2022-11-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatkungen
Om du gillar det hon gör, kommer du delta aktivt i någon mån och hon kommer då få sitt samtycke. Tex. kommer du förmodligen blunda och stöna, eller titta henen i ögonen och stöna och eventuellt även ta dina händer och röra vid henne på något sätt, röra dig så att hon kommer åt lättare.

Om du bara ligger helt stilla, inte verkar njuta, kuken är slak, du stirrar i taket. Så kommer hon med stor sannolikhet sluta suga på dig, på en gång och fråga "vill du inte?". Men om hon inte slutar, utan ändå fortsätter suga din slaka kuk. Tårar börjar rinna ur dina ögon osv. Tja, då är det definitivt en oaktsamhet inför om hon har samtycke eller inte. Om du då dessutom upplever dig ha blivit våldtagen så blir hennes oaktsamhet kring huruvida hon har ditt samtycke eller inte detsamma som: oaktsam våldtäkt.

Du missar min poäng. Det bygger på att tjejen vet vad samtycke är.

Sen prata jag inte om oaktsam våldtäkt utan jag prata om samtyckeslagen generellt.

Lagen skriver såhär.

”Den som, med en person som inte deltar frivilligt”

Då blir min fråga.

Hur ska flickvännen kunna veta om jag deltar frivilligt när lagen inte definiera vad ”deltar frivilligt” innebär?
Senast redigerad av Challe12345 2022-11-28 kl. 15:38.
Citera
2022-11-28, 16:16
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja det är jättesvårt att få tag på personer som vill ställa upp som nämndemän. Så att m.g.t.o.w blev avvisad när han anmälde sig till sitt parti säger en hel del.

Jaså har dom svårt att få folk? Har aldrig och kommer aldrig att rösta så sådana som mig är inte vad dom letar efter i vilket fall.
Citera
2022-11-28, 16:20
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, kanske. Det är därför det är viktigt att anmäla. Annars ser statistiken ut som den gör.
Cirka 4000 kvinnor anmäler våldtäkt/år. Och cirka 300 män anmäler våldtäkt/år. Den absoluta majoriteten av förövarna är män. Så. Den uppfattning jag får av dessa siffror är att kvinnor på gruppnivå tar mer hänsyn och är mer noga med om samtycke finns/inte finns. Medans vissa män inte är lika bra på detta som flertalet män är och absoluta majoriteten av kvinnor är.

Skulle du också vara benägen att hålla med om att det generellt sätt antagligen är män som är mer "dominanta" i den sexuella akten och kvinnor oftast har en mer "passiv", undergiven roll?
Om det är så kan man ju lätt konstatera med ett sunt förnuft att samtyckeslagen oproportionerligt missgynnar männen då det åligger mannen att med all säkerhet hela tiden säkerställa att det finns ett samtycke för nästa "steg" i samspelet.
Citera
2022-11-28, 16:23
Medlem
Citat:
inte utan att han har penetrerat henne först. Svårt för en kvinna att vara träffsäker om hon står på alla fyra med ryggen vänd mot mannen.

hon ledde ju in den står det
Citera
2022-11-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Du missar min poäng. Det bygger på att tjejen vet vad samtycke är.

Sen prata jag inte om oaktsam våldtäkt utan jag prata om samtyckeslagen generellt.

Lagen skriver såhär.

”Den som, med en person som inte deltar frivilligt”

Då blir min fråga.

Hur ska flickvännen kunna veta om jag deltar frivilligt när lagen inte definiera vad ”deltar frivilligt” innebär?

Finns inget som heter "samtyckeslagen".
Det finns dock en lag om oaktsam våldtäkt. Som slarvigt brukar kallas för "samtyckeslagen".
Om du förstår vad oaktsam våldtäkt är, så förstår du också vad samtycke/inte samtycke innebär.

Lagen innebär att hon ska med säkerhet veta att hon har ditt samtycke. Är hon osäker, ska hon fråga dig/inhämta samtycke.
Citera
2022-11-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så du menar att om jag stoppar in korven i en sovandes tjej så begår jag oaktsam våldtäkt? Var går då gränsen för våldtäkt?

Du behöver beskriva mer än det. Hur såg er överenskommelse ut? Har hon sagt innan hon somnade "du får inte ligga med mig"? Eller har hon sagt "jag vill gärna att du ligger med mig när jag sover"?
Eller sa ni ingenting om saken, men du trodde att hon ville? Beskriv ett scenario.

