Citat:
Ursprungligen postat av
Whistlehead
Det är i linje med min doktrin att man skall verka långt bakom linjen - och bedriva skräck och terror.
Det är ju det klassiska Nato-maneret du beskriver, deras sätt att anfalla.
Det har visat sig mycket effektivt tidigare till exempel i Irak.
Det har också planerats och använts i Ukraina med blandat resultat där. När ryssarna haft svagt besatta linjer och alldelses för svaga förstärkningar bakom sina linjer har det gjort succe som mot linjen Kieav Liman nu tidigare i höstas. Det har även lett tills svåra förluster när man mött hårt försvar (särskilt artilleri) vid frontlinjen men inte minst hårt motstån långt bakom fronten och inringning.
En misslyckad sådan operation som du beskriver kan ge svåra förluster vid hårt och skickligt motstånd och det är ju inte precis vad Nato är vana vid. De är vana vid de gamla vanliga kolonial eller till och med indiankrigen.
Det finns en lite skrämmande sida av det där med de egna förlusterna som framför allt amerikanerna gjort till en slags konst att inte ljuga om. Ursprunget till den inställningen till indiankrigen: Där var ett slag förlorat även om det bara dött 2 fullvärdiga vita och hundra dödade värdelösa indianer. Det ligger en djupgående rasism bakom den inställningen.
Det var trots allt indianernas land nybyggarna erövrade och de hade egentligen ingen rätt till det - den rätten tog de sig själva med Bibeln (demokraitin) under armen och ett skjutvapen i händerna. Sedan gjorde eldvatten resten av jobbet - fan vad många söndersupna indianer jag såg när jag besökte USA. De drev runt i stora hopplösa hopar i väntan på ätt härberget i Anchoridge skulle öppna.
Detta ovanstående apropå egna förlustsiffror - men kom ihåg ukrainare är mer ryssar än amerikanare när det gäller i alla fall detta. Jag tror de ljuger friskt, likaså ryssarna. :-)