Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-29, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hogt-belanade-fastigheter-skapar-risker-for-samhallet

"De närmaste åren måste de stora svenska fastighetsbolagen få fram 500 miljarder kronor för att betala lån som förfaller.

– Vi har under ett antal år varnat för att de här bolagen är väldigt skuldsatta och därför blir räntekänsliga. Nu testas den här situationen, säger Henrik Braconier, chefsekonom Finansinspektionen till SVT."

FI tar upp detta med de stora fastighetsbolagens skuldsättning i rapporten idag också. Snitträntan som fastighetsbolagen kommer behöva betala för att rulla obligationer som löper kommer bara att bli högre och högre också.

Nu måste du ha citerat tvärfel. Mitt inlägg handlade om privatpersoners dramatiskt ökande sparande.

De mest högbelånade fastighetsbolagen ligger risigt till ja. Men det är en helt annan sak
Citera
2022-11-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bra uträkningar av dig. Det kommer bli prisslakt på dessa brf som är högt belånade och har (för) låga avgifter idag. Kan lätt tänka mig halvering av priserna på dessa objekt. De som har möjlighet bör se över sitt boende och försöka sälja nu (om det inte är försent) och landa i en förening med låg belåning eller ägarlägenhet, villa etc. Fast i villorna har man ju elprisracet att ta hänsyn till...
Haha asså.. Den första lägenheten där. Pris nu 70k/kvm. Föreningen har 14k/kvm i lån.

Och du tror att dom lånen (som alltså är på 14k/kvm) ska sänka värdet på lägenheten med 35k/kvm?

Eh...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Jag hyr en lägenhet genom Wallenstam som de plötsligt sålde till Ikano nu vintern 2022. Kan detta vara orsak? Akut behov av kapital? För fastigheten jag bor i är från 1930 och Wallenstam har ägt den sen i alla fall 90 talet. Verkade märkligt.

https://www.di.se/nyheter/wallenstam-har-inte-gjort-sa-har-sedan-lehman-kraschen/

"Wallenstam: Har inte gjort så här sedan Lehman-kraschen
Bostadsbyggaren Hans Wallenstams besked att bostadsrätter i Stockholm ställs om till hyresrätter slog ned som en bomb på måndagen. Köparna är ovanligt osäkra just nu, säger han till Di.

Uppdaterad: 11 oktober 2017, 14:00
Publicerad: 10 oktober 2017, 19:00"

https://www.di.se/nyheter/wallenstam-rustar-for-kris-kanns-valdigt-allvarligt/

"Publicerad: 25 oktober 2022, 20:04

...Samtidigt känns det just nu väldigt allvarligt. Det finns några nycklar och en av dem är kapitalmarknaden och att bolagen kan finansiera sig. Skulle man inte kunna det kan det mycket väl bli riktigt jobbigt för många i branschen.”

Förvaltningsresultatet för tredje kvartalet landade på 343 miljoner kronor. Det är 15 Mkr lägre än samma kvartal förra året.

”Även om vi har säkrat en stor del av räntan, har vi inte säkrat allt”...."

Det är inte omöjligt. Wallenstams B-aktie är ner över 50% i år. De har tidigare gjort om tänkta bostadsrätter till hyresrätter. Har inte kollat deras balansräkning eller utgivna obligationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
https://www.fi.se/sv/publicerat/pressmeddelanden/2022/stigande-rantor-och-en-svagare-ekonomi-okar-de-finansiella-stabilitetsriskerna/

"Hög inflation, stigande räntor och en svagare ekonomisk utveckling har inneburit att aktörerna på de finansiella marknaderna blivit mindre villiga att ta risk. Det pågående kriget i Ukraina skapar ytterligare osäkerhet som påverkar finansiella marknader och den finansiella stabiliteten. De stigande priserna och räntorna pressar även hushållens konsumtionsutrymme och företagens produktionskostnader. Detta bidrar negativt till den ekonomiska utvecklingen."

https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/stabilitetsrapporter/2022/stabiliteten-i-det-finansiella-systemet-20222/

"Sammantaget har hoten mot den finansiella stabiliteten i närtid ökat. Om den höga inflationen blir utdragen så att räntor ligger kvar på högre nivåer under en längre tid blir det en påtaglig belastning för både hushåll och företag. Ett sådant scenario innebär en ökad risk för att problem uppstår även i den finansiella sektorn.

Men om inflationen kan begränsas och ränteläget stabiliseras kan risktagandet och skulduppbyggnaden bland hushåll, företag och i det finansiella systemet också dämpas. Det kan medföra att sårbarheter i det finansiella systemet minskar jämfört med den långa perioden med mycket låga räntor. Hur inflation och räntor utvecklas har därmed en stor betydelse för hur stabilitetsriskerna utvecklas."

