2022-11-29, 10:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Starka indicier kan vara lika fällande som bindande bevis, Stefan Davidsson blev dömd till 18 års fängelse för mordet på Lena Wesström i HR på enbart indicier.
En tillräckligt stark kedja av indicier ses som bortom rimligt tvivel.
Även Stefan Davidsson nekade i förhör och i både TR och HR.

Det borde väl vara ganska vanligt med just indiciefall.
Tänker att bindande bevisning som helt och hållet visar vem som är skyldig borde vara ovanligt.

Minns ett fall (som retar mig) är en kriminell som åker i en bil och skjuter från bilen mot en annan bil, mitt i ett tättbebyggt område och massor av trafik. Ett under att ingen annan blev skjuten.

Bilen hittades utbrunnen inte långt därifrån. Handskar och mordvapen fanns i bilen med DNA från den misstänkte i handkarna och krutstänk från vapnet på utsidan på handkarna. Vapnet kunde knytas till skjutningen.

Men mgm sa att han brukade övningskjuta med detta vapen och de handskarna på sig.

Och vittnena kunde inte säkert säga att det var just denna person som var den som lutade sig ut ur bilfönstret och sköt. I bilen fanns flera personer.

Kan minnas fel i detaljer. Men det är svårt, att trots vittnen som stod på busshållplatsen och vittnen i bilar som såg, starka DNA bevis, mordvapen som kan bindas till brottet, så räcker det inte.

Min tro är att just indiciemål är det vanligaste vid mordfall. Bara en lekmans gissning.
Citera
2022-11-29, 11:04
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Det finns gott om bevis och indicier som tur är!!!!!!!!

Mördarna/mördaren kommer fällas och dömas!!!!!!!!!!!
Absolut. Så många helt vilda spekulationer i tråden som inte har nån som helst bäring i till vad som kommit fram har trasslat till det i hjärnorna på alla amatörkrimmare.

Är förmodligen en ganska rakt-på förlopp. Två normlösa individer, bråk ihop med alkohol i lgh som gått snett. Ut med kroppen och dumpa på för GM känd plats och sen snackat ihop sig.

Dessa amatörer har begått multipla misstag som ger goda möjligheter för fällande dom.
Citera
2022-11-29, 11:13
Medlem
Ny artikel från imorse! ”Rättsläkaren Därför kan obduktioner dra ut på tiden”

Någon som har tillgång till den låsta artikeln?!

https://www.smt.se/2022-11-29/rattslakaren-darfor-kan-obduktioner-dra-ut-pa-tiden
Citera
2022-11-29, 11:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
Kan de vara så att någon tagit en dusch och ramlat ner i badkaret? De borde låta som en hög duns. Kan lika gärna vara MGN, då hon var full. JJ sa ju "att de löst det och att hon gått hem" och detta att hon pratade med grannen efter det, där hon var både social och glad mot vännerna I bilen senare på Mc D tyder ju på att något brott inte skulle vara begånget och att man blir lite nervös när man träffar någon som erbjuder sig stjuss mitt i natten, då man egentligen har tänkte åka hem till sin Mamma är ju inte heller så konstigt. Vi får vänta och se.

Men är det verkligen så att vi fått veta att JJ JJs berättelse till vännerna innehåller den tidslinjen (den fetade)?

Det som jag läst hittills är att JJ sagt att Tove har cyklat hem, efter att de pratat och blivit sams. Detta har jag dock inte läst/hört något om skulle vara satt i någon position före eller efter dunsarna.

Vad JJ har sagt till kompisar, det vet vi inte exakt. Kanske har hon faktisk sagt att först si sen så...Men vi vet ju inte ens om JJ sagt något om dunsarna till sina vänner? Kan ha fel där.

Att någon som mördat nyligen kan utåt verka exakt som vanligt är inget bevis.

