2022-11-30, 22:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Seså, låt mig se domarna avseende detta nu!

Gäsp. Oskyldighetspresumtion överflödig.

Hade k a n s k e varit intressant att fortsätta denna diskussion, om du själv var en person som bidrog med källor till dina påståenden, men där diskvalificerade du dig för länge sen.
Citera
Medlem
Tror detta får sin upplösning i vår. Ryska försvaret kommer vara obefintlig vid den tiden sedan kör Ukraina ut dom. Putin lever inte 1år till det kan vi säga med 100% säkerhet dom kommer hänga honom den lilla pissluffarn. Hoppas det kommer med på film bara när han dinglar där. Många kommer ochså skickas till europa på rättegång och antagligen hängas efter det för deras brott mot mänskligheten.
Citera
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I din "rättsvärld" styrs domar genom den "starkes rätt". Länder som dödar flest har rätten på sin sida. Fin rätt du försvarar.

Ja, det är så världen fungerar. I väst blundar vi för den starkes rätt, för liv och för död. På gott och ont. Den här konflikten visar ju att inte särskilt mycket har förändrats rent evolutionärt sedan stenåldern...
Citera
2022-11-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Det är i linje med min doktrin att man skall verka långt bakom linjen - och bedriva skräck och terror.

Det är ju det klassiska Nato-maneret du beskriver, deras sätt att anfalla.

Det har visat sig mycket effektivt tidigare till exempel i Irak.

Det har också planerats och använts i Ukraina med blandat resultat där. När ryssarna haft svagt besatta linjer och alldelses för svaga förstärkningar bakom sina linjer har det gjort succe som mot linjen Kieav Liman nu tidigare i höstas. Det har även lett tills svåra förluster när man mött hårt försvar (särskilt artilleri) vid frontlinjen men inte minst hårt motstån långt bakom fronten och inringning.

En misslyckad sådan operation som du beskriver kan ge svåra förluster vid hårt och skickligt motstånd och det är ju inte precis vad Nato är vana vid. De är vana vid de gamla vanliga kolonial eller till och med indiankrigen.

Det finns en lite skrämmande sida av det där med de egna förlusterna som framför allt amerikanerna gjort till en slags konst att inte ljuga om. Ursprunget till den inställningen till indiankrigen: Där var ett slag förlorat även om det bara dött 2 fullvärdiga vita och hundra dödade värdelösa indianer. Det ligger en djupgående rasism bakom den inställningen.

Det var trots allt indianernas land nybyggarna erövrade och de hade egentligen ingen rätt till det - den rätten tog de sig själva med Bibeln (demokraitin) under armen och ett skjutvapen i händerna. Sedan gjorde eldvatten resten av jobbet - fan vad många söndersupna indianer jag såg när jag besökte USA. De drev runt i stora hopplösa hopar i väntan på ätt härberget i Anchoridge skulle öppna.

Detta ovanstående apropå egna förlustsiffror - men kom ihåg ukrainare är mer ryssar än amerikanare när det gäller i alla fall detta. Jag tror de ljuger friskt, likaså ryssarna. :-)
Citera
2022-11-30, 22:07
Medlem
Citat:
Seså, låt mig se domarna avseende detta nu!

Domar mot krigsförbrytare faller naturligtvis inte under pågående konflikt...utan efter.
Eller menar du att det görs på ett annat vis?
Citera
2022-11-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ja, det är så världen fungerar. I väst blundar vi för den starkes rätt, för liv och för död. På gott och ont. Den här konflikten visar ju att inte särskilt mycket har förändrats rent evolutionärt sedan stenåldern...

Det är naziryssland som gråter att alla är emot dem. Varför respekterar inte Putin den starkes rätt och ger upp?
Citera
2022-11-30, 22:08
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Gäsp. Oskyldighetspresumtion överflödig.

Hade k a n s k e varit intressant att fortsätta denna diskussion, om du själv var en person som bidrog med källor till dina påståenden, men där diskvalificerade du dig för länge sen.

Oskuldspresumption heter det. Ledsen att behöva påpeka detta. Vad har denna för relevans i internationell rätt och potentiella krigsförbrytelser från endera sida? Källor? Jag anser att mina källor håller minst lika hög kvalitet som övriga debattörers källor. Du är för intelligent för att springa västmakternas ärenden.
Citera
2022-11-30, 22:09
Medlem
Citat:

Och sedan romarriket har imperium som gapar efter för mycket också till slut fallit. Ryssland kommer i denna konflikt inte vara något undantag. De kommer förr eller senare tvingas att dra sig ur, och landet kommer inte vara särskilt friskt.
Citera
2022-11-30, 22:09
Medlem
Citat:
nej nej....i väst ser vi till att den starkes rätt råder enligt Darwins lilla reda. Till skillnad mot Marx lilla sprayfärgade röda som har missförståtts de senaste 200 åren och fortfarande uppenbarligen göres i Ukraina.
Citera
2022-11-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det är ju det klassiska Nato-maneret du beskriver, deras sätt att anfalla.

Det har visat sig mycket effektivt tidigare till exempel i Irak.

Det har också planerats och använts i Ukraina med blandat resultat där. När ryssarna haft svagt besatta linjer och alldelses för svaga förstärkningar bakom sina linjer har det gjort succe som mot linjen Kieav Liman nu tidigare i höstas. Det har även lett tills svåra förluster när man mött hårt försvar (särskilt artilleri) vid frontlinjen men inte minst hårt motstån långt bakom fronten och inringning.

En misslyckad sådan operation som du beskriver kan ge svåra förluster vid hårt och skickligt motstånd och det är ju inte precis vad Nato är vana vid. De är vana vid de gamla vanliga kolonial eller till och med indiankrigen.

Det finns en lite skrämmande sida av det där med de egna förlusterna som framför allt amerikanerna gjort till en slags konst att inte ljuga om. Ursprunget till den inställningen till indiankrigen: Där var ett slag förlorat även om det bara dött 2 fullvärdiga vita och hundra dödade värdelösa indianer. Det ligger en djupgående rasism bakom den inställningen.

Det var trots allt indianernas land nybyggarna erövrade och de hade egentligen ingen rätt till det - den rätten tog de sig själva med Bibeln (demokraitin) under armen och ett skjutvapen i händerna. Sedan gjorde eldvatten resten av jobbet - fan vad många söndersupna indianer jag såg när jag besökte USA. De drev runt i stora hopplösa hopar i väntan på ätt härberget i Anchoridge skulle öppna.

Detta ovanstående apropå egna förlustsiffror - men kom ihåg ukrainare är mer ryssar än amerikanare när det gäller i alla fall detta. Jag tror de ljuger friskt, likaså ryssarna. :-)

Spelar ingen som helst roll att du blandar in bibeln och indianer.
Uralnegrerna kommer åka ut ur Ukraina. Antingen frivilligt eller i liksäckar...
Citera
2022-11-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Domar mot krigsförbrytare faller naturligtvis inte under pågående konflikt...utan efter.
I Ryssland görs det såklart på annat vis.....från dag till dag....utefter behov av indiktrinerande fiendeskap och vänlighet gentemot folket
Citera
2022-11-30, 22:14
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench

Detta gäller även de ukrainska soldater som avrättade ryska krigsfångar härom veckan. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in