Men rent generellt så ska man aldrig börja ha sex med en sovande person. För vill inte personen ha sex så är risken att denna anmäler en för våldtäkt och att man faktiskt kan bli dömd för våldtäkt.
Citera
2022-11-28, 17:05
Medlem
Citat:
Men hur har du kunnat inhämta något som helst samtycke från en sovande person? Förklara det för mig?

Precis. Det går givetvis inte. Om ni inte har gjort upp innan "jag vill gärna att du börjar ha sex med mig när jag sover, skulle vara härligt att vakna till det". Men jag personligen skulle aldrig göra det ändå. Känns inget upphetsande att börja ha sex med en person som sover.
Citera
2022-11-28, 17:25
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Om man är misstänkt i ett mål, låt säga ett mordfall. Hur många har inställningen att de ej är skyldiga?
Och vem ligger det då på att bevisa att man visst är skyldig?
Senaste hårresande fallet jag läste om, kan inte länka då jag ej vet hur jag ska söka upp det.
Det var en av alla skjutningar vi haft, någon som skjutits ihjäl i Märsta tror jag det var.
Misstänkt gärningsman nekar naturligtvis. Det hela spelades in på film av en förbipasserande buss kamera. Kläder med den skjutnes blod på hittades hemma hos den misstänkte, krutstänk på kläderna från vapnet som användes vid skjutningen fanns på den misstänktes kläder. På tomhylsor som fanns på brottsplatsen fanns den misstänktes fingeravtryck. Blev dömd i en instans men friad senare då det inte kunde bevisas att det faktiskt var han som skjutit. Bevisbördan ligger helt på åklagaren.
Och varför framhärdar du med att åklagare inte måste bevisa att en våldtäkt begåtts?

Har du blod på kläderna, tomhylsor i fickorna samt finns på övervakningsfilmen så är det ju bevisning som kan få dig fälld. Du begriper väl för höge farao att det inte riktigt hjälper dig att inte säga emot att du har mördat någon? (Dvs sitta tyst och hålla käften)
I detta scenario borde du snarare vilja förklara att du är oskyldig. Exempelvis genom att förklara att det finns naturliga förklaringar till blod på kläderna (du hjälpte offret i somras när han skar sig i somras). Du sålde ammunition till en kille och det förklarar fingeravtryck. Allt handlar om en trovärdig historia.

Du menar att detta ger dig bevisbörda. Ja det kan man väl säga då eftersom bevisen lutar åt din nackdel.

En kvinna blöder ur underlivet, har spår av ditt DNA och en mycket övertygande historia om att du har våldtagit henne så är det tillräckligt med bevis för att väcka åtal. Du vill med andra ord ha en lagstiftning som låter vem som helst komma undan genom att blåvägra att kommentera anklagelserna. Man ska inte ens behöva neka.
Citera
2022-11-28, 17:42
Medlem
Citat:
Skulle du också vara benägen att hålla med om att det generellt sätt antagligen är män som är mer "dominanta" i den sexuella akten och kvinnor oftast har en mer "passiv", undergiven roll?
Om det är så kan man ju lätt konstatera med ett sunt förnuft att samtyckeslagen oproportionerligt missgynnar männen då det åligger mannen att med all säkerhet hela tiden säkerställa att det finns ett samtycke för nästa "steg" i samspelet.

Nej, det håller jag inte med om. Jag är bisexuell och har legat med båda könen. kvinnor kan vara minst lika aktiva som män vid sexakten. Beroenden på "sexuell personlighet". Jag har legat med försiktiga män och mer aktiva män. Samtliga kvinnor jag har legat med har varit aktiva och det har varit helt självklart när samtycke har funnits/inte funnits.

Däremot får män i regel "jobba" mer vid sex. Men även då kan kvinnan ge aktivt samtycke genom motjuck, kyssar, stön om hur skönt det är, hålla om mannen och smeka honom osv.

Lagen missgynnar den som tycker det är helt ok att ligga med en död sill/helt ok att ligga med en kraftfullt berusad person/helt ok att ligga med en person där den inte vet om den har samtycke eller ej osv. Dvs.: lagen missgynnar idioter som tycker det är ok att i alla lägen "köra på" i lägen då flertalet människor skulle fråga om samtycke finns. Lagen missgynnar dem som förut kom undan med sexuella övergrepp för att de spelade upp spelet "jag trodde att hen ville". Dvs.: lagen missgynnar dem som begår oaktsam våldtäkt.