Stefan Davidsson åkte till jobbet på cykel bara timmar efter mordet. Träffade en bekant som ha skojade med, och skrev skämtsamma sms till henne strax efter att den mördades son frågat honom om var mamma var och att hon saknades på morgonuppvaktningen hemma hos Lena på minstingens fördelsdag!

Magstarkt kan man tycka. Men där saknades det en del i den personen som gör att han verkar utåt som vanligt.

Om man inte vet vad som han just fått höra, och vad han då inte gör som normala människor med vanliga känslor gör. Men den pusselbiten har inte dom då.

Stefan D varken reagerar eller säger ett ord till denna kvinna som ju är en av Lenas nära vänner om att Lena saknas t ex. Tvärtom skämtar han glatt med henne om sol och annat skit. Och mer avvikelser blir det.

Så att JJ sitter i bilen och frågar om de har haft roligt under kvällen mm kan tvärtom vara ett bevis på att hon istället är en ganska kall person.

Har hon mördat stax innan, ja då får man väl konstatera att det är ett ruskigt kalkylernade beteende att åka med grannen och att stanna för att prata med kompisar.

Hur glatt hon betedde sig, det vet vi inte.

Grannen reagerade på att hon verkade inte lugn som vnligt. Nervöst intryck fick han av henne.
Citera
2022-11-29, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På sätt och vis har du rätt, och det är kanske där vi kan hamna, vem vet?
Jag tänker ändå att det som de flesta (?) har uppfattar som obegripligt, ja förutom att två icke kriminella tjejer dödar en kompis, är ju att de båda nekar.

Att en person nekar till mord, det har vi sett i flera fall. De nekar ända in kaklet, hur idiotiskt det än kan verka. Detta nekande tror jag inte bara handlar om att vilja slippa straff för något man har gjort. Jag tror att det även finns en personlighetstörning involverad på något plan där både skamlöshet, vana att ljuga, empatilöshet mm är invovlerat.

Jag klippte ut ett stycke jag vill kommentera.

Jag håller med i mycket, men just skam tror jag många av mördarna känner. Speciellt MH i detta fall. Jag tror det är svårt även för dom själva att erkänna vad dom har gjort. Att erkänna sina brister och be om förlåtelse sitter djupt inne hos dom flesta.

Det är mycket lättare att neka än att förklara för nära och kära vad dom gjort. Men när bevisen blir överväldigande måste dom komma med en förklaring. Det hittas då på ursäkter och förmildrande omständigheter för att hitta förklaringar till det vidriga dom gjort. Och riktigt där verkar inte utredningen vara ännu.
Citera
2022-11-29, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svisse90
Herregud va jag stör mig på att det är så tyst från Polisen och FU-ledaren

Ja verkligen.

"Hundratals nattklubbsgäster att förhöra"
"Den mordmisstänkta kvinnan kontaktade vakt och sa att hon örfilats på dansgolvet"

https://sverigesradio.se/artikel/manga-forhor-aterstar-efter-misstankta-mordet-pa-tove-100-tals-gaster-pa-nattklubben
Citera
2022-11-29, 11:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Rent räknemässigt borde det bli så, men något skaver. Det känns som feltänk någonstans, men jag kommer inte på var.

Ja, det är väl för att de siffror man har från statistiken, de speglar "samtliga fall" i undersökningen. Hur det brukar vara, såsom GW snackar.

Men det betyder ju inte att det är så i detta fall.

Det skulle kunna vara något som är 99,9% säket. Säg t ex att du blir botad från en viss cancerform. Men så dör du ändå. Du var den där undandtaget från att nästan alla blir friska.

Det är väl därför GWs medverakan idag inte känns lika aktuella, eftersom han sällan är insatt i fallen på djupet. Inte så många personliga kontakter, har inte möjlighet att kunna sätta sig in i detaljer (eller ork??), så han lutar sig på sina kunskpaper om "hur det brukar" vara.

