Citat:
Ursprungligen postat av
akademikerfyllo
Ett otroligt amatörmässigt resonemang. Jämför Rubeln med USD, där USA övergav guldmyntfoten redan år 1971, och som har en enorm statsskuld, och vars ekonomi till mycket stor del består av immateriella värden (varumärken etc.). Vad tror du skulle hända om amerikanerna och USA:s långivare skulle kräva säkerheter eller inlösen i guld, istället för papperslappar i form av IOU:s? En amerikansk skuldsedel används som om den vore guld. Det är fortfarande papper. Amerikanska banker skapar pengar ur tomma intet med en knapptryckning, med abstrakta immateriella värden och (före detta) amerikansk militär dominans som säkerhet.
Ryssland har enorma materiella värden i form av naturtillgångar (en tredjedel av världens totala), inte bara i guld, utan även i gas, olja, spannmål, samt andra basmetaller. Ryssland är alltså självförsörjande avseende föda och energi, men västvärlden är det inte. Lägg till detta att Ryssland har en låg statsskuld jämfört med USA, som vilket tidigare nämnts, har en enorm statsskuld.
Jag är jätteosäker på om du är mer akademiker eller om det är fyllo men jag får- i denna stund, ändå anta att du förstår något om hur pengar, valutor och internationell samverkan fungerar utanför den vanliga hushållskassan eller inom rörelsen för den lokala pizzerian...
Jag berättade tidigare att statens pengar (vilket är detsamma som statens aktier) ges värde med hänsyn taget till, bland annat,
förtroende för sagda stat- USA som du här ovan nämner håller ett jättestort förtroende och det förtroendet kommer sig ur en himla massa orsaker- bland annat deras internationella åtaganden sedan ett halvt sekel tillbaka. Där är krigsinsatser en ringa del till de mer omfattande omsorger de lagt på utveckling och framåtskridande för olika nationer, exempelvis Japan, Sydkorea, Tyskland, Israel med många, många fler- alla har inte lyckats lika bra eller fullt ut men internationellt förtroende håller USA om vi nu kan bortse från våra lite mer obildade vi i tråden håller oss med.
En sak, allra käraste keltroll... du skall inte tro att statsskuld är något dåligt, en statsskuld hintar och berättar om just det här med förtroende men också om handel- att det finns en hög omsättning vilket i sin tur hintar om inhemsk produktion, utveckling, konsumtion... helt enkelt ett gott liv.
Att Ryssland håller stora naturtillgångar vet vi alla- det är förskräckligt synd att dessa vid senaste 20 årens avyttrande ej kunde hamna i statskassan och därmed komma medborgarna till del- de försvann på annat sätt men om det kan jag en annan gång berätta. Betänk nu även den saken att dessa naturtillgångar minskar i värde för var månad som passerar- år efter år kommer värdet minska med anledning av att de minskar i efterfrågan, behovet av dessa minskar hela tiden för att om en tid framåt från nu helt ha tappat sitt värde. Då man tänker på sådana här saker är det lätt inse hur illa det är ställt med de ryska framtidsutsikterna, Ryssland har absolut ännu chans att komma in på annat spår men det kommer krävas något alldeles extra för att Ryssland skall kunna räddas...