Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Skulle du också vara benägen att hålla med om att det generellt sätt antagligen är män som är mer "dominanta" i den sexuella akten och kvinnor oftast har en mer "passiv", undergiven roll?
Om det är så kan man ju lätt konstatera med ett sunt förnuft att samtyckeslagen oproportionerligt missgynnar männen då det åligger mannen att med all säkerhet hela tiden säkerställa att det finns ett samtycke för nästa "steg" i samspelet.
Nej, det håller jag inte med om. Jag är bisexuell och har legat med båda könen. kvinnor kan vara minst lika aktiva som män vid sexakten. Beroenden på "sexuell personlighet". Jag har legat med försiktiga män och mer aktiva män. Samtliga kvinnor jag har legat med har varit aktiva och det har varit helt självklart när samtycke har funnits/inte funnits.
Däremot får män i regel "jobba" mer vid sex. Men även då kan kvinnan ge aktivt samtycke genom motjuck, kyssar, stön om hur skönt det är, hålla om mannen och smeka honom osv.
Lagen missgynnar den som tycker det är helt ok att ligga med en död sill/helt ok att ligga med en kraftfullt berusad person/helt ok att ligga med en person där den inte vet om den har samtycke eller ej osv. Dvs.: lagen missgynnar idioter som tycker det är ok att i alla lägen "köra på" i lägen då flertalet människor skulle fråga om samtycke finns. Lagen missgynnar dem som förut kom undan med sexuella övergrepp för att de spelade upp spelet "jag trodde att hen ville". Dvs.: lagen missgynnar dem som begår oaktsam våldtäkt.
Lagen missgynnar
inte män som har vett innanför pannbenet. Män som fattar att man ska fråga först och agera sedan om hon
- ligger som en död sill
- om hon är kraftfull berusad eller drogad
- om han vill in analt men inte vet om han har samtycke/inte samtycke och hon inte verkar så pigg på detta
och så vidare. Lagen missgynnar helt enkelt
inte män som är lyhörda för vad kvinnan vill/inte vill och som kan skilja på aktivt samtycke och passivt icke samtycke. Som har vett att fråga om samtycke finns, vid tveksamheter.
Så. Nej. Jag kan inte se att män som grupp missgynnas av denna lag. Det är idiotiska män som glider runt i det gränsöverskridande skiktet till oaktsam våldtäkt, som missgynnas av lagen. Och det är väl också dessa män man vill sätta dit med lagen. De som faktiskt begår oaktsam våldtäkt. Inte ska de komma undan gång efter gång efter gång. Med sargade kvinnor längs vägen som mår skit över vad de utsatts för och inte kan få upprättelse. Nu kan de dock eventuellt det, om det finns bevis. Tack vare lagen om oaktsam våldtäkt.