Typ, man måste ha en bil för att bli av med liket, det är det vanliga (enligt statisktiken) och så utgår han från att tjejerna inte har tillgång till bil (felaktigt, kanske utifrån typ ratsit, Mr Koll). Då måste man ha hjälp av någon utomstående. Ja, där hamnade pojkvännen in på ett hörn (finns han? Nä) osv.

Så i det här fallet, då tror jag tyvärr att procentsatsen ser annorlunda ut. I varje fall för några av misstankarna.
Citera
2022-11-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abcde112
Ny artikel från imorse! ”Rättsläkaren Därför kan obduktioner dra ut på tiden”

Någon som har tillgång till den låsta artikeln?!

https://www.smt.se/2022-11-29/rattslakaren-darfor-kan-obduktioner-dra-ut-pa-tiden

”Vad kan dra ut på tiden vid ett högprioriterat fall?
– Ofta kan det vara den rättskemiska undersökningen. Men sen är det olika svårt att fastställa dödsorsaken från ärende till ärende och i vissa fall kan vi inte fastställa den.”
Citera
2022-11-29, 11:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag klippte ut ett stycke jag vill kommentera.

Jag håller med i mycket, men just skam tror jag många av mördarna känner. Speciellt MH i detta fall. Jag tror det är svårt även för dom själva att erkänna vad dom har gjort. Att erkänna sina brister och be om förlåtelse sitter djupt inne hos dom flesta.

Det är mycket lättare att neka än att förklara för nära och kära vad dom gjort. Men när bevisen blir överväldigande måste dom komma med en förklaring. Det hittas då på ursäkter och förmildrande omständigheter för att hitta förklaringar till det vidriga dom gjort. Och riktigt där verkar inte utredningen vara ännu.

Hm, du kanske har rätt.
Får grunna lite och läsa på mer.

Jag måste säga att det är svårt att fatta hur vissa av de här mördarna fungerar. Man lär sig lite efter åren, men det är något som tar tid och som kräver att man verkligen lyssnar, läser, läser på...

Tänker på att t ex för Stefan Davidssom var fasaden oerhört viktig. Så att vara utåt sett en person med bra utbildning, perfekt barndom, perfekt familjeliv och jobb, leva medelklassliv med villa, familj, sport var otroligt viktigt.

Men jag uppfatttade inte att han kände skam riktigt när fasaden brast. Allteftersom åren gick, hans perfekta liv krackelerade, hans tidigare status som frontfigur inom geocachingen och som perfekt granne sjönk dramatiskt, så verkade han själv typ "förvinna" som männsika.

Man såg bilder från vallningen under rättegången, han såg blek och avmagrad ut. Ihopsjunken...

Så min tanke då var mer att det som Stefan D inte kunde känna, allt det som färgar våra liv; kärlek, glädje för vardagsting, nöjdhet av att bara vara, det kanske han aldrig kunde känna?

För honom krävdes det mer. Att vara pilot, att vara en hjälte i grannskapet, att vara bäst i geocaching, att vara ledre för event, att ha både familj och e älskarinna i sex åt i hemlighet och kunna briljera med sina "två fruar". Också kontroll över både fru och älskarinna. Kunna leka katt- och råtta i sina geocaching texter, med underfundigheter som kunde väcka frågor men svaren visste bara han och Lena. Osv.

"Skammen" tänker jag, inte är skam på det viset? Utan mer ett behov att ha makten, kontrollen, kunna styra över andra och att status blir typ det enda de har att kunna färga livet med.

Lite av det som man anat med JJ. Att var gruppledare, att kunna avgöra vem man förlåter och har ett förlåtparty för, att skapr konfliker (spänning) och få med sig en del på sin sida, de andra är fiender (drama). Kunna få killar som till och med är upptagna.

Och när det försvinner, då finns inget kvar?

För JJ, då (utan att vet förstås) skulle det kunna vara en känsla av att ha förlorat kontrollen, mer än att känna skam för brottet?

Samtidigt har jag läst att det finns mekanismer hos vissa mördare som gör att delar av brottet vill de förtränga, så till den milda grad att de verkligen inte vill kännas vid det alls.

