2022-11-29, 19:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppemon
Du verkar ha din åsikt om Lightning. Jag har min och ser mycket potential.
Jag skriver fakta. Du skriver förhoppningar som du kallar ”åsikter”.

Vad gör du t ex för analys av det faktum att antal noder och kanaler har stagnerat under ett års tid?
Citera
2022-11-29, 19:53
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du pratar som en bilförsäljare men jag beskriver verkligheten.

Nätverket har inte vuxit alls på ett drygt år.

Citat:
Jag skriver fakta. Du skriver förhoppningar som du kallar ”åsikter”.

Vad gör du t ex för analys av det faktum att antal noder och kanaler har stagnerat under ett års tid?
Fakta är att det vuxit från 3000 till 5000 btc. 5000 bitcoin är fler än 3000 bitcoin. Men ”det räknas inte”?

Tråkigt att inte kunna ha en akademisk diskussion med dig. Ses vi vid nästa halmstrå? Hur många timmar har du lagt på bitcoin idag?
Citera
2022-11-29, 20:06
Medlem
Citat:
Det är fantastiskt hur mycket Lightning nätverket har växt.
https://bitcoinmagazine.com/technical/lighting-network-makes-bitcoin-scalable

Intressant, bitcoin är snart redo att erövra världen inom betalningsområdet.

Några utdrag:

Citat:
With 16,266 nodes in the network (as of November 2022), assuming each payment has to go through three channels (four nodes), the network should be able to achieve around 134,194 payments per second.

Citat:
The numbers are promising — it takes each Lightning node to be capable of doing just four payments a second in order to beat the current payment networks by at least two times. At that rate, 4,066 unique four-node groups can achieve 16,264 payments per second — 2.2 times that of the largest competitor, Visa.

To make matters worse for traditional payment networks, the average Lightning transaction fee is 13 times less that of Visa — 0.1% compared to 1.29%.

It’s worth remembering that one could always continue to scale the Lightning Network by creating new nodes. Since it is peer to peer, its scalability is theoretically unlimited as long as nodes in the network grow.

Further, the aforementioned benchmark by Bottlepay makes the case that there are no real technical blockers for Lightning node implementations to eventually reach 1,000 payments per second. At such a number, the network’s current throughput would be closer to four million per second, not to mention what it would be with an increase in the number of nodes.

Citat:
To give a sense of the progress there, River Financial recently shared that its payment success rate is 98.7% at an average size of $46, which is astonishingly better than the earliest publicly-available data it could find from 2018, where $5 transactions were failing 48% of the time.
Citera
2022-11-29, 20:11
Medlem
Poppemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

Några utdrag:

Jag har kört en egen nod i över ett år (med snart 100 kanaler, yey!).
Det är otroligt tillfredställande att både verifiera nätverket, samt se 100+ transaktioner som passerar via noden varje dag. Jag lär mig nya saker dagligen.
Citera
2022-11-29, 20:19
Medlem
Citat:
Jag har kört en egen nod i över ett år (med snart 100 kanaler, yey!).
Det är otroligt tillfredställande att både verifiera nätverket, samt se 100+ transaktioner som passerar via noden varje dag. Jag lär mig nya saker dagligen.

Kul! Jag ska försöka komma igång med detta också snart. Jag har lite andra saker att få ordning på först, men sedan ska jag försöka få igång en bitcoinnod och en lightningnod.
Citera
2022-11-29, 20:22
Medlem
Poppemons avatar
Citat:
Kul! Jag ska försöka komma igång med detta också snart. Jag har lite andra saker att få ordning på först, men sedan ska jag försöka få igång en bitcoinnod och en lightningnod.

Kan rekommendera en Raspberry Pi 4 med Umbrel.

https://getumbrel.com/
Citera
2022-11-29, 20:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Några utdrag:
Haha! Vilka glädjesiffror. Det är lite som att säga att man kan cykla i 300 km i timmen (förutsatt att man är i tillräckligt brant nedförsbacke).
Citera
2022-11-29, 21:03
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Haha! Vilka glädjesiffror. Det är lite som att säga att man kan cykla i 300 km i timmen (förutsatt att man är i tillräckligt brant nedförsbacke).
Som vanligt ingen motivering, uträkning eller källor till stöd. Tomma ord.

Tråkigt att man inte kan ha en akademisk diskussion med dig.

Ses vi vid nästa halmstrå? Hur många timmar har du lagt på bitcoin idag?
Citera
2022-11-29, 21:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Som vanligt ingen motivering, uträkning eller källor till stöd. Tomma ord.

Tråkigt att man inte kan ha en akademisk diskussion med dig.

Det är såklart inte en meningsfull siffra. Varför skulle transaktionerna vara fördelade jämnt över alla noder?? Är det kapaciteten att hantera betalningar hos noderna som är flaskhalsen? Nej.
Citera
2022-11-29, 21:27
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det är såklart inte en meningsfull siffra. Varför skulle transaktionerna vara fördelade jämnt över alla noder?? Är det kapaciteten att hantera betalningar hos noderna som är flaskhalsen? Nej.
Så du kan alltså inte belägga dina påståenden. Bra, då var det utrett att du killgissar. Vi som vet går det bättre för.

Om du håller dig till fakta så går det att ha en akademisk diskussion men det verkar inte vara din grej.

Citera
2022-11-29, 21:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Så du kan alltså inte belägga dina påståenden. Bra, då var det utrett att du killgissar. Vi som vet går det bättre för.

Om du håller dig till fakta så går det att ha en akademisk diskussion men det verkar inte vara din grej.

Här får du en siffra, den har jag räknat ut själv och du kan kontrollräkna om du vill!

16000 noder delat på antal sekunder på ett dygn. 86400. Endast 0,16 transaktioner per sekund! Det låter ju jättedåligt?
Citera
2022-11-30, 07:45
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Här får du en siffra, den har jag räknat ut själv och du kan kontrollräkna om du vill!

16000 noder delat på antal sekunder på ett dygn. 86400. Endast 0,16 transaktioner per sekund! Det låter ju jättedåligt?
Vilken tur att en nod kan hantera mer än en transaktion per dygn då. Då faller ditt argument platt, som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in