2022-11-29, 12:57
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Är det kavallerichocker med dragna sablar? Tveksamt om barnamördare v.puttins junta överlever ännu en mobilisering, pensionerade diktatorer brukar inte åldras väl.
Jag tänkte inte mer mobiliseringen när jag skrev det, det tror jag inte han kan överleva politiskt och det vet nog han också. Jag menade att Ryssland tex använder kemiska vapen, börjar attackera alla städer med massvis av kryssningsmissiler och ännu mer attacker på Ukrainas infrastruktur.
Citera
2022-11-29, 12:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag är inte säker på vad du menar? Kan du ge ett exempel på en investering? Eller bara utveckla.

Vill du ha ett exempel på en investering? En fabrik som tillverkar någonting ex. Jag använder dagligen produkter från Ukraina, Polen, Estland, Lettland, Litauen för att inte nämna Finland. Det är ekonomier som är integrerade i Europa och som alla i princip går förlorade om vi låter Ryssland invadera sina grannar. Du kan inte borträkna de pengarna i scenariot där du ger Ryssland frikort att leka Hitler.
Citera
2022-11-29, 12:58
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad baserar du det på?

Ryssland förlorade en extremt viktig järnvägspunkt i Kupiansk.

Om jag var ryss, hade jag hellre förlorat den än t ex Kherson eller Melitopol. Subjektivt så klart och vi har inte kvantitativ information för att objektivt kunna bedöma det.
Citera
2022-11-29, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Vet inte om jag kan säga att han löst så mycket för det vet jag inte, det är nog mer realistiskt att usa fortsätter skicka vapen oavsett hur relationen blir för dom kan köra ryska armen i marken utan att offra sina egna soldater.

Först ska han passa sig och sen spelar det ingen roll?
Jag håller också med om att deras relation spelar mindre roll, så varför så fixerad vid att han gör det dåligt om det inte spelar någon roll?
Min gissning är att man gör så är för att försöka ge Ryssland rätt
Citera
2022-11-29, 13:05
Medlem
Taggads avatar
En rejäl örfil till Vladde och hans extremistiska tillbedjare i tråden.
Citat:
Qatar går med på att förse Tyskland med flytande naturgas (LNG). Länderna skrev under tisdagen på ett långsiktigt avtal som skickar två miljoner ton LNG per år till tyskarna, rapporterar Bloomberg. Leveranserna startar år 2026 och ska pågå i minst 15 år säger Qatars energiminister Saad al Kaabi.

Tyskland är ett av de värst drabbade europeiska länderna efter att Moskva dragit åt gaskranen. Affären innebär ett steg i rätt riktning för att klara denna och nästa vinter, skriver Bloomberg.

https://omni.se/ekonomi
Underskatta inte den fria världens dynamiska sätt att ta sig av problemlösningar -denna gång bestående av storhetsvansinniga Vladimir Putin.
Citera
2022-11-29, 13:07
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Först ska han passa sig och sen spelar det ingen roll?
Jag håller också med om att deras relation spelar mindre roll, så varför så fixerad vid att han gör det dåligt om det inte spelar någon roll?
Min gissning är att man gör så är för att försöka ge Ryssland rätt
Han är ju en president och en diplomat så han ska vara diplomatisk sen vet jag inte om deras relation kan skada vapenleveranserna men det är väl bäst att inte testa usas tålamod.
Citera
2022-11-29, 13:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vill du ha ett exempel på en investering? En fabrik som tillverkar någonting ex. Jag använder dagligen produkter från Ukraina, Polen, Estland, Lettland, Litauen för att inte nämna Finland. Det är ekonomier som är integrerade i Europa och som alla i princip går förlorade om vi låter Ryssland invadera sina grannar. Du kan inte borträkna de pengarna i scenariot där du ger Ryssland frikort att leka Hitler.

Ok nu är jag med. Det är inte scenariet jag har räknat på, jag har inte räknat på att vi ger "Ryssland frikort att leka Hitler". Scenariet är definierat; En fred som slutits i April.

Man skulle kunna ställa upp ett sådant scenarie och räkna på det så klart. Total kostnad för "förstörda investeringar" * procentrisk att Ryssland skulle fortsätta in i Polen och Finland.

Som du ser, så har jag inte räknat med en kostnad som kommer i alla scenarier, upprustning i väst. Procentrisken att Ryssland fortsättter är beroende av den.

Appropå det, så har jag har heller inte direkt tagit med den kostnad som har uppstått genom att en massa bolag dragit sig ut ur Ryssland. Teoretiskt sett kunde Väst kovända och komma tillbaka med några av de bolagen vid en fred, men jag bedömer (killgissar) att det är så osannolikt att jag inte ville ta med det, för att det inte skulle bli en pacifistisk glädjekalkyl. Dessutom är jag osäker på hur det skulle beräknas.
Citera
2022-11-29, 13:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om jag var ryss, hade jag hellre förlorat den än t ex Kherson eller Melitopol. Subjektivt så klart och vi har inte kvantitativ information för att objektivt kunna bedöma det.
Men då missar du att allting är en kedjereaktion. Skälet till att Ryssland förlorade Kherson var att Ukraina fick medel att anfalla deras logistik runt Dnepr. Utan försörjning så föll Kherson.

När järnvägsknuten i Kupiansk föll så sätter man mer press på Luhansk som får större delen av sin försörjning via den järnvägslinjen.

För att kunna ta vänstra stranden av Dnepr så måste man förstöra Kerchbron.

Så anfallet mot Kupiansk är fullt logiskt och det värsta som Ryssland kan förlora om de ska behålla Donbass.

Man anfaller inte Melitopol omgående utan man ser till att isolera staden först.
Citera
2022-11-29, 13:10
Medlem
Ördögs avatar
Julia Davis noterar att tonläget hos Kremls propagandapladdrare inte är fullt så kaxigt längre. De tycks inse att det rentav finns en möjlighet att Rossiiskaja Pederastsija ska förlora, och de själva hamna i Haag.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1597465482592153601
Meanwhile in Russia: top propagandists and their friends in high places are getting worried about the possibility of losing the war to Ukraine and being tried at the Hague.
Citera
2022-11-29, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
En rejäl örfil till Vladde och hans extremistiska tillbedjare i tråden.

Citat:
Qatar går med på att förse Tyskland med flytande naturgas (LNG). Länderna skrev under tisdagen på ett långsiktigt avtal som skickar två miljoner ton LNG per år till tyskarna, rapporterar Bloomberg. Leveranserna startar år 2026 och ska pågå i minst 15 år säger Qatars energiminister Saad al Kaabi.

Tyskland är ett av de värst drabbade europeiska länderna efter att Moskva dragit åt gaskranen. Affären innebär ett steg i rätt riktning för att klara denna och nästa vinter, skriver Bloomberg
.

https://omni.se/ekonomi

Underskatta inte den fria världens dynamiska sätt att ta sig av problemlösningar -denna gång bestående av storhetsvansinniga Vladimir Putin.

Precis.

Så kan nazze-ryzzarna i tråden yla bäst dom vill om vilka som är världens största olje- och gaslverantörer.

Vi löser det på annat håll! Det finns andra leverantörer!

Fan, vad bra det är med internationellt idrottsutbyte ändå!
Citera
2022-11-29, 13:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men då missar du att allting är en kedjereaktion. Skälet till att Ryssland förlorade Kherson var att Ukraina fick medel att anfalla deras logistik runt Dnepr. Utan försörjning så föll Kherson.

När järnvägsknuten i Kupiansk föll så sätter man mer press på Luhansk som får större delen av sin försörjning via den järnvägslinjen.

För att kunna ta vänstra stranden av Dnepr så måste man förstöra Kerchbron.

Så anfallet mot Kupiansk är fullt logiskt och det värsta som Ryssland kan förlora om de ska behålla Donbass.

Man anfaller inte Melitopol omgående utan man ser till att isolera staden först.

Ja det är möjligt. Jag har svårt att se att så mycket av kedjan skulle gå därigenom. Men vet inte.
Citera
2022-11-29, 13:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Julia Davis noterar att tonläget hos Kremls propagandapladdrare inte är fullt så kaxigt längre. De tycks inse att det rentav finns en möjlighet att Rossiiskaja Pederastsija ska förlora, och de själva hamna i Haag.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1597465482592153601
Meanwhile in Russia: top propagandists and their friends in high places are getting worried about the possibility of losing the war to Ukraine and being tried at the Hague.
Fast de använder omgående lite copium och säger att det aldrig kommer att hända för det kommer inte finnas något Haag mer om de åker fast.

Lite som 5-åringar resonerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in