2022-11-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lappsjukan
Jag äter tabletter men har inte fått någon effekt ännu.

Jag drog min kran till kallaste möjliga. Det var 14-15 grader. Den mest hänvisade studien hade just 15 grader som temperatur för att uppnå de stora hormonella effekterna. Bl.a. dopamin ökade extremt mycket. Men då låg de i badet i en timme. Enligt en graf i studien så hade man fått en ganska stor och märkbar effekt efter 20 minuter dock. Men att bara ligga i några minuter har nog inte samma effekt på hormonerna.
Du måste göra det regelbundet för att få en mer varaktig effekt.
Hjärnan förändras som exempel av regelbunden träning och bra kost.

Bra rutiner är väldigt viktigt för det psykiska måendet.

Regelbunden träning har samma effekt som antidepressiva, hjärnan fixar det naturligt istället för kemiskt som många gånger har negativa bieffekter.
Citera
2022-11-26, 19:29
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Någon som badar tillräckligt kallt och länge som har känt av att tiden går mycket fortare den kommande timmen eller så när du kliver upp från badet? Har märkt av detta två gånger när jag spelat musik, sittandes i badet, sen spelat upp samma musik strax efter badet.
Citera
2022-11-28, 02:13
Medlem
Kanske står någonstans i tråden men orkar inte läsa igenom hela. Någon som har några bra tips på hur man kan lösa kallbad bra i lägenhet? Har inget badkar hemma så funderar på att köpa en badtunna som denna https://www.jollyroom.se/fritid-hobb...-badbalja-svar eller liknande. Hur löser jag så att det blir tillräckligt kallt? Is från butiken, massa flaskor i frysen som jag återanvänder eller ismaskin?

Också funderat på köpa en frysbox och göra vattentät men kanske blir för omständligt för lägenhet?
Citera
2022-12-08, 23:44
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesus1231
Kanske står någonstans i tråden men orkar inte läsa igenom hela. Någon som har några bra tips på hur man kan lösa kallbad bra i lägenhet? Har inget badkar hemma så funderar på att köpa en badtunna som denna https://www.jollyroom.se/fritid-hobb...-badbalja-svar eller liknande. Hur löser jag så att det blir tillräckligt kallt? Is från butiken, massa flaskor i frysen som jag återanvänder eller ismaskin?

Också funderat på köpa en frysbox och göra vattentät men kanske blir för omständligt för lägenhet?
Badtunna på verandan eller balkongen. Is sköter naturen om vintertid.
Lägger i salt fryser mindre, lägger äver en plastdunk. Men det räcker inte när minusgraderna forschsar. Då bör det lätt bottenfryst.
Min lösning akvarievärmare för 160 kronor. Nu minus 8 grader men bara en tunn ishinks. Som sätter piff på doppet.
Citera
2022-12-12, 17:38
Medlem
Blir kalldusch varje morgon med start imorgon nu! Minst 3 minuter dusch och kallt från start.
Citera
2022-12-12, 18:55
Medlem
Jofs avatar
Det svämmar över av isbad inlägg på facebook, men här är det i närmaste dött.
Inget för flashare?
Citera
2023-01-07, 22:23
Medlem
Är det fusk/försvinner det postiva om man tar en bastu med kallbadet?
Citera
2023-01-08, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Är det fusk/försvinner det postiva om man tar en bastu med kallbadet?

Nejdå. Det är ju bara inbillning med kallad från första början.
Citera
2023-01-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nejdå. Det är ju bara inbillning med kallad från första början.
Inbillning av vad?
Citera
2023-01-12, 17:03
Medlem
Jofs avatar
Märkligt. Nästan inaktivitet här.
Facebook svämmar över av inlägg om detta. Mest från lyckliga damer 😀.

Jag tar mig ett isdopp varje dag!
Blir pigg av det. En dag utan dopp är en flopp.

Mest män här. Förklaringen till inaktiviteten?
Citera
2023-01-12, 17:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Badtunna på verandan eller balkongen. Is sköter naturen om vintertid.
Lägger i salt fryser mindre, lägger äver en plastdunk. Men det räcker inte när minusgraderna forschsar. Då bör det lätt bottenfryst.
Min lösning akvarievärmare för 160 kronor. Nu minus 8 grader men bara en tunn ishinks. Som sätter piff på doppet.

Luftpump är effektiv vid kortare köldknäppar o billigare än värmare.

Folk kör så med betesmörrsumpar på vintern bara men även sommar för syresättning

Kan du köra värmaren också om det blir veckor med minus 20
Citera
2023-01-12, 17:42
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Luftpump är effektiv vid kortare köldknäppar o billigare än värmare.

Folk kör så med betesmörrsumpar på vintern bara men även sommar för syresättning

Kan du köra värmaren också om det blir veckor med minus 20
Luftpump låter bra.
Har nu en sk dammvärmare.
Men inte varit mindre än 9 minusgrader hos mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in