2020-07-22, 13:46
Medlem
Voffsingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Hur i helvete är det möjligt att vara docent i statsvetenskap (alltså 3 år statsvetenskap, 1-2 år master, flera år doktorand), civilingenjör (5 år), examen i företagsekonomi (3-4 år) + MBA (1 år) och sedan på det doktor i governance and policy med allt vad det innebär?

Han var 23 bast när han gick in i försvarsmakten och påbörjade sin karriär (vilket vi får anta var på heltid) så hur i helvete har han lyckats läsa allt det där? Hans akademiska meriter bara måste vara en bluff.

Ja, det var ungefär det jag var ute efter - men inte orkade räkna efter.

Jag tror han curlats fram. En till mig närstående person har fått en doktorsexamen via sitt arbete - utan någon större insats av ansträngning. Det finns alltså andra vägar att gå. För att ta examen i ett annat ämne kan du inte tillgodoräkna dig poäng från andra ämnen hur som helst. Det här kan helt enkelt inte stämma. Han är och förblir en turkisk påfågel.
Citera
2020-11-22, 02:35
Moderator
T-80Us avatar
Denna förbannade tråd. Varje gång man tror att något faktiskt är på väg att bättras i FM, så dyker den här tråden upp och tar ner en på jorden igen. Outsägligt pinsamt. Outsägligt låg klass.
Citera
2020-11-22, 16:03
Medlem
Tycker många i denna tråd är lite väl hårda mot generallöjtnanten.

Blir man befälhavarare för FN:s internationella styrkor i Mali och generallöjtnant i FM är man kompetent, så är det. Givetvis ambitiös och de genomgångna utbildningarna visar på att han har haft ett högt satt mål. Internationella utbildningar är närmast ett krav för att bli general.

Hemsidan kan tyckas konstig, särskilt om man är ung, men han som driver sidan är 55 år gammal och den här typen av sida var mycket vanlig på 90-talet. Att spela biljard med sina bröder varje jul är väl en trevlig tradition? Om de vill göra det i högtidsdräkt – varför inte?

Att namnbytet var olyckligt och pinsamt kan jag hålla med om. Förstår att de velat ha ett mer svenskklingande namn men de borde valt ett mindre iögonfallande. Har hört och sett värre val av namn dock.
Citera
2020-11-23, 02:19
Medlem
Hoppas Deniz/Dennis Hakan/Håkan läser denna tråd eller att nån påminner honom om att han tjänar fel land.
Han kommer aldrig att bli accepterad bara för att han är halvturk hur mycket han än kämpar.
Lite sent att lära sig turkiska och turkar har gott om duktiga erfarna officerare så där duger han inte heller.
Kanske bara skita i Sverige och ta ett jobb på ett internationellt företag som tävlar med svenska intressen. Bara för att ge igen lite.

Och har bestämt mig , min son skall inte till Försvarsutbildarnas ungdomsverksamhets kurser.

Får kolla upp om TSK har liknande ungdomskurser i Turkiet.
Citera
2020-11-23, 04:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testaros
Hoppas Deniz/Dennis Hakan/Håkan läser denna tråd eller att nån påminner honom om att han tjänar fel land.
Han kommer aldrig att bli accepterad bara för att han är halvturk hur mycket han än kämpar.
Lite sent att lära sig turkiska och turkar har gott om duktiga erfarna officerare så där duger han inte heller.
Kanske bara skita i Sverige och ta ett jobb på ett internationellt företag som tävlar med svenska intressen. Bara för att ge igen lite.

Och har bestämt mig , min son skall inte till Försvarsutbildarnas ungdomsverksamhets kurser.

Får kolla upp om TSK har liknande ungdomskurser i Turkiet.

Om han inte hade låtsats vara svensk adelsman, och försökt lajva brittisk adel på 1920-talet, så hade han nog inte utsatts för vad han utsätts för här. Det är ju DÄR problemet ligger. Där, och i hans underliga meriter.

En helt vanlig officer med turkisk/muslimsk bakgrund är ju något av det bästa man kan vara i FM idag om man vill ta sig framåt. Det finns ju ingenting som slår så högt som representanter för det mångkulturella fantasisamhället, som dessutom är så rumsrena att man kan ha dem i möblerade lokaler.
Citera
2020-11-23, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolusXII
Jag hoppas för guds skull att herr ”Gyllensporre” inte är seriös med det här? Riktig överklass skrattar ju arslet av sig åt sådan här fake-adel. Någon form av bekräftelsesökande loser som tror att man kan köpa sig till status. Det är bara att lägga ner tramset. Han är inte adlig för fem öre.

