"Naturaliserad svensk släkt"? Vad är det för jävla gallamatias? Och varför är det relevant att hela tiden hänvisa till att de förut ägde en gård i Sörmland? Ni gör ju inte det längre era jävla fån?!
"Släktens historiska värdighet", jo man tackar ja.
Jesus! Skämskudde...Ångrar nästan att jag halkade in i den här tråden men det gick ju inte att sluta läsa...
Det vi beskådar är sorts tragikomisk sak som skämtats om sedan hedenhös. Oftast brukar det dock vara fruntimmer som har dragning åt sådana här ofrivilligt komiska upptåg. Det går t o m en rätt kul tv-serie om en viss Mrs Bucket...
Svensk officerskår är idel ädel arbetarklass och inget fel med det. Senast jag hade med kronan att göra var det m/59 och vita blixten som gällde så vet ej hur det är nu.
Hursomhelst verkar mannen sakna något...
Med tanke på flera avslöjanden de senaste åren om mytomaner som tagit sig fram i FM genom att utnyttja godtrogenheten och inkompetensen som verkar råda där så undrar man lite stilla om nån (säkerhetspolisen?) gått till botten med herr turkmans påstådda meriter?
På något vis måste han ha bevisat sig vara värdig titeln Generallöjtnant eller vad han nu påstår sig vara. Så han är säkert kompetent, bakgrunden är så klart lite besvärande. Men högmod är en förordnad egenskap inom militärväsendet, lite dumma i huvudet måste de vara för uppgiften. Namnet verkar vara baserat på äldre, eventuella adliga ådror. Och de flesta ser nog hellre någon försvenskad variant på deras andlighet än ett helsvenskt namn som de förmodligen inte anses förtjäna? Nu blir det jättetydligt för alla, samtidigt som de får sin kredd.
På något vis måste han ha bevisat sig vara värdig titeln Generallöjtnant eller vad han nu påstår sig vara. Så han är säkert kompetent, bakgrunden är så klart lite besvärande. Men högmod är en förordnad egenskap inom militärväsendet, lite dumma i huvudet måste de vara för uppgiften. Namnet verkar vara baserat på äldre, eventuella adliga ådror. Och de flesta ser nog hellre någon försvenskad variant på deras andlighet än ett helsvenskt namn som de förmodligen inte anses förtjäna? Nu blir det jättetydligt för alla, samtidigt som de får sin kredd.
Som sagt, det kan du knappast veta då flera personer har stigit i officersgraderna i FM på rena lögner.
Tycker många i denna tråd är lite väl hårda mot generallöjtnanten.
Nä, inte alls. Är man ute med håven får man nog också acceptera att nån lägger nåt i den.
Jag roade mig med att läsa diskussionssidan på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussionennis_Gyllensporre
Enligt den ska han försökt fluffa till sin märkvärdighet genom att också ta upp alla som nämnt honom i sin referenslistan. Titta i valfri fackbok eller akademisk uppsats och du hittar vanligen flera sidor med källhänvisningar och referenser. Det kan ha en viss betydelse i en strikt akademisk bedömning om en avhandlings betydelse gentemot en annan i hur den refereras. Men jag har sällan stött på någon som varit så uppfylld av sin egen betydelse och haft så svårt att tygla den driften.
En annan favorit är den 'naturaliserade adelsfamiljens' hemsida, som nu står på brodern - men givetvis har en egen avdelning för de turkiska påfågeln "Jag får ofta frågor om min bror..."
Spännande människa, uppenbarligen har man någon typ av diagnos om man är så pass fåfäng och spenderar sin fritid med att behandla Wikipedia som om det vore LinkedIn.
Det hade nog behövts en rejäl granskning av hans påstådda meriter, får Arnstad-vibbar.
Roligast var nog ändå att kolla på Wikipedia-artikeln och se alla redigeringar som gjorts av ett fåtal personer under flera års tid. Underförstått att majoriteten tillhör den adliga Öztürkmen-släkten.
Gyllensporre
Antaget av bröderna, överstelöjtnanten
Dennis Gyllensporre, Stockholm, SHFmedlemmen och civilekonomen Niklas
Gyllensporre, Hammartorps slott, och
Mattias Gyllensporre, Stockholm, 2001.
Sköld: I fält av guld, belagt med en blå ginstam, en
sporre med klingan ställd i ginstammen och av motsatta
tinkturer, samt med en röd rem med blått spänne.
Blått hjälmtäcke fodrat med guld. Hjälmprydnad:
Ett upp-stigande blått lejon
med röd beväring hållande en
blå sporre med klinga av guld
och röd rem med blått spänne.
Valspråk: Calcar vita est
(’Livet är sporren’).
Teckning: Magnus
Bäckmark.
Bytt från mallen {{Faktaruta militärperson}} till mallen {{Adlig}}, ökat texten i faktarutan
Söker man på denna Dan Koehl så stöter man på ännu en fåfäng kuf med x antal diagnoser som sitter och redigerar sin egna Wikipedia-artikel när han inte mockar elefantbajs. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Koehl
Men det är en annan historia.
Släktens äldste kände stamfader är brigadgeneralen Yusuf Pascha, f 1832, d 1901, g m Vehibe f 1842, d 1900. De var bosatta i Konstantinopel i nuvarande Turkiet.
Min farfars farfar var bosatt i staden Manastir i Makedonien (nuvarande staden Bitola). Där föddes min farfars far och tillbringade sina uppväxtår. Han flyttade senare till Konstantinopel under den ottomanska eran.
Alltså har släktens närvaro i Konstantinopel minskat med en generation. Detta kan såklart bero på att Gyllensporrarna har gjort släktforskning sedan år 2003 och funnit att de misstog sig angående när släkten flyttade från Makedonien till Turkiet. Men med tanke på tidigare lögner och revisioner så undrar man ju om inte detta bara är det senaste försöket att dribbla bort bollen.
Orsakerna till detta kommer att tystas ner var så säkra!
Vilket nu än uppdraget var så luktar det Hamilton, eller är det äventyraren i honom som agerat privat?
Södra libanon är inget ställe man åker till på semester, utan de som har tillträde är diplomater eller medverkande inom FN-styrkan UNIFIL - men har han uppdrag där vore det inte hemligt. Hezbollah vet vilka höjdarna där är så nåt missförstånd vore svårt att hävda. "började filma", låter inte förenligt med något medlaruppdrag eller var han egentligen gjorde där, lite klantigt i såfall.
Orsakerna till detta kommer att tystas ner var så säkra!
Vilket nu än uppdraget var så luktar det Hamilton, eller är det äventyraren i honom som agerat privat?
Södra libanon är inget ställe man åker till på semester, utan de som har tillträde är diplomater eller medverkande inom FN-styrkan UNIFIL - men har han uppdrag där vore det inte hemligt. Hezbollah vet vilka höjdarna där är så nåt missförstånd vore svårt att hävda. "började filma", låter inte förenligt med något medlaruppdrag eller var han egentligen gjorde där, lite klantigt i såfall.
Artikeln är låst nu men har för mig att han var där i egenskap av forskare, dvs nått för Försvarshögskolan. Så han håller väl på med nått projekt.
Hur kan en individ som ej är helsvensk,
som bytt till ett svenskt adelsnamn bli general????
En individ med en sådan personlighets typ skall ej få befinna sig
i den svenska försvarsmakten. Stinker sociopat och globalistlakej lång väg.
Potentiellt tudelad lojalitet och vilseledande beteende, är inte acceptabelt i en officersposition.