2022-11-28, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om kuken ligger slak och kvinnan tar den slaka kuken i sin mun, fast hon inte får = oaktsam våldtäkt.

Så skrev du. Detta är våldtäkt inte oaktsam våldtäkt. Eller tycker du att det är olika måttstockar för kvinnor och män? Är vi inte lika inför lagen?

Du väljer att fultolka det jag skriver.
Det jag skrev var att kvinnor i regel är mer hänsynstagande och lyssnar mer/inhämtar mer samtycke vid sex, än vad män i regel gör. Därav är det sällan det skulle bli en oaktsam våldtäkt gjord av en kvinna mot en man.

Men om en kvinna har en skruv lös kan hon definitivt göra sig skyldig till uppsåtlig våldtäkt. Dvs.: göra något hon med absolut säkerhet vet att hennes partner inte vill. Finns kvinnor som har dömts för våldtäkt av denna orsak. En kvinna våldtog sin sovande pojkvän. En annan kvinna våldtog en packad bekant som hade däckat av. Där har det alltså inte handlat om oaktsam våldtäkt, utan om ren och skär uppsåtlig våldtäkt och då ska de givetvis dömas för det (och det blev de också dömda för).
Citera
2022-11-28, 14:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Finns ingen dom där en kvinna gjort sig skyldig till oaktsam våldtäkt mot en man. Så. Svårt för mig att svara på. Vad jag har gjort är att vända på rollerna. Och i de fall av oaktsam våldtäkt jag har läst om (FUP:ar och domar) så har det rört sig om situationer där det borde ha varit uppenbart för förövaren att offret inte vill. Men förövaren har varit oaktsam kring det hela och kört på ändå. Och det var det jag skrev om förut: om mannens kuk är slak och han vänder sig bort från kvinnan/trycker bort hennes ansikte från sig, när hon försöker suga av honom eller han ligger passiv och slak och drogad och full. Så borde hon fatta att hon inte har hans samtycke. Om hon då ändå ger sig på att suga på hans slaka kuk, så ja: solklart fall av oaktsam våldtäkt.

Detsamma gäller om han sagt till henne "jag vill inte att du suger av mig". Och hon senare på natten får för sig att samtycke kanske finns, när han ligger och sover i kallingarna bredvid henne. Om hon då tar sig friheten att dra ner kallingarna på honom och börja suga av honom = oaktsam våldtäkt.

Blev det klarare nu?

Detsamma gäller om han sagt till henne "jag vill inte att du suger av mig". Och hon senare på natten får för sig att samtycke kanske finns, när han ligger och sover i kallingarna bredvid henne. Om hon då tar sig friheten att dra ner kallingarna på honom och börja suga av honom = oaktsam våldtäkt.

Nej du gör inte saker klarare för mig. Hur motiverar du att hon har fog att tro att hon har samtycke i ovanstående situation?
Citera
2022-11-28, 14:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du väljer att fultolka det jag skriver.
Det jag skrev var att kvinnor i regel är mer hänsynstagande och lyssnar mer/inhämtar mer samtycke vid sex, än vad män i regel gör. Därav är det sällan det skulle bli en oaktsam våldtäkt gjord av en kvinna mot en man.

Men om en kvinna har en skruv lös kan hon definitivt göra sig skyldig till uppsåtlig våldtäkt. Dvs.: göra något hon med absolut säkerhet vet att hennes partner inte vill. Finns kvinnor som har dömts för våldtäkt av denna orsak. En kvinna våldtog sin sovande pojkvän. En annan kvinna våldtog en packad bekant som hade däckat av. Där har det alltså inte handlat om oaktsam våldtäkt, utan om ren och skär uppsåtlig våldtäkt och då ska de givetvis dömas för det (och det blev de också dömda för).

Skulle det också kunna bero på att män anmäler i betydligt lägre grad än vad kvinnor gör?
Citera
2022-11-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
1177 skriver dock såhär.

”Enligt lagen blir det förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta”

https://www.1177.se/Kronoberg/liv--halsa/sexuell-halsa/sex-och-samtycke/

Då blir det ju såhär.

Om jag och min flickvän ligger i sängen och myser. Och hon plötsligt börja ge oralsex. Alltså jag ligger helt stilla och inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visat att jag vill delta” Men jag har inte heller gjorde någon motstånd eftersom jag vill. Enligt lagen blev jag våldtagen TROTS att det va helt Frivilligt.

Om någon vill att jag ska utveckla mina tankar eller något sånt gör jag gärna det🙂 Men då måste du vara seriös!

Mvh!

Om du gillar det hon gör, kommer du delta aktivt i någon mån och hon kommer då få sitt samtycke. Tex. kommer du förmodligen blunda och stöna, eller titta henen i ögonen och stöna och eventuellt även ta dina händer och röra vid henne på något sätt, röra dig så att hon kommer åt lättare.

