2022-11-27, 22:02
Medlem
Taggads avatar
Gympadojjor lämpar sig dåligt i blöta skyttegravar.
Citat:
Den kommande veckan slår vintern till på riktigt i Ukraina. Temperaturer på fyra-fem minusgrader väntas flera dagar i sträck, och marken kommer frysa.

Det kommer att tydliggöra skillnaderna mellan de ryska och ukrainska trupperna, säger Michael Clarke, professor i försvarsstudier, till Sky News.

För att klara vintern måste styrkorna ha gott om utrustning och förnödenheter, och rotationen i skyttegravarna måste ökas.

– Min övertygelse är att ukrainarna kommer klara det bättre än ryssarna då de är bättre utrustade och mer motiverade att härda ut.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Citera
2022-11-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Precis, det går inte att få motiverade soldater om man inte på något vis kan motivera varför de skall offra livet.
Att endast erövra något där väldigt många också är ryssar går inte utan anledningar

Anledningen är ju att skydda ryska befolkningen från att bli folkmördade av Ukrainas nazister.
Citera
2022-11-27, 22:04
Medlem
Citat:
Och vart hittar jag dem, var är de nu?

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_emigration_following_the_2022_invasion_of_ Ukraine
Citera
2022-11-27, 22:05
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag hör ju till dem som tror att Putin invaderar pga NATO. Så rätt lösning hade varit omvärlden stängt pizzerian efter Putins klagomål. Håller med om att Putins lösning är fel.

Om jag förstår saken rätt, invaderar inte Putin PÅ GRUND av Nato. Det är inget existentiellt hot mot landet Ryssland. Snarare är Nato och väst en fluga på Putins vindruta som försämrar sikten och försvårar förmågan ATT invadera sina grannländer.
Och att USA är polariserat och kritiserat från många håll.. och hatat från andra håll. Det är ju en helt annan tråd och diskussion.

Putin ville alltså från början göra allt detta, utan väst skulle blanda sig i.

Men åter till jämförelsen med pizzerian. Pizzerian har trots sitt dåliga rykte, närmat sig kommunen och berörda myndigheter. De har slarvat med tillstånden, men har efter hot om viten faktiskt börja komma på rätsida med saker och ting. Att de har en ärlig vilja att börja göra rätt för sig, är skäl till att stänga ner pizzerian, eller?

Och omvärlden, skulle enligt din önskan, inte bara stänga ner en pizzeria. Det drabbar dessutom miljoner människor.

Vad menar du skulle hända med Ukraina om omvärlden skulle ”stänga ner” landet? Till vilken nytta, bortsett att Putin skulle få mer makt över de gamla sovjetländerna?
Citera
2022-11-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Om jag förstår saken rätt, invaderar inte Putin PÅ GRUND av Nato. Det är inget existentiellt hot mot landet Ryssland. Snarare är Nato och väst en fluga på Putins vindruta som försämrar sikten och försvårar förmågan ATT invadera sina grannländer.

Du har fel, det är på grund av NATO som Putin invaderar och NATOs syfte att expandera handlar om att man vill klippa ryssarnas handel med energi. Europa mm skall inte köpa energi från ryssland

Det är för övrigt exakt samma sak som krigen efter 911 fördes, att isolera ryssarna
Citera
2022-11-27, 22:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Tänk om det är precis som de säger det är?

Ni måste väl ändå ta i beräkningen vad ni än tänker om ryzzar att någon gång talar de sanning och verkligen tycker något passar dem.

Wagner säger ju att de här kriget passar dem och att det är bekvämt. I stället för att de förföljer fienden för att döda den kommer fienden fram till dem i sina ställningar för att bli dödade. När fienderna är dödade kommer förstärkningar och nya fiender fram att dödas. Ett bekvämt krigande och i ställningar de har god tid att göra bekväma och säkra. Visst låter det som en bekväm legosoldats/proffsmördares önskedröm?
Jag har en fråga på det.
Om Wagner försöker anfalla för att ta Bakhmut, varför springer ukrainska soldater "fram för att bli dödade" då?
Är det inte tvärtom?
Citera
2022-11-27, 22:14
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Du har fel, det är på grund av NATO som Putin invaderar och NATOs syfte att expandera handlar om att man vill klippa ryssarnas handel med energi. Europa mm skall inte köpa energi från ryssland

Det är för övrigt exakt samma sak som krigen efter 911 fördes, att isolera ryssarna
Märklig analys.
NATO-länder handlade för fullt med Ryssland innan de invaderade Ukraina.
Citera
2022-11-27, 22:15
Medlem
%s avatar
Citat:
Har de ökat mer i pris jämfört med vad de har ökat här? varför ökar våra priser tror du
Inflationen i Ryssland är högre än i Sverige. Peakade på 20,37% i april, 16,6% i oktober. Att förklara inflationen blir en hel avhandling. Råder dig till att googla.
https://tradingeconomics.com/russia/core-inflation-rate
https://www.statista.com/statistics/1298802/russia-food-inflation-by-product/
Citera
2022-11-27, 22:16
Medlem
Citat:
Har du försökt och verifiera någon av dem?