Finansinspektionen skriver "om inflationen kan begränsas och ränteläget stabiliseras". OM?! Precis som om det skulle finnas några problem liksom(inte-fb)?

Finansinspektionen=Rysstroll!

Slutsatsen är att det är värt det, vad är ditt problem?

Jävla snöflinga.
Citera
2022-11-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Jag hyr en lägenhet genom Wallenstam som de plötsligt sålde till Ikano nu vintern 2022. Kan detta vara orsak? Akut behov av kapital? För fastigheten jag bor i är från 1930 och Wallenstam har ägt den sen i alla fall 90 talet. Verkade märkligt.

Det finns alltid "cash is king" inom fastighetsbranschen. Akelius och Ikano kommer att suga upp en hel del fastigheter till OK priser när de belånade bolagen behöver sälja.

Men det händer varje gång det dippar i den branschen. Vi är inte nära 90-tals problemen. Det finns alldeles för mycket pengar redo att köpa in sig denna gång
Citera
2022-11-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av born1984
En intressant aspekt kring krashen.

Nu när priserna störtar, så har Hamid, Hassan och Yasin plötsligt möjlighet att köpa i de fina vita områderna. Kanske med tillgänglig kontantinsats av tvättade pengar som banksystemet suktar efter. Eller något kusin lån.

Denna uppblandning kommer bli väldigt intressant för prisutvecklingen. Priserna kommer falla om demografin ändras.

Skulle herr Svensk vilja köpa och betala dyra pengar om man råkar riskera bli granne med folk som lever fan på nätter och beter sig som Allah vet vad?

Nja, det kommer nog vara samma person som köper samma bostad, nu som innan prisnedgångarna, fast till lägre köpeskilling och högre månadskostnad (ränta, inflation etc). Hamids lånelöfte på 1.6 mkr innan räntehöjningarna, är idag på 1.3 mkr, trots att han kör extra taxi på kvällarna efter truckförarjobbet.

Men, kommuner får väl fortfarande köpa upp BR och hyra ut? Och det finns väl en massa lediga lgh i nyproduktion där PK-hipsters köpt på toppen och nu inte har "råd att sälja" då insatsen skulle raderas? Tanken svindlar
Citera
2022-11-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Nu måste du ha citerat tvärfel. Mitt inlägg handlade om privatpersoners dramatiskt ökande sparande.

De mest högbelånade fastighetsbolagen ligger risigt till ja. Men det är en helt annan sak

https://www.di.se/nyheter/varningen-kostnaden-for-boende-kan-explodera/

"Varningen: Kostnaden för boende kan explodera
Högbelånade villaägare riskerar kostnadsökningar på uppemot 15 000 kronor per månad.

Det framgår av Finansinspektionens nya högräntescenario där även dyrare el och ökade levnadskostnader räknas in.

Publicerad: 29 november 2022, 15:51"

Så många fysiska personer som villaägare och bostadsrättsinnehavare ligger inte risigt till? Eller ekonomiska föreningar som bostadsrättsföreningar riskerar inte att gå i konkurs?

Fastighetsbolagen innebär dessutom risk för hela det finansiella systemet. De sparande privatpersonerna ingår i samma finansiella system. Är sparandet jämnt fördelat över hushållen bland befolkningen? Så brukar det aldrig vara.
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2022-11-29 kl. 18:02.
Citera
2022-11-29, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Slutsatsen är att det är värt det, vad är ditt problem?

Jävla snöflinga.

Jag träffade visst en öm tå på någon med för mycket skinn med i spelet
Citera
2022-11-29, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Nu syftar jag på vad som gäller när man som Brf binder om sitt lån från 2025 eller senare.
Min Brf ska också höja och teckna om ena lånet. Det blir 200 kr lol.

På flera håll har man redan höjt och då snackar vi inte om några 200 spänn. Finns en anledning till att mecklarna plötligt har börjat trixa med formuleringar i stil med ”för närvarande inga planerade avgiftshöjningar”.
Citera
2022-11-29, 17:58
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Det räcker inte med att inflationen faller för att vi ska se räntesänkningar. Inflationen måste falla under 2% och det lär vi inte se.
Det tror jag med, inflation på 4-5% blir vardag men avslut inte dessa nivåer vi är på nu. När inflationen är på 4-5% så räcker det med en 2% styrränta för att kontra.
Inflation på 4-5% kommer vi nog att ha tills energikrisen är över och där har jag dystra besked, 2030 tidigast. Det kallas SMR och är under full utveckling med lansering 2030. En sån i varje storstad så är energi som rinnande vatten igen.
Citera
2022-11-29, 17:59
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runninghigh
På flera håll har man redan höjt och då snackar vi inte om några 200 spänn. Finns en anledning till att mecklarna plötligt har börjat trixa med formuleringar i stil med ”för närvarande inga planerade avgiftshöjningar”.
Absolut, jag säger bara att det finns nyproducerade Brfer som har andra små avgiftshöjningar trots binda om sina lån. Allt är inte svart och vitt.
Senast redigerad av foxxi 2022-11-29 kl. 18:15.
Citera
2022-11-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormfire
Tror inte det är orimligt att se avgiftshöjningar på mellan 20 - 70% det kommande året.

