Citat:
Ursprungligen postat av
ABanderas68
Jaha. Så nu ska piss-ryzzland bli världsledande på skruv? Som produceras av vaddå? Olja och gas? För metall, inte ens vanligt järn och stål, klarar ju inte piss-ryzzarna av att tillverka.
Nej, men dessa sanktioner på skruv har inneburit i att i en jätteilten by i en ganska avlägsen trakt har en liten rysk gubbe köpt en jätteliten skruvtillverkningsmaskin (för stora sådana är jättedyra så jag undra om sådana ens finns i Sverige som så mycket annat) och hans affärer går jättebra. Han sa att marknaden nu kunde svälja hur mycket skruv som helst i Ryssland. Men han insåg samtidigt att han nog hade tusen bröder i landet som gjort samma sak men marknaden nu räckte för alla.
Det var du som satte asgarv på påståendet att inte kunde gynna ryska småföretagaare. Jag tycker det här exemplet var rent övertydligt. Jag vet inte vad en skruvmaskin från Kina kostar men för en ryss är det säkert mycket... att köpa en stor maskin var inte att drömma om men sådana hade säkerligen de tidigare exportörerna till Ryssland.
Sanktioner har ju alltid den fördelen för den som drabbas av sådana att det kan gynna att man i stället startar egen tillverkning. Importrestriktioner införs ju för att själva få just dessa förmåner och precis sådana gjorde Ryssland med mycket bra resultat för c:a 10 år sedan.
Samma med avancerad elektronik skulle jag vilja tillägga. Där kan också hot om och införda sanktioner inneburit att ryssland kanske just nu kommit mycket längre än väst vet. Ryssland har ju faktiskt rent strategiskt och för ganska länge sedan förberett sig och sin militärmakt på att bli oavhängiga av USA-teknologi.
Tänk om Sverige skulle få sanktioner från USA - du har tänkt det var en total omöjlighet men det har nog inte ryssar gjort. Det vore ju en fruktansvärd och total katastrof för Sverige och det tror jag du är beredd att hålla med om om du tänker efter.
Men hö hö... du ger mig inte känslan att du vill tänka precis. Eller hur?