Tänkte just detsamma

Vad fasiken är det här för clown liksom
Allt skriker verkligen turk/babbe-mentalitet, ännu ett bevis på att sånt inte kan avlas bort ur generna

Bara pinsamt, och hur de aldrig fattar hur de bara gör bort sig, de inbillar ju ingen liksom

'Efendi' är standard att titulera äldre herrar eller främmande män, män av lite högre klass etc, typ som att 'Nia' någon. Även pascha var vanligt, eftersom det både togs frikostigt av folk som ville anse sig lite förmer (klanens överhuvud i turkbyn liksomwow ), och, att man även kunde få 'titeln' ironiskt av andra, just för att man betedde sig som om man trodde sig vara något, typ. Lite som denna kattguldstjusiga story

Babbar kommer alltid att babba sig
Citera
2020-11-23, 11:59
Medlem
TrotylHasses avatar
Brukar inte sånt här beteende ge fullt utslag på varningsradarn vid en bakgrundscheck? Alltså att människan är extremt fåfäng och har behov av att vara märkvärdig. Storspionen Stig Wennerström hade liknande karaktärsdrag och detta spelade ryssarna för fullt på.

Har inte Arne Weinz i sin bok, "Perfekt storm", en karaktär som är baserad på just Dennis Öztürkmen?
Citera
2020-11-23, 14:58
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da
Tycker många i denna tråd är lite väl hårda mot generallöjtnanten.

Blir man befälhavarare för FN:s internationella styrkor i Mali och generallöjtnant i FM är man kompetent, så är det. Givetvis ambitiös och de genomgångna utbildningarna visar på att han har haft ett högt satt mål. Internationella utbildningar är närmast ett krav för att bli general.

Hemsidan kan tyckas konstig, särskilt om man är ung, men han som driver sidan är 55 år gammal och den här typen av sida var mycket vanlig på 90-talet. Att spela biljard med sina bröder varje jul är väl en trevlig tradition? Om de vill göra det i högtidsdräkt – varför inte?

Att namnbytet var olyckligt och pinsamt kan jag hålla med om. Förstår att de velat ha ett mer svenskklingande namn men de borde valt ett mindre iögonfallande. Har hört och sett värre val av namn dock.

Försökte skriva något mer ingående men pallar inte, nöjer mig bara med: Haha. Lol.
Citera
2020-11-23, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotylHasse
Brukar inte sånt här beteende ge fullt utslag på varningsradarn vid en bakgrundscheck? Alltså att människan är extremt fåfäng och har behov av att vara märkvärdig. Storspionen Stig Wennerström hade liknande karaktärsdrag och detta spelade ryssarna för fullt på.

Har inte Arne Weinz i sin bok, "Perfekt storm", en karaktär som är baserad på just Dennis Öztürkmen?
NB: min fetning ovan.

Jovisst. Ett smakprov ur romanen:
Citat:
I ett reportage i försvarsmaktens tidning "Forum" läste de att Sveriges ÖB, Daniel Gyllenstierna, under sin semester i Torekov varje morgon tog en liten promenad ned till badbryggan vid halvsextiden. Det var användbar information. Gyllenstierna stoltserade själv på bild; nybadad med blött hår, brett leende och iförd en luggsliten morgonrock av smutsgrå frotté med löst hängande trådar, och badskor av blå plast.
Bland den ekonomiska eliten, som tog sina morgondopp vid badbryggan, var det högsta status att anlända i en sliten gammal badrock, vilket antydde gamla anor i Torekov, gott självförtroende och en, åtminstone under semestern, allmänt avspänd attityd till den materiella sidan av världen. Gyllenstierna hade haft turen att hitta den gamla paltan i en garderob när han köpte huset sjutton år tidigare. Nu var den i så dåligt skick att han knappt vågade tvätta den värdefulla klenoden längre.
Citera
2020-11-23, 21:08
Medlem
TrotylHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
NB: min fetning ovan.

Jovisst. Ett smakprov ur romanen:

Tack. Var tvungen och kolla i mitt ex av boken nu. Var ett tag sen jag läste den. Det finns även en överstelöjtnant Alfred Baksi, med rötter i Kurdistan, som kanske också baseras på en verklig figur. Men givetvis är det Dennis Gyllensporre som är Gyllenstierna.

"Och du själv då, Gyllenstierna, eller ska jag kalla dig för ditt riktiga namn, Öztürk - tror du inte vi vet det? På vems sida står du egentligen?"

Citera
2020-11-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotRendered
Dock att bry sig för mycket om etikett är småborgerligt. Det är kännetecknar adel att medvetet kunna bryta mot etiketten (när situationen tillåter det, självklart). Medvetet bryta mot etiketten dock. Således måste man kunna etiketten först. Såvida omständigheterna inte är alltför för formella kan du ge dig fan på att även kungligheter kan ta av sig kavajen om det är 50 grader varmt.

Däremot är det nästan lika fel att vara överklädd som underklädd. Att vissa upp sig på samma sätt som "herr" Gyllensporre gör under något så avslappnat som en biljardkväll är ett ganska klart kännetecken på en wannabe. En av grundstommarna i god uppfostran - som går före enkla etikettsregler - är att man inte ska få andra att känna sig obekväma. Vete fan hur väl han lyckas med det

Absolut, men nu handlade det också om militärt uniforms-reglemente, och inte enbart etikett.
Citera
2020-11-24, 09:58
Avstängd
Med tanke på flera avslöjanden de senaste åren om mytomaner som tagit sig fram i FM genom att utnyttja godtrogenheten och inkompetensen som verkar råda där så undrar man lite stilla om nån (säkerhetspolisen?) gått till botten med herr turkmans påstådda meriter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in