Citat:
De som ska ha cred för detta är de som skrev artikeln "the return of industrial warfare" tidigt i kriget.
Det är ju faktiskt väldigt intressant. Det är kvantitet vs. kvalitet.
Om kriget maler på så här, så blir den som vinner denna typ av konflikter kommer vara de som har:
1) Enorma mängder råvaror
2) Produktionskapacitet (industriell automation inkl. robotik, enkel AI, maskiningenjörer)
3) Omställningsförmåga av kapacitet
4) Tillräcklig offervilja hos soldaterna
Den som inte står starkt i denna typ av kraftmätning, kommer behöva transformera kriget till en annan typ av krig.
Jag tror detta kan bli en av de stora konsekvenserna av kriget rent geopolitiskt. Alla som vill ha en trovärdig säkerhetspolitik behöver se till att man på något sätt har 1-3 (via allianser). Om nu kriget förblir på detta sätt.
Det skulle vara intressant att läsa om detta, nån som har lästips? T ex: Hur lång tid tar det egentligen att bygga en mega-ammunitionsfabrik till Ukraina? Varför gjorde man inte det i april-maj? Så dyrt kan det väl ändå inte vara?
Edit: Såg ett bra inlägg från den annars mest arge ABanderas68, ser ut som precis sån läsning jag menade, om US-12 000 granater per månad ytterligare.
Det är ju faktiskt väldigt intressant. Det är kvantitet vs. kvalitet.
Om kriget maler på så här, så blir den som vinner denna typ av konflikter kommer vara de som har:
1) Enorma mängder råvaror
2) Produktionskapacitet (industriell automation inkl. robotik, enkel AI, maskiningenjörer)
3) Omställningsförmåga av kapacitet
4) Tillräcklig offervilja hos soldaterna
Den som inte står starkt i denna typ av kraftmätning, kommer behöva transformera kriget till en annan typ av krig.
Jag tror detta kan bli en av de stora konsekvenserna av kriget rent geopolitiskt. Alla som vill ha en trovärdig säkerhetspolitik behöver se till att man på något sätt har 1-3 (via allianser). Om nu kriget förblir på detta sätt.
Det skulle vara intressant att läsa om detta, nån som har lästips? T ex: Hur lång tid tar det egentligen att bygga en mega-ammunitionsfabrik till Ukraina? Varför gjorde man inte det i april-maj? Så dyrt kan det väl ändå inte vara?
Edit: Såg ett bra inlägg från den annars mest arge ABanderas68, ser ut som precis sån läsning jag menade, om US-12 000 granater per månad ytterligare.
Dom räknar med att det tar 4-5 år att rampa upp produktionen, kriget är strax slut. Nato kan inte äventyra att Ryssland okuperar usa och europa, de behöver sina sista spillror av vapen åt sig själv.
Ryssland väntar på kylan och de har 540 000 man som identifierats av amerikanska spionsateliter redo att gå in, 5000 väpnade fordon 1500 stridsvagnar 1000 artellerisystem 1000 tals raket missilramper 100 tals helikoptrar samt att de sätter in bombplan. Zelensky pentagon vitahuset vet om det och det ska bli jävligt kul att se vad som händer när Ryssarna sätter igång.
Ni kan gissa varför ukraina flyttat sin militärledning till Polska gränsen.