2022-11-27, 19:02
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stompalong
Gå med i styrelsen och driv ärendet själv. En BRF är ett företag man driver ihop. Vore sjukt korkat av dig att ge styrelsen ännu mer på halsen än att bara gå med eller hjälpa dom att sätta igång ett ärende och få personen att tvingas sälja.

Citat:
Hur många lägenheter i föreningen är ni? Blir provocera av att ditt go-to är att fucka med styrelsen istället för att hjälpa dem eller gå med själv.

This!

Styrelsen består av privatpersoner som ideellt sköter driften av fastigheten du bor i.

Om du vill ha förändring kan du väl engagera dig lite i föreningen själv istället?

Det kommer sannolikt ge dig bättre utdelning än att driva något fjantigt krig mot styrelsen.
Citera
2022-11-27, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
De har inte godkänt någon uthyrning och det har styrelsen själva sagt. När jag satt i styrelsen innan i samma veva som nye ägaren tillträdde så godkändes inte heller då någon andrahandsuthyrning.
Ganska dumt gjort med tanke på att BRFer nu för tiden i princip inte kan neka andrahandsuthyrning så länge man ansöker och anger ett giltigt skäl. Men då är du ju i en förmånlig position, bara att ta upp ärendet på nästa möte och driva processen.
Citera
2022-11-27, 19:14
Medlem
Citat:
Tja,
Någon som vet hur det går till hos arrendenämnden?
Har en "familj" som flyttat in i lägenheten över oss sen 5 år tillbaks.
De har en unge som springer dagarna i ända, skriker, gråter, bankar, mm.
De som bor där äger inte lägenheten utan denna hyrs ut i andrahand.
Mannen som äger den är skriven på en annan stad än vår, 25 mil härifrån.
Han har aldrig bott här och jag har bara sett honom två gånger och det i samband med att styrelsen ringt honom för att förklara klagomålen som kommit mot honom om störningar.

Mina frågor rör bla att styrelsen är medvetna om att bostadsinnehavaren bryter mot stadgarna och de gör inget åt detta trots påpekande.

Hyra ut i andrahand kräver godkännande från styrelsen.
De bryter mot ordningsreglerna.
Tidigare stod ägaren skriven på lägenheten ovan oss men sen en kort tid tillbaks så har han tagit bort det. Uppenbarligen för att den nya lagen om folkbokföringsbrott inträtt.

Styrelsen är grovt passiva och veklösa i att värna om stadgarna och vårt mående.
Vi är 5 lägenheter som störs varav jag och en till störs mest.

Vad händer om man anmäler styrelsen till hyres-och arrendenämnden?
Hur går en tvist till där?
Företräder man sig själv eller krävs en advokat?

I hyrsenämnden kan man avhandla tvister mellan hyresgäster och hyresvärdar. I ditt fall är hyresgästen den som hyr lägenheten ovanför Dig och Hyresvärden är bostadsrättsinnehavaren. Varken Du eller Bostadsrättsföreningen är part i en sådan förhandling.

Det är något rörigt och jag bedömer att Du behöver veta lite mer om sakförhållanden. Börja med att studera denna lagen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/bostadsrattslag-1991614_sfs-1991-614

Sedan är det väl bara att ta upp en lugn och saklig diskussion med styrelsen. Det är också bra att studera stadgarna noga. En skriftlig, väl strukturerad fråga till styrelsen om vad de anser är nästa steg. Fungerar inte det så får du ta det på nästa årsmöte. Prata gärna med föreningens revisorer om det förekommer tydliga brott mot stadgarna kan de ju överväga att inte förorda ansvarsfrihet.

Jag vet inte om man som enskild medlem kan få råd och hjälp, men det går ju att kontakta https://www.bostadsratterna.se/ - om det nu inte är HSB eller Riksbyggen.
Citera
2022-11-27, 19:57
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Hur många lägenheter i föreningen är ni? Blir provocera av att ditt go-to är att fucka med styrelsen istället för att hjälpa dem eller gå med själv.

