2022-10-25, 02:44
Medlem
Ett riktigt skämt till siffror

moralen är alldeles för hög i den Ukrainska armen för det ska stämma.

Varenda klipp jag ser med Ukrainska soldater är dem vid gott humör eller väldigt fokuserade.

Man har hört under hela kriget snart ger Ukrainarna upp, snart dödar dem Zelensky, nu är slutet nära osv. Det är väldigt mycket qanon vibbar, folk som sitter och önsketänker och där dessutom juden Zelensky motsvarar typ Clintons och Putin är gigachad Trump.
Senast redigerad av Pleiadesz 2022-10-25 kl. 02:47.
Citera
2022-10-25, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz

Varenda klipp jag ser med Ukrainska soldater är dem vid gott humör eller väldigt fokuserade.

Man har hört under hela kriget snart ger Ukrainarna upp, snart dödar dem Zelensky, nu är slutet nära osv. Det är väldigt mycket qanon vibbar, folk som sitter och önsketänker och där dessutom juden Zelensky motsvarar typ Clintons och Putin är gigachad Trump.
Och du har inte ens tänkt tanken att det urval du ser på något sätt skulle vara selekterat. via redaktioner, twittergrupper ocb inte minst filterbubblor (din egen och andras).
Citera
2022-10-25, 02:53
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz

Mycket lustigt, jag tycker det ser ut precis tvärtom. Ryssarna försvarar nu ihjäl stora mängder färskingar som Zelensky tvingar fram till fronten. När Ryssen riskerar förluster så drar han sig tillbaka till en bättre försvarad position och fortsätter "baita" Ukrainarna i döden. De har ingen brådska utan kör lugnt och metodiskt, strategiskt riktigt, medans Ukrainarna slungas fram i bara kalsongerna skrikandes och gråtandes i princip.

Ryssarna väntar nu bara på att de 300 000 "draftade" skall vara färdigtränade och skickas fram till fronten, för att sedan avancera igen och ta ännu mer land ifrån Ukraina. Där kan vi prata tsunami som kommer skölja bort allt motstånd. Detta vet Zelensky som därför är desperat och försöker jaga troféer medans han har chansen för att inte tappa det lilla stöd ifrån väst som han har. Det försvinner ju om han verkar förlora, om loppet verkar dött så att säga.
Citera
2022-10-25, 03:06
Medlem
Lingon_s avatar
Standardsiffror för skadade kontra döda brukar ju vara ungefär 3:1, Ukrainarna har dessutom haft fördelen att vara på den försvarande sidan en stor del av kriget vilket borde minska antalet döda än mer. Men ja känns väldigt rimligt att det plötsligt blivit en 0,05:1 ratio baserat på info Ryssarna dragit ur arslet.
Citera
2022-10-25, 03:08
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
En siffra som Ukraina inte är så pigg på att släppa, av förklarliga skäl, är på hur många soldater de har förlorat i kriget.

Nu har detta tydligen kalkylerats fristående via OSINT där man sammanställt siffror från bårhus, tidningsartiklar och andra krigsrapporter ifrån Ukraina. Siffran är oroväckande hög. Detta är alltså inte officiella siffror, men de kan vara trovärdiga.

https://www.algora.com/Algora_blog/2022/10/23/osint-investigators-name-real-losses-of-ukraines-army

Detta talas även om mot slutet i denna video ifrån military summary channel. https://youtu.be/-_KdXWRjJ7k
https://t.me/s/militarysummary
Samtidigt har den Tyska tidningen Zeitung.de gjort en kalkyl och konstaterat att de döda ifrån Ukrainas sida är någonstans över 200.000 påstås det, så siffrorna kan vara trovärdiga. Någon som kan tyska får gärna hitta artikeln och infoga i tråden.

Ryssarnas förluster är betydligt lägre, mellan 60-100k uppskattas det.

Detta verkar ju vara en rejäl katastrof. Kan vi hitta mer om detta?
Hur kommer det sig att Ukraina förlorar så många fler soldater än Ryssland? Har Ryssland bättre utrustning eller är det deras träning som är mer gedigen än NATO:s träning som Ukrainarna fått?

Givetvis finns det de som inte litar på dessa siffror vilket är fullt förståeligt, ni som hör hit får gärna hålla käften i denna tråd, för ni kommer inte att ha något att tillföra trådämnet mer än det vanliga gnällandet. Vi vet redan att de officiella siffrorna såklart är lägre ifrån den bevisat lögnaktiga Zelensky.

Ryssarna är på plats med utbildad militär. Ukraina har utrustad civil befolkning med västs vapen dom knappt vet hur dom fungerar, tacka fan för dom då slaktas. Jag är inte förvånad domen mot Zelenskyj kommer bli hård.
Citera
2022-10-25, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Och du har inte ens tänkt tanken att det urval du ser på något sätt skulle vara selekterat. via redaktioner, twittergrupper ocb inte minst filterbubblor (din egen och andras).