Har själv försökt hitta någon som eventuellt blivit intervjuad eller på annat sätt kan bekräfta flykten från ryssland man inte hittat någon

Ryssland har också varit mycket försiktiga i att utsätta soldater för fara

Jag har lyssnat till intervjuer i svensk radio.

https://sverigesradio.se/artikel/tiotusentals-ryssar-soker-sig-till-kazakstan-undan-mobiliseringen

Du får väl hänga med i nyhetsrapporteringen. Det ansvaret ligger på dig och inte mig.
Citera
2022-11-27, 22:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Och att USA är polariserat och kritiserat från många håll.. och hatat från andra håll. Det är ju en helt annan tråd och diskussion.

Putin ville alltså från början göra allt detta, utan väst skulle blanda sig i.

Men åter till jämförelsen med pizzerian. Pizzerian har trots sitt dåliga rykte, närmat sig kommunen och berörda myndigheter. De har slarvat med tillstånden, men har efter hot om viten faktiskt börja komma på rätsida med saker och ting. Att de har en ärlig vilja att börja göra rätt för sig, är skäl till att stänga ner pizzerian, eller?

Och omvärlden, skulle enligt din önskan, inte bara stänga ner en pizzeria. Det drabbar dessutom miljoner människor.

Vad menar du skulle hända med Ukraina om omvärlden skulle ”stänga ner” landet? Till vilken nytta, bortsett att Putin skulle få mer makt över de gamla sovjetländerna?

Vad det gäller NATO tror jag det är en anledning. Även om de inte formellt gått med så handlar det om att NATO har dem som "smygmedlem".
Naturligtvis tycker Ryssland det är irriterande att de inte kan bossa runt med sina små grannländer. Att de tycker det, betyder dock inte att de har en annan, existentiell oro.
Ryssland vet att det är politiskt instabilt. Det kan komma en dag där det är inbördeskrig. Risken finns att NATO lägger sig i där, på samma vis som i Serbien eller Libyen.

Med tanke på pizzerian så är det ju inte så svartvitt (här kanske metaforen börjar faila). Det går att driva den vidare, men de kanske inte ska sälja nazi-pizza och det kan vara så att några Donbass-stolar ska flytta över till grann-restaurangen som bara säljer Borscht och vodka. Men kärnverksamheten kan vara kvar och det är inte så att de slutar vara pizzabagare på grund av ändringarna. Några kineser och israeler kan gå i borgen och finansiellt och säkerhetsmässigt garantera att den våldsamma grannen inte tar över hela pizzerian.

Det blir rätt flummigt med din metafor.
Citera
2022-11-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Säger de det?

Eller är det som dina kunskaper i hur mycket svenska kvinnor har sex?

Ja men den kunskapen jag har är sekundär. Jag har mig veterligen aldrig hört vad representanter för Wagner säger men jag har hört vad ryssar säger som tycker Wagner strider bra (alltså positiva) säger om den här säger. Dessa har beskrivit det på detta vis.

Att uttala sig om sådana frågor som jag tidigare gjorde vad gäller kvinnor i olika folk kan aldrig vara annat än spekulationer. Det kan nog aldrig föras klok statistik på sådant för ett folks kvinnor kan vilja övedriva medan ett annats underdriva. Apropå det där med kvinnor och män så var det en intressant sak jag fick höra idag. Putin har ju haft ett stort möte med anhöriga till ryska soldater, både aktiva och stupade häromdagen vilket direktsändes häromdagen. I Ryssland var det totalt självklart han höll mötet med mammorna/kvinnorna. Det sa iaktagaren att det inte alls skulle varit självklart i väst och där håller jag med honom. Din ledare om ditt land vore i krig: Vad skulle vara eller inte vara självklart och vad är självklart för dig om du någonsin kom i detta läge?

(Det där var ingen frågefälla: För mig vore det svårt att ta personligen men självklart att ledaren för ett land möter mammorna. Så svarar jag som man)
Citera
2022-11-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Anledningen är ju att skydda ryska befolkningen från att bli folkmördade av Ukrainas nazister.

Från vilka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in