Var med i styrelsen men lämnade eftersom den innehas av fossiler som a lönar sig själva.
En styrelsemedlem bar lön för att gå runt fastigheten på 50 lägenheter och plocka upp sopor utanför portarna (vilket alla gör när dem ser skräpet ändå). Detta beslut kom genom en jäv situation då 3 av 5 i styrelsen närvarade varav han var en av de två.
Dvs styrelsemajoritet saknas och minst 60% av styrelsen ska närvara vid beslut vill jag minnas.

Jag jobbar 12h varje dag och behöver få vila och sömn. Därtill är sambon sjuk och hör ungen stampa där hon ligger liggandes.
Denna somaliska familj har ingen hänsyn alls till andra och ägaren av bostaden bedriver hotell av det hela.

Min frustration är att styrelsen är duktiga på att justera hyror, parkeringsavgifter och jaga medlemmar som "råkat" kasta en plastkort på mjölkpaketet tillsammans i kärlet för kartong men att ta tag i olovlig andrahandsuthyrning och störning så är de helt lama till.
Citera
2022-11-27, 21:29
Medlem
Att barnet låter kommer det inte göras något åt, det är väldigt hög tolerans på det och jag vet endast om enstaka fall där barnet haft psykiska problem och slängt saker i bostaden mitt i natten varje natt för att det skulle bli en tvångsförsäljning.

Däremot att han hyr ut i andra hand är ju något som det kan bli tvångsförsäljning för, grejen är att han kommer få en varning om misstanke att han hyr ut olovligt och då ändrar han bara sin adress tillbaka dit.

Behövs oftast vittnen och bildbevis på att han lagt ut annonser om uthyrning på blocket, airbnb m.m för att man ska lyckas få till en tvångsförsäljning.
Citera
2022-11-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
I hyrsenämnden kan man avhandla tvister mellan hyresgäster och hyresvärdar. I ditt fall är hyresgästen den som hyr lägenheten ovanför Dig och Hyresvärden är bostadsrättsinnehavaren. Varken Du eller Bostadsrättsföreningen är part i en sådan förhandling.

Det är något rörigt och jag bedömer att Du behöver veta lite mer om sakförhållanden. Börja med att studera denna lagen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/bostadsrattslag-1991614_sfs-1991-614

Sedan är det väl bara att ta upp en lugn och saklig diskussion med styrelsen. Det är också bra att studera stadgarna noga. En skriftlig, väl strukturerad fråga till styrelsen om vad de anser är nästa steg. Fungerar inte det så får du ta det på nästa årsmöte. Prata gärna med föreningens revisorer om det förekommer tydliga brott mot stadgarna kan de ju överväga att inte förorda ansvarsfrihet.

Jag vet inte om man som enskild medlem kan få råd och hjälp, men det går ju att kontakta https://www.bostadsratterna.se/ - om det nu inte är HSB eller Riksbyggen.

Själva tillståndet och tvisten blir väl mellan bostadsrättsföreningen och ägaren?

För att få hyra ut i andra hand så måste ägaren få tillstånd från föreningen.

Vägrar föreningen att ge tillstånd så kan ägaren gå till hyresnämnden och hyresnämnden kan då ge tillstånd att hyra ut i andra hand - dessa tillstånd kan dock vara förenade med villkor och begränsas alltid tidsmässigt.

Citat:
10 § En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till någon annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. Detta gäller även i de fall som avses i 6 § andra stycket.

Samtycke behövs dock inte
1. om en bostadsrätt har förvärvats vid exekutiv försäljning eller tvångsförsäljning enligt 8 kap. av en juridisk person som hade panträtt i bostadsrätten och som inte har antagits till medlem i föreningen, eller
2. om lägenheten är avsedd för permanentboende och bostadsrätten till lägenheten innehas av en kommun eller en region.

Styrelsen ska genast underrättas om en upplåtelse enligt andra stycket. Lag (2019:873).