Om du bara ligger helt stilla, inte verkar njuta, kuken är slak, du stirrar i taket. Så kommer hon med stor sannolikhet sluta suga på dig, på en gång och fråga "vill du inte?". Men om hon inte slutar, utan ändå fortsätter suga din slaka kuk. Tårar börjar rinna ur dina ögon osv. Tja, då är det definitivt en oaktsamhet inför om hon har samtycke eller inte. Om du då dessutom upplever dig ha blivit våldtagen så blir hennes oaktsamhet kring huruvida hon har ditt samtycke eller inte detsamma som: oaktsam våldtäkt.
Citera
2022-11-28, 14:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
I exemplet hittas cykeln i ditt garage. Du kan självklart inte bevisa motsatsen. Du kan då, som du säger, bara hålla käft när polisen frågar dig om detta.

En strategi som är populär bland yrkeskriminella. Den misstänkte vet nämligen mycket väl att han är skyldig. Polisen vet egentligen också det. Den misstänkte vet också att denne sannolikt kommer bli dömd. Det finns alltså ingen anledning att medverka i utredningen som med all tydlighet kommer visa att man är skyldig och göra straffet hårdare.

Om du däremot är oskyldig så lär du ju vilja övertyga polis och åklagare om att du ju fick låna cykeln. Exempelvis förklara hur och när på ett ungefär. Och att jag minsann sa att du fick låna cykeln om du lovade att hålla den inlåst. Vilket är precis vad du gjort. Etc.

Om man är misstänkt i ett mål, låt säga ett mordfall. Hur många har inställningen att de ej är skyldiga?
Och vem ligger det då på att bevisa att man visst är skyldig?
Senaste hårresande fallet jag läste om, kan inte länka då jag ej vet hur jag ska söka upp det.
Det var en av alla skjutningar vi haft, någon som skjutits ihjäl i Märsta tror jag det var.
Misstänkt gärningsman nekar naturligtvis. Det hela spelades in på film av en förbipasserande buss kamera. Kläder med den skjutnes blod på hittades hemma hos den misstänkte, krutstänk på kläderna från vapnet som användes vid skjutningen fanns på den misstänktes kläder. På tomhylsor som fanns på brottsplatsen fanns den misstänktes fingeravtryck. Blev dömd i en instans men friad senare då det inte kunde bevisas att det faktiskt var han som skjutit. Bevisbördan ligger helt på åklagaren.
Citera
2022-11-28, 14:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Finns ingen dom där en kvinna gjort sig skyldig till oaktsam våldtäkt mot en man. Så. Svårt för mig att svara på. Vad jag har gjort är att vända på rollerna. Och i de fall av oaktsam våldtäkt jag har läst om (FUP:ar och domar) så har det rört sig om situationer där det borde ha varit uppenbart för förövaren att offret inte vill. Men förövaren har varit oaktsam kring det hela och kört på ändå. Och det var det jag skrev om förut: om mannens kuk är slak och han vänder sig bort från kvinnan/trycker bort hennes ansikte från sig, när hon försöker suga av honom eller han ligger passiv och slak och drogad och full. Så borde hon fatta att hon inte har hans samtycke. Om hon då ändå ger sig på att suga på hans slaka kuk, så ja: solklart fall av oaktsam våldtäkt.

Blev det klarare nu?

Du har definitivt inte förstått oaktsamhetsrekvisitet.
Citera
2022-11-28, 14:23
Medlem
Citat:

Nej du gör inte saker klarare för mig. Hur motiverar du att hon har fog att tro att hon har samtycke i ovanstående situation?

Jag skriver om fall där folk dömts för oaktsam våldtäkt och applicerar det sedan på ditt fiktiva fall. Ett verkligt fall kring oaktsam våldtäkt handlar om en man som visste att hans ex inte ville ha sex med hans två kriminella polare. Dagen efter låter han dock sina två polare ha sex med henne, när hon är i ett utsatt läge av fylla och drogad. Han dömdes för oaktsam våldtäkt. I domen står det att han kanske hade fått för sig att hon ändrat sig och nu ville ha sex med hans två polare som hon dagen innan uttryckligen sagt att hon inte ville ha sex med. Enligt domen skulle han ändå ha inhämtat samtycke och se om hon hade ändrat sig. Vilket han inte gjorde. Vilket enligt domen var oaktsamt av honom. Och han dömdes därav för oaktsam våldtäkt. Ja, han hade också inledningsvis sex med henne, när hans två kriminella polare hade det med henne. De våldtog i övrigt henne därefter. Med en bilnyckel.

