2022-11-29, 09:19
Medlem
Jag börjar nytt job snart och hade precis diskution med min nya arbetsgivare hur lönen skulle se ut.
Jag valde att ta ca 5000 kr i pension per månad vilket motsvarar typ 12% av min lön, ganska högt men personlig tycker jag det verkar vettigt då om jag hade valt att ta mer i lön hade det blivit mindre pengar.
Detta då dom inte behöver betala sociala avgifter på pensionen dom avsätter till mig.
Och lönen räcker för mig, inte direkt behov av mer pengar.

Men hur fungerar detta? Är det bara "vanligt" skatt på typ 30% som dras på dom pengarna när pensionen tas ut?
Jag tror det dras en viss skatt per år på tjänstepension men den bör ju understiga utvecklingen av pengarna i snitt per år.

Om jag fattat rätt är max som får avsättas av arbetsgivare till pension 35% av lönen.
Varför skulle man inte vilja maxa detta när man börjar närma sig pension? Det blir ju en massa gratis pengar om inga sociala avgifter behöver betalas?
Citera
2022-11-29, 09:40
Medlem
Nybliven pensionär å för mig beskattas varje post för sig..slutade med restskatt på 7000kr förra året.
Citera
2022-11-29, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestTools
Jag börjar nytt job snart och hade precis diskution med min nya arbetsgivare hur lönen skulle se ut.
Jag valde att ta ca 5000 kr i pension per månad vilket motsvarar typ 12% av min lön, ganska högt men personlig tycker jag det verkar vettigt då om jag hade valt att ta mer i lön hade det blivit mindre pengar.
Detta då dom inte behöver betala sociala avgifter på pensionen dom avsätter till mig.

Men hur fungerar detta? Är det bara "vanligt" skatt på typ 30% som dras på dom pengarna när pensionen tas ut?
Jag tror det dras en viss skatt per år på tjänstepension men den bör ju understiga utvecklingen av pengarna i snitt per år.

Om jag fattat rätt är max som får avsättas av arbetsgivare till pension 35% av lönen.
Varför skulle man inte vilja maxa detta när man börjar närma sig pension? Det blir ju en massa gratis pengar om inga sociala avgifter behöver betalas?
Pension beskattas som inkomst när den tas ut. Du tjänar endast på att betala in till pensionen om du har en lön över brytpunkten för statlig skatt men din pension blir betydligt lägre.

Dvs du sänker din lön genom att betala in pension för att slippa betala statlig skatt och din pension blir så låg att du inte betalar statlig skatt på pensionen. I övrigt finns det ingen anledning att betala in till pensionssystemet.
Citera
2022-11-29, 10:03
Medlem
Citat:

Riktigt så bra är det inte. Arbetsgivaren betalar 24,26% i särskild löneskatt på pensionsavsättningar. Något mindre än arbetsgivaravgifterna på 31,42% dock så en löneväxling bör du kunna se i lönekuvertet också.
När tjp betalas ut läggs den ihop med alla andra löner och pensioner du får och beskattas. Det kan leda till högre skatt än på bara din lön men det beror ju på reglerna i framtiden.
Citera
2022-11-29, 10:41
Medlem
Raytheons avatar
Låsta pengar är inte värda mycket. Personligen värderar jag det till mindre än hälften, kanske 30-40%, av det framtida inflationsjusterade värdet. Tänk om du verkligen behöver pengarna innan de långsamt blir tillgängliga eller dör innan du fått ut allt.
Citera
2022-11-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Låsta pengar är inte värda mycket. Personligen värderar jag det till mindre än hälften, kanske 30-40%, av det framtida inflationsjusterade värdet. Tänk om du verkligen behöver pengarna innan de långsamt blir tillgängliga eller dör innan du fått ut allt.

Ja låsta pengar som inte växer är ju värdelöst.
Men du kan ju inte bara räkna med inflationsjustering om du aktivt placerar pengarna.
Dom senaste 15 åren har jag själv placerat mitt sparande i fonder och aktiver med en snittavkastning per år på 8-10% (borsätt från efter krig och corona då det hoppat mycket).
Det är ju betydligt över inflationen på ca 2%. Så mitt sparande, även om det inte är låst, ökar i värde. Inte minskar..
Citera
2022-11-29, 15:25
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ja låsta pengar som inte växer är ju värdelöst.
Men du kan ju inte bara räkna med inflationsjustering om du aktivt placerar pengarna.
Dom senaste 15 åren har jag själv placerat mitt sparande i fonder och aktiver med en snittavkastning per år på 8-10% (borsätt från efter krig och corona då det hoppat mycket).
Det är ju betydligt över inflationen på ca 2%. Så mitt sparande, även om det inte är låst, ökar i värde. Inte minskar..

SJälvklart. Menar att pengarna investeras på samma sätt.

De olåsta kan dock investeras bättre då tjänstepensionslösningar alltid är begränsade.
Citera
2022-12-11, 22:52
Medlem
Citat:

På beskrivning låter det mer som löneväxling snarare än individuell pensionslösning.
Som någon skrev ovan så är det enbart lönsamt om du ligger en bit över brytpunkten. Det gör inte du om 5000kr utgör 12% av lönen.
Det kan snarare vara negativt för dig genom lägre ersättning från olika socialförsäkringar som föräldraledighet, sjukersättning mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in