11 § Vägrar styrelsen att ge sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse får bostadsrättshavaren ändå upplåta sin lägenhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tillstånd ska lämnas, om bostadsrättshavaren har skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet ska begränsas till viss tid.

I fråga om en bostadslägenhet som innehas av en juridisk person krävs det för tillstånd endast att föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet kan begränsas till viss tid.

Ett tillstånd till andrahandsupplåtelse kan förenas med villkor. Lag (2014:319).
Citera
2022-11-27, 21:36
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Var med i styrelsen men lämnade eftersom den innehas av fossiler som a lönar sig själva.
En styrelsemedlem bar lön för att gå runt fastigheten på 50 lägenheter och plocka upp sopor utanför portarna (vilket alla gör när dem ser skräpet ändå). Detta beslut kom genom en jäv situation då 3 av 5 i styrelsen närvarade varav han var en av de två.
Dvs styrelsemajoritet saknas och minst 60% av styrelsen ska närvara vid beslut vill jag minnas.

Jag jobbar 12h varje dag och behöver få vila och sömn. Därtill är sambon sjuk och hör ungen stampa där hon ligger liggandes.
Denna somaliska familj har ingen hänsyn alls till andra och ägaren av bostaden bedriver hotell av det hela.

Min frustration är att styrelsen är duktiga på att justera hyror, parkeringsavgifter och jaga medlemmar som "råkat" kasta en plastkort på mjölkpaketet tillsammans i kärlet för kartong men att ta tag i olovlig andrahandsuthyrning och störning så är de helt lama till.

En BRF har den styrelse som medlemmarna har valt. Kanske dags för att få in lite nytt blod.
Angående klagomålet på grannarna så kan du skicka en ett skriftligt klagomål. Då måste de ta upp det på nästkommande styrelsemöte, vilket ska protokollföras.
Tyvärr är protokollet inte offentligt så du kan inte begära ut det, förutom om det handlar om årsstämman för då har du rätt att läsa det senast 3 veckor efter mötet
Citera
2022-11-27, 23:02
Medlem
Peripheryys avatar
Märkligt att han hyrt ut i andrahand så länge.. oftast brukar det ju stå i stadgarna att man ska ha lägenheten med syftet att bo där och ingen annanstans.

Hade alla gjort på det viset så hade den föreningen gått åt helvete. Det blir ju som ren spekulation och inte en förening som verkar för att hålla nere månadsavgiften.
Senast redigerad av Peripheryy 2022-11-27 kl. 23:07.
Citera
2022-11-27, 23:15
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandyhell
Varför är du inte med i styrelsen? Är du en av alla oengagerade latmaskar som bara vill bo år efter år i en brf utan att själv vara med i driften av den?
Läs tråden. Du är den sjunde som frågar.

TS var med i styrelsen tidigare när familjen flyttade in. Den styrelsen godkände inte någon andrahandsuthyrning.
Citera
2022-11-28, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Själva tillståndet och tvisten blir väl mellan bostadsrättsföreningen och ägaren?

För att få hyra ut i andra hand så måste ägaren få tillstånd från föreningen.

Vägrar föreningen att ge tillstånd så kan ägaren gå till hyresnämnden och hyresnämnden kan då ge tillstånd att hyra ut i andra hand - dessa tillstånd kan dock vara förenade med villkor och begränsas alltid tidsmässigt.

Har hyresnämnde rätt att besluta om interna angelägenheter i en Bostadsrättsförening?
Citera
2022-11-28, 02:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Har hyresnämnde rätt att besluta om interna angelägenheter i en Bostadsrättsförening?
Om du med "interna angelägenheter" menar tillstånd att hyra ut i andra hand, så ja, det har den.
Citera
2022-11-28, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Om du med "interna angelägenheter" menar tillstånd att hyra ut i andra hand, så ja, det har den.

Förvånande - nytt för mig! Men TS kan inte delta i en sådan process om han inte representerar Bostadsrättsföreningen!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in