2022-11-29, 14:09
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
USAs övervakningssystem SEC godkände FTX, troligen eftersom SBF hade personliga konakter där.

Osv osv. Allt är ren ponzi och sannolikt är detta världens största bedrägeri genom alla tider.

Amerikanska SEC har inte godkänt ngt som har med FTX att göra av den enkla andledningen att de inte utövar tillsyn över bolag som inte är USA-registrerade. I det här fallet var det Bahamas motsvarighet till SEC som 'utövade tillsyn'. FTX US som även drogs med i konkursen är en annan femma, men de var inte orsaken till den.

Bara som en parentes, det finns huvudsakligen tre ställen i Karibien dit kryptofolk söker sig. Det är Cayman Islands, Brittish Virgin Islands (BVI) samt Bahamas.

BVI är ngt av ett lågbudgetalternativ, där det kostar 10-15k USD att sätta upp ett bolag och sen löpande kostnader för revisor etc. Det väljs främst av enskilda som vill ha en hemvist för att undvika skatt.
Cayman väljs ofta av någorlunda stora fonder och kräver mer kapitalinvestering och kostnader för tillsyn.
Anledningen till att SBF valde just Bahamas vet jag inte, men FTX lämnade Hong Kong eftersom reglerna ändrades så att privatpersoner inte längre fick handla med krypto på börser (de är f ö på väg att ändra tillbaka nu eftersom det i princip dödade krypto i HK).

ALLA vet att tillsynsmyndigheterna på dessa ställen är ett skämt, och det är poängen: att komma undan med så lite skatt som möjligt och slippa brottas med amerikanska SEC, MAS i Singapore eller motsvarigheten i EU som jag glömt vad de heter (bor själv inte i EU sedan många år tillbaka).

Bara i de fall som de tar emot amerikanska kunder eller/och riktar marknadsföring till amerikaner kan det bli problem. Speciellt om ledande företrädare för bolaget är amerikaner. Ett känt exempel är Bitmex med amerikanen Arthur Hayes som åtalades och blev dömd till villkorligt med husarrest(!) som han nu 'avtjänar' i sin lyxvilla i Singapore.
Citera
2022-11-29, 14:36
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Regleringar av kryptoindustrin i kölvattnet av FTX kommer att ta luften ur större delen av marknaden, eftersom den inte längre kommer att vara lukrativ för amerikanskt riskkapital, troliggör Mark Moss:

Tror precis tvärtom, ingen (utom gamblers/idioter) är beredda att sätta in pengar om inte spelreglerna är satta. Detta har efterfrågats av branschen men senfärdigheten i Washington är extrem (egentligen inte förvånande när man betänker att genomsnittsåldern i senaten är runt 70 bast, då är det svårt att hänga med i svängarna).
Däremot är det synnerligen viktigt HUR spelreglerna utformas. Det återstår dock att se.
Citera
2022-11-29, 15:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Amerikanska SEC har inte godkänt ngt som har med FTX att göra av den enkla andledningen att de inte utövar tillsyn över bolag som inte är USA-registrerade. I det här fallet var det Bahamas motsvarighet till SEC som 'utövade tillsyn'. FTX US som även drogs med i konkursen är en annan femma, men de var inte orsaken till den.

Bara som en parentes, det finns huvudsakligen tre ställen i Karibien dit kryptofolk söker sig. Det är Cayman Islands, Brittish Virgin Islands (BVI) samt Bahamas.

BVI är ngt av ett lågbudgetalternativ, där det kostar 10-15k USD att sätta upp ett bolag och sen löpande kostnader för revisor etc. Det väljs främst av enskilda som vill ha en hemvist för att undvika skatt.
Cayman väljs ofta av någorlunda stora fonder och kräver mer kapitalinvestering och kostnader för tillsyn.
Anledningen till att SBF valde just Bahamas vet jag inte, men FTX lämnade Hong Kong eftersom reglerna ändrades så att privatpersoner inte längre fick handla med krypto på börser (de är f ö på väg att ändra tillbaka nu eftersom det i princip dödade krypto i HK).

