2022-11-27, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det finns säkert en hel del pengar man kan tjäna på svarta marknaden av Rubel. Så länge Ryska staten håller uppe växelkursen med oljerförsäljning och att oljebolagen tvingas växla in dollar mot rubel så kan man nog tjäna en hel del.

Men jag undra om det är möjligt att gå in på ett växlingskontor med en bunt rubelsedlar och växla till dollar i Sverige. Tror inte ens dom skulle ta emot Rubel.

Haha, nä, det funkar ju naturligtvis inte. Det finns ju ingen med klar skalle som ens vill se skiten. Rubeln är numera asiens pesetas.
Citera
2022-11-27, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nej, men dessa sanktioner på skruv har inneburit i att i en jätteilten by i en ganska avlägsen trakt har en liten rysk gubbe köpt en jätteliten skruvtillverkningsmaskin (för stora sådana är jättedyra så jag undra om sådana ens finns i Sverige som så mycket annat) och hans affärer går jättebra. Han sa att marknaden nu kunde svälja hur mycket skruv som helst i Ryssland. Men han insåg samtidigt att han nog hade tusen bröder i landet som gjort samma sak men marknaden nu räckte för alla.

Det var du som satte asgarv på påståendet att inte kunde gynna ryska småföretagaare. Jag tycker det här exemplet var rent övertydligt. Jag vet inte vad en skruvmaskin från Kina kostar men för en ryss är det säkert mycket... att köpa en stor maskin var inte att drömma om men sådana hade säkerligen de tidigare exportörerna till Ryssland.

Sanktioner har ju alltid den fördelen för den som drabbas av sådana att det kan gynna att man i stället startar egen tillverkning. Importrestriktioner införs ju för att själva få just dessa förmåner och precis sådana gjorde Ryssland med mycket bra resultat för c:a 10 år sedan.

Samma med avancerad elektronik skulle jag vilja tillägga. Där kan också hot om och införda sanktioner inneburit att ryssland kanske just nu kommit mycket längre än väst vet. Ryssland har ju faktiskt rent strategiskt och för ganska länge sedan förberett sig och sin militärmakt på att bli oavhängiga av USA-teknologi.

Tänk om Sverige skulle få sanktioner från USA - du har tänkt det var en total omöjlighet men det har nog inte ryssar gjort. Det vore ju en fruktansvärd och total katastrof för Sverige och det tror jag du är beredd att hålla med om om du tänker efter.

Men hö hö... du ger mig inte känslan att du vill tänka precis. Eller hur?

Du är ju dum på riktigt om du tror att ryssarna kan komma att kunna konkurrera med väst (inkl. Taiwan) när det gäller avancerad elektronik.

När inte ens Kineserna lyckades, trots att de verkligen gick all-in för ett tiotal år sedan.

Just exemplet om avancerad teknik bekräftar att du är fullkomligt tappad, fullständigt sinnesslö, som inte ens orkar ta reda på fundamental fakta om hur det går till att tillverka halvledare, kretsar, processorer etc.

Dream on, dumfitta, men det blir ju inte mer sant bara för att du skriver om det.

Du kanske har en länk till gubben? Vad tillverkade han? Plåtskruv? M3, M4, M5? Ännu större?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Ja det har jag, här har du information om hur många som flydde till ryssland efter att ukraina kuppades av nazister
https://truthout.org/video/why-have-so-many-ukrainians-fled-to-russia/

det har flytt ett par miljoner från områden som ryssland invarderade 2014, många är fortfarande på flykt.

finns ju en wikisida om det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Humanitarian_situation_during_the_war_in_Donbas

Citat:
Vi får ju aldrig veta sådant här men det vanliga har varit att folk flyr från ukraina in tilll ryssland

uhm, det skrevs artiklar och ledare om det med jämna mellanrum i MSM. du kan hitta dem med hjälp av google om du söker.
Citera
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ex. så får Wagner betalt för kvadratkilometer som de tar över. Det betyder att de försöker ta över så stora områden som möjligt som är så lätta som möjligt att ta över vilket generellt är områden som saknar militärstrategisk betydelse, ex. stora åkermarker utan vägförbindelser som inte kan hållas enkelt av ryska soldater när ukrainarna gör kontraoffensiver.