Ta exempelvis den här annonsen:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-hagersten-liljeholmen-stockholms-kommun-liljeholmstorget-10-19351635

Föreningen har 156 miljoner i lån fördelat ut på 11 116 kvm. Flera lån har haft en lägre ränta på mellan 0.57% - 1.5%. Räntekostnaden per år har varit 2.4 miljoner per år. När räntorna binds om kommer räntekostnaden öka till ca 5.3 miljoner per år.

Det här gör att det blir en avgiftshöjning från 2921:- till ca 4400:- för bara den här lägenheten.

Den här lägenheten historiskt, med ca 1,2% ränta och befintliga räntor inom föreningen hade kostat 5 777:- i månaden (Exkl amortering, med skatteavdrag) men kommer med en ränta på 3,37% att landa på ca 12 409:- i månaden. (19 209:- med amortering) Det här blir 14 417 med 4% ränta.

Tidigare kostnad: 5 777:- /mån
Framtida kostnad: 12 409:- /mån (3,37%) / 14 417:- /mån (4%) 23 979:- /mån (7%)

Avgiften är nästan ikapp den tidigare totalkostanden. För att lägenheten ska landa på 6000:-/mån som förut behöver kostnaden gå ned till 1 000 000.
----------------

Titta på den här annonsen:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-enskededalen-stockholms-kommun-grusasgrand-84-18966938

Föreningen har 102 miljoner i lån fördelat på 10 351 kvm. Alla lån har en ränta på 0,36%, men de löper ut innan årsskiftet, och en del löper ut i början av nästa år. Räntekostnaden har varit 367 849:- per år, men kommer framöver att hamna på kring 3 443 476:- per år.

Om de binder om räntan till 3,37% så behöver avgiften för den här lägenheten gå från 4514:- till 7064:- (56% ökning)

Den här lägenheten historiskt, med ca 1,2% ränta och befintliga räntor inom föreningen hade kostat 7 668:- i månaden (Exkl amortering, med skatteavdrag) men kommer med en ränta på 3,37% att landa på ca 15 920:- i månaden. (23 429:- med amortering) Det här blir 18 110:- med 4% ränta.

Tidigare kostnad: 7 668:- /mån
Framtida kostnad: 15 920:- /mån (3,37%) / 18 110:- /mån (4%) 28 536:- /mån (7%)

Avgiften är nu nästan högre än den tidigare totalkostanden. För att lägenheten ska landa på 7900:-/mån som förut behöver kostnaden gå ned till 500 000.

----------------

Inom hyresmarknaden så skriker man om 4 - 10% hyreshöjningar, men med kommande avgifts och räntehöjningar så kommer det att bli lite pengar kvar i plånboken för våra BRF-ägare. Hur stor procentuell del av lönen bör man lägga på boendet? 25%?

Citat:
För att det ska hända så måste Rb hålla en hög styrränta längre än till 2025 och inte sänka till 2% 2023/2024. Sannolikheten är extremt låg att vi ska ha fortsatt höga räntor efter 2025.

Citat:
Ursprungligen postat av runninghigh
Vad snackar du om? Avgiftshöjningarna har redan börjat trilla in, jag har två vänner här i Stockholm som åkt på rejäla smällar på den fronten de senaste veckorna.

Om du inte nöjer dig med det anekdotiska kan du alltid gå tillbaka till den här godbiten från augusti:

https://www.svd.se/a/y4eKOK/hojda-avgifter-vantar-bostadsrattsagare

”Var fjärde boende i bostadsrätt riskerar en chockhöjning i månadsavgifter med 40 procent, enligt en studie baserad på 5*196 bostadsrättsföreningar gjord av den digitala plattformen för bostadsrättsföreningar Allabrf.se.”

Citat:
Nu syftar jag på vad som gäller när man som Brf binder om sitt lån från 2025 eller senare.
Min Brf ska också höja och teckna om ena lånet. Det blir 200 kr lol.

God vän fick häromveckan från sin Brf att de planerar höja med 21% för 2023. Normal förhållandevis gammal förening i centrala Gbg.
Tröstade honom med att mina lån på villan gått upp med snart 100%, eller åtminstone gör det när mina lån löper ut.
Nu går det ingen nöd på någon av oss, men det är klart höjningar kommer att ske, rätt rejäla, och i synnerhet hos högt belånade föreningar. Hos dem blir det sannolikt betydligt mer än några 21%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in