2022-11-30, 22:22
Medlem
Lofns avatar
Att Ukraina skulle förlorat 400 000 man låter såklart bisarrt. Jag skulle tro att det är omöjligt att hålla upp stridsmoralen med sådana förluster. Istället verkar ju moralen vara oerhört hög hos Ukraina... men vi får ju bara vinklade och filtrerade nyheter så 110 procent säker kan man ju aldrig vara. Även om jag lätt satt huset i ett vad angåemde detta ,
Citera
2022-11-30, 22:41
Medlem
kibokos avatar
Bara att TS pratar om döda NATO-soldater gör ju att man blir väldigt skeptiskt till allt som kommer från det hållet.

Tror inte att det kommer att komma särskilt tillförlitliga uppgifter från något håll så länge striderna pågår. Men Rysslands är garanterat mest felaktiga.
Citera
2022-11-30, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
100.000 Ukrainska officerare*.

Brukar väl gå runt 4-6 soldater per officerare så 400.000 KIA låter inte helt orimligt.

Sen har väl inte Ryssarna satt in majoriteten av deras mobilisering utan väntar på tjälen, rätt imponerande att de 150.000 något + förstärkningar smulat UAF och Nato så hårt.

Zelenski sa i höstas att Ukraina förlorar 500 till 1.000 man varje dag.
Jag har följt med ALLA källor till detta krig. Jag började redan 2014, med euronews, medan de ännu lät båda sidor komma till tals lika mycket. Nu är det bara propaganda - liksom alla västvärldens medier. Men Indien finns att lyssna till och många andra som inte tillhör västvärldens hegemoni.

Vad tänker ni när ni får höra att USA har utbildat Soldater i Ukraina sedan 2018 - och att de betalar 40 % av deras lön? Varför tror ni att de gör så?
De påstår själva att de skall attackera Ryssland för att få till stånd regimskifte.

Men de kan väl inte få till stånd regimskifte utan att gå in i Ryssland? Vad är det för nytta med Ukraina ?

Och den första smällen mellan Ryssland och Ukraina så förlorade Ukraina förfärligt. Ryssarna kunde - utan motstånd, tåga till Kiev och omringa staden.

När man tittar på kartorna över stridande (blått för Ukraina och rött för Ryssland) så är de blå prickarna utspridda över hela kartan. Det talas om offensiv från Ukraina och alla säger att det är dumt och att de tenderar att försvara ett område till sista man. Det betyder att de dör väldigt mycket - fastän ryssarna inte ens ha stigit upp från sina skyddsdiken.

En prickskytt sade i tv att han inte har sett en enda rysk soldat efter 4 månader.

Om och om igen kör Ukraina offensiver - utan luftförsvar, utan tanks och med bara handeldvapen.
Det får vi se i tv. Orsak? För att väst inte har skickat vapen, eller inte skickat sådana vapen som Ukrainarna kan använda.

Och denna hunger hos de Ukrainska soldaterna och att aldrig få ledigt. Att tjejterna fick ta semester var ett slag i ansiktet för dem som varit med från början. Men ytterst få har det. Det är nya soldater hela tiden - utbildade i Tyskland, Spanien, Amerika och England. De engelskt utbildade soldaterna gjorde offensiver från svarta havet - förfärlig mängd döda.

De tre andra offensiverna krävde 12.000 döda Ukrainare och 24.000 allvarligt skadade så alla sjukhus var proppfulla och många dog av kallbrand.

Vi skall minnas att de döda ukrainska soldaterna skall begravas och ingen får säga något - så att Ukraina får lyfta soldaernas lön. Och så lovade Zelenski betala änkepension om soldaterna dödades.

Så det finns väldigt många gravar som kanske grävs upp - efter det att kriget är slut.

Men de ryska siffrorna är annorlunda - som sagt - "inte sett till en ryss". Förutom i man mot man i tätorterna - så är det låga tal.

BBC har en tremanna grupp som räknar de döda ryska soldaterna och de har en reporter utsänd till fronten. Deras siffra är 16.800 döda. Kreml talar om 7.000 döda.

Om Ukraina började med 600.000 men har mobiliserat 6 gånger om kanske 100.000 - knappast 1.000.000 som zelenski påstod - så låter 400.000 döda helt okey.

Men, men, men - det har varit en förfärlig soppa för de ukrainska soldaterna. Och inget vett i hur man använder dem - jag menar, de är ju levande människor! Lite kunde man tänka på dem. Men alla pensionerade generaler, och andra höga personer har bara vräkt på sina idéer.

Nu tycker jag att det verkar vettigt igen. Kanske den Ukrainska generalen har fått råda ensam och utrymmer Bachmut och den andra staden. När det helt enkelt inte lönar sig att försvara dem.

Men ... vi får väl se om Nato och USA hjälper dem - inte bara genom att ge dem vapen och pengar. Få se...
Citera
2022-12-01, 00:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Zelenski sa i höstas att Ukraina förlorar 500 till 1.000 man varje dag.

Har du någon källa på detta? I juli sa Zelensky att de förlorar 30 man per dag (i döda).

Citat:
Ukrainian losses significantly reduced since peak of war, says Zelenskyy

Ukrainian President Volodymyr Zelensky said that about 30 soldiers were dying on the frontline everyday now, a significant reduction since the peak of the ongoing war in May and June when 100-200 troops were killed on a daily basis.

https://www.business-standard.com/article/international/ukrainian-losses-significantly-reduced-since-peak-of-war-says-zelenskyy-122072300149_1.html

De hade dock höga förluster under maj och juni (100-200 döda per dygn) då ryssarna hade sin tunga offensiv i Donbass med mycket artilleri. Men efter det har det ju rent generellt varit lugnare. Med undantag av vissa kortare perioder (t.ex när en offensiv pågår) och vissa områden som t.ex Bakhmut, där förlusterna verkar vara högre än vid andra frontavsnitt.

Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Om Ukraina började med 600.000 men har mobiliserat 6 gånger om kanske 100.000 - knappast 1.000.000 som zelenski påstod - så låter 400.000 döda helt okey.

Jag har 9 lökar i mitt kylskåp. Låter det rimligt? Helt okey?

Jag antar att du tycker det. Men i verkligheten så har jag bara två lökar där just nu. Att jag skrev 9 var bara ett påhitt.

Poängen är att "400 000" är ett rent påhitt. En siffra som någon bara drog från luften. I syfte att trolla. Så oavsett om siffran är rimlig eller inte, så existerar det inte så många döda ukrainska soldater.
Citera
2022-12-01, 02:12
Medlem
Ukraina hade en militär styrka på drygt 200.000 när Ryssland attackerade.
Ryssland mobiliserade antagligen runt 200.000 inför attacken.
Ukrainas officiella siffror på döda och svårt skadade ukrainska soldater är runt 12.000.
Rysslands officiella siffror på döda och svårt skadade ryska soldater är runt 6.000. Den har dock varierat med Putins humör, så imorgon kanske den ligger på 1.000……….
Finns många andra, mer eller mindre partiska, som hävdar olika förlustsiffror. USA är en part, som hävdar att totalt 200.000 soldater har skadats svårt eller dödats.
Alla parter har sin agenda och sina vinningar på att vinkla ”information”, ALLA som har en offentlig talan.
Om vi inhämtar siffror från olika håll, och samtidigt håller logik och rimlighet i tankarna, samt historisk statistik, så kan vi ändå göra en rimligt gissning. Utifrån detta, och det faktum att Ryssland attackerat, avancerat och därefter stagnerat eller delvis dragit sig tillbaka, så är det ganska rimligt att tro att Ukrainas egna siffror är närmast sanningen. Jag gissar att ca 25.000 ukrainska soldater har dödats eller skadats svårt och att 50-100.000 ryska soldater har dödats eller skadats svårt.
Antalet civila dödsoffer är säkert också på en 5-siffrig nivå, men där är gissningen svårare att göra.
Antalet frivilliga soldater som hjälper Ukraina, är sannolikt ett fåtal. Skulle gissa på en 3-siffrig nivå.
Citera
2022-12-01, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Men att Ukraina har större förluster än Ryssland kan ju för fan en ko begripa. Ni är ju fan inte riktiga. Vilka är det som förlorar? Även om fb-intelligentian tror att det skal vända snart.

Det skulle isf vara första gången i krigshistorien som den angripande parten har lägre förluster än försvararen. Tror tom att korna har den basala kunskapen.
Citera
2022-12-01, 05:14
Medlem
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/11/30/7378601/

Ursula gick ut med att minst 100 000 nazister+20 00 civila fått smaka rysskuk sedan tog de små råttorna bort det eftersom det inte går i linje med deras propaganda att ukraina kan vinna detta kriget.

När den sidan som ljuger om kriget och försöker måla en bild av att Ukraina vinner så vet vi att det minst dött 100k men att det mycket väl kan vara 4ggr den siffran.
Citera
2022-12-01, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Mycket lustigt, jag tycker det ser ut precis tvärtom. Ryssarna försvarar nu ihjäl stora mängder färskingar som Zelensky tvingar fram till fronten. När Ryssen riskerar förluster så drar han sig tillbaka till en bättre försvarad position och fortsätter "baita" Ukrainarna i döden. De har ingen brådska utan kör lugnt och metodiskt, strategiskt riktigt, medans Ukrainarna slungas fram i bara kalsongerna skrikandes och gråtandes i princip.

Ryssarna väntar nu bara på att de 300 000 "draftade" skall vara färdigtränade och skickas fram till fronten, för att sedan avancera igen och ta ännu mer land ifrån Ukraina. Där kan vi prata tsunami som kommer skölja bort allt motstånd. Detta vet Zelensky som därför är desperat och försöker jaga troféer medans han har chansen för att inte tappa det lilla stöd ifrån väst som han har. Det försvinner ju om han verkar förlora, om loppet verkar dött så att säga.

Jag känner personligen 2 st som är i Ukraina och strider! Vet du vad de säger?? Jo det är att mängder av ryssar ger upp och att de är fruktansvärt dåligt klädda och totalt trasiga och hungriga.
Det går dåligt för ryssarna och snart faller bakhmut.

Ukraina väntar bara på att det ska bli kallare.

Där har du din stolta välorganiserade Ryska elitarme'

Jag tror på infon jag får direkt från hästens mun.
Citera
2022-12-01, 07:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/11/30/7378601/

Ursula gick ut med att minst 100 000 nazister+20 00 civila fått smaka rysskuk sedan tog de små råttorna bort det eftersom det inte går i linje med deras propaganda att ukraina kan vinna detta kriget.

Ursula eller någon i hennes team blandade ihop "casualties" med "killed":

Citat:
Dana Spinant, the deputy chief spokeswoman for the EC head:

"Many thanks to those who pointed out the inaccuracy regarding the figures in a previous version of this video. The estimation used, from external sources, should have referred to casualties, i.e. both killed and injured, and was meant to show Russia‘s brutality."

https://twitter.com/DanaSpinant/status/1597895208582381569

Ett vanligt fel. 100 000 avser alltså döda + sårade. Därför togs informationen bort eftersom den var felaktig.

Dana pratar om "external sources", så siffran "100 000" kommer nog härifrån:

Citat:
Russia and Ukraine each have suffered over 100,000 casualties, the top U.S. general says.

https://www.nytimes.com/2022/11/10/world/europe/ukraine-russia-war-casualties-deaths.html
Citat:
The most senior US general estimates that around 100,000 Russian and 100,000 Ukrainian soldiers have been killed or injured in the war in Ukraine.

https://www.bbc.com/news/world-europe-63580372
Citera
2022-12-01, 09:10
Medlem
Vi kommer aldrig få reda på sanningen om döda från Ukraina för då finns det risk för att opinionen vänder och lusten att kriga för Ukraina avtar.
Verkar som om Ukraina styr EU eftersom dom tog bort uttalandet om antalet döda Ukrainska soldater när Ukraina protesterade.
Citera
2022-12-01, 09:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Vi kommer aldrig få reda på sanningen om döda från Ukraina för då finns det risk för att opinionen vänder och lusten att kriga för Ukraina avtar.
Verkar som om Ukraina styr EU eftersom dom tog bort uttalandet om antalet döda Ukrainska soldater när Ukraina protesterade.

Det var en felaktig siffra. Ursula eller någon i hennes team hade blandat ihop casualties med killed.

Då blir det ganska omöjligt att behålla detta, med tanke på hur viktig denna information är.
Citera
2022-12-01, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det var en felaktig siffra. Ursula eller någon i hennes team hade blandat ihop casualties med killed.

Då blir det ganska omöjligt att behålla detta, med tanke på hur viktig denna information är.

Och ryssrunkarna drar i dessa halmstrån för att inte förgås av insikten av nederlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in