Lagen missgynnar inte män som har vett innanför pannbenet. Män som fattar att man ska fråga först och agera sedan om hon
- ligger som en död sill
- om hon är kraftfull berusad eller drogad
- om han vill in analt men inte vet om han har samtycke/inte samtycke och hon inte verkar så pigg på detta
och så vidare. Lagen missgynnar helt enkelt inte män som är lyhörda för vad kvinnan vill/inte vill och som kan skilja på aktivt samtycke och passivt icke samtycke. Som har vett att fråga om samtycke finns, vid tveksamheter.

Så. Nej. Jag kan inte se att män som grupp missgynnas av denna lag. Det är idiotiska män som glider runt i det gränsöverskridande skiktet till oaktsam våldtäkt, som missgynnas av lagen. Och det är väl också dessa män man vill sätta dit med lagen. De som faktiskt begår oaktsam våldtäkt. Inte ska de komma undan gång efter gång efter gång. Med sargade kvinnor längs vägen som mår skit över vad de utsatts för och inte kan få upprättelse. Nu kan de dock eventuellt det, om det finns bevis. Tack vare lagen om oaktsam våldtäkt.
Citera
2022-11-28, 17:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Jodå. Att vara ”i ett hjälplöst tillstånd” är inte ansvarsbefriade. ”Jag var jättefull” är således inget argument för att man ska befriad. Sålunda kan en mycket berusad kvinna som ger en mycket berusad man oralsex, beroende på hur det presenteras, både anses som offer och förövare.
Det är fortfarande så att om två personer båda är i särskilt utsatt position så kan ingen av dem våldta den andra.
Citera
2022-11-28, 18:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej, det håller jag inte med om. Jag är bisexuell och har legat med båda könen. kvinnor kan vara minst lika aktiva som män vid sexakten. Beroenden på "sexuell personlighet". Jag har legat med försiktiga män och mer aktiva män. Samtliga kvinnor jag har legat med har varit aktiva och det har varit helt självklart när samtycke har funnits/inte funnits.

Däremot får män i regel "jobba" mer vid sex. Men även då kan kvinnan ge aktivt samtycke genom motjuck, kyssar, stön om hur skönt det är, hålla om mannen och smeka honom osv.

Lagen missgynnar den som tycker det är helt ok att ligga med en död sill/helt ok att ligga med en kraftfullt berusad person/helt ok att ligga med en person där den inte vet om den har samtycke eller ej osv. Dvs.: lagen missgynnar idioter som tycker det är ok att i alla lägen "köra på" i lägen då flertalet människor skulle fråga om samtycke finns. Lagen missgynnar dem som förut kom undan med sexuella övergrepp för att de spelade upp spelet "jag trodde att hen ville". Dvs.: lagen missgynnar dem som begår oaktsam våldtäkt.

Lagen missgynnar inte män som har vett innanför pannbenet. Män som fattar att man ska fråga först och agera sedan om hon
- ligger som en död sill
- om han vill in analt men inte vet om han har samtycke/inte samtycke och hon inte verkar så pigg på detta
och så vidare. Lagen missgynnar helt enkelt inte män som är lyhörda för vad kvinnan vill/inte vill och som kan skilja på aktivt samtycke och passivt icke samtycke. Som har vett att fråga om samtycke finns, vid tveksamheter.
u
Så. Nej. Jag kan inte se att män som grupp missgynnas av denna lag. Det är idiotiska män som glider runt i det gränsöverskridande skiktet till oaktsam våldtäkt, som missgynnas av lagen. Och det är väl också dessa män man vill sätta dit med lagen. De som faktiskt begår oaktsam våldtäkt. Inte ska de komma undan gång efter gång efter gång. Med sargade kvinnor längs vägen som mår skit över vad de utsatts för och inte kan få upprättelse. Nu kan de dock eventuellt det, om det finns bevis. Tack vare lagen om oaktsam våldtäkt.

Jag är helt övertygad om att du själv har utfört sexuella handlingar som är "jämförliga med samlag" utan att ha haft ett muntligt samtycke till det utan du har förlitat dig till din känsla. Det räcker alltså att den känslan var felaktig för att det skulle kunna anses som oaktsam våldtäkt. Så tolkar jag lagen.
Citera
2022-11-28, 18:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

- ligger som en död sill

"I de fall som ledde till en dom för oaktsam våldtäkt är de objektiva
rekvisiten ofta mindre väl styrkta. I 9 av de 12 fallen fanns det inte
någon annan stödbevisning än personer som inte själva sett vad som
hände, men fått det berättat för sig av målsäganden. "

Så om man ångrar ett ligg räcker det att berätta för en kompis att jag ville egentligen inte så vips har ett fall av oaktsam våldtäkt uppstått. Låter verkligen rättssäkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in