Men som sagt, det krävs mycket kunskaper för att förstå mekanismer och olika personlighetsstöringar, vilket jag då inte har.

Och som sagt, jag vet för lite om personerna egenligen för att veta om det stämmer alls. När man läser FUP kan det se helt anorlunda ut.
Citera
2022-11-29, 11:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är väl för att de siffror man har från statistiken, de speglar "samtliga fall" i undersökningen. Hur det brukar vara, såsom GW snackar.

Men det betyder ju inte att det är så i detta fall.

Det skulle kunna vara något som är 99,9% säket. Säg t ex att du blir botad från en viss cancerform. Men så dör du ändå. Du var den där undandtaget från att nästan alla blir friska.

Det är väl därför GWs medverakan idag inte känns lika aktuella, eftersom han sällan är insatt i fallen på djupet. Inte så många personliga kontakter, har inte möjlighet att kunna sätta sig in i detaljer (eller ork??), så han lutar sig på sina kunskpaper om "hur det brukar" vara.

Typ, man måste ha en bil för att bli av med liket, det är det vanliga (enligt statisktiken) och så utgår han från att tjejerna inte har tillgång till bil (felaktigt, kanske utifrån typ ratsit, Mr Koll). Då måste man ha hjälp av någon utomstående. Ja, där hamnade pojkvännen in på ett hörn (finns han? Nä) osv.

Så i det här fallet, då tror jag tyvärr att procentsatsen ser annorlunda ut. I varje fall för några av misstankarna.
Nu har poletten trillat ner! Jag är lite trög 🤣
Du vände på siffrorna redan i första svaret, men av någon anledning kopplade jag inte då.
Att det är 6% chans att de är oskyldiga, låter lite betryggande. Det vore ju fruktansvärt om de satt oskyldigt häktade.
Citera
2022-11-29, 11:53
Medlem
Citat:
Det har du i o f s rätt i, men tror du att A skulle ljuga vid förhör? Jag tror inte det.

A ringde T (01.49) när T var i sällskap med JJ/MH och då på väg till JJ.s lgh som jag förstått det hela. Svaret han fick då av T var förmodligen att hon följde med dessa hem, kanske med en förklaring att MH var så berusad att de hjälptes åt. Det är faktiskt den enda förklaringen jag kan komma på varför T överhuvudtaget gick med hem till JJ.s lägenhet.

Något har hänt, kanske A kände att JJ/TT inte skulle gå bra ihop... han kom upp till lgh (utan mobil) och något väldigt olyckligt hände. Kanske var MH så utslagen att hon sov sig igenom det mesta, kanske var det var JJ och A som körde TT till sin sista vila. Båda kvinnorna nekar... någon mer är inblandad? Vem?

Hoppas verkligen att vi vad tiden lider får reda på vad som hänt (då ovan skrivit är bara mina tankar)!
Senast redigerad av Tufsankatt 2022-11-29 kl. 12:50.
Citera
2022-11-29, 11:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nu har poletten trillat ner! Jag är lite trög 🤣
Du vände på siffrorna redan i första svaret, men av någon anledning kopplade jag inte då.
Att det är 6% chans att de är oskyldiga, låter lite betryggande. Det vore ju fruktansvärt om de satt oskyldigt häktade.

Är det något som du inte är, är det trög!

Du tar ofta upp mycket adekvata frågor och tänker efter. Det blir många intressanta vinklingar. Precis så som det behövs för en bra debatt.

Dessutom är du alltid ödmjuk, vilket inte är så lätt för alla.

Fruktansvärt måste det förstås vara att sitta oskyldigt häktad för något så här allvarligt. Tyvärr blir det ju också så att man kanske aldrig kan tvätta bort misstankarna hos allmänheten, vad än som kommer fram.

Tänker på några fall där det har hänt och i trådarna skrivs det ännu idag om att de är skyldiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in