ALLA vet att tillsynsmyndigheterna på dessa ställen är ett skämt, och det är poängen: att komma undan med så lite skatt som möjligt och slippa brottas med amerikanska SEC, MAS i Singapore eller motsvarigheten i EU som jag glömt vad de heter (bor själv inte i EU sedan många år tillbaka).

Bara i de fall som de tar emot amerikanska kunder eller/och riktar marknadsföring till amerikaner kan det bli problem. Speciellt om ledande företrädare för bolaget är amerikaner. Ett känt exempel är Bitmex med amerikanen Arthur Hayes som åtalades och blev dömd till villkorligt med husarrest(!) som han nu 'avtjänar' i sin lyxvilla i Singapore.
Jag är inte exakt intsatt i detalljerna, låter intressant med skillnaden mellan Bahamas, Cayman osv. Men Gary Gensler SEC nämns rätt ofta i youtube-inslagen om FTX och jag kan inte riktigt släppa honom och SEC och kopplingen till FTX US och att de kom så billigt undan. Typexempel på inlägg som motsäger en del du skriver:
https://cryptonews.com/news/was-sec-chair-gary-gensler-helping-sam-bankman-fried-find-legal-loopholes-for-ftx-heres-what-you-nee d-to-know.htm

Här mer info om FTX US och deras tillstånd hos SEC:
https://capital.com/ftx-us-safe-sec-justice-department-probe
Citera
2022-11-29, 15:10
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är inte exakt intsatt i detalljerna, låter intressant med skillnaden mellan Bahamas, Cayman osv. Men Gary Gensler SEC nämns rätt ofta i youtube-inslagen om FTX och jag kan inte riktigt släppa honom och SEC och kopplingen till FTX US och att de kom så billigt undan. Typexempel på inlägg som motsäger en del du skriver:
https://cryptonews.com/news/was-sec-chair-gary-gensler-helping-sam-bankman-fried-find-legal-loopholes-for-ftx-heres-what-you-nee d-to-know.htm

Här mer info om FTX US och deras tillstånd hos SEC:
https://capital.com/ftx-us-safe-sec-justice-department-probe

Nu är ju sista ordet långt ifrån sagt i det här caset. Amerikanska myndigheter mal långsamt men släggan lär komma vad det lider. Alldeles för mkt folk har förlorat alldeles för mkt pengar för att låta det här passera. Många av dessa är f ö amerikaner (som jag känner personligen) som inte ens borde vara tillåtna som kunder på FTX. Jänkarna tycker nämligen om att åtala/sanktionera även utländska bolag om det involverar amerikaner på ngt sätt.

Exemplet Bitmex som jag nämnde var just detta. Det var inte fråga om någon förskingring i det fallet eller att folk blev bestulna, utan bara att de tillät amerikaner på plattformen.
Det var grejer som skedde 2017 som Hayes blev åtalad för och domen kom i år.

Tror f ö att eventuellt åtal är SBF's minsta problem just nu. Det finns gott om folk som är tillräckligt förbannade och har resurser att komma åt honom fysiskt.
Senast redigerad av ExConvict 2022-11-29 kl. 15:16.
Citera
2022-11-29, 15:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
De 50 största förlorarna på FTX sägs ha ett krav på 3 miljarder USD. Någon som sett listan på dessa förlorare?
Citera
2022-11-29, 15:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Tror precis tvärtom, ingen (utom gamblers/idioter) är beredda att sätta in pengar om inte spelreglerna är satta. Detta har efterfrågats av branschen men senfärdigheten i Washington är extrem (egentligen inte förvånande när man betänker att genomsnittsåldern i senaten är runt 70 bast, då är det svårt att hänga med i svängarna).
Däremot är det synnerligen viktigt HUR spelreglerna utformas. Det återstår dock att se.
Problemet är ju att krypto-ungdomarna använder krypto just för att de lurats att tro att reglering är farligt. De har sig själva att skylla med andra ord. "Krypto med reglering" är en oxymoron och antagligen existerar inte den marknaden.
Citera
2022-11-29, 16:09
Medlem
Citat:

Vet inte om du kollade på videon, men poängen han gör är att nästan alla kryptovalutor kan komma att regleras som värdepapper, vilket kommer att göra dem ointressanta för amerikanska riskkapitalister, vilka denna cykel har pumpat in tresiffrigt antal miljarder dollar i olika svindlarprojekt och marknadsföring av dessa. Detta kommer inte fungera med reglerade värdepapper.

Jag kan inte bedöma om han får rätt i hur regleringen kommer att se ut, men det verkar väl tämligen klart att varje krypto som klassas som värdepapper kommer att ha en i bästa fall blek framtid?

SEC Wins Summary Judgment Over Library
https://www.natlawreview.com/article/shhhh-sec-wins-summary-judgment-over-library
Citera
2022-11-29, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vet inte om du kollade på videon, men poängen han gör är att nästan alla kryptovalutor kan komma att regleras som värdepapper, vilket kommer att göra dem ointressanta för amerikanska riskkapitalister, vilka denna cykel har pumpat in tresiffrigt antal miljarder dollar i olika svindlarprojekt och marknadsföring av dessa. Detta kommer inte fungera med reglerade värdepapper.

Jag kan inte bedöma om han får rätt i hur regleringen kommer att se ut, men det verkar väl tämligen klart att varje krypto som klassas som värdepapper kommer att ha en i bästa fall blek framtid?

SEC Wins Summary Judgment Over Library
https://www.natlawreview.com/article/shhhh-sec-wins-summary-judgment-over-library

Ska det komma något gott ur den här historien så kan det vara just reglering. Man (t ex M Saylor) har länge sagt att BTC aldrig kan ta ordentlig fart innan regleringarna infinner sig. Stora pensionsfonder kommer t ex inte att investera i BTC innan man är på, vad man bedömer vara, säker mark.
Citera
2022-11-30, 14:12
Bannlyst
SBF berättar sin sida av historien i en uppriktig men oklar intervju:

https://www.youtube.com/watch?v=6DezodR9hNI

Så idag är dag ett på SBF:s "Jag är för dum för att vara kriminell" världsturné.
Citera
2022-12-01, 07:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RiksbanksGangster
SBF berättar sin sida av historien i en uppriktig men oklar intervju:

https://www.youtube.com/watch?v=6DezodR9hNI

Så idag är dag ett på SBF:s "Jag är för dum för att vara kriminell" världsturné.

CryptosRUs kommenterar intervjun:

Did Sam Bankman-Fried Tell The Truth About FTX?

https://youtu.be/xWHWcNFEfM8
Citera
2022-12-08, 02:30
Medlem
kramdjurs avatar
De upptäcker fortfarande nya häpnadsväckande detaljer om FTX kraschen: Det har förekommit en rundgång mellan FTX och dess investerare. FTX ska ha tagit in kapital från riskkapitalfonder som Sequoia Capital och Skybridge Capital, låt oss säga att de fick in 100m dollar, sen gick de ut i marknadsföringen och använde denna investering som ett kvitto på att de var ett stabilt bolag och lockade många nya kunder, vad som nu har upptäckts är att FTX använde kundernas pengar till att köpa in sig i samma riskkapitalfonder som var deras ägare med åtminstone en faktor 10x den mängd som gått i andra riktningen, alltså miljardbelopp. Det spekuleras i om det har funnits någon överenskommelse om detta. (jag tror dock att det var en relativt trygg placering i sammanhanget
Citera
2022-12-08, 19:32
Medlem
Intervju med SEC-bossen Gary Gensler:

SEC & Gary Gensler on FTX, Unregistered Crypto Securities, Regulation & More
https://www.youtube.com/watch?v=BIjzEshD5dc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem