Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Vill du ha ett exempel på en investering? En fabrik som tillverkar någonting ex. Jag använder dagligen produkter från Ukraina, Polen, Estland, Lettland, Litauen för att inte nämna Finland. Det är ekonomier som är integrerade i Europa och som alla i princip går förlorade om vi låter Ryssland invadera sina grannar. Du kan inte borträkna de pengarna i scenariot där du ger Ryssland frikort att leka Hitler.
Ok nu är jag med. Det är inte scenariet jag har räknat på, jag har inte räknat på att vi ger "Ryssland frikort att leka Hitler". Scenariet är definierat; En fred som slutits i April.
Man skulle kunna ställa upp ett sådant scenarie och räkna på det så klart. Total kostnad för "förstörda investeringar" * procentrisk att Ryssland skulle fortsätta in i Polen och Finland.
Som du ser, så har jag inte räknat med en kostnad som kommer i alla scenarier, upprustning i väst. Procentrisken att Ryssland fortsättter är beroende av den.
Appropå det, så har jag har heller inte direkt tagit med den kostnad som har uppstått genom att en massa bolag dragit sig ut ur Ryssland. Teoretiskt sett kunde Väst kovända och komma tillbaka med några av de bolagen vid en fred, men jag bedömer (killgissar) att det är så osannolikt att jag inte ville ta med det, för att det inte skulle bli en pacifistisk glädjekalkyl. Dessutom är jag osäker på hur det skulle beräknas.