Jag har följt den stora tråden här på flashback sen dag 1, jag följer flera olika på twitter både proryska ukrainska, youtube samma där,

Jag skulle säga största moraliska förlusten var Mauriopol för Ukraina

Ryssarna har lidit en serie moraliska förluster Kiev och Hostomel, Moskva,Snake Island, Flygbasen på Krim, Kharkov,Krimbron som lett till mobiliseringen som ansågs otänkbar, varför behöver man mobilisera om man dödat 300k och dessutom bara förlorat 10k av sina egna soldater typ. Eller hur kan man misslyckats med döda/fånga Zelensky han var ju till och med så självsäker så han besökte Izium i samband med att ryssarna körts ut därifrån. Medans Putin inte ens besökt sina nyockuperade områden långt bakom frontlinjen.

Men visst det är inte slut på långa vägar än men jag fattar inte hur man kan önsketänka typ att Ryssland ska ockupera hela Ukraina för det är nog det som krävs för annars kommer kriget aldrig ta slut Ukraina har ju synat bluffen att en attack på det som kallas Ryssland leder automatiskt till kärnvapensmäll. Det kommer ju leda till en enorm flyktingström till Europa om nu hela Ukraina ockuperas. Samt även om man nu skulle göra det kommer det knappast knäcka väst i stort och kommer Ryssland fortsätta på en fredlig bana efter det skulle allt bli frid o fröjd? Bäst för Europa och Sverige är att Ryssland åker på en sån tung moralisk förlust att man kastar ut hela ledarskitet och ser tillbaka på det här som tyskar såg tillbaka på WW2 förhoppningsvis kommer det en ny ledare som kan göra ett ryskt under och bygga upp Ryssland som en långsiktig demokrati med väldigt få geopolitiska mål utanför landets egna gränser men en tillräckligt stark intern ekonomi för ha en sund export av både råvaror och tillverkade produkter och bra levnadsstandard.
Citera
2022-10-25, 03:32
Medlem
Det vore intressant att veta hur man rapporterade om dödssiffror i tidigare krig
som t ex WWI, WWII , Vietnam,Irak osv.
Framför allt i början av krigen, innan det inte gick att dölja längre. Det skulle nog bidra till att göra de siffror som de rapporterar mer eller mindre trovärdiga…
Citera
2022-10-25, 03:37
Medlem
shoottheelkss avatar
Ca: 400 000 låter i mina öron lågt. Fast som sagt. Det är ju inget fullskaligt krig än.

När Tyskland och Sovjetunionen rök i hop 1941 så förlorade Sovjet. ca 2.5 millioner på 4 månader!
Senast redigerad av shoottheelks 2022-10-25 kl. 03:54.
Citera
2022-10-25, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det vore intressant att veta hur man rapporterade om dödssiffror i tidigare krig
som t ex WWI, WWII , Vietnam,Irak osv.
Framför allt i början av krigen, innan det inte gick att dölja längre. Det skulle nog bidra till att göra de siffror som de rapporterar mer eller mindre trovärdiga…
Det tar nästan alltid tid att få fram fullt pålitliga siffror. Än idag är siffrorna på döda och sårade för de stora slagen under världskrigen delvis uppskattningar, det gäller både Stalingrad, Verdun, blixtkriget i Frankrike 1940 och Normandie/Omaha Beach. Liksom naturligtvis det exakta antalet döda i Auschwitz och Treblinka. Vi vet att det dog en hiskelig massa människor och det går att fastställa övre och nedre gränser för dessa platser och operationer, men exakt var man sedan hamnar med summeringen varierar.
Citera
2022-10-25, 03:47
Medlem
IceEyess avatar
Det är nästan lika många soldater som USA förlorade under andra världskriget.

Nu är väl varken Rysslands eller västs siffror särskilt tillförlitliga.
Citera
2022-10-25, 04:03
Medlem
Siffrorna är helt felaktiga.

Ukraina har beväpnat upp till en miljon män.

Inte 12 till 15 miljoner. Alla beräkningar baserade på 12 till 15 är således helt felaktiga.

Med tanke på att ryssland hela tiden förlorar mer än ukrainarna så är rysslands förluster ca 25.000 gubbar och ukrainas under ca 20.000 gubbar.
Citera
2022-10-25, 05:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Intressant. Personligen tror jag dock att siffrorna är något i överkant. Jag tror att Ukrainas förlustsiffror är ungefär lika stora som ryssarnas, dvs 50.000-100.000 soldater eller möjligen något lägre. Men det är omöjligt att veta. Förhoppningsvis får vi veta sanningen långt efter att denna konflikt är slut.

Men halå, du kan se valfri film dag efter dag under hela specialoperationen och de visar horder av döda ukrainska orcher, filmer av Ryska elitsoldater är väldit få, jag vet inte ens om sådana filmer finns.

Ryssland kan inte ha 60-100 000 döda, det är hela militära styrkan de haft i ukraina det är orimligt snarare 6-10 000 döda ryssar varav hälften kan vara civila.
Senast redigerad av Svensk90 2022-10-25 kl. 05:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in