Det där kan ju knappat stämma. Hade det gjort det skulle inte Wagner ha lagt månader på att stå och stånga emot det väl befästa Bakhmut/Artemovsk.
Citera
2022-11-27, 22:43
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ett otroligt amatörmässigt resonemang. Jämför Rubeln med USD, där USA övergav guldmyntfoten redan år 1971, och som har en enorm statsskuld, och vars ekonomi till mycket stor del består av immateriella värden (varumärken etc.). Vad tror du skulle hända om amerikanerna och USA:s långivare skulle kräva säkerheter eller inlösen i guld, istället för papperslappar i form av IOU:s? En amerikansk skuldsedel används som om den vore guld. Det är fortfarande papper. Amerikanska banker skapar pengar ur tomma intet med en knapptryckning, med abstrakta immateriella värden och (före detta) amerikansk militär dominans som säkerhet.

Ryssland har enorma materiella värden i form av naturtillgångar (en tredjedel av världens totala), inte bara i guld, utan även i gas, olja, spannmål, samt andra basmetaller. Ryssland är alltså självförsörjande avseende föda och energi, men västvärlden är det inte. Lägg till detta att Ryssland har en låg statsskuld jämfört med USA, som vilket tidigare nämnts, har en enorm statsskuld.
Jag är jätteosäker på om du är mer akademiker eller om det är fyllo men jag får- i denna stund, ändå anta att du förstår något om hur pengar, valutor och internationell samverkan fungerar utanför den vanliga hushållskassan eller inom rörelsen för den lokala pizzerian...

Jag berättade tidigare att statens pengar (vilket är detsamma som statens aktier) ges värde med hänsyn taget till, bland annat, förtroende för sagda stat- USA som du här ovan nämner håller ett jättestort förtroende och det förtroendet kommer sig ur en himla massa orsaker- bland annat deras internationella åtaganden sedan ett halvt sekel tillbaka. Där är krigsinsatser en ringa del till de mer omfattande omsorger de lagt på utveckling och framåtskridande för olika nationer, exempelvis Japan, Sydkorea, Tyskland, Israel med många, många fler- alla har inte lyckats lika bra eller fullt ut men internationellt förtroende håller USA om vi nu kan bortse från våra lite mer obildade vi i tråden håller oss med.

En sak, allra käraste keltroll... du skall inte tro att statsskuld är något dåligt, en statsskuld hintar och berättar om just det här med förtroende men också om handel- att det finns en hög omsättning vilket i sin tur hintar om inhemsk produktion, utveckling, konsumtion... helt enkelt ett gott liv.

Att Ryssland håller stora naturtillgångar vet vi alla- det är förskräckligt synd att dessa vid senaste 20 årens avyttrande ej kunde hamna i statskassan och därmed komma medborgarna till del- de försvann på annat sätt men om det kan jag en annan gång berätta. Betänk nu även den saken att dessa naturtillgångar minskar i värde för var månad som passerar- år efter år kommer värdet minska med anledning av att de minskar i efterfrågan, behovet av dessa minskar hela tiden för att om en tid framåt från nu helt ha tappat sitt värde. Då man tänker på sådana här saker är det lätt inse hur illa det är ställt med de ryska framtidsutsikterna, Ryssland har absolut ännu chans att komma in på annat spår men det kommer krävas något alldeles extra för att Ryssland skall kunna räddas...
Citera
2022-11-27, 22:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det där kan ju knappat stämma. Hade det gjort det skulle inte Wagner ha lagt månader på att stå och stånga emot det väl befästa Bakhmut/Artemovsk.
Om man tar tillbaka marken gång på gång, kanske man får betalt varje gång. Det är ändå ryssar det handlar om. Dom kanske har fått ett drömdeal. Man skickar andra att ta mark under deras ledning, sen när de tagit lite och drivits tillbaka, gör man om det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Säkert en otroligt dålig jämförelse.
Men om du anser att en av stadens pizzerior sysslar med lite illegala sidoverksamheter och kanske inte ens gör goda pizzor.. vad är ditt alternativ.
1. Hota att spränga pizzerian i luften, våldta pizzaägarens dotter.. eller son för den delen och begränsa temperaturen i ugnarna så pizzorna endast kan gräddas i 100 grader..

Eller 2.. bara låta bli att köpa pizza därifrån?
Ja, du förstår liknelsen. Vad är ditt alternativ?

Hade Putin kunnat göra likadant. Bara låta Ukraina vara, trots att man inte gillade det man såg?

Eller 3:
Om en pizzabagare i Oslo inte gör goda pizzor - vad har du som svensk med det att göra?
Citera
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Du skrev 4000 transporter per år inte per dygn, men Ok låt oss justera mina siffror, vi får då 15*4000*50 000=3 000 000 000$, javisst det är ungefär samma som du fick fram men med en korrekt uträkning.
3 miljarder dollar kan låta mycket men det är fortfarande kaffepengar jämfört med hela EU:s BNP, EU:s BNP är ungefär 14 500 0000 000 000€, kostnaden är ca 0,02% av denna.
Kom ihåg att för 10-15 år sedan så fanns ingen north stream.
Det går att på sikt komma ifrån beroendet av rysk gas. Det höga gaspriset kommer bara att göra det lättare.
Citera
2022-11-27, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Du skrev 4000 transporter per år inte per dygn, men Ok låt oss justera mina siffror, vi får då 15*4000*50 000=3 000 000 000$, javisst det är ungefär samma som du fick fram men med en korrekt uträkning.
3 miljarder dollar kan låta mycket men det är fortfarande kaffepengar jämfört med hela EU:s BNP, EU:s BNP är ungefär 14 500 0000 000 000€, kostnaden är ca 0,02% av denna.

17 fartyg varje dygn? Det är ungefär lika mycket som ett större pappersbruk i norrland tar emot och lastar. Låter inte särskilt mycket om vi tänker på HELA EU, med hamnar i Tyskland, Frakrike, Portugal, Spanien osv osv.

Undrar just hur i helvete de löste gastransporterna för säg, 20-30 år sedan, när konsumtionen dessutom var högre.

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Kom ihåg att för 10-15 år sedan så fanns ingen north stream.
Det går att på sikt komma ifrån beroendet av rysk gas. Det höga gaspriset kommer bara att göra det lättare.
Citera
2022-11-27, 22:50
Medlem
Jan-As avatar
https://www.youtube.com/watch?v=rP-RKpchDCo&t=437s

Västländerna inkl USA kommer att säkra de över 3000 miljarder kronorna som har konfiskerats av ryssland (reservpengar som ryssland har haft utomlands) och se till att de helt och hållet kommer Ukraina till del.
Citera
2022-11-27, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Hur som helst har inte stridit på det där kvadratkilometerviset i Bakhmut i alla fall utan snarare på det viset som jag beskrev - döda så många styck fiender med så lite fysisk anstrning som möjligt - vill tillägga så har det i alla fall beskrivits. Alla de här ukrainska förstärkningarna med delvis erkänt bra förband som lyckats bra tidigare har beskrivits som Nu för ukrainarna fram nya soldater att döda för oss.

Det enda jag sa: Att som de ser på saken kan vara sant men det kan givetvis även vara falskt. Men nog är det underligt att ukraina för fram nya förstärkningar vartefter och samtidigt beskyller ryssarna för att aldrig ge sig? Det där sistnämnda är faktiskt svårt att förstå.

Är det nån som begriper ett skvatt av vad det här klappmongot försöker få fram?
Citera
2022-11-27, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
https://www.youtube.com/watch?v=rP-RKpchDCo&t=437s

Västländerna inkl USA kommer att säkra de över 3000 miljarder kronorna som har konfiskerats av ryssland (reservpengar som ryssland har haft utomlands) och se till att de helt och hållet kommer Ukraina till del.

Verkligen snällt av Bajs-Pitten och hans oligarkkompisar att bjuda på lite stålar för att återuppbygga Ukraina igen, efter att de har fått ordentligt med stryk av ukrainarna på slagfältet. Verkligen gentilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in