och tändhattar."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kriget-i-ukraina-tommer-ammunitionslagren-i-vast

10 november, snart 1 månad sedan

"Around 200,000 Ukrainian And Russian Troops Have Been Killed Or Wounded, U.S. Estimates"

"Between 15 million and 30 million Ukrainian civilians have become refugees as they fled war, while 40,000 have probably died, Miller added"

https://www.forbes.com/sites/tylerroush/2022/11/10/around-200000-ukrainian-and-russian-troops-have-been-killed-or-wounded-us-estimates/

40 000 döda civila är fruktansvärt om det stämmer
Senast redigerad av klinkerhofen 2022-12-01 kl. 10:34.
Citera
2022-12-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Intressant. Personligen tror jag dock att siffrorna är något i överkant. Jag tror att Ukrainas förlustsiffror är ungefär lika stora som ryssarnas, dvs 50.000-100.000 soldater eller möjligen något lägre. Men det är omöjligt att veta. Förhoppningsvis får vi veta sanningen långt efter att denna konflikt är slut.

jag tror faktiskt att ryssarna har förlorat betydligt fler soldater annars skulle ryssarna visat upp dom på samma sätt som ukraina gör, efter alla lyckade strider /operationer. eller så skäms ryssar över sina framgångar ?
Citera
2022-12-01, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Säger dina polare att snart faller Bakhmut? Intressant.

Ja det säger dem! De väntar bara på att kylan och helst regnet gör sin grej. Det är det de väntar på.
Citera
2022-12-01, 10:11
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
jag tror faktiskt att ryssarna har förlorat betydligt fler soldater annars skulle ryssarna visat upp dom på samma sätt som ukraina gör, efter alla lyckade strider /operationer. eller så skäms ryssar över sina framgångar ?

Det finns de som påstår att ryska statens övergripande strategi är att du ska tvivla på allt, inte försöka föra ut sin egen sanning och att den sanningen ska besegra fiendens sanning.
Citera
2022-12-01, 10:20
Medlem
Citat:
Det finns de som påstår att ryska statens övergripande strategi är att du ska tvivla på allt, inte försöka föra ut sin egen sanning och att den sanningen ska besegra fiendens sanning.

deras strategi får mig inte o tvivla utan får mig o tro att dom är handikappade . är det deras mål så visst, dom har övertygat mig. att man annekterar ett område och hotar med kärnvapen om nån försöker återta det men förlorar det helt 10 min senare, vilken strategi är det då ?
Citera
2022-12-01, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 404filenotfound
Ja det säger dem! De väntar bara på att kylan och helst regnet gör sin grej. Det är det de väntar på.
Ja videon på nedkylda rysk soldater som inte ens reagerade när en bomb briserar i hålan dom låg i är nog bara en försmak på vad som komma skall för ryssarna. För vad hjälper det ryssarna att är beväpnade, ofta tilldelade usla gamla gevär, när kylan troligen kommer bli deras värsta fiende. Den smyger sig på utan att man märker det, så gott att sova. Är man då undernärd, klädd i blöta paltor så lär kylan skörda en massa offer i dom ryska leden.
Citera
2022-12-01, 10:27
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
deras strategi får mig inte o tvivla utan får mig o tro att dom är handikappade . är det deras mål så visst, dom har övertygat mig. att man annekterar ett område och hotar med kärnvapen om nån försöker återta det men förlorar det helt 10 min senare, vilken strategi är det då ?

Ja det är ett misslyckande, men det är inte kommunikationsstrategin. Det är två olika saker. Jag syftade på deras kommunikationsstrategi. Deras militära och politiska mål (och därmed strategi) är inte ytterst sett att få folk att tvivla på sanningen. Den är ju så klart att få uppställt vissa regler och får kontroll över vissa territorier och resurser, och neka motståndarens kontroll.
Citera
2022-12-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja videon på nedkylda rysk soldater som inte ens reagerade när en bomb briserar i hålan dom låg i är nog bara en försmak på vad som komma skall för ryssarna. För vad hjälper det ryssarna att är beväpnade, ofta tilldelade usla gamla gevär, när kylan troligen kommer bli deras värsta fiende. Den smyger sig på utan att man märker det, så gott att sova. Är man då undernärd, klädd i blöta paltor så lär kylan skörda en massa offer i dom ryska leden.

Något sådant ja!!
Fått höra mycket mer än jag kan tala om härinne då det finns info att hämta även härinne för de som är med putlers sida.
Citera
2022-12-01, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
med tanke på hur mycket ammunition som går åt på båda sidor så borde det bli en del förluster?
minst 100 000 döda och sårade på varje sida?

"Kriget i Ukraina tömmer ammunitionslagren i väst"

"Bara Tyskland behöver köpa ammunition för 200 miljarder kronor. Det handlar om allt från skott till handeldvapen till artillerigranater och robotar. Exakt hur tomt det är i lagren är hemligt. Men att fylla dem igen beräknas ta flera år. Läget förvärras av att det råder brist på viktiga råvaror och komponenter, som exempelvis krut och tändhattar."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kriget-i-ukraina-tommer-ammunitionslagren-i-vast

10 november, snart 1 månad sedan

"Around 200,000 Ukrainian And Russian Troops Have Been Killed Or Wounded, U.S. Estimates"

"Between 15 million and 30 million Ukrainian civilians have become refugees as they fled war, while 40,000 have probably died, Miller added"

https://www.forbes.com/sites/tylerroush/2022/11/10/around-200000-ukrainian-and-russian-troops-have-been-killed-or-wounded-us-estimates/

40 000 döda civila är fruktansvärt om det stämmer

och kriget verkar bli långvarigt?

"Nato för diskussioner om att öppna upp nerlagda vapenfabriker från Sovjet-tiden. ”Det kan krävas produktion av saker som inte har producerats på ett tag”, säger USA:s utrikesminister Antony Blinken."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0QBJ12/nato-kan-vacka-liv-i-gamla-sovjet-fabriker
Citera
2022-12-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ja det är ett misslyckande, men det är inte kommunikationsstrategin. Det är två olika saker. Jag syftade på deras kommunikationsstrategi. Deras militära och politiska mål (och därmed strategi) är inte ytterst sett att få folk att tvivla på sanningen. Den är ju så klart att få uppställt vissa regler och får kontroll över vissa territorier och resurser, och neka motståndarens kontroll.

fast deras kommunikationsstrategi fungerar ENDAST för efterblivna ryssar där hemma. Det världen ser är nr2(idag säkert nr 35) militära makt som använder vapen och taktik från 50 talet för att invadera ett grannland och inte ens klarar av det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in