Vad jag gjorde var att ta det fallet och applicera på ditt exempel. Dvs.: kvinnan i det fiktiva exemplet vet om att hennes kille inte vill att hon suger av honom. Men hon gör det ändå. Kanske för att hon fått för sig att han plötsligt har ändrat sig. Men om hon inte inhämtar samtycke, så kan han anmäla henne för oaktsam våldtäkt och hon kan komma att bli dömd för detta om det finns bevis. Hon skulle helt enkelt ha inhämtat samtycke, precis som i det verkliga fallet jag beskrev här ovan.
Citera
2022-11-28, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Om båda är i hjälplöst tillstånd torde ingen av dem kunna våldta den andra.

Jodå. Att vara ”i ett hjälplöst tillstånd” är inte ansvarsbefriade. ”Jag var jättefull” är således inget argument för att man ska befriad. Sålunda kan en mycket berusad kvinna som ger en mycket berusad man oralsex, beroende på hur det presenteras, både anses som offer och förövare.
Citera
2022-11-28, 14:29
Medlem
Citat:
Skulle det också kunna bero på att män anmäler i betydligt lägre grad än vad kvinnor gör?

Ja, kanske. Det är därför det är viktigt att anmäla. Annars ser statistiken ut som den gör.
Cirka 4000 kvinnor anmäler våldtäkt/år. Och cirka 300 män anmäler våldtäkt/år. Den absoluta majoriteten av förövarna är män. Så. Den uppfattning jag får av dessa siffror är att kvinnor på gruppnivå tar mer hänsyn och är mer noga med om samtycke finns/inte finns. Medans vissa män inte är lika bra på detta som flertalet män är och absoluta majoriteten av kvinnor är.
Citera
2022-11-28, 14:36
Medlem
Citat:
Du har definitivt inte förstått oaktsamhetsrekvisitet.

Jodå, det har jag. I synnerhet efter att ha läst domar och FUP:ar kring detta brott. Du försöker dock finta mig med fiktiva fall, som jag sedan får göra om till de fall där det har varit fällande domar. Blir svårt. Men det är mer svårigheten kring att göra ett fiktivt fall av ett verkligt fall du ser. Inte huruvida jag förstår lagen eller inte. Jag förstår lagen mycket väl. Sluta finta mig med fiktiva fall, så kan vi börja diskutera lagen istället. Då blir det mycket klarare och tydligare för andra som läser tråden och inte förstår lagen. Ok?
Citera
2022-11-28, 14:38
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag skriver om fall där folk dömts för oaktsam våldtäkt och applicerar det sedan på ditt fiktiva fall. Ett verkligt fall kring oaktsam våldtäkt handlar om en man som visste att hans ex inte ville ha sex med hans två kriminella polare. Dagen efter låter han dock sina två polare ha sex med henne, när hon är i ett utsatt läge av fylla och drogad. Han dömdes för oaktsam våldtäkt. I domen står det att han kanske hade fått för sig att hon ändrat sig och nu ville ha sex med hans två polare som hon dagen innan uttryckligen sagt att hon inte ville ha sex med. Enligt domen skulle han ändå ha inhämtat samtycke och se om hon hade ändrat sig. Vilket han inte gjorde. Vilket enligt domen var oaktsamt av honom. Och han dömdes därav för oaktsam våldtäkt. Ja, han hade också inledningsvis sex med henne, när hans två kriminella polare hade det med henne. De våldtog i övrigt henne därefter. Med en bilnyckel.

Vad jag gjorde var att ta det fallet och applicera på ditt exempel. Dvs.: kvinnan i det fiktiva exemplet vet om att hennes kille inte vill att hon suger av honom. Men hon gör det ändå. Kanske för att hon fått för sig att han plötsligt har ändrat sig. Men om hon inte inhämtar samtycke, så kan han anmäla henne för oaktsam våldtäkt och hon kan komma att bli dömd för detta om det finns bevis. Hon skulle helt enkelt ha inhämtat samtycke, precis som i det verkliga fallet jag beskrev här ovan.

Så du menar att om jag stoppar in korven i en sovandes tjej så begår jag oaktsam våldtäkt? Var går då gränsen för våldtäkt?
Citera
2022-11-28, 14:39
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jodå, det har jag. I synnerhet efter att ha läst domar och FUP:ar kring detta brott. Du försöker dock finta mig med fiktiva fall, som jag sedan får göra om till de fall där det har varit fällande domar. Blir svårt. Men det är mer svårigheten kring att göra ett fiktivt fall av ett verkligt fall du ser. Inte huruvida jag förstår lagen eller inte. Jag förstår lagen mycket väl. Sluta finta mig med fiktiva fall, så kan vi börja diskutera lagen istället. Då blir det mycket klarare och tydligare för andra som läser tråden och inte förstår lagen. Ok?

Men hur har du kunnat inhämta något som helst samtycke från en sovande person? Förklara det för mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in