Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Och jag menar att man inte kan lagstifta bort människors oförmåga att kunna säga ifrån.
Jag håller med dig i allt men du måste förstå att jag tycker att den här lagstiftningen är skrämmande fascistoid. Ska vi behöva be om lov att få heja till folk snart, eller uppfattas det som en kränkning varpå offret inte heller kan signalera obehaget och det räcker att offret har en trovärdig berättelse om sin kränkthet för att fälla en gärningsman?
En lag måste tillåtas dras ut till sin spets. Om en kvinna inte säger något och inte medvetet visar en enda handling mot obehag av situationen ska inte en man kunna dömas för våldtäkt.
Det
är att visa obehag, om en person ligger som en död sill, vänder bort huvudet och tårar eventuellt rinner. Det
är att visa obehag om personen är som en lealös docka, som knappt kan hålla sig själv upprätt.
En sexakt med samtycke, där smeker mannen kvinnan i/vid vaginan och kvinnan återgäldar smekningen med kyssar och smek på hans dolme. Hon rider honom (jädrigt bra bevis på att samtycke finns om kvinnan är ovanpå och aktivt rör sig) eller motjuckar och kysser honom om han är ovanpå henne. Är han bakifrån, så kan hon också med sin kropp visa aktivt samtycke, genom att vrida huvudet och kyssa honom eller helt enkelt säga "åh, så skönt". Det är jädrigt lätt att se när en kvinna/man samtycker.
Och det är även jädrigt lätt att se när det finns tveksamheter till samtycke.
Om man som vi har något innanför pannbenet. Du och jag skulle aldrig vilja ligga med en död sill/någon som knappt kan hålla sig upprätt. Där skulle vi fråga "vill du inte?". Och oavsett svar, skulle lusten vara som bortblåst.
Så fungerar inte oaktsamma våldtäktsförövare. De tycks bortse från att offret ligger som en död sill, tårar rinner, bortvänt huvud vid försök att kyssas. De kör på ändå. Trots att varningsklockorna borde tjuta likt larm i huvudet på dem.
Eller som fallet som diskuteras i tråden. Mannen hade sin kuk vid hennes anal vid minst en gång och hon förde den därifrån och in i sin vagina igen. En
Mycket tydlig handling på att hon
inte ville analsex. Hon sa även ifrån, men där ansåg domstolen att han kanske inte uppfattade det hon sa, men att han borde ha uppfattat hennes handling. Ändå tryckte han in sin kuk analt på henne. Vilket var en jädrigt oaktsam handling av honom. och han dömdes för oaktsam våldtäkt.
Lagen är bra. Den gör att idioter inte kan bete sig hur som helst, utan att kunna bli polisanmälda.